Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Corona inkl visum, indrejser
Corona virus i Thailand - opdateringer
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
19-08-2021 04:30
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 8346

Dagens tal

Efter to dage med stigende antal dødsfald, og begge dage rekordhøje, er antal dødsfald rapporteret idag en anelse mindre, men det kan selvfølgelig være anderledes igen imorgen.

Antallet af patienter i kritisk tilstand og i respirator er stadig stabilt eller for nedadgående.

Antallet af personer "i pleje" er faldet de sidste par dage og flere personer har nu overstået smitten end der findes nye smittede som kommer "i pleje".

"I pleje" dækker over dem som er fundet smittede og som er i isolation eller behandling. Erklæres som "rask" efter enten 14 dage uden symptomer eller til nogen tid efter symptomerne/komplikationer er forsvundet.

Igår var 38% af dødfaldene blandt borgere under 60 år.

Antallet af vaccinedoser har nogle dage ligget omkring 3-400.000 doser om dagen mod nogle dage med 600.000 doser tidligere på måneden. Måske skyldes faldet at der er færre doser til rådighed.

Fortsættes med tempoet de sidste par dage er målet om 50 millioner færdigvaccinerede nået i april 2022, hvor myndighederne havde lovet det ville ske i 2021.

Redigeret af Lars d. 19-08-2021 04:59
Lars
Anders55
19-08-2021 10:47
Bruger
Antal indlæg: 9

1000 tak Lars. Hvor får du tallene fra? Er der et link? Mvh Anders Storgaard
Lars
19-08-2021 12:26
Brugers avatar

Bruger

Hej Anders,

Tallene kan findes på CCSAs twitter side bla. Der lægges rigtig megen material op hver dag, men naturligvis kun på thai.

https://twitter.com/oc_ccsa

De findes også på Facebook der bringer lidt samme nyheder, men der er forskel på hvad de lægger op de to steder.

Facebook ligner noget fra Sundhedsministeriet, men har dog ikke officiel badge og ser ud til at være lavet specielt til COVID for Sundhedsminsisteriet.

Den har navn som "Thailand knows how to fight COVID"

https://www.facebook.com/thaimoph

Twitter er nok et ret kedeligt medie for de fleste og også mig selv, men det er også ofte der mange nyheder kommer først og fra mange andre kilder end lige de alm. medier der render med halve historier.

Ellers er der mange ting på Department of Disease Control, DDC, Sundhedsministeriets hjemmeside om COVID på:
https://ddc.moph.go.th/viralpne...

Jeg kan dog ikke forklare hvorfor forskellige grafikker for vaccinedoser viser forskellige tal og nogle har 400.000 flere end andre. Det samme er set med testtal som kan være forskellige på forskellige sider på samme webside.

Muligvis spørgsmål om opdateringstidspunkterne jeg henter tal på. Men om det er 25,9 eller 26% der har fået 1. stik er måske mindre væsentligt.

Tallene for vaccinationer igår viser 330.000 på en side og 548.000 på en anden grafik.

Det er tallene fra moph webside som er brugt i min grafik og prøver at bruge samme kilde. De kan så være anderledes end andre grafikker.
Lars
Anders55
19-08-2021 12:40
Bruger
Antal indlæg: 9

Tak som sædvanlig Lars. God aften

Lars
19-08-2021 12:41
Brugers avatar

Bruger

Fødevaremangel?

Kan læse nogle steder, at nogle siger der er mangel på fødevarer nogle steder rundt omkring i landet og noget er steget i pris. Oftest fra personer der bor i Danmark.

Billederne herunder er fra i torsdags i sidste uge i et Tops Supermarked i et Central Department Store i Bangkok.

Der er ikke rigtigt nogle vesterlændinge på billederne, men det er ikke bevidst. Der er blot meget langt mellem vesterlændinge i området og det var det samme inden coronaen.

Men at der er nok varer i Bangkok er selvfølgelig ikke det samme som forsyningen er lige så hurtige rundt i de mindre samfund og de små Mama-Papa butikker og små markeder.

Nogle butikker lukker måske, nogle markeder lukkes måske midlertidigt pgr smitte og så får de andre lige pludselig ekstra med kunder og skal have justeret indkøbene?

Jeg afviser dog ikke at der nogle steder er blevet længere til fødevarer, men tror der samlet er mad nok.

Æg er typisk eftertragtet (som gær haha). Det skyldes som regel hamstring, men de kommer så igen efter nogle dage. Nogle skriver det også skyldes at nogle hjælpegrupper køber meget stort ind til deres daglige tilberedning af mad eller blot uddeling af æg.

Priserne?
Priserne - de stiger måske nogle steder, men det er ikke nødvendigvis statens skyld - men ganske gemen grådighed blandt borgerne.

Grådigheden kommer frem i folk, så når de ser et snit til det så hæver de priserne for deres landsmænd hvoraf mange er i nød. Trist, men sådan er der sikkert folk overalt i verden.

Jeg har ikke oplevet almindelige supermarkedsvarer er steget mere end de normalt gør. Noget er steget en del de sidste 18 måneder, mens andet holder prisen, syntes jeg. Nogle enkelte essentielle basisvarer har en fast maximumpris de må sælges til og de har været de samme i mange år.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%201%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%202%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%203%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%204%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%205%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%206%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%207%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%208%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%209%2012-08-21.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/central%2010%2012-08-21.jpg
Redigeret af Lars d. 19-08-2021 12:42
Lars
Lars
19-08-2021 13:02
Brugers avatar

Bruger

Hej igen Anders.

Blot hvis du studsede over vaccinetallene.

Her er først opgørelsen i morges fra DDC, Sundhedsministeriet - de tal som er brugt i min grafik - og derefter en fra CCSA som er kommet senere på dagen.

Jeg regner altal doser givet per dag udfra tallene dagen før og bruger ikke dem i grafikken her. Tallene har jeg i et hjemmlavet excelark med ret mange data siden starten. Det klarer så selv at opdatere grafikken og kurverne deri.

Alle andre tal end lige disse ser ud til at være ens i forskellige kilder - kun vaccinedoserne som er forskellige.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/ddc%20klip%2019-08-21.JPG

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/covid%20vaccinationer%20ccsa%2019-08-21.jpg
Redigeret af Lars d. 19-08-2021 13:40
Lars
Lars
19-08-2021 15:56
Brugers avatar

Bruger

Hvordan er situationen i Thailand med COVID?

Mange prøver sikkert at sammenligne med Danmark, som de fleste har erfaringer med og kan relatere til, naturligt nok.

Men det er måske ikke så let? Først vil jeg mene at der skal prøves at sammenligne Danmark under sidste bølge med Thailand i denne bølge. Syntes ikke det giver mening at sammenligne med Danmark idag hvor de netop har overstået en bølge og har vaccinerne på plads.

Her blot eksempler på hvorfor det er svært.

Smittetallene:

De er kun 20.000 per dag og det svarer til 1.700 i Danmarks størrelse og der var jo mange færre end da Danmark var på toppen.

Tja - I Thailand testes kun folk som der er kraftig mistankte om har COVID eller i nærkontakt. Mange har allerede symptomer når de testes. Så der fanges ikke ret mange af de symptomfrie smittede.

Smiteprocenten af test:

Der lå Danmark omkring de 4 % på sit højeste.

Thailand ligger lige nu på 45% - ja femogfyrre.

I ugen før den 17. august er der testet i gennemsnit 48.227 per dag.

Antal smittede i samme periode er i gennemsnit 21.785.

Altså er 45% af de testede positive.

Det lyder jo voldsomt og måske meget voldsomt hvis nogle forsøger at gange op til danske forhold.

Men igen der testes kun målrettet og mange er allerede syge når de bliver testede. Testes som i Danmark vil tallet være helt anderledes.

Så fra smittetallene ser det jo godt ud i Thailand og fra smitteprocenten af test virkelig skidt.

Smiteprocenten af test i Bangkok:

Her er der over en uge lavet i gennemsnit testet 5.286 personer per dag

Der er fundet 4.660 smittede per dag.

Dvs at 88% af de testede er smittede.

Det er meget målrettede test der laves der og ikke mange der ikke har symptomer som bliver testede.

Tallet siger så intet om hvordan det er i Bangkok. Det kan antallet af kritisk syge og dødsfald så gøre. Her er måske et lyspunkt og mere om det en anden gang.

Ser ikke ud til at positivproventen for test kna bruges til ret meget.

Dødsfald

Kan det sige noget. Måske, måske ikke.

Danmark har omkring 2.561 dødsfald og det er efter sidste bølge.

Thailand har 8.586 dødsfald, men det er midt i en langvarig bølge og det tal kan nok nemt komme op på 15.000 inden kurverne er faldet helt ned igen.

De tal er dog stadig lavere end i Danmark hvis der ses på størrelsen.

Men der er forskelle. Danmark er meget lille og ensartet, hvor Thailand er meget større og forskelligartet.

Danmark har mange flere ældre borgere end Thailand og der er stor forskel på hvordan ældre lever i de to lande. Det er ikke udbredt med ældre centre og lignende hvor mange er samlet og får besøg af mange servicefolk i løbet af dagen.

Mange ældre bor på landet og der er smittet ikke nær så udbredt som i hovedstadsområdet for eksempel.

I Metro Bangkok er 5.997 personer døde af COVID og det er 70% af alle dødsfald. Men Metro Bangkok tæller blot 20% af befolkningen. Så ses på Hovedstadsområdet alene er det relativt mange dødsfald. På landsplan få.

Det ville svare til at Københavns kommune med 10% af befolkningen alene skulle stå for omkring 35% af alle dødsfald i Danmark. Mener Københavns Kommune og ikke storkøbenhavn.

Der er så stor forskel at det ikke lige kan sammenlignes?

Alderen på døde i Thailand er meget lav - siger det noget?

Omkring 33% af alle dødsfald i Thailand er borgere yngre end 60 år - omkring 2.833 personer. Deraf en del helt nede under 30 og endda teenagere.

I Danmark er blot 90 personer under 60 år døde af COVID og svarer til 4%.

Der er ikke så mange ældre i Thailand som i Danmark.
Ældre lever på anden måde
Smitten er ikke kommet nær så meget rundt i landet og ud til de ældre i familinerne på landet som i byerne.

Om nogle ældre registreres med anden dødsårsag end COVID selvom de har COVID kan jeg ikke afvise. Hvis en ældre dør af lungeproblemer f.eks. Men jeg har heller ikke noget overhovedet at have det i at det skulle være sådan.

Om nogle dør hjemme uden lægekontakt med kraftige symptomer tror jeg ikke vil ske i stor stil, men kan ikke sige noget om det. Det sker dog at ældre dør hjemme uden de store undersøgelser. Mange vil være skrækslagne ved at skulle arrangere begravelser osv.

Tallet for yngre kunne vise at der er voldsomt mange dødsfald i Thailand i forhold til Danmark?

Derimod kan siges at der muligvis også er en større gruppe af yngre personer med livstilssygdomme og underliggende sygdomme end i Danmark - det dækker også personer med meget højt BMI.

Sammen med at livstil for ældre er anderledes og smitten ikke er så spredt gør måske det ikke lige kan siges?

I de sidste 15 dage har de yngste afdøde været:
4, 12, 12, 14, 19, 19, 19, 20, 20, 21, 21, 22, 23, 28 og 31 år gamle.

Det lyder også voldsomt.

Hospitalerne:

De er pressede men igen kan nok ikke sammenlignes med danske forhold da der er forskellige kritier for hvornår patienter kategoriseres som kritisk syge og måske også mht brugen for respiratorer. En del af presset skyldes også at alle skal isoleres og ikke alle kan det hjemme så skal indlægges.

Konklusionen?

Smitten og dødsfald i Hovedstadsområdet virker højt og højere end for samlet Danmark, mens det på landet virker relativt lavt?

Jeg vil ikke konkludere ellers og blot sige det er svært at sætte i relation til Danmarks situation?

Det bedste jeg selv synes jeg kan gøre er at sammenligne tal fra dag til dag og se hvilken vej det går.

Et pejlemærke kunne være udviklingen i netop de alvorligt syge.

Antager så at alle der er alvorligt syge de får kontakt med sundhedsvæsenet og bliver testede for COVID og alle får samme behandling.

Jeg tror ikke at mange hospitaler umiddelbart indlægger personer med COVID symptomer på almindelige afdelinger uden at tjekke op færst. Men kan tage fejl og være for naiv her. Om registreringen er ukorrekt har jeg ikke noget belæg for at sige eller vurdere desværre.

Det er slemt nogle steder i Thaiand og tages alvorligt og de fleste gør deres til at undgå smitte, men mange skal stadig have en dagligdag til at fungere og tjene penge.

Andre må gerne komme med deres bud.
Redigeret af Lars d. 19-08-2021 16:00
Lars
Lars
20-08-2021 14:16
Brugers avatar

Bruger

Dagens tal

Der er måske lys forude. Ihvertfald ser alle tallene idag bedre ud og for Hovedstadsområdet som har haft mange kritisk syge og i respirator er de tal nu faldende og overgået af provinsen. Det selvfølgelig skidt for provinsen.

Hvor slemt det er i provinsen vil jeg vise lidt senere.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/kritisk%20respirator%20ccsa%2018-08-21%20r.jpg

Dagens tal kommer lidt senere idag. Jeg skulle lige finde ud af hvilken kilde jeg skal tro på. Har CCSAs grafikker og så sundhedsministeriets, SM, omfattende talmateriale.

De har indtil for 3-4 dage siden fulgt hinanden meget pænt, men pludselig er SMs tal meget mindre.

Idag kommet op på næsten en million i forskel. Men samtidig er der rod i SMs tal for de skriver +0 ved hvor mange der er givet mere end dagen før.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/dcc%20ccsa%20forskelle%20vacciner%2020-08-21.jpg

Så nu er tallene for vaccinationer i min grafik justeret til CCSA tallene og dermed noget højere end tallene igår. Forskellen er dog mellem CCSA tal igr og idag.

Ikke at alt det betyder alverden, men hvis nogle tal ikke stemmer med det folk ser andre steder, tvivles måske på resten af tallene. Det kan vi ikke have, det skal være iorden.

Lars

Lars
21-08-2021 08:43
Brugers avatar

Bruger

Dagens tal

Jeg syntes der er små forbedringer og lyspunkter i tallene fra de seneste dag. Håber det bliver ved.

Specielt kigger jeg på antallet af alvorligt syge, som er faldende og det er næsten første gang det er set siden starten i april. Smittetallene som sådan, ja de er som de nu er med de tests der nu laves.

Redigeret af Lars d. 21-08-2021 08:48
Lars
Lars
21-08-2021 09:34
Brugers avatar

Bruger

Hvordan ser det ud rundt i Thailand?

Ser jeg på antal dødsfald rundt i landet ses stor forskel og mange steder er antallet af dødsfald per million relativt lavt, men også stigende mange steder.

Jeg kan ikke sige om tallene er dækkende eller hvor meget højere de evt. skulle være, men er det bedste bud lige nu.

Jeg kan ikke finde ud af hvor mange ældre eller andre der evt. dør hjemme med kraftige COVID-indikationer, men som ikke testes, men lynhurtigt begraves og dermed ikke registreres. "Mørketallet" her er lidt ukendt, men antal ældre døde er generelt lavt.

Bangkok har indtil nu haft 515 dødsfald per million og det er lidt mere end samlet for Danmark. Tallet vil selvfølgelig blive højere med tiden da kurverne skal hele vejen ned igen engang.

For hele landet er der døde 123 borgere per million.

Hovedstadsområdet tegner sig for 2/3 af alle dødsfald, men dækker kun 25% af befolkningen, så stor forskel fra hovedstadsområdet til provinsen. Det er en stor forskel til Danmark tror jeg hvor smitten og dødsfald måske har været lidt mere jævnt fordelt rundt i landet.

Top 10 med antal dødsfald tæller 75% af alle dødsfald og samtidig dem med mere end 100 dødsfald.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/dodsfald%20top%20provnser%20top%2010%2019-08-21.png

De første seks provinser er i Hovedstadsområdet, så er der lige Chonburi med pattaya og to provinser i det sydlige Thailand og Nakhon Ratchasima (Khorat).

Tallene skulle selvfølgelig også regnes som antal dødsfald per million i top 10. Der er et par mindre provinser som kommer ind før Nakhon Ratchasima (Khorat), men toppen er stadig den samme.

I den anden ende er faktisk hele 39 provinser som samlet har haft mindre end 30 dødsfald per provins og samlet lidt over 600 og det ud af 23 millioner mennesker, svarende til 27 dødsfald per million.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/dodsfald%20inddeling%20provinser%201%2020-08-21.png

De resterende 29 provinser har mellem 30 og 100 dødsfald, i alt omkring 1.733 ud af 28 millioner, svarende til 62 dødsfald per million.

Jeg prøver blot at give et indtryk af fordelingen rundt i landet og jeg prøvet ikke at sige at situationen ikke er slem, for det opfatter jeg den også, også set i lyset af at sundhedsvæsenet har vist det har været presset og kan da i perioder frygte om der var mulighed for den rette behandling i Bangkok hvis jeg selv skulle blive alvorlig syg.

Tallene skal selvfølgelig ses ud fra at det slet slet ikke er overstået og antallet af dødsfald vil stige meget inden kurven når et fornuftigt lavt niveau og antallet af vaccinationer i langt de fleste provinser er stadig på meget lavt niveau og stadig med Sinovac, der stadig købes flere af selvom virkningen er diskutabel. Så det kan gå mere galt. Kan godt se 15.000 dødsfald eller mere samlet.

Igen – det her er fra de officielle dødstal. Kan ikke sige noget om hvor mange der evt. kan være som ikke er registrerede rundt omkring.

Det kunne også være ris til egen r.v at opgive for lave tal? Så vil borgerne efter nogen tid sænke paraderne og alt kan komme helt ud af kontrol hvis der er fordækte tal, men ikke altid jeg tænker som i Thailand – ingen vil hænges ud som dem der ikke har styr på det. Det var i hvert fald tidligere lidt tabubelagt at blive smittet og kunne blive set lidt ned på.
Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Rejs til Thailand uden karantæne - Vejen til Thailand trin for trin Corona inkl visum, indrejser 27 26-10-2021
Thailand Pass indrejsetilladelse erstatter COE papir fra 1. november Corona inkl visum, indrejser 7 26-10-2021
Visum til thailand Visum til Thailand - se også COVID-19 gruppen 16 24-10-2021
Hvem flyver vi med til Thailand Corona inkl visum, indrejser 8 23-10-2021
Status for åbning af Thailand - løbende opdateringer Corona inkl visum, indrejser 543 23-10-2021
Nyeste indlæg

Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder