Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Corona inkl visum, indrejser
Thailændere der skal til Thailand - hvordan?
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
30-09-2020 15:17
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Der er stadig thailændere i Danmark der gerne vil tilbage til Thailand.

Dels dem som er der nu som turister og ikke kan komme med det planlagte fly hjem og fastboende thailændere der af forskelige grunde gerne vil tilbage en tid.

Hvordan gribes det an?

Den Thailandske Ambassade har idag offentliggjort billedet nederst som vejledning på deres facebook side.

To vigtige links:
Karantænehoteller - http://www.hsscovid.com/

Mail der kan skrives til -

Derudover - også for danskere vis partner skal hjem fra ferie:

For billet til Thailand er der to muligheder.

A.
Komme hjem hurtigt - bestille billet med Emirates og selv bestille og betale karantæne.

B.
Komme på ambassadens venteliste med deres reparieringsfly som afgår et par gange om måneden. Prisen har indtil nu været 7.400 for enkelt men kan så tilsynelandede få gratis karantæne på statsanviste steder - ikke luksus hoteller som jeg forstår.

Forlængelse af visum og forsikring i Danmark.

Udover at arrangere hjemrejsen skal der også arrangeres at det er iorden at blive længere i Danmark pgra hjemrejsen er aflyst.

Det både mht visumet og overstay og rejseforsikringen.

For visumforlængelse skulle der være en formular hos Ny i Danmark til at bruge og gå videre med. Men vil opfordre til at tjekke alt selv.
www.nyidanmark.dk/da/Extension/...


Her en mail som nogle har fået fra Ambassaden omkring hjemrejsen:

Hun kan ikke benytte denne returbillet da det er kommercielt flight. Thailand er stadig lukket for kommerciel flight. Hvis hun gerne vil rejse hjem, så er der kun to muligheder

1. Hun skal købe billet fra Emirate Air og bestille 14 dage hotel til karantæne. Desuden hun skal også have en covid test og fit to fly certificate (sundhedsattest) de to tinge må ikke være mere end 72 timer indtil hun ankommet til Thailand. Når hun har fået de 4 dokumenter så sende venligst til Ambassade. Vi skal udstedt en bekræftelse før hun kan rejse.

2. Skriv sig op og være på vores venteliste. Vi arrangerer et repatrieringsfly til Thaier som har bruge for at komme hjem. Billet er enkelt tur til 7400 kr. Ved ankommet til Thailand skal hun til 14 dage staten karantæne, hvor staten står for regningen. Fit to fly certificate(maximalt 72 timer inden ankommet) og bekræftelse fra Ambassade inden rejsen.


Informationen på den Thailandske Ambassades facebookside idag:

Redigeret af Lars d. 30-09-2020 15:18
Lars
girobank
30-09-2020 20:16
Bruger
Antal indlæg: 376
Tilmeldt: 11.03.09

punkt 1 kan blive svært at nå med mindre det sker ved hjælp af mail.

vil man godkende scannede ting?
www.MaePhimproperty.com
Lars
01-10-2020 08:00
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Mere forvirrende bliver det måske når der i mail fra Ambassaden kun er angivet Emirates som alternativ til Ambassade arrangeret fly med THAI.

Mens der i opslaget er angivet
Emirates, Qatar, Etihad, Singapore Airlines, EVA air og THAI.

Thailand vil kun betale for thaiernes karantæne hvis de vil flyve med THAI til overpris. (den gratis statsgarantæne, der er forskellig fra ASQ)
Lars
Lars
05-10-2020 16:41
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Ny version af vejledningen idag fra den Thailandske Ambassade.

www.facebook.com/rtecopenhagen/...

Thaiere der rejser via ambassaden og i de gratis karantæne faciliteter og THAI skal ikke have lavet COVID tests, men det skal dem som vælger selv at arrangere og som vælger at betale for karantænen. Som jeg lige ser det.

Dermed er en del af dem der er testet positive i Thailand ikke først testet inden de rejser som ellers siges. 500 positive fundet blandt 70.000+ thaiere og 13.000 udlændinge.

Indtil for ganske nyligt var det kun muligt at komme via den ambassade arrangerede ordning.

Lars

WhiteBoyRick
12-10-2020 12:28
Bruger
Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 03.01.20

Hvis man er skrevet op på venteliste til at komme med repatrieringsfly, men afgangsdatoen formentlig overskrider visummets gyldighed, vil de danske myndigheder så forlænge visummet, nu hvor der også er andre måder at rejse hjem på? Eller vil de forlange, at man vælger den hurtigere løsning?

Er der nogen der har erfaring med dette?

Mvh
Lars
17-10-2020 16:22
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Til WhiteBoyRick,
Jeg har desværre ikke svaret før, det nok fordi jeg faktisk ikke har noget svar eller erfaringer.

Myndighederne vil sikkert forlænge opholdet, men kender ikke selv procedurerne og hvor længe. har læst noget men det er nogle uger siden og det kan være anderledes nu. Dengang var der heller ikke andre fly end THAI at flyve med.

Ny i Danmark må kunne hjælpe med et svar?

Det jeg har hørt, som ikke er egen erfaring og som er før der kom flere fly inkl.

Skrives på Ambassadens venteliste for THAI fly.
Ind på nyidanmarks hjemmeside og hente et skema VS2.
Derefter til et af de steder som kan forny visum som f.eks kbh/Næstved, Århus, Odense, Kolding, Ålborg.

Men tjek hellere selv op også!!!
Lars
Lars
17-10-2020 16:27
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Der kom igår en opdateret vejledning til thaieres hjemrejse fra den Thailandske Ambassade i Hellerup.

Der er tilføjet flere flyselskaber som må flyve til Thailand med passagerer. Ved ikke om der er andre ændringer fra den vejledning der kom 5. oktober.

Kilde: www.facebook.com/rtecopenhagen/...

Lars
Triplecity
24-10-2020 15:07
Bruger
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04.08.19

Hej Lars og hvem der ellers måtte læse med. Smile

Vil først starte med at sige tak for de svar, jeg har modtaget herinde tidligere, da jeg første gang skulle have min kæreste til Danmark og så samtidigt beklage, at jeg aldrig fik takket for den hjælp jeg modtog. Sad

Jeg er atter i gang med at forsøge, at få hende til Danmark, så vi igen kan fejre en jul og nytåret sammen, men virker en anelse mere besværligt denne gang grundet den sk*** Covid-19 virus. Angry

Men! Det skal da ikke afskrække mig fra at prøve. Grin Fra sidste gang hvor det lykkedes, er jeg rimeligt inde i de fleste regler, krav til dokumentation mm, som der skal til, og er samtidigt opmærksom på at forsikringen nu også skal dække Covid-19, samt der skal tilvejebringes et Fit-To-Fly certifikat og en negativ test.

Hvad jeg derudover kan læse mig frem til, skal der også medbringes en udfyldt T-8 formular, et Medical Certificate for general passenger som jeg tænker er hvad der svarer til beviset på en negativ Covid-19 test og til sidst, Certifying Letter from Royal Thai Embassy. Hvis jeg har misset noget, er enhver hjælp meget ønsket. Smile

Har et par spørgsmål, som nogen måske kan hjælpe med mig at besvare eller kunne henvise til, hvor jeg kan finde de informationer jeg mangler.

1: Hvis vi bestiller flybilletter T/R med Thai Airways, ville min kæreste så kunne benytte sig af SQ, så vi ikke skal betale for ASQ? Har både skrevet til Thai Airways og den Thailandske ambassade, men endnu ikke modtaget svar på dette. Er ikke sikker på om der gives SQ, da en T/R billet er billigere end de tidligere listede priser på ca 7.400,- som ambassaden arrangere med et repatrierings fly.

2: Hvad har i af anbefalinger og gode råd mht. til rettidigt at fremskaffe et Fit-To-Fly certifikat og en negativ Covid-19 prøve forud for afgang, som ikke må være mere end 72 gammel før afgang?

3: Da min kæreste ved tidligere lejlighed har haft et short stay visum, kan man i stedet ansøge om et long term visa / multiple entry visa? Har i nogle erfaringer med dette og kan fortælle en smule om pro's / cons? Vi påtænker nemlig at arrangere en rejse for hende til Danmark igen mellem Juni / August, så kunne man nu få et multiple entry visa, skal vi jo ikke tænke på den formalitet næste gang. Smile

4: Hvad der ellers måtte være af gode råd og vejledning, så du tænker jeg skal have med i mine overvejelser. Grin

Igen, tak for en super hjemmeside, et godt forum jeg ofte har benyttet til diverse spørgsmål jeg skulle finde svar på og forhåbentligt, den hjælp der måske kommer på denne forespørgsel. Good

Mvh Triplecity

Lars
24-10-2020 19:16
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Hej Triplecity,

Godt at høre I fik visum sidste gang og det gør hun jo så sikkert også denne gang.

Men så bedst som der er styr på alle visum reglerne, så kommer de meget specielle indrejseudfordringer med Thailand.

Her er mine bud, måske andre har andre.

Kommenterer kun på de 4 spørgsmål. Noterne inden med papirkravene kan ambassaden sikkert fortælle bedre om og de kan være ændret mange gange inden da. Men skader selvfølgelig ikke at være forberedt.

Andre har måske mere praktiske bud der.

Det samme kan karantæne reglerne, som kan ændres.

1: Hvis vi bestiller flybilletter T/R med Thai Airways, ville min kæreste så kunne benytte sig af SQ, så vi ikke skal betale for ASQ? Har både skrevet til Thai Airways og den Thailandske ambassade, men endnu ikke modtaget svar på dette. Er ikke sikker på om der gives SQ, da en T/R billet er billigere end de tidligere listede priser på ca 7.400,- som ambassaden arrangere med et repatrierings fly.


Som der er nu flyver THAI slet ikke i rutefart, hvordan alle reglerne om COVID og THAIs flyvninger er om f.eks. 4 måneder ved jeg ikke.

Billetter til Thailand fra Danmark kan som det er nu ikke bookes online, men kun via "venteliste" hos Ambassaden som repatriering.

De fly der kan bookes fra Thailand til Danmark er de samme fly som flyver retur med repatrierede thaiere. Der sælger de billetter for at få lidt ud af at flyve til Danmark og hente thaiere.

Så mit svar er nok nej, for der kan måske bookes billet online til Danmark men ikke return. (datoerne for fly fra Thailand offentliggøres typisk måneden inden de flyver, men måske usikkert hvis noget ændres?)

Så det hedder en billige billet med andre selskaber og betalt karantæne (og tro på at det fly der er booket kan flyve til Thailand til den tid. Eller dyrere billet med THAI og gratis karantæne og tabt returbilet for hjemrejsen.

Et puslespil at få til at gå op og ja det kommer nok til at koste lidt.

2: Hvad har i af anbefalinger og gode råd mht. til rettidigt at fremskaffe et Fit-To-Fly certifikat og en negativ Covid-19 prøve forud for afgang, som ikke må være mere end 72 gammel før afgang?


Jeg har ikke erfaringer med det, men kunne forestille mig det ikke bliver noget problem. Men der er lang tid til og COVID test kan måske være anderledes. Det skal alligevel tjekkes op til den tid igen.
Men måske Olaf der skriver om hans hjemrejse i anden tråd kender de priser han har betalt.

3: Da min kæreste ved tidligere lejlighed har haft et short stay visum, kan man i stedet ansøge om et long term visa / multiple entry visa? Har i nogle erfaringer med dette og kan fortælle en smule om pro's / cons? Vi påtænker nemlig at arrangere en rejse for hende til Danmark igen mellem Juni / August, så kunne man nu få et multiple entry visa, skal vi jo ikke tænke på den formalitet næste gang. Smile


Der kan nok ikke søges Long Stay visum. Men som du skriver multiple entry visum der kan bruges til de antal rejser man ønsker. Husker ikke lige hvor mange år det gælder. Måske 5, men tjek det. Det gøres på ansøgningen og op til Ambassaden om det gives. Det er klart en fordel hvis der rejses flere gange.

Men hver rejse må ikke være mere end 90 dage og samlet må tiden i Danmark til enhver tid ikke overstige 90 dage per 180 eller 6 måneder. Dvs f.eks. 90 dage i DK og så 90 dage i TH og 90 dage i DK. Eller kan også være 30, 30, 30 osv.

4: Hvad der ellers måtte være af gode råd og vejledning, så du tænker jeg skal have med i mine overvejelser. Grin


Ingen input her.

Held og lykke.

Men vær forberedt på at tingene kan se meget anderledes ud om f.eks. 4 måneder. Både til det nemmere og den modsatte retning med flere restriktioner for indrejse.

Skriv igen hvis der er flere spørgsmål eller noget skal uddybes lidt mere.
Lars
Triplecity
24-10-2020 21:12
Bruger
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04.08.19

Hej Lars. Smile

Mange tak for så hurtigt at vende tilbage med svar, yderst værdsat med al den input man kan få. Grin

Grunden til jeg spurgte som jeg gjorde mht. til 1: er, at Thai Airways på deres Facebook side d. 22/10 offentliggjorde, at de opstarter kommercielle flyvninger hver søndag fra Bangkok til DK, samt hver søndag flyver direkte fra Dk til Thailand igen. Det spinkle håb var derfor, at siden flyvningen gik med Thai Airways, at det opfyldte kravene til min kæreste kunne komme i SQ og ikke ASQ, som vi selv skal betale for.
Afventer svar fra både den Thailandske ambassade i DK samt fra Thai Airways vedr. dette, og vil når jeg har modtaget et svar opdatere med info i denne tråd. Smile

Jeg linker til de info, som jeg fandt på deres Facebook side: https://www.facebook.com/ThaiAi...

Mht. dit svar til 3: Er det på min VU2 eller på hendes Visa ansøgning, at vi kan ansøge om multiple entries? Tænker det helt klart er et forsøg værd, så vi ikke skal møllen igennem igen senere næste år. Smile

Igen, tak for svar og for at bruge så lang tid herinde for at hjælpe folk efter bedste evne, meget værdsat! Grin

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tage hund med til thailand Generelt 2 25-03-2024
Problem at veksle danske kroner i Thailand Valuta og banker 36 29-12-2023
Thailand fået ny Premierminister 22. august. Løbende opdatering siden valget. Politik 12 01-09-2023
22-årig komet fra Thailand vandt guld i herresingle i badminton VM i København Nyheder 1 28-08-2023
Steder i det sydlige Thailand uden Russer Rejseplaner 4 26-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 3
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,233
· Nyeste bruger: Truetype
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder