Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sundhed og medicin
Corona virus i Thailand - opdateringer
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
04-04-2020 16:19
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7065

Smittede og indlagte.

Døde
Antallet af døde er steget lidt de sidste dage, men stadig meget lavt i forhold til andre lande og befolkningens størrelse. Om tallet dækker over alle skal jeg ikke kunne sige. Om nogle dør uden at få påvist COVID-19 eller nogle får en anden dødsårsag. Ja det er nok mest fordi tallene er så lave jeg begynder at tænke over det.

Arrangørerne af det militærejede og drevne Lumphini boksestadion kan nu tænke over at yderligere 3 er døde efter deres kontroversielle arrangment den 6. marts efter officielle opfordringer om at aflyse.

Det er en 72-årig mand med kontakt til sin søn som deltog i boksestævnet og var blevet smittet. Han led desuden af nyreproblemer. Han er død den 1. april men først offentligjort den 4. april. Det gør der jo ikke mindre tragisk uanset andre symptomer at det sker under de omstændigheder som skabte største spredningssted i Thailand.

En 84 årig mand der arbejdede der og også havde nyreproblemer og forhøjet blodtryk.

Endnu en 84 årig mand der havde besøgt stedet.

Kilde: https://www.bangkokpost.com/tha...

Smittede eller indlagte.

Antallet af rapporterede indlagte ser ikke ud til at være steget set over en uge. Måske et svagt fald.

Jeg har dog svært ved at forholde mig til hvad det er udtryk for. Tallene er stabile, men med de mange tiltag rundt omkring er der måske noget som andre ved som jeg ikke ved og det er for at lægge størst mulig dæmper på de stigninger som måske kommer.

Grafisk ser de offcielle tal ud som nedenfor. Har tilføjet antallet af døde.

Udelader nu danske tal, da de tal jeg umiddelbart ser ikke viser antal nye indlagte per dag eller samlet, men kun viser det antal der nu er indlagte og af tekniske grunde ikke opgiver antal udskrevne.

Vil prøve at vise antal udskrevne fra hospitaler også.

Lars
Lars
04-04-2020 16:25
Brugers avatar

Bruger

Smitte efter geografisk placering

Kortet viser hvor mange der er registreret smittet i hver enkelt provins.

Som det ses er Bangkok forventeligt der hvor der er flest. Omkring halvdelen af de registrerede er i Bangkok.

Figuren er lånt fra WHO Thailands facebookside, der har mange gode input og nye indlæg flere gange om dagen. meget på thai, men oversættelse til engelsk gør det forståeligt syntes jeg.

www.facebook.com/WHOThailand

Redigeret af Lars d. 04-04-2020 16:25
Lars
Lars
04-04-2020 17:00
Brugers avatar

Bruger

Hvis du syntes du har symptomer og gerne vil testes

Ambassaden har en vejledning
Information om coronavirus/COVID-19

om forholdene i Thailand.

Der er der et afsnit "Hvis jeg bliver syg".

Deri er bland andet link til list over hospitaler i Bangkok området hvor man mod betaling kan få foretaget en COVID-19 test. Priserne varierer fra 3.000 til 14.000 baht. Generelt dyreste på privat hospitaler.

https://thailand.um.dk/da/rejse...

Tidligere annoncerede Bangkok Hospital med tilbud om COVID-19 test for 25.000 baht.

Nu er de kommet på andre tanker og det koster nu kun 6.500 baht og opefter.

Her kan du se procedurerne som Bangkok Hospital bruger ved COVID-19 tests. Der er to forskellige afhængig af om man har eller ikke har vejrtrækningsproblemer. Svaret kommer efter 2-24 timer.

Vær at bemærke at det at have et job med megen kontakt til udlændinge er et af de 5 kriterier der gør man er i risikogruppevia job at have haft megen kontakt med udlændinge er et af de kriterier der gør at man kommer i risikogruppe. 20 % af smittede i Thailand er udlændinge.

Beklager at billedet er meget stort og måske svært at se klart på mobiler.

Lars
Lars
04-04-2020 17:07
Brugers avatar

Bruger

Restriktioner og forbud i Thailand.

Ambassaden i Bangkok har været så venlige at lave en enkelt samlet oversigt over hvordan situationen er per 3. april.

Der kan hele tiden komme nye tiltag.

Ambassaden sammensætter og opdaterer efter bedste evne løbende informationer vedrørende forbud og restriktioner i Thailand.

Situationen er meget dynamisk. Ambassaden kan derfor ikke garantere, at alle informationerne er korrekte.

Vi anbefaler derfor også, at du holder dig opdateret om de relevante myndigheders anvisninger og følger disse.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/restriktioner-og-forbud-03-04-20-ambassaden-i-bangkok.png

Kan ses her også:

Lars
Lars
04-04-2020 17:49
Brugers avatar

Bruger

Thailand vil bruge 10% af bruttonationalproduktet på COVID-19

Thailand har besluttet at bruge yderligere 1680 milliarder baht (omkring 360 milliarder kroner) til støtte under COVID-19.

Det svarer til 10% af bruttonationalproduktet og er oveni den støtte som tidligere er meldt ud som bl.a. 5.000 baht per måned til uorganiserede arbejdere og billige lån. 9 millioner er blevet godkendt til at få de 5.000 baht per måned. 20 milliioner prøvede at få. Det alene er omkring 9 miliarder kroner.

Regeringen håber dermed at kunne give så meget støtte at et total kollaps som i den stopre asiatiske krise i 1997-1998, hvor landet endte med at få hjælp fra IMF og mere eller mindre sat under deres administration en periode.

Planen er dog ikke endeligt vedtaget, men det forventes den at blive på det ugentlige ministermøde på tirsdag.

Et af punkterne der skal støttes er små landbrug, de små og mellemstore virksomheder.

En fond der skal se på sundhedsvæsenet og arbejde på at skabe flere og nye typer jobs.

Derudover skal den finansielle sektor polstres.

Nogle af pengene til komme fra lån og andre ved omfordelinger af allerede budgetterede midler.

Kilde - www.bangkokpost.com/thailand/ge...
Redigeret af Lars d. 04-04-2020 17:54
Lars
Lars
05-04-2020 06:54
Brugers avatar

Bruger

Opfølgning på dem som ikke ville i karantæne i lufthavnen.

Efter hændelsen er lufthavnen lukket i 3 dage for ankomster og thaiere kan ikke komme hjem. Samtidig giver det så problemer ud af Thailand hvor flere fly med folk der er strandet i Thailand ikke kan komme hjem, da deres fly ikke kan lande og hente dem.

Umiddelbart kunne det være mest naturligt at skifte holdet, militærfolk, der lavede fejlen øjeblikkeligt, istedet for at lukke lufthavnen og mange uskyldige fanges?

Det var en fejl at jeg skrev politiet i lufthavnen havde ladt folk forlade den, jeg troede det som altid er politi der, men der var sendt forstærkninger fra militæret.

Chefen for projektet med at få folk i karantæne var således militær udpeget person.

Han og hans team er nu udskiftet med højerestående team der skal sørge for at reglerne følges fremover.

Samtidig har hærchefen beordret en undersøgelse af ham der stod for det og om han uden om hans beføjelser lod folk forlade lufthavnen uden karantæne. De mente ikke det var fair da de ikke var informeret inden.

Medier nævner i samme artikler at det Lumphini Boksestadion også er ledet af militærfolk og at de afslog at stoppe deres stævner og blev lokalt epicenter.

Der skulle også være indledt en undersøgelse af denne sag, men om der kommer noget ud af det må tiden vise. Beslutningstagerne der kan se at der allerede nu er 4 dødsfald som relateres direkte til det boksestadion, plus de milliarder af baht som spredningen efterfølgende har kostet.

www.thaipbsworld.com/thai-army-...

www.thaipbsworld.com/thailand-c...

Jeg tager ikke stilling til om det er fornuftigt med tvungen karantæne, men kun at er lovene sådan så skal retningen følges for at det giver mening for COVID-19 projektet og for troværdigheden til den militære ledelse og andre tiltag de tager.
Lars
Lars
05-04-2020 06:58
Brugers avatar

Bruger

1 måneder gammel baby smittet - hidtil yngste smittede

En 1 måneder gammel baby i Rayong er blevet testet smittet.

Myndighederne mener babyen har fået et fra forældrene der normalt arbejder i Bangkok, men de er åbenbart ikke testede endnu.

Babyen er nu på Bamrasnaradura Institute of Infectious Diseases i Nonthaburi, naboprovins til Bangkok.

www.thaipbsworld.com/thailand-r...
Lars
Lars
05-04-2020 14:12
Brugers avatar

Bruger

Strandede i Thailand.

Der er stadig en del udlændinge i Thailand der endnu ikke er kommet hjem som de gerne ville. Ligesom der stadig hver dag kommer thailændere hjem fra forskellige steder i udlandet. Fredag var det f.eks.l fra USA.

Tonen på de sociale medier har været ualmindelig voldsom fra nogle af dem der har siddet lunt og godt bag skærmene i Danmark og måske aldrig selv har prøvet noget sådant og hvor hverdagen kører som den altid har gjort - men hvor en mindre ting kan vælte meget?

Der er måske flere grunde til at folk er strandene i Thailand og andre lande.

Mange har haft billetter til at komme hjem. Deres fly er så i sidste øjeblik blevet aflyst og skal så finde et nyt osv. Det kan være sket 2 eller 3 gange.

Hver gang skal de for det meste selv finde penge til en nye billet.

Nogle får pengene tilbage for de aflyste billetter med det tager typisk 4-6 uger inden man ser de penge.

Der er folk der har haft billetter hjem igår og idag fra Bangkok, ødelagde lufthavnens manglende ledelse pludselig fredag og lufhavnen blev lukket i 3 dage for indkomne fly. Dermed også de fly der skulle modsat vej.

Har man bestilt ved f.eks. Qatar og Emirates er de så venlige kun at udstede et tilgode bevis - har man dyrere billetter der kan give pengene tilbage gør de sikkert det, men mange vælger jo de billigste.

Har man købt en enkelt billet fra Thailand er det nok tvivlsomt om nogle lige har brug for den engang i oktober?

Så for mange har det nok også været et spørgsmål om at finde pengene til nye billetter.

Billetterne for de sidste dage THAI fløj kostede 8.000 kroner for enkelt billet. Samme som normale return billetter.

Nogle er så måske kommet sent igang og booket lidt efter de kaotiske tilstande opstod efter regeringens udmelding om at komme hjem eller holdt fast i en book en uge senere. Pludselig derefter lukkede hele verden meget hurtigt ned.

Der er rejst mere end 11.000 danskere hjem fra Thailand de sidste 3 uger og mange af dem har ikke haft planlagt dette. Tilsvarende med andre landes borgere der skulle hjem. Så givet været tryk på ved selskaberne også.

Nu kan man se en hetz, nok fra samme personer som i starten, hvor man ikke vil have folk følger Udenrigsministeriets råd om at komme hjem. Fordi de i deres forestilling har en overbevisning om at hele verden er meget mere smittet end Danmark. Trist udvikling at være sådan mod sine landsmænd, hvor det at ankomme og gå i isolation ikke giver så stor risiko som de unge, der uden at kende sin status, render frit rundt altid.

PS: Jeg er ikke strandet i Thailand. Jeg er hjemme allerede, i Thailand. Har ikke haft nogle tanker om at opgive livet, jobbet og familien her for at tage til Danmark. Thailand er mit hjem lige nu.

Så er der tid nogle gange til at skrive her, når jeg ikke får corona kuller af at læse for meget om det....

Ha det godt og pas på hinanden og Jer selv også alle jer der bor i Thailand Skaal

Redigeret af admin d. 06-04-2020 07:35
Lars
Lars
05-04-2020 16:12
Brugers avatar

Bruger

Masker eller ej.

I asien er det et must og i Europa og USA siger man det er pjat at bruge.
Se evt mit indlæg 135, hvor jeg skriver om det at DK og andre vestlige lande siger det er pjat og siger det kun er til smittede og alle skal opfatte sig selv om smittede.

https://www.thaiguide.dk/forum/...

BBC har en ganske god artikel om maske forskellene mellem asien og vesten.

Skriver om hvad myndigheder mener, hvad der gøres med masker i asien.

Traditioner for masker i asien og der ligefrem kan gå mode i masker og blive normalt.

Coronavirus: Why some countries wear face masks and others don't

Der er også et billede fra da den thailandske premierminister for nylig i en af sine taler var iført stof maske der matchede hans jakke i farven.

I Thailand har jeg god ikke set nogen tradition for masker, men set det i forbindelse med luftforureningen, som så senere i februar blev en kombination af viurs og luftforurening.

Det er dog først indenfor de seneste vel 3 uger det blev rigtigt udbredt de steder i Bangkok jeg kom normalt.

Jeg læste på et tidspunkt ældre koreanske nyheder (før corona) at nogle kvinder i Korea tog masker på hvis de lige skulle ud og ikke havde fået make-up på - men om det sandt ved jeg ikke.

I Vietnam har kvinder i mange år brugt masker. Dels måske for smog, men også fordi de ikke vil være solbrændte. Derfor også store hatte som kendes og handsker når de på motobikes.
Lars
Lars
05-04-2020 17:12
Brugers avatar

Bruger

Udgangsforbuddet:

Der er en del der er taget i tjekpoints som ikke havde gyldig grund til at være på vejene mellem 22 og 04.

I den central provins Chai Nat har 4 unge fået 2 ugers fængsel og bøde på 15.000 baht til skræk og advarsel for andre. De fik først 1 måneds fængsel og 30.000 baht straf, men halveret da de tilstod. Det er ved lyndommen i retten.

Chai Nat er en af de få provinser der endnu ikke har rapporteret om smittede.

Rejse mellem provinser:

Det er blevet sværere og stoppes man ved tjekposterne skal man have en god grund til at rejse og det er ikke at se venner.

Restriktioner i forskellige provinser.

Der er nogle love under undtagelsestilstanden som udgangsforbuddet der gælder hele landet.

Derudover står de enkelte provinser for meget af den lokale lovgivning.

Her er listet nogle af de restriktioner jeg lige har set.
Der er sikkert flere rundt omkring.

Bangkok
Alle parker er lukkede, det gælder også private parker og principielt også haver i lejlighedskomplekser.

Phuket

Alle veje og vand forbindelser til og fra er lukket.
Al flytrafik stopper 9. april.
Patong Beach er i total lock down fra idag. Ingen må komme ind eller ud af området.
(antal smittede i forhold til områdets størrelse er mok det største i Thailand og stigende.)
Alle hoteller uden gæster er lukkede.

Chonburi, inkuderer Pattaya

Alle hoteller der ikke har gæster skal lukke.
Alle strande vil blive lukket.

Chiang Mai

Alle udlændinge der amkommer skal I 14 dages karantæne et anvist sted, hvis de ikke selv har en bolig.

Alle thaiere der ankommer fra udlandet, Bangkok, Phuket eller det allersydligste Thailand skal være 14 dage I hjemmekarantæne.

‬Prachuab Khiri Khan – Hua Hin ligger der.

Alle hoteller der ikke har gæster eller bruges til karantæne skal lukke.
Der kan gives bøder op til 20.000 baht til dem der ikke har masker på.

Alle udlændinge der er ankommet til provinsen efter 15. marts skal melde sig på det lokale distriktskontor eller hospital.

Krabi:

All trafik ud og ind af provincen er ikke tilladt indtil videre. Det betyder Phi Phi øerne, Koh Lanta og Ao Nong er lukket ned.
Alle skal bære masker udenfor hjemmet.
Alle hoteller uden gæster skal lukke.

Phang Nga:

Al trafrik ud og ind er lukket.
Alle hoteller skal lukke undtagen dem som stadig har gæster.

Chanthaburi og Samut Sakhon

Bøde på op til 20.000 baht for ikke at have maske på udenfor hjemmet.

Sakon Nakhon

Forbudt salg af alkohol.

Satun og Pattani i sydthailand

Al person transport ud og in der forbudt.
Mener også nogle af de sydligste provinser har indført restriktioner på transport internt i provinserne.

Indenrigsflyning – det lukker helt ned om få dage.
Tjek selv op hvis du har planer om at fly!

Thai Smile stopper nu også al deres indenrigsflyvning fra 7. april.

THAI er stoppet.

Bangkok Airways indstiller også al ruter, enten er gjort eller snart.

Bangkok Airways lukker i de kommende dage sine 3 lufthavne, Trat (ved Koh Chang), Samui og Sukhothai.

Nok Air stopper med at flyve til Phuket med 9. april som sidste dag. Alle andre ruter er stoppet.

Air Asia – indstillet alle flyvninger i sydøst asien.

Lion Air – ikke tjekket.
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 27 06-07-2020
Folkepension fra Udbetaling Danmark til Thailand ? Job, banker, forretninger 23 23-06-2020
Køre bil i Thailand Generelt 5 28-01-2020
Norwegian stopper alle flyvninger til Thailand - også fra Oslo Fly 1 17-01-2020
Demonstrationer varslet i Thailand Sikkerhed 4 12-01-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder