Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sundhed og medicin
Corona virus i Thailand - opdateringer
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
26-02-2020 19:16
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7239

www.thaiguide.dk/images/forum/coronavirus.jpg

Corona virus - Covid-19 som den normalt kaldes i asien nu.
Jeg skal ikke råde eller fraråde folk at rejse til Thailand og kan selvfølgelig ikke sige noget om hvordan det går. Bor selv i Bangkok.

Men påvirker snakken om virus jeres rejseplaner eller dagligdag – og hvorfor?

Det ser desværre ud til der kan være lidt mere spredning af smitte i Bangkok undervejs.

Jeg har ikke alle detaljer men efter hvad man bla. Kan læse på Don Mueang District Office facebook side er der konstateret 3 smittede i en familie.
Bedstefar på 65 år og hans kone har været en tur i Japan og syg da han kom hjem, men fortalte ikke lægerne at han havde været i Japan og derfor tilsyneladende ikke undersøgt for virus først.

Han og konen har nu smittet deres barnebarn og deres søn er under observation.

Det får store konsekvenser. Barnebarnets skole er lukket og pårørende bedt om at blive hjemme.

Sønnen arbejder i en afdeling af TMB bank i Don Mueang distriktet og han er nu i karantæne og hans afdeling er lukket.

Jeg er sikker på myndigheder gør hvad de kan for at finde og isolere dem som evt kan være blevet smittede. Men nemt er det nok ikke at finde alle og dem som de kunne have smittet osv.

Det kan være der er ting i ovenstående som ikke er helt som det er, men det skyldes så at der er mange forskellige informationer tilgængelige og jeg tager hovedtrækkene.

Der kan læses lidt mere i disse links
https://www.bangkokpost.com/tha...
https://www.nationthailand.com/...
https://www.bangkokpost.com/tha...

Jeg har indtil videre haft holdningen at så længe det kunne holdes i ave udenfor Thailand var det ikke så voldsomt og antallet af smittede rundt omkring er jo meget meget lavt.

Sammmenlignet med at jeg hørte en læge fra Serum Instituttet sige at der årligt dør omkring 40.000 af almindelig influenza i Europa og 1.500 i Danmark.

Seneste er det eksploderet i Sydkorea fra at være 51 smittede midt i sidste uge, hvor jeg selv var der, til at være over 1263 i skrivende stund, 300 sidste døgn. Hovedsagelig spredning i nogle grupper af en kristen sekt.

Det kan da godt give en frygt for hvis sådan noget sker i Bangkok. Det kan ligge hele byen i knæ på et par dage og alt går istå. Skytrain, undergrundsbanen, busser, markeder, centre, skoler lukkes. Helt uoverskuelige konsekvenser som man også oplever lidt i Italien.
Men så langt er det heldigvis ikke endnu.

Men inden panikken går helt rødt, så tænkeover at der er 12 gange så mange mennesker i Thailand som i Danmark så er der 12 smittede spredt i Thailand, svarer det til en i Danmark. Desuden dør omkring 60-80 hver dag i trafikken i Thailand og der er typisk 1-3 udlændinge. Dengue kræver lige nu stadig flere ofre og smittede.

Det vil koste liv og enorme summer over hele verden, hvis det ikke kan holdes nede. Det er allerede set med flyrejser og i Kina har det voldsomme konsekvenser. Nogle af firmaets leverandører i Kina er stadig lukkede og de skulle have åbnet i første uge af februar efter det kinesiske nytår. Det betyder ingen handel og forsinkelser i bla. vores varer til vore kunder.

Hvordan ”uddør” virusen?
I Danmark forsvinder influenza virus, når temperaturen stiger i foråret.
Vil denne gøre det samme? Kina og Sydkorea er begge ret kolde lige i øjeblikket. Singapore ret varmt, men måske importerede tilfælde? Thailand kan siges også at være godt lun, men har også influenza sæson og COVID-19.

En thailands minister sagde forleden at virusen ikke kan lide varme, så han er sikker på den uddør i april i Thailand når det bliver varmt. Nogle har tænkt om de måske havde talt med viruset. Kan sige at med 35 gr om dagen og 29 om natten er det vist forårstemperaturer allerede.

Mange andre ser ud til ikke at udtale sig om dette. Jeg skal heller ikke sige noget.

Påvirkninger:
Det har jo allerede påvirket meget, specielt på rejsefronten.

Mange hoteller i Thailand og al relateret industri lider af mangel på gæster. Det både kinesiske og andre.

THAI stoppede, måske for sent, sine flyvninger til Kina i starten af februar. Ved ikke om Air Asia stadig flyver.

Kinesiske gruppeturister er vist helt forsvundet i gadebilledet, da alle disse rejser blev aflyst i Kina i januar.

Korea har opfordret borgere til ikke at besøge Thailand nu. Koreanske flyselskaber har skåret dybt i afgangene til Thailand da der ikke er kunder og THAI også reduceret sine flyvninger.

Thailand opfordrer borgerne til at blive hjemme istedet for at tage på ferier ihvertfald i asien.

Fra Japan skulle op mod 80% af grupperejser til Thailand være aflyst.
Thailand har opfordret sine borgere til at udskyde rejser til nogle lande i asien til senere.

Israel har forbudt thailændere og koreanere at komme ind i landet.

Korea meddelte så i weekenden at de mener 18 koreanere er blevet smittede på en tur til Israel.

Vietnam har restriktioner på rejsende fra Korea og Kina, som vist gør at jeg vil kunne ende i karantæne hvis jeg tager derover nu, da jeg har været i Korea.

Tyrkiet har lukket landegrænserne til Iran.

Og der er sikkert kommet flere restriktioner til.
Jeg vil kun kunne henvise til disse link der også har anbefalinger til forebyggelse.

Sundhedstyrelsen – https://www.sst.dk/da/viden/smi...

Serum Instituttet – https://www.ssi.dk/

Rejsevejledningen for Thailand - https://um.dk/da/rejse-og-ophol...

Masker:
Mht om de virker eller ej vil jeg henvise til sundshedsstyrelsens og andre landes tilsvarende informationer at masker ikke er vist som normalt forebyggende foranstaltning og der er andre foranstaltninger som har mere betydning.

Mange masker er mest for at forhindre at man smitter andre og ikke så gode til at beskytte mod smitte fra andre. Der er dog tilfælde hvor det kan være hensigtmæssigt.

I Bangkok går nogle med masker på gaderne og i centre men ikke mange. Men det har mange gjort en tid pgra luftforureningen og sikkert også derfor mange har det på nu. I knotorområder er det få der bruger masker. Måske fordi mange indser at der er andre ting der er vigtigere som at vaske hænder ofte.
Redigeret af admin d. 12-03-2020 14:19
Lars
Lars
27-02-2020 17:16
Brugers avatar

Bruger

Det er ikke direkte i Thailand, men viser måske hvordan det kan gå i andre lande.

I Korea er stiger antallet af smittede med samme hastighed som det gjorde i starten i Kina. Lidt foruroligende? Skal Korea nu gennem det samme som Kina mon? Dvs nedlukninger af meget. Lukninger af byer? De fleste smittede er i en by med 2,5 mio mennesker.

Eller er Koreanerne så heldige at de har kunnet drage erfaringer af Kina og nu ved lidt mere om hvordan man takler det og de går meget målrettet mod at få testet 300.000 i en sekt så de fanger måske flere hurtigere end man gjorde i Kina. Håber det så får det stoppet hurtigt.

Korea er gået fra 51 til 1766 smittede på 8 dage. 500 det sidste døgn. 300 døgnet inden.

Thailand bruger ofte trusler om bøder og fængsel hvis man ikke retter ind.

Også her med virus.

Nu trues med bøder og fængsel hvis man ikke melder sig hvis man får symptomer på virusangreb og har været i højrisiko land.

Anyone with symptoms after visiting a high-risk country are required to report to authorities, and those who fail to comply with orders face fines and/or imprisonment.

Det kommer efter den 65 årige mand smittede mand som beskrevet igår.
Han kommer ind på hospital med høj feber, men ingen på hospitalet skænker det en tanke at det kan være virusen. Manden fortæller ikke han har været i Japan.

Istedet for oplysning, ser man nogle gange i Thailand at enkelte fejl/episoder udløser trusler og straffe for gentagelser af andre?
Lars
Lars
28-02-2020 17:52
Brugers avatar

Bruger

Nu kom jeg selv til at mærke lidt af konsekvenserne af COVID-19.

Jeg blev idag "grounded" mht fly.

På den måde at jeg skulle til Vietnam på forretningsrejse på mandag, men måtte udskyde 1 uge.

Grunden at jeg har været i Korea i sidste uge, så kan man ende i 14 dages tvangskarantæne ved ankomst til Vietnam. At jeg så bor i Thailand gør det måske ikke spor bedre.

Kunden er også påpasselig da de i den del af landet har oplevet 10.000 mennesker blev isoleret i landsbyer pgra udbrud.

Alt sammen fair nok og jo ikke fair overfor nogen hvis jeg ved de er påpasselige og udsat i det område og så tage afsted alligevel uden at fortælle hvor jeg har været.
Redigeret af Lars d. 29-02-2020 19:17
Lars
Lars
01-03-2020 06:51
Brugers avatar

Bruger

Flyselskaber lider voldsomt i denne tid. THAI har aflyst mange afgange fra Thailand til f.eks. Korea.

Bangkok Airways er kommet med en spareplan for at klare sig gennem krisen. Færre pasagerer og restrictioner på rejsende.

Skal i ud og flyve med Bangkok Airways eller flyselskaber i asien, så tjek deres flyplaner. TIngene ændres hurtigt i asien i øjeblikket.

Bangkok airways plan er ret omfattende. Bla. tvunget ferie uden løn på 10-30 dage.

The expense reduction plans will include;

A decrease in flight frequency as well as flight termination on certain routes in response to current passenger demand

The CEO/president of the company as well as the Executive Vice President of Corporate Administration and Senior Vice President of Finance and Accounting will have a 50% salary cut

Head of departments will not receive any salary increment for 2020

Certain benefits for all management and employees are to be reduced

All station managers (overseas and Thailand) to return to Bangkok station

All staffs are required to leave without pay from 10 – 30 days depending on job levels

www.bangkokair.com/eng/press-re...
Lars
Lars
01-03-2020 09:59
Brugers avatar

Bruger

Thailand har nu oplyst at 1 person med COVID-19 er død.

Det er en 35 årig mand som tidligt i udbrudet har arbejdet tæt med turister og kinesere.

Han har både haft Dengue Fever og COVID-19 på samme tid.

Han skulle ifølge Reuters være blevet indlagt 27 januar med Dengeu Fever og den 5. februar også fået COVID-19 diagnosen. Dødsårsagen skulle være mulitle organ svigt.

https://www.reuters.com/article...

Der er igen forskellige versioner i thailandske medier. Nogle nævner tilsynelandende ikke Dengeu. Andre skriver at han var blevet registreret fri for virus midt i februar, men fik alvorlige komplikationer senere.
Lars
Lars
01-03-2020 10:15
Brugers avatar

Bruger

Thailand strammer lidt op på rejse reglerne til Thailand eller rettere hvordan man skal begå sig i Thailand.

Ankommer du fra forskellige lande på listen over kritiske lande med lokal smitte spredning, så kan det være du skal sætte sig selv i 14 dages karantæne.

Listen her er mit bud efter hvad jeg kan se, men den er måske ikke helt korrekt og ikke fuld. Tingene kan ændre sig hurtigt.

Som minimum:

Kina, Hong Kong, Macau, Singapore, Taiwan, Japan og Italien.
Vietnam og Malaysia er på andre lister.

Det anbefales fra Sundhedsministeriet at alle der ankommer fra disse områder lader sig selvisolere, undgå at besøge offentlige steder og steder med mange mennesker og bære maske.

Det er frit uddrag af billedet nedenfor.

Det kan måske udvides til at blive tvungen isolering.

Thailands sundhedsministerum ser ikke ud til at have opdateret deres hovedinformation siden 25. februar.

https://ddc.moph.go.th/viralpne...

Lars
Lars
01-03-2020 11:00
Brugers avatar

Bruger

Thailand har et meget lavt antal smitte og det er jo godt og samtidig belejliget da det nu ses at der indføres restriktioner for lande med mange tilfælde. Nogle, også lande, ser ud til at være kritiske overfor de officielle tal.

Thailand er et af de lande der har flest kinesiske gæster og derfor måske lavt tal tænker mange.

Jeg er ikke forsker eller ekspert, men alligevel

Kunne det være fordi virussen blot ikke klarer sig så godt under de varme/fugtige forhold som under de koldere? Dvs lokal spredningen vil blive mindre?

I Kina var det relativt koldt da udbrudet kom og er stadig køligt. Korea har omkring frysepunktet, Italiens bjerge og Iran også ret kølig. Varmere lande har ikke så mange tilfælde (officielt ihvertfald). Singapore så varmt, men måske flest importerede tilfælde.

Mange i nogle lande går måske blot hjemme med det i de lande hvor man ikke er vant til at bare gå til lægen fordi det koster penge og finder selv noget lindrende medicin og reigstreres ikke?

Kan håbe det er varmen der hjælper, så udbrudet ikke bliver så stort i Thailand.
Lars
Lars
01-03-2020 17:33
Brugers avatar

Bruger

Masseaflysninger er også igang i Thailand.

I hele marts vil den thailandske Premierleaguei fodbold blive spillet uden tilskuere - og de kampe er altid godt besøgt, tror flere ser det end superliga i DK.

Allerede tidligt aflyste et koreansk K-pop band der koncert i Bangkok.
Stor bogmesse i det store messecenter nord for Bangkok i næste måned er aflyst.
og sådan findes der sikkert mange mange flere arrangementer som bliver aflyst.

Her er de officielle tal for smittede osv for idag:
(Jeg skal ikke kommentere om det er de rigtige tal.)

42 smittede, 1 ny
11 stadig på hospital
30 udskrevet
1 død, idag.

Redigeret af Lars d. 01-03-2020 17:34
Lars
milex
01-03-2020 18:11
Bruger
Antal indlæg: 76

Svært at vide hvad der er op og ned. Man kan jo undre sig over der ikke er flere tilfælde i Thailand - ihukommende det massive antal turister fra Kina.

Personligt - har jeg nok det problem at hustruen og jeg havde planlagt ferie i DK medio april.

Konen er offentligt ansat og skal som sådan have tilladelse til at rejse udenlands.

Og det tvivler jeg efterhånden på hun får lov til - Kina/Sydkorea/Singapore/Japan er allerede nogo.

Og jo - jeg ved godt hun kan jo bare tage afsted - det er jo trods alt ikke DDR/Nordkorea.

Men jeg er ret sikker på at hun gør det ikke hvis hendes government sig nej.
Redigeret af milex d. 01-03-2020 18:34
Lars
01-03-2020 18:43
Brugers avatar

Bruger

Enig Milex at tallene ser lidt pudsige ud som jeg skrev for et par indlæg siden. Men omvendt hvis der virkelig var mange tilfælde, ville thaierne så ikke få det ud på line og FB mon?

Jeg hælder lidt til min egen teori at virusen ikke trives så godt i varmen som med en dansk influenza virus har det bedst i kulden. Næsten alle de smittede er i kolde lande. Men det kan forskere sikkert sige meget mere om på et tidspunkt.

Dvs måske kan man blive smittet i Korea og komme tilbage til Thailand og måske smitte en person. Men så dør den hurtigt ud og smitter ikke videre.

Flere taxachauffører er smittet så vidt jeg ved at kinesere?, men ser ikke ud til de har smittet andre kunder selvom de er ret tæt på mange kunder hver dag.

Godt man så ikke er offentlig ansat med DDR og Nordkoreanske tilstande, udover der i nogle stillinger er lidt ekstra bonus fra kaffekassen.

Det med karantæne som Thailand nu indfører og som Vietnam også gør, ja det skulle man nok have gjort overfor kinesere fra starten - hvor ja Thailand var mest interesseret i pengene dengang og det svier så den dag idag med enorme tab at man ikke tog en kold tyrker dengang omkring 20 januar.

Betydningen for Kina ved total lukning ville nok ikke være større end den er idag. Den er allerede katastofal for dem i hele Kina.

Det er kun et spørgsmål om tid inden verden løber tør for alle de varer som bliver produceret i Kina og som ikke er leveret i en måned nu.

Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
En dagbog om en repatrierings rejse til Thailand Rejsebeskrivelser 33 27-10-2020
Thailændere der skal til Thailand - hvordan? Visum til Danmark 22 26-10-2020
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 159 25-10-2020
Visumansøgning og flybilletreservation her i corona-tiden - for thai til DK Visum til Danmark 16 17-10-2020
Dansk iværksætter succes i Thailand solgt for 100 mio. kr. Nyheder 2 16-10-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder