Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sundhed og medicin
Forsikring for gammelfar
 Udskriv debat Udskriv debat
Ztoney
06-10-2020 18:07
Bruger
Antal indlæg: 11

Man skal sgu være vågen for at følge med her på Thaiguide. I går kunne vi søge det nye Special Tourist Visa (STV) på Thailands ambassade. I dag kan vi ikke. Men når/hvis vi kan søge igen kan vi hurtigt få nye problemer. Jeg er så heldig at kunne opfylde kravet om 500.000 Baht på en bankkonto, men løber ind i nye problemer omkring forsikring. På ambassadens webside kan jeg se at forsikringskravene for at blive lukket ind i Thailand er 40.000 Baht dækning “outpatient” og 400.000 Baht “inpatient” i et Thai baseret forsikringsselskab. Jeg har tjekket et af dem, “Pacific Cross” og kan her se, at de slet ikke forsikrer nogen over 75 år. Jeg er sund og rask og 77 år gammel og jeg har jo ingen problemer med at få en rejseforsikring herhjemme som dækker langt mere end det krævede beløb. Er der nogen her på Thaiguide som kan give et godt råd om hvad man kan gøre ved dette dilemma.
Lars
07-10-2020 05:45
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 7337

Her mit bud og erfaringer.

Håber andre vil give flere input om det da jeg ikke er så meget inde i forsikringer til personer lidt oppe i årene og ikke selv har erfaring med forsikringer under COVID tiden.

Jeg må indrømme jeg også finder det lidt uklart og derudover er den noget tricket med "outpatient" dækningen på 40.000 baht.

Jeg tror det må komme an på en prøve når visumet bliver tilgængeligt for danskere at kontakte Ambassaden og høre deres fortolkninger.

En almindelig dansk rejseforsikring dækker normalt alle sygdomme og behandlinger og ved nogle danskere er rejst til Thailand (pgra ægtefælle eller arbejde) og har brugt Gauda og det var OK.

COVID-19 forsikringen.

Et antal thailandske forsikringsselskaber fået lov til at lave lidt ekstra forretning ved at tilbyde COVID-19 forsikringer. De er som vanligt for ting i Thailand også uklare og grundlag for uenigheder.

De dækker aldersgruppen 1-99 år.

Om de SKAL bruges til STV ved jeg ikke.

Forsikringerne dækker udelukkende COVID-19 relateret sygdom og dødsfald og ikke anden sygdom.

Forsikringerne dækker kun tilfælde af COVID-19 som er "incurred in Thailand Only."

Forsikringerne dækker ikke tilfælde "due to illness caused by Coronavirus disease (COVID-19) pandemic (complications thereof) that existed prior the period of cover".

Forsikringen dækker hospitalsrum svarende til standard enkelt værelse.

Hvordan bestemmes om COVID-19 er opstået i eller udenfor Thailand?
Hvordan bestemmes om COVID-19 smitten eksisterede inden rejsen?

Sandsynligheden for smitte i Thailand lige nu er næsten nul.
Dem som findes positive nu har enten haft det inden afrejsen eller fået det under rejsen.

Hvad er et hospitalsrum standard pris?

Priserne afhænger af nationalitet. Kinesere skal betale omkring halvdelen af danskere og amerkinanere skal slippe næsten dobbelt så meget som danskere.

43.200 baht for et år for en dansker. Mindre for kortere tid.

Forsikringen kan ses og bestilling kan ske her
http://covid19.tgia.org/

Der er ingen detaljere forsikringsbetingelser tilgængelige online.

(Under betingelserne finder de det væsentligt at skrive ind som selvstændigt punkt at deres webside bruger cookies ... )

Outpatient dækningen og forsikring i almindelighed.

Ja, det er desværre svært at blive forsikret oppe i årene og flere og flere pensionister nyder at rejse rundt i verden.

De krav kan jo ligefrem gøre at nogle ikke kan komme tilbage til deres hjem og familier i Thailand hvis de ikke er gift.

Måske andre kender til selskaber der tegner forsikringer?

Der kommer så problemet at måske kan tegnes forsikring, men når den skal bruges dækker den måske ikke pgra eksisterende sygdomme. Thailand ikke have garantien for betalingen for kroniske sygdomme blandt f.eks. de lidt ældre.

Outpatient burde vel ikke være nødvendig til almnindelige lægebesøg som betales per besøg, men det har Thailand bestluttet de vil have. Måske hvis det kommer til efterbehandling af sygdomme, hvor det kan blive dyrt, hvis det ikke er inkluderet i behandlingesbetalingen.

Jeg selv har forsikring i Thailand og den dækker godt over de 400.000 baht. Men har valgt ikke at have outpatient dækning.

Dels fordi jeg heldigvis ikke har haft det store forbrug på dette og dels fordi det vil indtil nu ville have været stor underskudsforretning, da der ved mit forsikringsselskab er en max grænse per år.

Jeg skal betale 26.000 baht om året for at blive dækket for højst 40.000 baht. Så kan maximalt få betalt 14.000 baht af forsikringen. Selv betalt 26.000 baht.

Den forsikring jeg har dækker også COVID-19 i den normalt præmie. Men den dækker ikke 3 millioner baht per sygdom.

Så rejser jeg ud af Thailand og tilbage skal jeg ud og købe helt nye forsikringer....
Redigeret af Lars d. 07-10-2020 05:47
Lars
Lakhe
07-10-2020 08:48
Bruger
Antal indlæg: 48

Det kan godt være jeg ikke har læst en skid og ikke forstår en skid af det hele ....Men kan man ikke lave en rejseforsikring i i DK som Ztoney skriver,::::::: (om blive lukket ind i Thailand er 40.000 Baht dækning “outpatient” og 400.000 Baht “inpatient” i et Thai baseret forsikringsselskab. Jeg har tjekket et af dem, “Pacific Cross” og kan her se, at de slet ikke forsikrer nogen over 75 år. Jeg er sund og rask og 77 år gammel og jeg har jo ingen problemer med at få en rejseforsikring herhjemme som dækker langt mere end det krævede beløb.....Skal man lave forsikringen i et Thai compagny ?):::::: ellers er det vel bare at tilføje en COV 19 i den danske rejseforsikring Herude skifter de jo hvad de selv siger hele tiden...så måske man kan prøve en dansk rejse forsikring .....Jeg har selv en forsikring hos Pacific. Cross og den dækker jo for alt.... Men der står jo heller ikke cOV19 det var ikke opfundet dengang jeg tegnede den men som sagt jeg bor jo også herude.
Hilsen
Lakhe.
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
Lars
07-10-2020 09:27
Brugers avatar

Bruger

Som jeg skrev først så har danskere indtil nu kunnet bruge rejseforsikringer.

Spørgsmålet kommer nu til STV visumet, da ambassaden der skriver det skal være "from a thai insurrance company" for det hele.

Thai ambassaden i Schweiz skriver lidt det samme, men det er kun for COVID-19 delen.

Det kan være en fejl eller uklarhed i kommunikationen, det må ambassaden kunne bekræfte.

COVID forsikringen til 2.000 baht per måned er voldsom dyr når den kun dækker COVID-19.

Linieskift kan anbefales Wink

For Pacific Cross har du så "Ultima" planen, den største og dyreste, hvis den dækker næsten alt.

Kan jeg spørge for hvad den koster sådan ca., alder taget i betragtning. Kan ikke se priserne online.

Men for mig. Hvis jeg rejste et smut til DK og tilbage. Så skal jeg tegne helt nye forsikringer. Kan ikke bruge rejseforsikring som udlandsdansker.
Redigeret af Lars d. 07-10-2020 09:31
Lars
Lars
07-10-2020 09:40
Brugers avatar

Bruger

Forsikringskravene, uden COVID delen, er de samme som idag findes til NON O-A visumet. Men som ikke findes, endnu, til alm. Non O visa eller andre typer indrejser.
Lars
Lakhe
08-10-2020 01:22
Bruger
Antal indlæg: 48

Lars skrev
For Pacific Cross har du så "Ultima" planen, den største og dyreste, hvis den dækker næsten alt.

Kan jeg spørge for hvad den koster sådan ca., alder taget i betragtning. Kan ikke se priserne online.

Men for mig. Hvis jeg rejste et smut til DK og tilbage. Så skal jeg tegne helt nye forsikringer. Kan ikke bruge rejseforsikring som udlandsdansker.

Jeg går ud fra at det er mig du spørger Lars.
Jeg har Premium planen og den er godt dækkende for mig
Jeg har i 7 år haft forsikring hos A+ uden outpatient dækkende 500.000 USD, men da jeg blev 60 steg den helt vildt og de forlangte 115.000 THB om året, med et brev om at forsikringen ville stige ca 15% om året så jeg skiftede til Pacific Cross med en ind & out patient og godt nok kun et max beløb på 1.200.000 THB (som man kan komme langt for i Thailand ellers må man lægge lidt til selv) den kostede mig sidste år 48.000 THB med en garanteret max stigning de næste 10 år på 2,5 % pr år, så den dækker mine behov, og til under det halve af hvad A+ forlangte uden out patient ordningen.

Med hensyn til en specifik smuttur til Danmark, ville jeg da ikke tegne en rejseforsikring du er jo godt stillet i Danmark som dansk statsborger, selvom du er udenlandsk dansker kan du stadig komme på hospitalet osv. Men det er selvfølgelig op til en selv.

Med Venlig Hilsen
Lakhe
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
Lars
08-10-2020 09:06
Brugers avatar

Bruger

Til Ztoney.

Mht thai forsikringsselskaber for de 400.000 baht dækning og 40.000 baht outpatient.

Flere forsikringsselskaber begyndte at strikke sådan nogle forsikringer sammen da det blev et krav til Non Imm O-A visum. F.eks. Aetna, det tidligere BUPA Thailand, har en. Ved ikke hvad den koster.

Men den gælder tilsynelandende også kun til 65 år og det er jo noget lavt eftersom mange kommer/flytter som pensionist. Måske tror de pensionsalderen rundt i verden er som i Thailand, hvor man er folkepensionist som 55 årig!

Rejseforsikring vil være klart at foretrække og håbe de kan acceptere det senere.

Lakhe skrev:

Jeg går ud fra at det er mig du spørger Lars.
Jeg har Premium planen og den er godt dækkende for mig
Jeg har i 7 år haft forsikring hos A+ uden outpatient dækkende 500.000 USD, men da jeg blev 60 steg den helt vildt og de forlangte 115.000 THB om året, med et brev om at forsikringen ville stige ca 15% om året så jeg skiftede til Pacific Cross med en ind & out patient og godt nok kun et max beløb på 1.200.000 THB (som man kan komme langt for i Thailand ellers må man lægge lidt til selv) den kostede mig sidste år 48.000 THB med en garanteret max stigning de næste 10 år på 2,5 % pr år, så den dækker mine behov, og til under det halve af hvad A+ forlangte uden out patient ordningen.

OK, tak for info. Jeg troede det var en der dækkede alt, som du skrev og tænkte om der var en billig løsning der. Men som andre forsikringer med begrænsninger hist og pist og ikke alt som i Danmark. Men med outpatient og rimelig pris ser det ud til.

Jeg kan ikke anbefale mit forsikringsselskab. Ikke pgra dårlige erfaringer men fordi jeg har aldrig haft brug for det eller haft kontakt til dem udover at betale præmien. Så kan faktisk ikke sige om det er godt når uheldet er ude.

Har du prøvet at bruge Pacifics forsikring?

Mht Danmark og forsikring.

Jeg mente når jeg kommer tilbage til Thailand. Gælder de regler som her sat op skal jeg ud og tegne nye forsikringer inden jeg kan komme tilbage. Kan ikke tegne en rejseforsikring i Danmark.

For rejser til Danmark er udlandsdanskere ikke dækket som danskere med CPR adresse i Danmark. Har ret til akut hjælp og behandling, men er ikke sikker på alt er gratis.
Derfor tegner jeg faktisk rejseforsikring i Thailand, når jeg rejser til Danmark. Det gør min kone ikke da det er dækket gennem vores forsikring her, men de dækker ikke rejser til oprindelsesland.
Redigeret af Lars d. 08-10-2020 10:28
Lars
Ztoney
09-10-2020 12:52
Bruger
Antal indlæg: 11

Tak for jeres indspark om forsikringer. Det eneste logiske svar på forsikringsproblemerne ville jo være, at man til Thai Ambassaden ved visumansøgningen fremviser et underskrevet dokument fra sit forsikringsselskabet med de maksimumbeløb som rejseforsikringen dækker, i lighed med det man skal vise fra banken.
Men logik ser ikke ud til at være det mest fremtrædende træk når det gælder Thailands love og regler. Men jeg kunne sikkert blive forsikret for de 400.000 Baht uanset alder, hvis jeg evt. betalte 400.000 Baht for forsikringen 😂😜👍
olaflacour
15-10-2020 13:08
Bruger
Antal indlæg: 69

Jeg er lige rejst ind i mandags. Jeg har tegnet forsikring i Gouda, 5.200 for 9 mdr. Den blev godkendt.
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Forsikring for thai på ferie i Danmark Visum til Danmark 2 15-02-2018
Godt råd vedr. forsikring søges Sundhed og medicin 3 20-10-2017
Kvinde i scooterulykke - forsikring dækker ikke - mere end 500.000 kr Motor 12 08-02-2017
Britisk kvinde motobike uheld, ingen forsikring, 400.000 kr Sundhed og medicin 6 16-07-2013
Scooterulykke - forsikring dækkede ikke +100.000 kr hospitalsregning Sundhed og medicin 3 07-07-2012
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder