Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sundhed og medicin
Corona virus i Thailand - opdateringer
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
13-03-2020 13:23
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7065

Ikke fordi det ene skal udelukke det andet. Selvfølgelig skal der gøres noget for COVID-19, men andre områder i Thailand kunne også godt bruge lidt opmærksomhed og økonomisk støtte.

Luftforureningen.
Chiang Mai er Thailands mest forurenede by, flere pladser foran Bangkok, set på årsbasis.

Internationale analyser anslår at forureningen forkorter livet i Chiang Mai med i gennemsnit lige under 4 år.

Det kan så sammenlignes med de enorme summer der nu er på spil og de ganske få midler og den helt manglende indsats for at gøre noget ved dette på lang sigt. Forureningen i Bangkok nogle måneder om året ser også ud til at være kommet for at blive. Sådan er det jo og det kan vi ikke gøre noget ved?

Dertil trafikken hvor der mens vi ser på COVID-19 til stadighed dræbes mere end 60 om dagen og heriblandt 1-2 udlændinge. Det får stor set ingen mediedækning udover sensationsbilleder som thaierne godt vil se af ulykker. Det er jo heller ikke nyheder mere.
Lars
Lars
13-03-2020 16:02
Brugers avatar

Bruger

Thailand er i en lidt speciel situation.

Først har vi været på vagt for de store mængder kinesere der kom og de økonomiske øretæver det gav. Så fra Korea og det som det koster (Koreanere er i top 3 eller 4 for antal der rejser til Thailand og meget handel).

Og nu fra Europa.

Så lang tid det har varet i Thailand, vel 6-7 uger allerede, og fokus skal holdes, dog ikke med shut down endnu.

Hvor det først er nu det har kunnet mærkes i Danmark og i starten ikke led tab.

Thailand deltager i det hver gang der kommer større udbrud andre steder fordi mange kommer til Thailand fra de lande.
Lars
Lars
13-03-2020 17:12
Brugers avatar

Bruger

Den thailandske sundhedsminister har været ude med et par tweets torsdag aften.
Han er også vice premierminister.

Google oversat og hovedtrækkene verificeret at konen – beskidte og ikke tager bad er godt nok oversat.

Dear everyone
For information Today I come to Chiang Mai Chinese tourists Almost never see Only foreigners
More than 90% of Thai people wear masks.
But a foreigner doesn't wear one
This is the reason why his country is infected so much.
We should be more careful with Western people than Asians.
Respectfully studied to help each other think.

This is the cold season in Europe. Then the more epidemic The more these escaped, the more cold. Dodge the disease in Thailand Many people dress dirty, not shower.
We, the host must be careful.
They also don't want to be friends. Closed country, put together
People who criticized me Blame the foreigner not wearing a mask. Do you still remember?

I dag siges det dog at det er hans team der står for hans twitter konto. Men hvorfor skulle de skrive sådan noget i hans navn?
Kan sige at omkring 1 ud af 25 af mine thai kollegaer bruger maske og det samme gælder så nogenlunde på gaderne omkring. Nogle har masker på om morgenen når de er ankommet med tog eller bus. Alle officielle opslag rundt omkring nævner heller ikke maskebrug.

Samme minister stod også for nogle uger siden frem på TV i lufthavn og talte i mindre pæne vendinger om at vesterlændinge skulle smides ud af Thailand når de ikke ville bære maske.

Selve budskabet at faren nu lurer fra vesten er måske ikke forkert og måske som jeg skrev i indlægget lige ovenfor. Men måden kan jo være forskellig.

På engelsk
https://www.khaosodenglish.com/...
På thai
https://www.thairath.co.th/news...
Lars
Lars
13-03-2020 18:11
Brugers avatar

Bruger

Der er mange som har en ferie bestilt og på vej til Thailand.
(Antal registrerede smittede i Danmark er 2 gange det i Kina - hvor de 70.000 syntes stort men er af 1.400 millioner - så er alvorligt)

Her nyeste fra Udenrigsministeriet:

- Danskernes tryghed og sikkerhed er regeringens førsteprioritet. Derfor skærer vi nu igennem og fraråder alle ikke-nødvendige rejser i hele verden. Budskabet til danskerne er både klart, enkelt og alvorligt. Man skal lade være med at rejse ud medmindre det er absolut nødvendigt. Er man allerede i udlandet, bør man rejse hjem hurtigst muligt,

Det kunne betyde at det ikke længere er nødvendigt at opdatere her, men fortsætter dog lidt endnu.

Imens opstår så nye spørgsmål for mange.

Hvordan gør man med bestilte rejser flybilletter når man nu vil afbestille.

Det ved jeg ikke noget om lige nu, men bedste bud vil være først at tjekke flyselskabets hjemmeside og nærlæse betingelser.

Men tror danske medier vil blive fyldt med det de kommende dage.
Lars
Lars
13-03-2020 19:16
Brugers avatar

Bruger

Det har nok ligget i luften.

Danmark er nu på listen over "ongoing local transmission" lande. 2. højeste risikogruppe.

Holland, Sverige, Norge, UK, Schweiz og USA er også rykket op i den gruppe. Taiwan og Singapore er ikke mere på listen.

Det betyder at man skal gå i delvis karantæne under observation ved ankomst til Thailand.

Skulle nogle have haft lyst til at tage afsted på trods af udenrigsministeriets opfordringer til at blive hjemme, kan dette måske være det som ændrer planerne?

Dokumentationen fra det thailandske sundhedsministeriums hjemmeside der er opdateret her iaften:

https://ddc.moph.go.th/viralpne...

Der står bla.:

For traveler arriving from an area with ongoing local transmission as announced by the MOPH, they have to be under observation (meaning supervision without quarantine) in order to ensure self-monitoring for no less than 14 d
ays until the end of the infectious period or the reason for suspicion....

Den rejsende skal også give information til de lokale kontorer om hvor man går hen.

Jeg vil ikke udelukke, at Danmark kan blive rykket op i den højeste risikogruppe der direkte siger 14 dages karantæne hjemme eller på hotel eller lignende uden at forlade stedet.

I højeste risikogruppe er Kina, Sydkorea, Italien og Iran.

Redigeret af Lars d. 13-03-2020 19:28
Lars
Lars
13-03-2020 19:47
Brugers avatar

Bruger

Til dem som er i Thailand eller tænker på at tage afsted.

Pas på ikke lige pludselig at strande et sted som situationen er nu.

De seneste dage har flere lande helt lukket for flyafgange. Det er måske lige nu ikke dem som besøges mest men f.eks. Saudi Arabien, Kuwait.

Det kan nok ikke udelukkes at der kommer flere restriktioner på flyafgange.

Thailand har hele tiden haft en relativ afslappet indstilling til hvem der kom ind osv. Men bliver det ved? Vil flyselskaber aflyse flyafgange til Danmark, eller begrænse afgangene kraftigt med stor st ingen danske passagerer.

Blot en tanke.

I værste fald bliver man lige pludselig grounded på ubestemt tid i Thailand eller andre steder i verden.

Sådanne forbud kan træde i kraft meget hurtigt og giver ikke nødvendigvis tid til at ændre planer.

Eksempler:

Vietnam indførte lige pludselig restriktioner på fly fra Korea. Det kom så pludseligt at fly allerede var i luften til Vietnam og folk måtte enten i tvungen karantæne eller flyve med tilbage.

Indien har annulleret samtlige visa der er udstedt til folk. Dermed stort set lukket landet for udlændinge.

Vietnam ophævede den visumfrie indrejse for danskere til at gælde fra midnat samme dag som det blev offentliggjort. Der er man så måske allerede undervejs i flyet og kan så kun flyve med tilbage.
Lars
Lars
14-03-2020 08:52
Brugers avatar

Bruger

Nu Danmark lukker grænserne kan man nok forvente at antallet af flyafgange til Danmark vil blive noget lavere.

Så vil man til Danmark er det sikkert bedst at skynde sig.

På lidt længere sigt.

THAi aflyser mange afgange i maj og jun til Danmark.

THAI har tidligere meddelt at de aflyste 3 afgange i maj til og fra Danmark.

Nu aflyser de
9 afgange i maj
5 afgange i juni.

Der er ikke endnu offentligjort effekterne i marts og april efter gårsdagens melding om at lukke grænserne.

Det er indtil videre:

TG950 Bangkok - København
5,7,12,14,17,19,23,26,29 maj
2,4,6,9,12 juni

TG951 København - Bangkok
5,7,12,14,17,19,23,26,29 maj
2,4,6,9,12 juni

Der er også tilsvarende aflysninger til Norge og Sverige.

Maj og september er de to måneder hvor færrest danskere rejser til Thailand.

THAI har tidligere aflyst mange afgange og det er mange flere fremover. Måske i tusinder det måles.
Lars
Lars
14-03-2020 09:20
Brugers avatar

Bruger

Ser mange tror at grænserne også lukker for danskere.

Danskere kan altid vende hjem, uanset hvor de kommer fra. Måske nogle skal i karantæne men kan altid komme ind i Danmark.

Det kan så være et spørgsmål om der er transport midler/fly til rådighed.

Kan se nogle vælger at blive tiden ud i Thailand som ferien nu var planlagt til.

Jeg har svært ved at se at THAI kan opretteholde ret mange afgange til Danmark eftersom det kræver specielt ærinde for udlændinge at komme ind og antallet af danskere hurtigt vil falde. Turen tilbage vil blive med ganske få passagerer.

Også for andre selskaber som Qatar, Emirates, Tyrkish m.m. for den sags skyld.

Der kan man så få fly til andre lufthavne i EU og skal så derfra og til Danmark. Men der vil nok oså være ret begrænset antal afgange.

Jeg tvivler på regeringen vil lave nye love der forbyder danskere at komme hjem, men ved selvfølgelig aldrig.

Lars
Lars
14-03-2020 10:23
Brugers avatar

Bruger

Mange står og skal aflyse ferien eller flytte hjemrejsen.

Hvad er dine rettigheder?

Jeg kender ikke alle reglerne og forsikringsselskabers policer osv.

Men måske et sted at starte kunne være her:
Tænk - Coronavirus: Få styr på dine rettigheder
https://taenk.dk/raadgivning-og...

Udover rejsebureau, rejseforsikring og flyselskaber osv.

Har nogle selv booket og forudbetalt for hoteller vil jeg ikke tro man lige kan få pengene tilbage. Det er ikke direkte hotellernes skyld at Danmark indfører restriktioner.
Men kan ske de store portaler kan hjælpe.
Lars
Ztoney
14-03-2020 10:30
bruger
Antal indlæg: 3

At se dansk tv lige nu er som at læse om de værste bivirkninger fra den medicin du lige har købt på apoteket. Jeg befinder mig på landet i Phang-nga, ca. 30 km fra Khao Lak. Jeg bor i min girlfriends hus, og vi har et par måneder vekslet at være her (uregistreret) og bo på hoteller ved strandene i Khao Lak. Jeg har en billet hjem til 9. april, og vil de sidste par dage før tage på hotel i Phuket nær lufthavnen. Desværre kan jeg nu forestille mig at flyet hjem med Qatar Airways meget vel kan blive aflyst. Jeg håber at man får ordentlig besked om evt. aflysning, men mon man også får en alternativ løsning såsom en anden mulig afgang.
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 27 06-07-2020
Folkepension fra Udbetaling Danmark til Thailand ? Job, banker, forretninger 23 23-06-2020
Køre bil i Thailand Generelt 5 28-01-2020
Norwegian stopper alle flyvninger til Thailand - også fra Oslo Fly 1 17-01-2020
Demonstrationer varslet i Thailand Sikkerhed 4 12-01-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder