Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sundhed og medicin
Corona virus i Thailand - opdateringer
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
10-04-2020 19:25
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7225

Alkoholforbuddet har bredt sig.

Som ventet er flere og flere provinser nu med på ideen om at stoppe alkoholsalg nogen tid.

Men igår og idag har Bangkoks nabo, Samut Prakan (hvor Suvarnabhumi lufthavn ligger, stadig haft åbent for salg.

Men det blev så alligevel hamstret væk af folk der kørte fra Bangkok dertil.

Nu bliver der så også lukket for salg der fra imorgen.

Løsning på vej for 5.400 strandede Thaiere i udlandet.

Man er ved at arbejde på at de kan vende hjem, men skal alle i karantæne i 14 dage.

Blot den hage ved det at karantæne faciliteterne kun har kapacitet til 200 presoner per dag. Så som myndigheder siger så bliver køen lang.

Det kan man godt sige. Er det 200 personer de kan indskrives per dag så tager det kun 1 måned plus det løse under 200/dag. Er der kun plads til 200 ad gangen så straks værre med 54 ugers venten.

Kan måske ikke fortænke de strandede noget, hvis de tænker at de er efterladt lidt i stikken af deres regering, hvor Danmark har gjort meget for at hente deres statsborgere hjem (mod egenbetaling).

www.bangkokpost.com/thailand/ge...
Redigeret af Lars d. 10-04-2020 19:31
Lars
Lars
11-04-2020 20:26
Brugers avatar

Bruger

Masker - igen

Jeg er selv i situation hvor jeg ikke helt kan forstå sundhedsstyrelsens anbefalinger til IKKE at bruge masker, da deres udsagn umiddelbart er modstridende. Også efter at de nu, som mange andre kilder i et par måneder har skrevet, siger at der er betydelig risiko for at smittede inden de får symptomer, eller slet ikke får symptomer, kan smitte andre.

Ser at Public relation fra thailands regering skriver:

WHO Thailand has suggested the public to wear and use face mask properly.

Det kommer muligvis efter møder med WHO Thailand hvoraf noget blev vist i Thai TV igår.

I går skriver WHO Thailand dog på deres facebook side:
Face masks are a common sight on the streets of Thailand, but is is vital that they are used properly.

og linker samtidig til video fra WHO Thailand, hvor chefen udtaler

If you are healthy and feeling well you only need to wear a mask if you are in repeated close contact with someone that has the common symptoms of COVID 19. For example (eksempler kommer) ...
If your suffering from respiratory symptoms you should use a mask. That will help prevent your spreading germs if you are caughing or sneezing ....

Det er meget muligt at masker er en god ide, men ser ikke WHO Thailand foreslår det, men bruger WHO til at sige der skal bruges masker.

Videon er forøvrigt rigtig god, da formålet er at bruger man maske skal man gøre det rigtigt, som at smide den rigtigt væk, huske at vaske hænder før masken tages på, efter man har rørt masken og når man har smidt den ud.

Og ikke mindst:

Masker kan ikke erstatte hyppig håndvask med vand og sæbe eller alkohol.

Der nævnes ikke at masker kan erstatte "at holde afstand", som jeg har fornemmelse af at mange i Thailand måske mener.

Men der er mange misforståelser om corona. Så at USA chefen på pressemøde udtale at corona virus var så speciel at kendt antibiotika ikke kunne bruges. Der er bare det at antibiotika virker mod bakterier og aldrig har virket mod virus.

På en Thai TV kanal var det idag fremme at Som Tam, stærk Pappaya salat, kunne virke mod virusen eller forhindre man blev smittet, husker ikke lige hvilket af de to.

Måske kan det være rigtigt, men ikke bevist. Skriver måske, da der stadig tænkes over hvorfor det har været mildt forløb de første måneder med virus i Thailand - men her i anden bølge efter det ramte Europa ventes det dog at det kan stige og vi må holde vejret.....

PR Thailands opslag:
https://www.facebook.com/thaila...

WHO Thailands opslag:
https://www.facebook.com/WHOTha...

Redigeret af Lars d. 11-04-2020 20:56
Lars
Lars
14-04-2020 18:04
Brugers avatar

Bruger

Billetter til Europa og Danmark fra Bangkok.

Der er stadig billetter at få til Europa, hvis der er nogle der gerne vil til Danmark.

Med KLM, Qatar, Lufthansa og Finnair er der mulighed for at flyve direkte videre til Danmark.

Finnair har dog kun en afgang. Særafgang 17. april.

Det er selvfølgelig lidt ærgerligt for dem som er på Phuket, hvor al transport til og fra er lukket, og gerne vil til Danmark, men de valgte at blive. Der var en uges tids varsel på at lufthavnen blev lukket og hele tiden været mange flere afgange fra Bangkok.

Kan kun anbefale at søge mod Bangkok, hvis man gerne vil til Danmark og ikke vente et fjernt sted og så skulle have hurtig transport derfra til Bangko og misse flyet.

Suvarnabhumi Lufthavn er vist stadig lukket for udenlandske ankomster mindst til og med 18. april, så hvor flyene kommer frem til Bangkok vides ikke.

Her fra Ambassaden i Bangkok Facebookside:

Opdatering hjemrejsemuligheder✈️

Det er fortsat muligt at købe billetter med henblik på udrejse fra Thailand mod Europa og Danmark.

Hvis du opholder dig i Thailand og ønsker at rejse mod Danmark, opfordrer vi dig til at gøre det. Fremadrettet kan der være meget begrænsede udrejsemuligheder.

Situationen er meget dynamisk. Ambassaden kan derfor ikke garantere, at alle informationerne er korrekte.

Billetter købes direkte hos flyselskabet eller evt. gennem andre platforme.

Redigeret af Lars d. 14-04-2020 18:22
Lars
Lars
15-04-2020 18:38
Brugers avatar

Bruger

Jeg har ikke skrevet så meget, men for mig at se er det lidt "stille" på mange måder. Alt for stille og næsten som en bedre dyster fremtidsfilm.

Det var eller er en meget stille og trist Song Kran Festival her normalt officielt fra 13.-15. april.

Alkohol forbuddet

Først blev alkohol salg forbudt i alle provinser, tror det var søndag eller mandag.

For dem der godt kan lide at nyde lidt alkohol er der skidt nyt, hvis man ikke har fået lagrene fyldt op.

Rigtigt mange provinser udvider, som jeg vist også skrev kunne ske, forbudet mod salg af alkohol til 30. april.

Det er selvfølgelig for at undgå folk samles og fester lige nu.

Smittetallene

Går ikke i detaljer men de ligger pænt hver dag under 50 for det som kaldes indlæggelser.

Det ser jo godt ud, men alligevel skærpes f.eks. alkohol forbuddet og selv i sidste uge hvor det så lidt godt ud kom alkoholforbuddet og tallene man ser nu er smittede for 1-2 uger siden eller længere.

Suvarnabhumi lufthavn

Den skulle være lukket for alm. passager ankomster indtil 18. april. Det er nu forlænget til 30. april.

Der er åbent for fly der kommer for at bringe personer hjem og det går nogle af de afgange som flyves til Europa under, selvom det er normalt kommercielle fly og ikke specielle evakueringsfly.

Så længe der stadig er kommercielle fly skal man nok ikke forvente at Udenrigsministeriet gør noget, eller det vil måske være usandsynligt.

Vil man hjem, så få fingeren ud og kom afsted nu.

Livet

Tror meget er lidt som i Danmark. I Bangkok er der stadig fuld bevægelighed og let at handle og meget let at komme rundt når man skal. Stort set ingen trafik.

Nogle steder er man lidt mere lukket inde som Phuket som stadig har lock down ned til små distriktsniveauer og kan ikke komme ud af et relativt lille område.

For dem som er blevet af forskelige årsager men som er turister er det måske knapt så sjovt nu. Ikke rigtigt nogle turistting er åbne, strandene lukkede og har så måske kun hotelværelset. De hoteller der er åbne og med få mennesker. Kan så købe noget take away mad.

Butikker og ansatte

Ja det er skidt her. Flere og flere små shops lukker. Arbejdsløsheden og nøden gallopere i helt anden dimension end i Danmark.

I Danmark er der trods alt lidt sikkerhed og alle får nogle penge. Her er der nu millioner uden en baht i indtægt overhovedet.

Det er ganske katastrofalt for dem med færrest penge som rammes ufatteligt hårdt på alle områder.

Uden at sige at alle i Danmark har det super lige nu, vil jeg alligevel påstå at der ikke kan samlingnes noget og katastrofen her kan blive total hvis det trækker ret meget længere ud.

Folk vil når der åbnes igen holde igen på deres penge og så kører det hele jo lidt i ring så kan de små butikker ikke tjene penge og ansatte ikke få løn og mange har slet ikke nogle penge at bruge. Så bliver op ad bakke at komme igang.

Fabrikker/industrien

Folk køber ikke noget her i Thailand, nok mig selv inklusiv, andet end det man lige skal bruge. Udlandet køber heller ikke så meget. Læste idag at måske halvdelen af ansatte i tekstil industrien også er arbejdsløse nu.

Holde afstand, temperatur måling, sprit

Mange steder, selv 7-11, står de og tjekker temperaturen ved indgangen og der skal sprittes hænder af. temeperaturmåling føler thaierne som en god sikkerhed og tryghed om at inden smittede kommer ind. Jeg måske lidt skeptisk da 80% måske aldrig får smitte og af de millioner de har tjekket i lufthavnen måske kun fundet et par stykker med virus.

Samtidig blev jeg målt til 35.7 gr igår. Det er nok en grad for lavt. Dvs at dem der kommer ind med 37.5 gr i virkeligheden har 38.5 i feber.

Afstand er indført i busser, tog og i 7-11 er der mærker på gulvene og det samme i supermakredernes kasser. Selv Bangkoks Immigrantion har nu fået styr på det og fjernet mange stolerækker osv. De tiltag kom så nogenlunde samtidig med at næsten ingen behøver at besøge dem, så der er nu tomt - efter små 3 ugers kaos.

Nogle supermarkeder har også sat plast/glas op mellem kunderne og kassedamerne/mændene.

Men det er ikke alle der er lige heldige og kan vælge med f.eks. afstand. De næste billeder er fra en tur i bil forleden. Den første kan være arbejdere fra byggeplads på vej hjem og muligvis fra nabolandene. De har ikke noget valg med noget som helst i dagligdagen.

(nej, har ikke siddet og taget billeder under kørsel. Det er print fra video )

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/transport-1.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/transport-2.jpg
Redigeret af Lars d. 15-04-2020 18:42
Lars
Lakhe
16-04-2020 04:13
Bruger
Antal indlæg: 36

Samtidig blev jeg målt til 35.7 gr igår. Det er nok en grad for lavt. Dvs at dem der kommer ind med 37.5 gr i virkeligheden har 38.5 i feber.
Det med at de tager temperatur mange steder skal nok tages med et gran salt Jeg var i Big C og Makro forleden da jeg gik ind i Big C tog de min temperatur som viste 34,8 Grin jeg tænkte med den temperatur må jeg være døden nær eller også viser termometret forkert stor var min overraskelse Shock da jeg bagefter gik ind til naboen i Makro her viste det nemlig det samme 34,8. Måske har de fået den samme sending fra Kina som nok ikke er helt præcise, og så kan det jo være det samme med at tage temperaturen, med mindre alle er droslet ned så de ikke mister kunder ved at afvise dem Notgood
Redigeret af Lakhe d. 16-04-2020 04:13
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
lbob
16-04-2020 12:13
bruger
Antal indlæg: 4

https://www.thailandstidende.co...
Lars
19-04-2020 18:52
Brugers avatar

Bruger

Restriktioner

Der er rimeligt stille forstået på den måde at der nu køres videre med de samme restriktioner som for en uge siden. Dvs samme butikker osv er lukkede, samme opfordring til at arbejde hjemme osv.

Åbning

Medier er begyndt at spekulere i hvordan og hvornår der kan åbnes igen og citerer forskellige personer med tilknytning til myndigheder. Men som altid er der ofte mange der har bud eller citeres for det og i sidste ende må vi nok vente til den bestemmende del af myndighederne begynder at åbne for boksen.

Mange har dog en fornemmelse af at situationen er så god nu at der kan begyndes at løsne lidt på mod månedens slutning. Men igen - det er medier og diverse kilder de snakker med.

Smittede eller indlagte i Thailand og døde.

Antallet af bekræftede tilfælde/indlagte har været ret stabilt "lavt" den seneste uges tid, men stadig højere end for en måneds tid siden.
28-33 per dag.

Antallet af døde er nu 47 og det er 1-2 om dagen. Ganske lavt.

Flere end halvdelen af de indlagte er udskrevet nu.

Mht testing har jeg en fornemmelse af at der idag testes mange flere end der blev for en måned siden. Men dermed ikke at jeg er sikker på at tallene er gennemskuelige.

Antallet af døde er lavt og gennemsnitsalderen er også ret lav, 57 år.

Det siges at 43 af de 47 døde har haft af diabetes.
38 har haft højt blodtryk.

Det betyder så at mindst 34 af de 47 har haft både dibetes og for forhøjet blodtryk.

Den lave gennemsnitalder kan måske til dels skyldes at man ikke rigtigt har plejehjem og lignende og ikke den risiko for smitte. Omvendt har man ofte mere samkvem i familier på tværs af generationer end i Danmark. Hvor stor andelen af ældre over 65 år er i Thailand har jeg ikke tjekket.

Ellers opgøres antal døde jo meget forskellige i forskellige lande. Belgien opgiver COVID-19 som dødsårsag når der har været symptomer på COVID-19 men ikke altid tested.

Danmark tester heller ikke alle der dør udenfor hospitalerne - ved ikke om der testes for dem som dør udenfor COVID afsnittene.

Tilsvarende ved jeg ikke hvad kriterierne er i Thailand. Om nogle indlægges med lungebetændelse eller fårhjertestop men i virkeligheden havde COVID men køres udenom statistikken. Ved ikke hvordan dødsfald på landet håndteres og noteres.

Er nogle døde af eller med COVID-19?

I den positive ende er måske at antallet af trafikdræbte naturligt er faldet. Der var ikke millioner der rejste rundt i Song Kran og dødstallet i den uge er så blot 150 mod normalt 500 - som forøvrigt ser ud til at være lavere end normale dage. Dvs det er mere sikkert i Song Kran normalt end andre tider pgra den store opmærksomhed?

Tallene burde næsten være endnu laverere med meget lav trafik, barer og restauranter lukkede og alkohol er sværere at købe.

Lars
Lars
19-04-2020 18:56
Brugers avatar

Bruger

Viser det sig at tingene er under kontrol, så savner jeg forklaringen på hvorfor Thailand er sluppet så relativt let igennem.

Det kom lidt tidligere til Thailand end Danmark, små 6 uger, og vi har nu i 3 måneder haft dette omkring os hele tiden - det må da gerne snart stoppe eller blive lidt mere afslappet forhold til det hele og lidt mere normal hverdag og ikke kun CORONA overalt.

(Ved godt virusen ikke lige forsvinder og vil ikke tænke på at der før var 78 millioner der kunne smittes. Nu er der så et lidt mindre antal der ikke har været smittede og virusen stadig omkring....)

Men der er et stykke vej endnu.

Tiltagene fra myndighederne har ikke været så kraftige som mange steder i Europa og Danmark og kom lidt efter Danmark indførte restriktioner. Hele det offentlige arbejder stadig, undtagen skoler og uddannelsesinstitutioner. Der er dog begrænsninger på rejser rundt i landet nogle steder. I Danmark opfordrer man så kraftigt til ikke at køre rundt, ikke engang til sommerhus 50 km væk.

Dog er flere offentlige steder som parkerne i Bangkok og strandene rundt omkring lukket af. For mange mennesker på for lidt plads.

I Bangkok er der fuld bevægelighed.

Antal mennesker og trafik af specielt af scootere i Bangkok syntes jeg er højere end jeg fornemmer det er i Danmark. (Mange spiser så også ude (eller rettere henter maden ude og køber fødevarer og snack når de skal spises).

Her er udviklingen i Thailand fra den første smittede blev offentliggjort og ved godt at tallene kan være anderledes.

De første omkring 25 smittede var tilrejsende kinesere.

Forløbet har været anderledes end i Europa?

Redigeret af Lars d. 19-04-2020 19:01
Lars
Lakhe
20-04-2020 04:41
Bruger
Antal indlæg: 36

Viser det sig at tingene er under kontrol, så savner jeg forklaringen på hvorfor Thailand er sluppet så relativt let igennem.

Det er svært at se hvad der er fake news og hvad der ikke er, men en af forklaringerne på spørgsmålet, kunne jo være dette, så må man selv gøre sig til herre på hvorvidt man tror på det eller ejSmile
https://www.dailywire.com/news/sunlight-destroy...tudy-finds

Red. Admin: gjort link aktivt.
Redigeret af admin d. 21-04-2020 13:00
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
Lars
20-04-2020 17:05
Brugers avatar

Bruger

Ja der har været flere ting fremme gennem tiden syntes jeg. I Danmark nævnte man i starten at man forventede at det vil løje af når foråret og varmen kommer og derfor gerne ville trække kurven lidt ud indtil da - altså at virus ikke trives så godt i varmen ligesom influenza virus. I starten så det faktisk ud til at det mest ramte et bælte af lidt koldere lande verden rundt.

Statens Serum Institut var også ude og snakke om at der måske var to typer virus. En i Italien og den første fra asien og den ene smittede mere end den anden. Omtalt her i indlæg 87 https://www.thaiguide.dk/forum/... og kilden er her:

Fra TV2 / Lorry
https://www.tv2lorry.dk/tv2dk/s...

Men trods de stabile tal for smittede har Bangkok idag besluttet at forlænge forbuddet mod salg af alkohol til 30. april.
Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
En dagbog om en repatrierings rejse til Thailand Rejsebeskrivelser 17 24-10-2020
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 158 22-10-2020
Thailændere der skal til Thailand - hvordan? Visum til Danmark 7 17-10-2020
Visumansøgning og flybilletreservation her i corona-tiden - for thai til DK Visum til Danmark 16 17-10-2020
Dansk iværksætter succes i Thailand solgt for 100 mio. kr. Nyheder 2 16-10-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder