Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Nyheder
THAI i Konkursretten for rekonstruktion - hvad med billetter og aflysninger
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
19-05-2020 13:03
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7068
Tilmeldt: 30.09.08

En trist dag for THAI Airways.


www.thaiguide.dk/images/forum/thai-airways-1.jpg

Økonomien i THAI Airways har skrantet i flere år og COVID-19 krisen har ganske givet kun forværret økonomien som den gør for øvrige flyselskaber.

Seneste for 1-2 uger siden havde regeringen en redningsplan klar med 54 milliarder baht lånegarantier til THAI.

Men det ser ud til at yderligere vurderinger i økonomien har fået situationen til at blive ganske alvorlig.

Regeringen har idag besluttet at godkende en plan om at THAI skal gå til "bankruptcy court" og bede om "rehabilitering" / rekonstruktion og dermed give mulighed for at omstrukturere firmaet og økonomien. Forinden regeringens endelige beslutning havde både finans og transport ministerierne bakket op om planen.

Der er ikke tale om at THAI vil erklære sig selv konkurs eller andre vil erklære THAI konkurs.

Det svarer måske lidt mere til en betalingsstandsning, hvor THAI bliver fritaget for at betale kreditorer og alle kreditorer bliver nødt til at samarbejde med "bankrupcy court" for at få nedskrevet gælden.

Tiden skal så bruges til at omorganisere THAI og økonomien og blive klar igen på den anden side.

Processen under denne omstrukturering vil blive ledet af personer udpeget af "konkursretten" og ikke personer fra THAI.

Om der undervejs også skal laves vurdering af om det er muligt at redde firmaet eller det skal erklæres konkurs, er jeg ikke nok inde i det juridiske til at sige noget om.

Jeg tror, uden at være ekspert, at det var denne model nogle f.eks nogle bilfabrikker i USA anvendte i finanskrisen i 2008-9.

Den total gæld i THAI er omkring 250 milliarder baht, svarende til størrrelseordenen 50 milliarder kroner. Det inkluderer givet også lån til fly og lignende. Samlet har THAI omkring 25.000 ansatte og dertil så de mange underleverandører osv der påvirkes - akkurat som da det var SAS der var i fare for at lukke er der mange arbejdspladser på spil udenfor SAS og selve Kstrup og Bangkoks lufthavns trafik og knudepunkter.

Det årlige underskud har ligget mellem 2 og 12 milliarder baht de sidste år og måske blive højere iår.

Sådanne sager kan nogle gange tage nogle år. Måske kortere tid også.

Hvorfor er det en regeringsbeslutning?

Det er finansministeriet som ejer 51% af aktierne i THAI og dermed kommer staten ind ind i billedet. Det gør også situationen kompliceret da det ikke er helt på samme måde at lukke et privat selskab som et offentligt.

Der har ellers den seneste tid været skruet op for aktiekurserne i stor grad og hvad det skyldes er jeg ikke i stand til at sige. Det burde være forventinger til at THAI ville blive reddet.

Hvad betyder det for rejsende?

Premierministeren siger ifølge Bangkok Post at THAI vil flyve videre.

"The government has reviewed all dimensions ... we have decided to petition for restructuring and not let Thai Airways go bankrupt. The airline will continue to operate," Gen Prayut said.

Om dette vil være tilfældet i længden skal jeg ikke kunne garantere. Om det er muligt fortsat at købe brændstof, betale lufthavnsgebyrer og varer til deres catering firma, vedligeholdelses udgifter osv skal jeg ikke kunne sige.

Det er ulovligt at bringe rygter eller historier der kan skade eller give negativ omtale af THAI, så kan ikke gå ind i gisninger.

Hvad betyder det for dem som har penge tilgode pgra aflyste fly under corona krisen?

THAI har tilsynelandende lang tilbagebetalingstid på refusion af billetter og om kan/må betale kreditorer, som passagererne er, når firmaet går i rekonstruktion tilstand kan jeg ikke svare klart på.

Kilder bla.
Reuters - Thai government approves plan for bankruptcy court-led restructuring of Thai Airways

Bangkok Post:

Cabinet approves plan for THAI bankruptcy court restructuring

THAI edges to bankruptcy court
Redigeret af admin d. 04-06-2020 10:51
Lars
girobank
20-05-2020 18:06
Bruger
Antal indlæg: 228
Tilmeldt: 11.03.09

Det lyder jo meget fint alt sammen, men hvad med dem der har bestilt billet efter 1. juli 2020, hvad er risikoen? betale for en ny billet?
Grand Beach,Mae Phim,Klaeng, Rayong www.MaePhimproperty.com
Lars
21-05-2020 17:05
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7068
Tilmeldt: 30.09.08

Hej girobank,
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår spørgsmålet. Måske andre forstår det anderledes.

Alle der har billetter til THAI er efter den 1. juli. Alle afgange indtil da er aflyst.

THAI siger, også i børsmeddelse, at de vil fortsætte med at flyve under rehab.
Så ingen grund til at købe nye billetter?

Bliver flyene aflyst pgra f.eks. corona situationen eller pgra flyvninger under rehab ikke er muligt, så kan jeg kun sige som ovenfor. Jeg Ved ikke om folk kan få pengene tilbage.

Risikoen for konkurs eller de ikke kan flyve under rehab? Det har jeg ikke noget bud på, det vil være spekulatoner med min viden.

Kan sige at regeringen planlægger at reducere deres aktieandel fra lidt over 52% til under 50%, da det er et krav for at få saneret selskaber. Det må ikke være et statsselskab. Finanseministeriet ejer 51% og Government Savings Bank ejer 2% af THAI. Aktierne sælges til en statsejet fond.

30% af ansatte mister jobbet.

Ifølge Bangkok Post så siger en "kilde" i transportministeriet at det vil koste 6.000 ud af 21.000 ansatte jobbet som en del af rekonstruktionen. De vil modtage godtkørelse på 10 måneders løn. Det er selvfølgelig meget trist udvikling, men lyder som om de har meget favorable aftrædelsesvilkår. Umiddelbart ville jeg tro at der først skal nogle ind og kigge på planerne og så tage endelig stilling til hvilke tiltag der skal tages.

www.bangkokpost.com/thailand/ge...

THAIs ledelse og andre har jo vist i nogle år at de ikke har formået at få tingene ændret, så hvorfor lade dem køre videre i samme gænge? Havde tænkt om denne rehab netop er for at få ledelsen sat ud af spillet da de ikke kan gøre det og finansministeriet ikke kan få ryddet op?



Lars
girobank
21-05-2020 21:00
Bruger
Antal indlæg: 228
Tilmeldt: 11.03.09

Hej
Der er skrevet adskillige steder, at Thai starter op igen den 1. juli 2020.

Jeg har set andre steder, at mange allerede nu har booket/bestilt billet efter denne dato.
Gad nok vide hvordan man er stillet i denne situation.

Kan mit spørgsmål forstår nu?
Grand Beach,Mae Phim,Klaeng, Rayong www.MaePhimproperty.com
Lars
22-05-2020 06:26
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7068
Tilmeldt: 30.09.08

Ja hvordan alle der har billet til THAI nu er stillet.

Jeg kan ikke svare bedre end det jeg skrev i indlægget før.
Bortset fra at der gælder specielle regler for dem som har købt billet før 25. marts.

THAI har planer om at fortsætte med at flyve i rehab perioden, men kan først komme igang når verden giver mulighederne for det.

Om THAI senere indstiller flyvningerne kan jeg ikke sige noget om. Måske andre ved mere om det.

Om THAI flyver 1. juli?

Jeg skriver lidt langt om dette og håber nogle læser det og forstår at THAI ikke har garanteret at flyve 1. juli.

Men bl.a et danske rejsemedie har fået skrevet en artikel der fejlagtigt giver udtryk for dette og nogle har læst det og fortalt det og andre så igen fortalt det videre....

THAI har ikke meldt noget ud om det. Tværtimod står der på deres hjemmeside at de er stoppet indtil videre.

THAI kan ikke vide om Danmark og andre lande bliver åbnet for ind og udrejser (udrejser tænker jeg på rejsevejledninger)

THAI kan heller ikke vide så tidligt hvordan Thailand vil åbne passagerflyvningerne igen og hvilke lande der evt. åbnes for først. I mange lande som også håbes at flyve til 1. juli har corona situationen ikke toppet endnu.

Efter min opfattelse har THAI ikke sagt de flyver 1. juli.

THAI har tidligere meldt officielt ud at de lukkede ruterne til Danmark og alle andre lande i maj og juni. Dvs håber at kunne starte i juli.

THAI skriver den 19. maj i meddelelse til børsen:

Resumption in July is still under consideration. THAI is monitoring the situation, preventive measures and lockdowns of each country as well as travel demand closely in order to resume as the COVID-19 situation improves. THAI has measures in place in preparation for the resumption of passenger service. The official schedule will be announced later.


Artiklen i det danske medier er fremkommet lidt pudsigt:

En international side samler alle information fra flyselskaber om afgange og ruter.
De afgange er det som selskaberne håber på de kan flyve og håber på at komme igang igen.
Det er jo ikke garantier i denne tid.

På de lister har der siden THAI aflyste i maj og juni været 1. juli som først mulige afgange. Intet nyt i det selvom det danske medie troede det da de så en opdatering over alle THAI ruter - og referer det som at THAI vil flyve.
De kunne lave samme tjek af alle andre flyselskaber. De har også optimistiske planer for at åbne, men ingen ved rigtigt hvornår de kan.

Bestille billet til de nærmeste måneder

Jeg vil mene at bestille billetter til de næste måneder, ved alle flyselskaber, er lidt på eget ansvar.

Hvis man bestiller kan jeg anbefale at bestille direkte hos flyselskaberne.

Ingen kender desuden de regler landene vil lave for indrejser. Kan ske flyselskaber flyver til Thailand, men at nogle eller alle landes borgere skal 14 dage i karantæne - det gider en turist der har 3 ugers ferie nok ikke - men det er ikke flyselskabets problem, så aflysning af rejser af denne grund vedrører ikke flyselskabet. Kræve COVID-19 fri attest og andre betingelser.

Ser mange der har problemer med at få kontakt til de online bureauer de har købt ved og der kan være alle mulige betingelser som man ikke får læst godt nok igennem.

Skal tjekke med sine forsikringer og hvad selskaberne lover hvis de må aflyse, ombookninger og tilbagebetalinger. Om EU reglerne for refusion gælder.
Vurdere om man tror THAI og andre vil kunne betale tilbage nu eller nær fremtid.

Det er enorme summer selskaberne skal betale tilbage for de millioner af rejser der er blevet aflyst og samtidig ikke have nogen indtægt overhovedet lige nu. Det er ikke kun THAI der i øjeblikket ligger med store økonomiske problemer.

THAIs situationen er så lidt anderledes pgra Rehab og at det er meldt så kraftigt ud at problemerne er alvorlige.
Redigeret af Lars d. 22-05-2020 06:32
Lars
Lars
26-05-2020 07:51
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7068
Tilmeldt: 30.09.08

Starter THAI eller andre flyvninger til Thailand den 1. juli?

Jeg kan se mange stadig hårdnakket fastholder rundt omkring at THAI starter flyvninger til bla. Danmark den 1. juli.

Har også oplevet at nogle absolut ikke mener jeg har ret når jeg henviser til THAIs pressemeddelse, der er i et par indlæg tidligere, og ikke mener at de enkelte landes restriktioner har betydning. Nogle har endda skrevet de ikke stoler på citaterne fra børsmeddelelsen. Så tager link til denne:
www.set.or.th/dat/news/202005/2...

Jeg skal holde mig til THAIs booking sider.

Der er flere der 100% henholder sig til THAIs booking hjemmeside, der siger de flyver.

Dette er min opfattelse af bookingsiderne:

Fly bliver aflyst i en periode efter myndigheder laver diverse begrænsninger eller vurderet det ikke er rentabelt. Efter den periode så lader flysselskaberne deres flyplaner stå mere eller mindre som de var.

De kan så igen ændres, hvis de enkelte landes begrænsinger forlænges eller andre forhold gør det ikke er hensigtsmæssigt at flyve.

Flyver SAS til USA den 3. juni?

SAS gør måske det samme. Der kunne man forleden booke fly til USA den 3. juni og retur lidt senere. Så vidt jeg ved er der lukket for indrejse for de fleste fra bl.a. EU og der er lukket for indrejse til Danmark.

Det afhænger så også af om USA og DK åbner for indrejser inden da?

Mange ser også THAIs booking planer som klart tegn på at Thailand og andre lande vil åbne for turister 1. juli.

Det kan være det sker, men det er ikke THAI der bestemmer hvornår og hvordan Danmark, Thailand, USA osv åbner grænserne.
Lars
Lars
03-06-2020 07:20
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7068
Tilmeldt: 30.09.08

Skidt nyt til rejsende der har penge til gode for aflyste billetter.

Den første dag nyheden on Rehab kom ud skrev jeg
Lars skrev:
Hvad betyder det for dem som har penge tilgode pgra aflyste fly under corona krisen?

THAI har tilsynelandende lang tilbagebetalingstid på refusion af billetter og om kan/må betale kreditorer, som passagererne er, når firmaet går i rekonstruktion tilstand kan jeg ikke svare klart på.


Udfra at Rehab beskytter mod krav fra kreditorer og kreditorer ikke kan betales i denne periode. Den enkelte rejsende er også kreditor omend lille.

I sidste uge begyndte engelsk sprogede medier også at sætte spørgsmålstegn ved dette. Udfra at Rehab gør at ingen kreditorer kan indgive krav eller kræve betalinger og THAI ikke kan betale nogle kreditorer.

Det skulle være omkring 24 milliarder baht der p.t. skulle betales tilbage til kunder over hele verden. Omkring groft sagt 5 milliarder kroner.

Det er nu officielt på THAIs hjemmeside:

THAI kan betale krav for aflyste billetter tilbage, så længe de er i Rehab.

Important Remark : As THAI is currently undergoing rehabilitation proceedings through the Central Bankruptcy Court, the company regrets to inform our customers that it is temporarily prohibited from processing any refund requests at this time. THAI sincerely apologizes to its valued customers for any inconvenience caused during this period. Notwithstanding this, THAI remains committed to extending the utmost attention and care to all customers who have pending ticket refund requests. Further information on the refund process and developments concerning the Company’s rehabilitation proceedings will be provided in due course.

Fra:
https://www.thaiairways.com/en/...

Oversat uden ansvar:

Vigtig bemærkning: Da THAI i øjeblikket gennemgår en rehabiliteringsprocedure gennem Central konkursdomstol, beklager virksomheden at informere vores kunder om, at det midlertidigt er forbudt at behandle eventuelle refusionsanmodninger på dette tidspunkt. THAI undskylder oprigtigt sine værdsatte kunder for eventuelle ulemper, der er forårsaget i denne periode. På trods af dette forbliver THAI forpligtet til at udvide den største opmærksomhed og pleje til alle kunder, der har afventende anmodninger om tilbagebetaling af billet. Yderligere information om refusionsprocessen og udviklingen vedrørende selskabets rehabiliteringsprocedure vil blive givet med tiden.


En Rehab kan tage lang tid - der er ikke tale om et par måneder efter min mening.

Det betyder også at har nogle købt billet til 1. juli og der aflyses vil man ikke ikke få pengene retur fra THAI, men kan nok flytte billetten eller få et tilgodebevis (det skal alle selv tjekke op på, da de regler ændres af og til)
Lars
Lars
03-06-2020 07:29
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7068
Tilmeldt: 30.09.08

Flyver THAI til Danmark fra den 1. juli?

Jeg ser stadig danskere dele informationer om at THAI starter med at flyve til stort set hele verden 1. juli. Også lande som p.t. ikke har peaket endnu med corona viurs, som Indien.

Kan jo sige det på en anden måde:

THAI kan flyve rundt i verden ligeså tosset de vil, men det hjælper ikke meget hvis de ikke må have passagerer med til nogle lande. Mange lande er stadig lukket for udlændinge.

Thailand er stadig lukket for passagerer, udover udlændinge med arbejdstilladelse og thaiere der er med special fly.

Der er ingen tegn på at der fra 1. juli vil vil blive åbnet generelt for turismen i Thailand. Og når det sker vil det være i trin og med begrænsninger.

Danmark har forlænget rejsevejledningerne. Dvs danskere i stor stil nok vil blive hjemme indtil de er lempet.

Kan sagtens forstille mig at der er en del danskere der vil rejse til Thailand hvis Thailand åbner for indrejse. Uanset rejsevejledninger og om rejseforsikringer ikke dækker.

Det kan være dem som vil hjem til deres normale bopæl, deres familier og børn eller dem som normalt bor meget i Thailand.

Men om THAI vil have nok passagerer til at holde en rute til København på det grundlag er måske tvivlsomt.
Lars
girobank
03-06-2020 20:48
Bruger
Antal indlæg: 228
Tilmeldt: 11.03.09

https://www.facebook.com/161664...
Grand Beach,Mae Phim,Klaeng, Rayong www.MaePhimproperty.com
girobank
03-06-2020 20:51
Bruger
Antal indlæg: 228
Tilmeldt: 11.03.09

Ifølge ovennævnte link, så er svaret jo ja.

Forstår ikke rigtig al den negative omtale om emnet, hvad er årsagen til det?
Grand Beach,Mae Phim,Klaeng, Rayong www.MaePhimproperty.com
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Thai til Danmark under grænselukningen Visum til Danmark 1 14-03-2020
Bruge Hamburg lufthavn . hvad med Visa ? Visum til Danmark 4 11-12-2019
And. giftes med en thai Visum til Thailand 2 19-09-2019
Thai kæreste til danmark permanent Opholdstilladelse i Danmark 5 03-07-2019
Thai Festival 2019 - Lørdag d. 6. juli, København Arrangementer i Danmark 2 01-07-2019
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Nyeste indlæg
     
Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 4
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,012
· Nyeste bruger: HH
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder