Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Nyheder
THAI i Konkursretten for rekonstruktion - hvad med billetter og aflysninger
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
13-06-2020 06:52
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7152

Prasat, jeg tænker på din situation, hvor du har flyttet billetten og måttet betale mere via flybillet.

Flybillet skriver at de ikke er ansvarlig for noget som helst, men de kan så hjælpe mod gebyrer osv.

Så vidt jeg har forstået er der mange der har fået ombooket deres billet via THAI uden at skulle betale mere.

Indtil det er opklaret om det er flybillet der er smarte og følger normale regler for ombookninger eller det er THAIs politik syntes jeg ikke det er fair at give THAI skylden.

Kunne meget nemt ske at du vil opleve det samme med flybillet med andre flyselskaber også?
Lars
prasat
13-06-2020 08:01
Bruger
Antal indlæg: 11

der hvor jeg giver thai skylden er at det er da belejligt at køre det under konkursbehandling og så ikke køre det konkurs, men lave en rekonstruktion i stedet for. mens dette forgår må man bare ikke tilbage betale penge til kreditorerne, men man må godt forsat gerne sælge nye billetter. jeg ville da helst bare have haft mine penge retur, men det er jo ikke muligt vel.
jeg ved ikke hvad for nogle andre selskaber du henviser til? men så vidt jeg ved er det da kun thai airways der har lavet denne finte.
prasat
Lars
13-06-2020 09:32
Brugers avatar

Bruger

Jeg skrev kun til dig for problemet med at ændre billetterne ved flybillet.

Det tror jeg kunne klares direkte ved THAI og det måske ikke er THAIS skyld med de gebyrer.

Der tror jeg man skal se efter om de online udbydere som flybillet leverer det som man forventer når alt ansvar er fraskrevet i "det med småt".

Andre selskaber, er alle de andre flyselskaber som der flyves til Thailand med. Her taler jeg igen i relation til online billetfirmaerne. Der vil online firmaerne måske handle som de gør med THAI billetter.

Så kommer tilbagebetaling og nu rekonstruktionen ind.

Som skrevet før har SAS også anvendt den salgsteknik og solgt billetter til f.eks. USA hvor de ikke kunne komme afsted og det var rimeligt sikkert allerede da de solgte dem.

Men jo, det er en tricket metode med rekonstruktionen og den blev også brugt i USA under finanskrisen - søge konkursbeskyttelse.

THAIs egen officielle forklaring på at søge rekonstruktion istedet for konkurs kan ses på den thailandske børs side. Der forklarer de deres syn på ulemperne ved en konkurs. Lidt samme diskussion der var for år tilbage, hvor man snakkede om hvad der ville ske hvis man lod SAS gå konkurs.

www.set.or.th/dat/news/202006/2... (pdf-fil)

Hermed ikke sagt at det er den fulde og eneste forklaring - men den officielle.

I denne børsmeddelese er også en foreløbig køreplan for rekonstruktionen som er lavet udfra at alt klapper undervejs og ingen forhindringer eller udsættelser.
Redigeret af Lars d. 13-06-2020 09:33
Lars
Lars
13-06-2020 09:39
Brugers avatar

Bruger

Jeg ville nok selv være betænkelig ved at købe billet ved THAI lige nu.

De kan flyve videre, men hvordan det kommer til at gå må tiden vise. Hvor mange nye kunder de får, hvilke ruter de vil eller kan opretholde. Kreditmulighederne fra underleverandører, brændstof, lufthavne osv. De skal nok først have muligheden for at komme på vingerne for at vise at de kan og det må de så vente lidt endnu på at gøre.
Lars
prasat
13-06-2020 09:48
Bruger
Antal indlæg: 11

dette er alt hvad thai skriver til os da de aflyser vores rejse. ingen anden forklaring ind vi skal kontakte i dette tilfælde flybillet.dk

Dear Valued Customer,
..
THAI regrets to inform you that TG951/Jul 11, 2020/ Copenhagen (CPH) - Bangkok (BKK) has been cancelled.

We do apologize for any inconvenience caused. For further information or any assistance, please contact the travel agent where you purchased the ticket, or THAI office nearby, if you booked directly with THAI or via THAI’s website

det var ikke besværligt da mit forsikringsselskab først sagde de dækkede de 9000 kr. for om booking, der fik jeg fin service. men hvorfor skal man selv ud og finde ud af hvad man skal. kunne de ikke i denne mail som er den eneste vi har fået, have forklaret hvad man skulle gøre og så evt. lave den på dansk, Thai airways har jo danskere ansat. allerede inde du kommer igennem på telefonen hos Thai for du at vide du skal kontakte dem du har købt billetten af.
ville det ikke have været på sin plads de i mailen havde sagt de var i betalingsstandsning?
prasat
Lars
13-06-2020 10:07
Brugers avatar

Bruger

Du ender i det problem som er med de online firmaer. De er ikke egentlige rejsebureauer, men mellemmænd.

Der er det svært at få afklaring på ansvaret, da du har betalt til dem, men de fralægger sig ethvert ansvar.

Jeg tror, uden at vide det, at al den kommunikation om dette kommer fra helt centralt hold i Thailand og DK kontoret ikke selv kan skrive ud hvad de ønsker at skrive. De siger og skriver hvad de får instruktioner om fra topledelsen. Det angår også evt. afgange i juli, hvor de får instruktioner fra Bangkok på hvad de skal sige.

Men jo Thailand er ikke kendt for åbenhed omkring problemer, desværre. Det ser man jo også i det daglige.

Lars
Lars
13-06-2020 10:53
Brugers avatar

Bruger

Rekontruktion - THAI officiel erklæret insolvent - Sagens akter

Jeg har idag fået mail fra "Court of Justice" i Thailand og mange andre har giet modtaget samme.

Der er kort følgebrev og derefter 292 siders beskrivelse af sagen, regnskaber, en mængde bilag. Både på thai og engelsk.

For interesserede kan teksten læses/hentes her hos Court Of Justice:

http://tgcase1.cbc.coj.go.th/cb...

Der er også beskrivelse af den gruppe der p.t. skal fungere som plannere i forløbet. Det kan sikkert senere ændre sig hvis kreditorerne ikke er enige og har andre forslag - det er delvist den nuværende ledelse som THAI har peget på skal stå for forløbet. Bestyrelsesformanden er chef fra flyvevåbenet.

Hvad gør man hvis man har penge tilgode.

Jeg er ikke jurist og slet ikke i thailandsk lovgivning.

Men kravet skal givet anmeldes indenfor en vis tidsfrist.

Måske andre ved det, men jeg vil skrive her hvis jeg finder ud af noget.

Følgebrevet ser således ud:

Lars
Lars
13-06-2020 19:35
Brugers avatar

Bruger

Fly aflyst og billet betalt med kreditkort - mulighed for at hente pengene via banken?

Jeg forstår at har man købt en vare som ikke er leveret og betalt med internationalt kreditkort er der muligvis mulighed for at få pengene tilbageført fra sit kreditkort via den banken.

Det skulle også i nogle tilfælde kunne lade sig gøre her under corona og under THAIs situation, hvor de ikke betaler penge tilbage.

Jeg kender ikke detaljerne, men en mulighed nogle måske kan bruge til at få penge retur?

Kontakt jeres bank for mere information.

Hvilke korttyper kan der måske hentes penge retur fra:

Som jeg forstår gælder det kun ved betaling med internationalt kort som VISA og MasterCard.

Er der betalt med dankort eller dankort delen af visa dankort er det som kontant betaling og kan ikke tilbageføres.

Måske nogle har prøvet det og kan give mere information?
Lars
Lars
14-06-2020 08:22
Brugers avatar

Bruger

Hvem skal betale tilbage ved aflysning - THAI eller billetsalgsstedet?

Her betingelserne for køb af kun flybillet fra nogle sælgere.

FDM-travel - betaler ikke selv pengene retur.
Såfremt flyselskabet aflyser rejsen, så siger Forbrugerrådet:

”Så skal du kontakte portalen og høre, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret.
Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne. Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.”
Kommentar: "Portalen" er det rejsebureau, hvor du har købt flybilletten - her fx fdm-travel.dk.

Ved køb af flybilletter uden yderligere rejsearrangement hos FDM travel gør vi klart opmærksom på, at luftfartsselskabet er aftalepartneren og leverandøren.

Fra www.fdm-travel.dk/information-o...

Flybillet dk - betaler ikke selv pengene retur.
Udeblivelse eller aflysning af fly

Du giver Os hermed beføjelser til annullering af ubenyttet flyvning på dine vegne i tilfælde af udeblivelse eller aflysning af dit fly, og til at anmode om mulige refusioner fra luftfartselskabet på dine vegne. Vi har ret til, men er ikke forpligtet til, at gøre dette og din ret til at anmode om refusion direkte fra luftfartselskabet bliver ikke berørt heraf.

REKLAMATIONER
Krav i forbindelse med ydelsen fra Rejseservice
Alle problemer, bemærkning eller krav i forbindelse med den faktiske ydelse fra Rejseservice, skal adresseres direkte til den relevante serviceudbyder (rejseoperatør, luftfartselskab, forsikringsselskab, hotel) med hvem du har kontakt for den relevante Rejseservice. Se også Afsnit 11 for rettigheder i henhold til EU-forordningen.

Fra www.flybillet.dk/rejsebetingelser

Det må betyder at flybillet kan betale tilbage, men de skal have pengene fra THAI først.

Thai Travel - ikke muligt at tjekke:

De skjuler deres betingelser og gør det svært på forhånd at se. Deres hjemmeside går til deres facebookside som er lukket ned for tiden. Thai Travel Aps idag er et nystartet firma fra 2019 med 40.000 kroner indskudt kapital.
---

Der er ikke den store forskel på at handle ved FDM Travel eller flybillet i deres betingelser og forpligtelser. Flybillet tilbyder dog at hjælpe med at få pengene, det gør FDM Travel ikke direkte.
Om der er forskel i virkeligheden skal jeg ikke kunne sige.

Det er THAI der skal forhandles med i disse tilfælde.

Thai Travel kan ikke tjekkes.

Måder der måske kan bruges til at få pengene tilbage

Indsigelser ved køb med MasterCard:

Gøres via banken. Mere information fra nets her:

Oversigt over dine muligheder for ved fjernsalg at få tilbageført en betaling, der er gennemført med MasterCard.

Indsigelser ved køb med VISA kort:

Det skal være betaling med VISA delen af et visa/dankort. Ikke med Dankort delen.

Gøres via banken. Mere information fra nets her:

Oversigt over dine muligheder for ved fjernsalg at få tilbageført en betaling, der er gennemført med Visa-delen af dit Visa/Dankort.

Forsikring:

Nogle forsikringer kan måske hjælpe. Tjek din police og betingelser med forsikringsselskabet

Hvad hvis du aflyser flybillet fordi Udenrigsministeriet fraråder rejser.

Det er som udgangspunkt ikke muligt at få pegnene tilbage. Bedre er ombooke.

Se evt TÆNK - Coronavirus: Kan du få penge tilbage for ferien?

Bedre on THAI var erklæret konkurs?

THAI Airways er ikke medlem af rejsegarantifonden, ihvertfald ikke med firmanavn som kan findes. Samme gælder andre udenlandske flyselskaber.

Blot for information - Thai Travel er tilsynelandende ej heller medlem af rejsegarantifonden - ihvertfald ingen medlemmer registreret med deres navn, adresse eller cvr nummer.

Note:
Skal siges THAI ikke er gået konkurs. Men de er ikke istand til lige nu at betale krav tilbage har de informeret om.

Men det er ikke udelukket, at det kan ske senere i processen.

Hvad der senere findes ud af med rettens hjælp med hvordan kreditorer skal honoreres og om der gives mulighed eller stilles krav til at THAI betaler kunderne for billetterne må tiden vise.
Redigeret af Lars d. 14-06-2020 09:43
Lars
lbob
14-06-2020 12:45
bruger
Antal indlæg: 4

Jeg fik mine penge retur fra Ticket.dk efter laang tid, og kun fordi jeg skrev direkte til den svenske direktør og klagede min nød. Så gik det også stærkt. Efter 3-4 hverdage stod pengene på kontoen. Dog minus et klækkeligt administrationsgebyr på 390 kr. pr. billet. Det går jeg stadig og overvejer om jeg skal påklage, da det jo ikke er mig der har aflyst. Men summa sumarum så kan man godt få pengene retur; det kræver bare man ved hvordan.
Redigeret af lbob d. 14-06-2020 17:21
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
THAI underskud på 28 milliarder baht første 6 måneder 2020 Fly 2 14-08-2020
Thai til Danmark under grænselukningen Visum til Danmark 1 14-03-2020
Bruge Hamburg lufthavn . hvad med Visa ? Visum til Danmark 4 11-12-2019
And. giftes med en thai Visum til Thailand 2 19-09-2019
Thai kæreste til danmark permanent Opholdstilladelse i Danmark 5 03-07-2019
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder