Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Corona inkl visum, indrejser
Corona virus i Thailand - opdateringer
 Udskriv debat Udskriv debat
Lakhe
24-10-2020 02:26
Bruger
Antal indlæg: 104
Tilmeldt: 04.04.20

Masker – mine erfaringer.

Skal stadig bruges i butikker og på offentlige kontorer, banker, transport. Bruges også udendøre ”hvor andre kan se det” eller som ofte ses hvis folk er alene i et område bæres ikke maske. Mange gadehandlere gør ej heller hele tiden. På arbejdspladser er det vist lidt forskelligt om der bruges masker.
På restauranter, barer og til forskellige sammenkomster bæres stort set ikke maske. Heller ikke personale.
På arbejdspladser er det nok forskelligt om der bæres masker.


Herude i provinsen.

På den skole mine børn går gik de i starten helt bananas med hensyn til maske, temperaturmåling og afspritning.
Nu står der 1 eller 2 ansatte med termometer, de kan jo ikke nå alle børn der vælter ind på samme tid, afspritningen er for dem der gider og maskerne er godt nok på indtil ungerne går ind i skolen så bliver de taget af og først på igen næste skoledag ved ankomst så en lille smule latterligt kan man godt sige, men skolerne har nok fået nogle regler som mere og mere går i sig selv, efterhånden som tiden går.

Folk tager kun maske på når de går ind i 7/11 Lotus, Big C, Makro, banker & offentlige kontorer, ellers ser alt ud som før Cov 19 startede.
Lakhe.
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
Lakhe
01-11-2020 02:42
Bruger
Antal indlæg: 104
Tilmeldt: 04.04.20

Og så igen en lille opdatering her ude fra Provinsen.

I går var der Loy Krathon (22 gang jeg oplever det her i Thailand kan jeg se på gamle billeder)
Nu troede jeg nok, det ville blive lidt anderledes i år på grund af COV 19, men nej jeg bor i en by med ca. 65.000 indbyggere og der hvor jeg var til Loy Krathon i går aftes var der nok mellem 10.000 og 12.000 ligesom der plejer vi stod som de berømte sild i en tønde. Det jeg bemærkede var at mellem 0,5 og 1 % havde mundbind på resten havde ligesom jeg ikke. Officelle folk som byrådspolitikere, (Goverment folk) politifolk og militærfolk var i besiddelse af mundbind ikke mange andre. Så kort og godt alt ser ud som før Cov 19 startede herude i provinsen hvor jeg bor.

Lakhe.
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
Lars
03-11-2020 15:51
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Typiske turist tilholdssteder forvandles til at tiltrække thailændere.

Bangkoks Administration har for nylig sat gang i markedsføringen af Khao San Road i Bangkok overfor de yngre thaiere som det nye In-sted.

Khao San Road kendes mest for at være lidt en turistghetto med sit eget liv og har været det i årtier og ikke haft så meget at tilbyde til thailændere.

Khao San Road gennemgik i starten af coronatiden er gennemgribende renovering af gaden så den var ny og klar til nye gæster, som altså lader vente lidt for længe på sig.

Det kan meget vel ske det vil ske andre steder i Bangkok og Thailand ville jeg tro. For at få lidt gang i det rundt i landet og måske trække nye ud og bruge penge.

Bliver spændende at følge udviklingen der og andre steder.

Der er Halloween kostumer i videon, så den er måske ikke fra idag.


Redigeret af Lars d. 03-11-2020 15:54
Lars
Lars
21-11-2020 11:00
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Hvordan går det med corona virus i Thailand - er det under kontrol?

I Thailand er næsten alt tilbage til normalen i dagligdagen. Bortset fra de mange der har mistet sit arbejde og virksomheder/erhverv.

Her min helt egen vurdering af om det er under kontrol.

Thailand siger det går rigtig godt og der ikke er nogle lokal smittede udover ganske få.

Mange danskere siger at det passer jo ikke og der sikkert er meget smitte for Thailand tester ikke så mange.

Enkelte har jeg set advare andre om at rejse til Thailand pgra faren for at blive smittet og tage det med til Danmark.

Set en enkelt der mener regeringen skal beordre tvangstest af samtlige udlændinge i Thailand - uden dog at argumentere for det. Ikke klart hvad meningen skulle være, når 98-99% af personerne i Thailand er thaiere der ikke bliver testede.

Skal sige der er ingen opfordringer til at blive testet og det er ikke bare lige noget man bliver og prisen vi være mere end 1.000 kroner.

Jeg er enig i at der sikkert er lidt smitte i Thailand som ikke opdages. Der er jo set enkelte tilfælde hvor det er opdaget og det har været tilfælde hvor tests er lavet i andre sammenhænge som at komme i spjældet som var tilfældet for en DJ.

Der er tilsynelandende også kommet en eller flere koreanere hjem fra Thailand som blev testet positive efter ankomst der.

Mange kan have virus uden de får symptomper det er jeg med på og mange kan sikkert også have symptomer uden at søge læge eller lade sig isolere. Dels er det udbredt lige at finde et apotek og få en pose med 5 blandede farvede piller og derefter bliver man rask og dels er det ikke let at blive testet og ikke gratis, hvis man ikke har rigtige symptomer. Dels måske frygten for at skulle indlægges, opgive arbejdet i længere tid, omgivelserne skal måske isoleres og ikke tage på arbejde og kollegaer og firmaet kan få problemer hvis de i værste fald skal lukke ned.

Mange på landet har ikke let adgang til tests så det opgives måske og nemmere lige at tage en skål farvede piller og se tiden an.

Er der voldsom smitte.

Mit bud er nej.

Det udfra f.eks. disse betragtninger her.

I de seneste måneder har der ikke rigtigt været nogle restriktioner i det daglige. I Danmark siger man at masker ikke virker så det er så ikke en restriktion. Ellers er maskebrug nogle steder nok eneste forskel til "normalen" i Thailand nu. Store forsamlinger har været forbudt, men er vist næsten gået væk nu (krav om lokale størrelse i forhold til antal personer gælder måske stadig i nogle tilfælde).

Masker bruges nogle steder, offentlige kontorer, forretninger og transport. Selv i TV kan man se mange tæt ved premierministeren ikke bære maske uden det kommenteres.

Der gives også hånd mellem vesterlændinge som før.

afspritning er muligt ved alle forretninger osv, men det er ikke mange jeg ser gøre det.

Der registreres omkring 45.000 dødsfald om året pgra influenza og lungebetændelse under et. Det er meget højere end i Danmark.

Det tal er sikkert faldet med nedlukningen i løbet af året.

Jeg føler mig dog overbevist om at regeringen følger situationerne på hospitalerne og templerne (begravelser) tæt og de vil reagere hvis der ses udsving der kan tolkes om smittespredning og stor stigning. Regeringen bliver selvfølgelig upopulær ved at genindføre restriktioner, men omvendt kan ikke tåle meget stort antal syge.

Dertil

De seneste måneder, måske 3, har der kun været masker som rigtig restriktion og dertil hele tiden opfordringer til stadig at holde lidt afstand. Da masker efter danskeres opfattelse ingen virkning har vil det sige alle har levet normalt. Store forsamlinger var muligvis ikke tilladt tilbage i august/september, men var dog til nogle med 200 mennesker tæt sammen.

HVIS der er virus i omløb, så ses det i andre lande at det spreder sig og hvis der ikke gribes ind spredes det hurtigt antal smittede stiger meget.

Smittetallene skulle dermed være galopperet helt i top over de sidste 3-4 måneder og højere langt højere end andre hårdt ramte lande.

Det er så vidt jeg ved ikke sket.

Om det vil ændre sig i fremtiden ved jeg selvfølgelig ikke, men lige nu mener jeg den er under kontrol.

Livsstil kan også være en forskel selvfølgelig mht omgangsformer, indendøre/udendørsliv og måske faktisk også stemmeleje. Jeg opfatter at danskere og endnu mere sydeuropæere taler meget højere end thaiere og der råbes mere/højere - som måske kan sprede virus længere ud i luften? Har også en fornemmelse af at danskere hoster mere.

Dertil det faktum at Thailand er vurderet af EU og Danmark til at have så lav smittetryk at thaiere kan rejse til Danmark på lige fod med andre EU lande der er åbne. Dvs ingen COVID test eller andre restriktioner.

Det er kun 7 lande udenfor EU/Schengen/UK der er åbne lande og frit kan rejse til Danamrk (kræver måske visum som altid)

Udenrigsministeriets rejsevejledning fraråder alle ikke-nødvendige rejser til Thailand, men det er udelukkende, som de også skriver, pgra indrejserstriktionerne som karantæne og ikke pgra faren for corona virus.
Redigeret af Lars d. 21-11-2020 11:19
Lars

Lars
21-11-2020 12:28
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Vaccine i Thailand.

Først lige sige at der siges og skrives meget om vaccine i Thailand og loves også noget til befolkningen.

Men der er nok ikke noget der er helt fastlagt endnu og medierne, ja det som vanligt historier inden noget er endelig vedtaget eller ført ud i livet.

Men.

Regeringen har længe sagt de har afsat midler til at indkøbe vacciner for.

Senest skulle de have afsat midler til ialt 26 millioner doser. Det var dog ikke ordrer placeret hos de to store firmaer der er i spil i danske medier i øjeblikket. Vaccine der stadig er under udvikling og ved ikke hvor langt de er.

Det skulle så være en kombination af at købe vaccinerne og samtidig købte rettighederne til selv at fremstille dem. Det skulle kunne gøres på medicinal virksomhed i Thailand til 1/4 af prisen.

Priserne der har været fremme har været 20 USD, 130 kroner, per vaccine i indkøb og det passer meget godt med de priser der kan ses i DK medier.

5 USD skulle det kunne laves for i Thailand.

Jeg har ikke set noget sted klart om vaccinerne vil blive uddelt gratis eller mod betaling eller om der udvælges forskellige befolkningsgrupper først og måske gratis. Er priserne er 130 kroner i indkøb plus onkostninger til læger/hospitaler, ender en vaccine nemt op imod 1000 baht og det vil betyde meget få nok vil have råd til det eller bruge penge på det.

Husker ikke hvilke firmaer der vil købes fra, men håber de også fremstiller og tester efter normer der gør de vil kunne godkendes i USA/EU

Jeg husker ikke linket, så det må undværes denne gang. Det er også kun en appetitvækker om at der tænkes på løsninger i Thailand - løsningen der beskrives kan sagtens være en anden imorgen.

Læste på dr.dk at de to store firmaer der tales mest om kan levere nogle millioner doser i USA iår hvis de får lov og tilsammen måske kan leverer 2,5 milliarder i hele 2021. Dertil måske andre mindre firmaer -

Det betyder der går nogen tid ind i 2021 førend vaccine bliver rigtig udbredt?
Redigeret af Lars d. 21-11-2020 12:35
Lars
Lars
26-11-2020 04:55
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Vaccine i Thailand - senest nyheder eller rygter

Det er meget oppe at der er vacciner på vej, men samtidig er de ikke lige om hjørnet for alle.

Som jeg forstår begynder de to første firmaer, som er nævnt som leverandører til Danmark, at producere til verden næste år og så vil vaccine komme ud gradvist over tid.

For Thailand.

Der skrives stadig at Thailand har planer om at købe og få etableret en lokal produktion på licens fra AstraZeneca.

Thailændere vil begynde at få vaccinen tidligst midt i 2021 og det vil blive lokal fremstillet vaccine, skriver National News Bureau of Thailand idag.

Vaccinen og produktionen skal godkendes af det Thailandske Food and Drug Administration, FDA.

Om Thailands FDA bruger samme standarder til godkendelse og produktion af medicin som f.eks. EU og USA skal jeg ikke kunne sige.

Vaccinen skulle blive fremstillet af Siam Bioscience Group i Pathum Thani provinsen.

AstraZeneca vaccinen er stadig i tests og såvidt jeg forstår ikke så langt som de to andre der har været fremme.

Skal nok tage alle udtalelser i øjeblikket som planer og ideer indtil noget er endeligt og med forskellige forklaringer fra forskellige instanser.

Forsinkelser i etableringen af en evt. lokal produktion kunne også ske. Mange projekter forsinkes.

Note: NNT er af og til ude med information som ikke er de endelige eller aldrig blevet til noget.
Redigeret af Lars d. 26-11-2020 05:04
Lars
olaflacour
26-11-2020 05:44
Bruger
Antal indlæg: 94
Tilmeldt: 13.10.20

TV2 har i dag en artikel om vaccinen som er værd at læse. Jeg læste også i går, at det allerede nu er fremme, at den vaccine slår benene væk under mange, specielt efter den 2. vaccine. Dette hænger så bare ikke sammen med hvad andre skriver, at der ikke er bivirkninger.

Læs her om de 3 vacciner som er tæt på en godkendelse.https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-11-25-topfo...selv-tager

Moderna & Pfizer er af typen RNA. RNA er en helt ny type vaccine som ALDRIG er prøvet før, og man har derfor absolut NUL viden om mulige langtids-bivirkninger.

Pfizer er et medicinalfirma med mange års erfaring, hvorimod Moderna ALDRIG nogen sinde har produceret en vaccine! De er bragt på banen af Trump med en enorm økonomisk støtte. De har forsket i RNA metoden i årevis, men i et forsøg på at finde en vaccine mod kræft.
Livet er for kort til idioter.
Lars
26-11-2020 07:00
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Tak for link Olaf,

Jeg har det nok lidt sådan med medicin at skal opveje fordele og ulemper overordnet set.

Stort set al medicin har bivirkninger af en eller anden art og læser man indlægssedlerne kan man jo blive skræmt af det meget medicin hvad det kan gøre af skade/bivirkninger for 1 ud af 10 eller 1 ud af 1000.

Med corona ville jeg også tænke. Hvor mange liv, alvorlige langvarige indlæggelser og personer med senfølger kan vaccinen undgå holdt op mod de bivirkninger der er.

Bivirkningerne skal selvfølgelig være væsentlig færre / voldsomme end uden vaccinen.

Evt. set i aldersgrupper eller andre udsatte grupper.

Det skal selvfølgelig undersøges tilbuds, men må ikke forvente de kan være helt fri for bivirkninger for nogle.

Her af bivirkninger for Kodimagnyl - de sjældne bivirkninger kan se skræmmende ud?

Meget almindelige.
Flere end 10 ud af 100 personer får bivirkningen.

Tendens til blødninger.
Halsbrand, Mavesmerter, Sure opstød.

Almindelige.

Højst 10 ud af 100 personer får bivirkningen.

Blødning i mave-tarmkanalen, Diarré, Fordøjelsesbesvær, Forstoppelse, Kvalme, Opkastning.
Hovedpine.
Søvnløshed.
Muskelsammentrækninger i luftrørene.

Ikke almindelige.
Højst 1 ud af 100 personer får bivirkningen.

Tinnitus.
Blødning fra mave-tarmkanalen, Opkastning af blod.
Svimmelhed.
Allergisk hævelse i ansigtet samt mundhulen og strubehovedet, Allergiske reaktioner, Anafylaktisk chok - en akut alvorlig allergisk tilstand.
Åndenød.

Sjældne.
Højst 1 ud af 1.000 personer får bivirkningen.

Blodmangel.
Høretab.
Hul på tarmen.
Lavt blodsukker.
Påvirkning af nyrerne.
Nedsat vejrtrækning.
Hjerneblødning, Karbetændelse, Lavt blodtryk.

Meget sjældne.
Højst 1 ud af 10.000 personer får bivirkningen.

Øget risiko for infektioner pga. mangel på hvide blodlegemer, Øget tendens til blødning pga. fald i antallet af blodplader.
Betændelse i bugspytkirtlen, Mundbetændelse, Tyktarmsbetændelse.
Leverbetændelse.
Alvorlig hudreaktion.
Alvorlig hudreaktion hvor huden går til grunde.
Småblødninger i hud og slimhinder.
Lars

styker
26-11-2020 17:26
Bruger
Antal indlæg: 139
Tilmeldt: 21.01.15

I en artikel i Bangkokpost i går fremgik det at Thailand endnu ikke havde sikret sig option på nogle vacciner endnu, det syntes jeg egentlig er lidt skidt ifht alm sund fornuft.
Og så det lidt populistiske at de stadig havde forhåbninger til en Thailandsk udviklet vaccine, har lidt svært ved at se hvordan de vil teste den når de ikke har udbredt smitte i landet.

Men det bunder jo nok desværre i at de ingen penge har til at indkøbe udenlandsk vaccine til 20-30 dollars pr dosis) til 70 millioner thaier.
Hvis det skulle være en af de 2 RNA vacciner skal der jo gives 2 doser så hvis det er ca 50 dollars, så løber det jo op i 105 milliarder baht der skal lægges oveni den i forvejen enorme statsgæld.
De ligger jo i forvejen lige på grænsen til at ryge over de kritiske 60% gæld af BNP.

Edit.
Nå idag har de åbenbart indgået en aftale om AstraZeneca vaccine.
https://www.bangkokpost.com/tha...
Men så vidt jeg har forstået er det en traditionel vaccine der skal produceres i Hønseæg, og det er en langsommelig proces hvor det tager over et halvt år inden man har vaccinen.
Og så får man jo ikke flokimmunitet i 70 millioner thaier ved at vaccinere 13 millioner.

Fordelen ved RNA vaccinerne er at de kan masseproduceres hurtigt, og så skulle de jo være fri for de bivirkninger der er ved alle vacciner produceret i hønseæg.
Om der så er andre bivirkninger må tiden jo vise.
Redigeret af styker d. 26-11-2020 17:37
Lars
27-11-2020 02:54
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Hej Styker,
Jeg kan se det tilsynelandende ikke kun er Thailand der går efter den billige.Ifølge TV2, web, så har Danmark lavet forhåndsaftale med AstraZeneca for flere doser end de har med Pfizer (de har nok ikke pengene til de andre).

Jeg tror vi i nærmeste kan se flere forskellige udlægninger af hvilke type aftaler der er lavet og hvornår den træder i kraft fra forskellige instanser, personer og medier og deres forståelse af tingene/sproget og deres agenda, plus alle de wsebsider som kopierer og omskriver til deres historier.

Priserne er jo de samme i verden uanset bruttonationalproduktet og så tvinges mindre rige lande jo ofte til at finde billigere løsninger. Ingen løsnigner og det rammer igen de fattige i verden. De "høje" priser svarer jo lidt til hvad Danmark ville sige hvis priserne var 5 gange højere end de er og dermed større del af budgettet, hvis det gav mening.

Jeg ved ikke noget om vacciner og produktionen rent fagligt og kun det som kan ses i mediers udklip og der kan læses meget rundt omkring.

Du skriver AstraZeneca produceres i hønseæg og er langsomt at producere og at RNA vaccinerne (de andre) er produceret i hønseæg og kan produceres hurtigt. Kan hurtigt blive forvirret, også af medierne.
Redigeret af Lars d. 27-11-2020 03:11
Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tage hund med til thailand Generelt 2 25-03-2024
Problem at veksle danske kroner i Thailand Valuta og banker 36 29-12-2023
Thailand fået ny Premierminister 22. august. Løbende opdatering siden valget. Politik 12 01-09-2023
22-årig komet fra Thailand vandt guld i herresingle i badminton VM i København Nyheder 1 28-08-2023
Steder i det sydlige Thailand uden Russer Rejseplaner 4 26-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 2
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,233
· Nyeste bruger: Truetype
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder