Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sundhed og medicin
Status for åbning af Thailand for danskere - løbende opdateringer
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
21-10-2020 17:36
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7349

Ny vejledning og krav til STV visum

Den thailandske ambassade har idag udsendt revideret vejledning og kravangivelse til ansøgning om STV visum.

Vejledningen til hvem og hvordan der kan rejse til Thailand nu er stadig den samme dateret 16. oktober.

Der står stadig at forsikringerne skal tegnes i thailandske forsikringsselskaber og det er til priser væsentlig højere/dårligere dækning end andre forsikringer til folk der bor i Thailand og langt dårligere end rejseforsikringer.

Er nogle på vej til at gøre klar til afrejse:

Kontakt ambassaden før der startes og komme ordentlig fra start.

Den nye vejledning er her og kan ses på deres hjemmeside på denne side der ser ud til at blive opdateret med seneste udgave hele tiden.

SPECIAL TOURIST VISA (STV)

Redigeret af Lars d. 21-10-2020 17:41
Lars
Lars
21-10-2020 17:50
Brugers avatar

Bruger

Stort krav til indestående for almindeligt Turist Visum.

Den thailandske ambassade i Hellerup har nu også opdateret deres hjemmeside med nye krav til Turist Visum.

Enkelt indrejse visum:

Der kræves nu ikke mindre end 500.000 baht eller tilsvarende beløb i dansk bank de sidste 6 måneder.

Søges der Multiple indrejse visum, der kan bruges til indrejser i 6 måneder er kravene kun 45.000 kr i banken på ansøgningstidspunktet. Vil tro det igen er manglende omhu ved opdateringer. "Copy of the bank statement with minimum balance of DKK 45,000 If using Online Bank Statement, it must show applicant’s name and balance."

Det bliver spændende at se om det også kommer til at gælde efter corona. Så vil der nok være færre der lige tager på mere end 4 ugers ferie.

Kravene til et turistvisum er væsentligt mindre end ved STV visum. Forskellen er så at STV visum kan bruges i mere end 90 dage.

5 ugers ferie siger så. 2 uger i karantæne til min. 7.000 kr og så 3 ugers ferie og mindst omkring 100.000 kr i banken de sidste 6 måneder per person. Familie på 4 giver 400.000 kr i banken eller måske kun 200.000 kroner.

Pudsigt at de melder ud op facebook om ændringer i STV og de ikke samtidig fortæller om ændringerne ved turist visum, da de nævner begge visa i deres brødtekst, men kun en ændring......... Nå sorry, det var lige surt opstød eller TIT...

Kilde: http://thaiembassy.dk/tourism/

An official Bank Statement issued by the bank with bank contact details showing a balance of not less than 500,000 Baht or equivalent over the last 6 months
Redigeret af Lars d. 21-10-2020 18:11
Lars
Lars
22-10-2020 05:11
Brugers avatar

Bruger

Booking af karantænehotel - kun i Bangkok.

Det virker umiddelbart som ret simpelt at skrive reglerne for STV visum, men ikke alt gøres helt simpelt i Thailand og der kommer ofte overraskelser som ikke var forudset.

Dem som rejser med STV visum, må kun booke hoteller i Bangkok.

Det på trods af at der på hotellisten er hoteller udenfor Bangkok som kan bookes og er blevet booket.

Det siger officials til Bangkok Post, men det er ikke at finde på nogle officielle sider.

www.bangkokpost.com/thailand/ge...

Det må så også gælde for alle andre der kommer i de andre grupper? Endnu et uklart punkt.

Hvorfor er det muligt at booke hoteller der ikke må bruges til karantæne alligevel?

Tjek alt med ambassaden hvis du påtænker at rejse.
Lars
Lars
22-10-2020 05:25
Brugers avatar

Bruger

Første STV turister er muligvis ankommet.

Igår formiddag kunne læses at første sending kinesere var ankommet og der var billede af nogle der gik i lufthavnen.

Senere skrev andre at de var på vej igår.

Endnu senere skrev Thai New Agency, datterselskab til MCOT som er statsejet tv station, at de første vil komme den 28. oktober.
"Thai Airways International will arrange a Shanghai-Bangkok flight for the first batch of 120 Chinese tourists, coming to Thailand on Oct 28.
@TNAMCOT"

Endelig kom nye billeder af en gruppe kinesere i Suvarnahbumi lufthavnen.

Så mon ikke de er kommet?

Næste gruppe ankommer måske senere i denne måned. Dvs. 2 fly bliver det til i oktober - mindre end 300 personer.

Imens kommer stadig væsentlig flere udlændinge via de andre ordninger som har været igang 4 måneder og med simplere procedurer.
Lars
olaflacour
22-10-2020 05:50
Bruger
Antal indlæg: 71

Jeg tror det er en forfejlet politik at satse på langtidsturister hvis de skal tilbringe 15 dage i "brummen". Man skal have et solidt tilhørsforhold til landet for at acceptere de 15 dage.
Lars
22-10-2020 12:49
Brugers avatar

Bruger

Det kan jeg kun give dig ret i og tror mange andre det samme. "Markedet" for disse ture bliver mættet.

Der ankom vist 39 turister i første sending. Var der ikke flere der havde søgt?

Det er vel også lettere umuligt at finde ud af at bestille en billet (hvis man følger ambassaden trin plan) når der tilsynelandende ikke rigtigt er nogle som ved hvornår der afgår fly med STV personer. Måske først i næste periode og der er Danmark måske ikke åbent mere.

Men hele 2.000 skulle have vist interesse verden over for at få STV visumet. Så nåes hurtigt det nye mål om 20 millioner udenlandske turister i 2021 - 55.000 per dag i snit.
Lars
Jyden30
22-10-2020 14:21
Bruger
Antal indlæg: 7

Lige først et surt opstød, må jeg heller kalde det.
Det bliver da også mere og mere ulogisk det her, var planen ikke at det nu skulle være lettere at komme til thailand.
Må kun booke hotel i bkk, selvom man ikke skal være i bangkok.
De der alsq provins hoteler, var ellers min plan. Men nu da "tourismen" er åbent er de blevet lukket. Og de er blevet lukket selvom der ikke er nok hoteler i bkk til at holde alle de tourister der formodes at komme. Men det lyder som noget CCSA har lavet uden logic for at sende touristen til ende destination før karantæne, som jeg har forstået var planen. https://www.bangkokpost.com/business/2006035/fo...-obstacles

Nå det var lige det sure opstød, nu til spørgsmålet. Der står det med de 500.000 over 6mdr. men skal det forståes at der skal være et flow på 500.000b ind og ud eller er det som opsparing. Da der jo er en væsentlig forskel.
Men er det tænkt som opsparing forstår jeg ikke de 6mdr.
Lars
22-10-2020 17:41
Brugers avatar

Bruger

Ja Thailand kan af og til være udfordrende med at lave løsninger som vi ikke finder logiske efter vores logik. Thaierne tænker måske ikke over det. Har måske heller ikke altid samme opfattelse af hvor vigtigt det er at alt er korrekt skrevet eller forstået.

Rent praktisk og logitisk kan det virke fornuftigt og nemmest at beholde gæsterne tæt på hvor de lander. Så skal det store sikkerhedssystem kun iværksættes til kort afstand, kortere køretid og ingen stop undervejs (passagerer skal holdes helt isoleret hele vejen).

Men ja hvad de andre steder skal bruges til får vi nok at vide når informationen er ændret af en anden person.

Mht de 500.000 baht så har jeg set forskellige udlægninger så vidt jeg forstår. Den som umiddelbart står fra ambassaden med min. 500.000 baht i hele perioden. Anden version fra andet land der siger min. 500.000 baht ved hver udgang af en måned. Det er jo næsten det samme, bortset fra lønnen går ind lige før og så får den et hop op til regninger skal betales.

Med alle de detaljer og alle de uklarheder der hele tiden dukker op vil jeg foreslå du kontakter ambassaden for at være sikker.

F.eks. står der klart at kan man vise papir på at man ejer en lejlighed i sit eget navn, skal der ikke vises 500.000 baht i banken. Men et par danskere siger de har fået at vide de alligevel skal vise 500.000 baht, trods ejerdokumenter på lejlighed.

Det virker simpelt at skrive reglerne men kan gøres besværligt.

Hvorfor det er 6 måneder ved jeg ikke. Måske fordi de vil sikre at det er de velhavende der kommer og man ikke lige har lånt pengene og sat ind. For et årige forlængelser af retirement eller marriage ophold skal pengene kun stå 2-3 måneder inden der søges.

Men for turister der ikke har pensionsindkomst eller andet, ja der skal der vel lidt penge i banken til at holde en ferie der er længere end den betalte ferie man har. I Dk er det mange uger om året, men mange lande kun 2 ugers ferie. 6 måneders ferie skal jo betales af et eller andet.

Dermed sagt at visumet ikke rettet til de unge der rejser rundt og arbejder ulovligt på feriestederne eller laver andre sjove forretninger f.eks.
Lars
Lars
25-10-2020 05:52
Brugers avatar

Bruger

Virus og karantæne for udlændinge.

Thailand har data for covid og covid tests for 100.000 + rejsende nu.

Langt størstedelen af dem som findes med COVID efter ankomsten er thaiere. De er IKKE testet for covid inden rejsen. Jeg har ikke set de officielle tal, men det er meget høj andel.

Samtidig er alle sæder fyldte i de THAI fly som har både ikke testede thaiere og testede udlændinge med.

De resterende kunne man prøve at kigge lidt i dataene og se om der er nogle sammenhænge.

Er nogle blevet smittet af thaierne undervejs?

Hvor kommer de smittede udlændinge fra? Kommer de fra lande hvor en længe kan underskrive en COVID attest uden der er lavet en test? Der har f.eks. været en del fra Indien.
Nogle lande har krav om at kun bestemte testlaboratier i forskellige lande kan er godkendt til at lave covid test. Nok udfra at der nogle steder fuskes med papirerne.

Pointen:

Hvor stort er problemet med udlændinge der testes positive?

Er det nødvendigt med den lange karantæne for udlændige?

Er nogle smittet under rejsen af thaierne?

Holdes hele turist industrien som gidsler og millioner af arbejdspladser på spil pgra dette og pgra manglende databehandling og analyse?

Virus hos Fransk kvinde efter karantæne:

En fransk kvinde er fundet smittet efter overstået karantæne. Rejste efter karantæne fra Bangkok til Samui hvor hun blev syg.

Ingen af de testede der har været omkring hende er fundet smittede. Det både familie og dem som de rejste med fra Bangkok til Samui. Nogle skriver det er en thai med fransk pas også, men det er jeg ikke sikker på.

Kan idag læse at landets nyhedsbureau skriver at der er fundet virus på maskiner i fitnessrum på karantænehotellet og kvinden så kan have fået det der.

Men ups. Disse fitnessrum skal være lukkede og kan ikke bruges i karantænen. Hvem har adgang til de rum og brugt det? Der skal ledes efter hvor kvinden har fået det.

Der er ingen information om der er andre i karantæne på hotellet som er testede positive. Alle der kan forlade deres værelse skal være testet negative en gang nogle dage efter ankomst.

Kan virke pudsigt at der sættes mange mange restriktioner iværk mht tilbagerejserne og der så pludselig åbnes fitnessrum - som så åbenbart ikke engang afsprittes.

Der er også krav om at rejsende skal sidde med stor afstand ved ankomst i lufthavnen efter at have sidde skulder til skulder i 11 timer i et fly (ved godt luftcirkulationen og rensningen i fly er bedre end lufthavn).
Lars
HH
31-10-2020 05:06
Bruger
Antal indlæg: 8

Hej. Min kone er Thai og vi har hus sammen i Thailand. Min kone arbejder i Thailand og jeg arbejder i Danmark. Jeg vil gerne rejse til Thailand her i december og blive omkring 3 måneder. Syntes alle informationer er lidt svære at finde rundt i. Har talt med ambassaden som bare siger, kik på vores hjemmeside. Skal jeg søge STV visa eller O emigrant ?? Er der nogen der kan hjælpe med hvordan man gør for at starte rigtig og undgå en masse bøvl. På forhånd tak.
Henrik Hegelund Email: telefon 26566098
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Corona virus i Thailand - opdateringer Sundhed og medicin 282 30-11-2020
Thailændere der skal til Thailand - hvordan? Visum til Danmark 42 14-11-2020
Købe rejseforsikring i Danmark eller Thailand? Sundhed og medicin 16 02-11-2020
En dagbog om en repatrierings rejse til Thailand Rejsebeskrivelser 40 01-11-2020
Dansk iværksætter succes i Thailand solgt for 100 mio. kr. Nyheder 2 16-10-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder