En lyntest gælder også, men uden test er der mulighed for bøde eller fængsel. Reglen gælder også for danske statsborgere.
Men det er ikke nævnt med antigen/lyntest på ministeriets hjemmeside om emnet herunder:
Her fra Transportministeriets hjemmeside
Krav om negative tests for alle passagerer
Fra 9. januar kl. 17.00 til og med 17. januar vil der være forbud mod at flyve til Danmark med passagerer uden en negativ coronatest.
08. januar 2021
For at begrænses smitten med de mere smitsomme varianter af Covid-19 har regeringen besluttet at indføre et krav om, at alle flypassagerer til Danmark skal fremvise negative coronatest, før flyselskaberne må tage den dem med. Testen skal være taget indenfor 24 timer før passageren går ombord på flyet.
Det er sundhedsmyndighedernes anbefaling at forebygge nye introduktioner af smitten i Danmark, og derfor udvider regeringen nu de regler, der gælder for passagerer fra Storbritannien til at omfatte hele verden.
- Vi er i en meget alvorlig situation, og derfor stiller vi nu som et krav, at hvis du vil flyve her til, skal du have en negativ coronatest. På den måde sikrer vi, at der ikke kommer passagerer fra Storbritannien eller fra Sydafrika ind via andre lande og direkte ud i det danske samfund uden en test. Mulighederne for at blive testet for Covid-19 er gode, og de fleste større lufthavne har adgang til testfaciliteter i selve lufthavnen. Det er derfor er det et overkommeligt krav, som vil give et ekstra værn mod de mere smitsomme varianter, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Forbuddet gælder alle passagerer undtagen børn til og med 12 år, og det er op til flyselskaberne at sikre, at man ikke kommer ombord uden en negativ test.
Indenrigsflyvninger og flyvninger fra Grønland og Færøerne er undtaget fra forbuddet.
Redaktionen har da godt nok fået den artikel kopieret ind i flere tråde :-)
Jeg afventer jo besøg fra Thailand her sidst i januar - det sidste døgn har følelsesregistret godt nok kørt op og ned.
Det er ikke til at finde hoved og hale i om 24 timer FØR indrejsen eller ved ombord stigning. https://coronasmitte.dk/rejser-...
I dette afsnit er begge begreber nævnt og rundt omkring på sitet figurer begge termer
Jeg har booket hende med fly via Qatar - er det så 24 timer før 1 eller 2 ombordstigning ?
Hvis det er 24 timer inden ankomst CPH, så har vi jo 6 timer i "ryggen" mon det accepteres ?
Lars - jeg har tidligere - i sommers - set lidt news om test i Suvarnabhumi lufthavnen men var det kun til ankommende passagerer. en simpel google søgning bragte mig ikke videre.
Hun skal flyve en Torsdag morgen 02 fra BKK med ankomst CPH Torsdag klokken 13.
Så burde være muligt at det på den ene eller anden måde kunne lade sig køre, især nu der åbnet for antigentest i DK kaldet quicktest - er de udbredte i Thailand ?
På Coronasmitte.dk er der indrejse dokumenter på engelsk jeg udfylder og sender ned til hende som hun skal fremvise om anerkendelsesværdigt formål.
Men ja stopper fly trafikken helt pga. manglende passager så kan alt overstående være fuldstående lige meget
Ja først kom teksten i forkert tråd. Så i generel tråd og tænkte så emnet var så interessant at det ikke skulle gemmes ned i andre tråde.
Kan godt forstå hvis du har siddet med svedige hænder de sidste par dage. Men jeg syntes det ser ud til at du nok skal få besøg.
Senest 24 timer inden afgang med fly eller 24 timer inden indrejse over land virker for logisk for mig. Altså testtidspunkt ikke tidspunktet svaret fåes.
Reglerne er lavet generelt og der så nogle der ikke paser ind i sådanne skabeloner. Generelt forstår jeg at det ses som rimeligt da f.eks. mange lufthavne har lyntest i lufthavnene i de lande som måske er mest ramt af dette. Thailand nok desværre lille brik her.
Ser problemet med mellemlanding også, men burde være fra første påstigning, hvis en samlet billet kan vises.
Kunne forslå at skrive til Ambassaden om problemerne og se hvad de siger.
Lyntest bliver af og til brugt i Thailand og har været brugt til at teste sundhedspersonale og de har så tilsvarende nogle gange lavet en PCR test. Om det er de samme som bruges i Danmark er jeg ikke sikkert på. Kan være andre mærker og om de finder for mange positive ved jeg ikke. Der har været tale om at Thailand selv har udviklet en quicktest, men ja der snakkes meget og handles knapt så meget. Kvaliteten af denne thai quicktest ved jeg ikke.
Bed kæresten søg lidt rundt på thai. Ringe rundt til hospitaler og finde FB grupper osv. Der er mange emner som der ikke er så meget om på engelsk på nettet.
Lufthavns test har jeg ikke hørt om, men jeg hører absolut heller ikke alt. Måske andre ved det?
Jeg prøvede lige lidt simpel søgning for mig selv.
Jeg satte "covid quick test location" ind i google translate til thai og lavede google søgning på det thailandske. Kan så også prøve alle mulige andre søgeord.
Der kommer alt så på thai, men prøvede bare et enkelte resultat og sendte det gennem google translate til engelsk (thai-dansk og dansk-thai giver ofte skidt resultat).
En thai kan givet finde meget mere interessant information i de mange links der kommer.
Eller du kan tage nogle selv og sende gennem google translate.
Så er det bare at gribe telefonen og ringe til alle dem man kan finde på de lister der er og se om de kan gøre det og garantere hurtigt svar. Blive ved til der findes en løsning.
Oversættelsen her skal selvfølgelig tjekkes og bare som eksempel. (Kun det første af teksten kopieret ind her.
Det er kun de første der er kopieret ind her.
1. Medical Line Lab
Provides COVID testing service either RT-PCR method or Rapid Test kit for analysis by medical technicians. With precision instruments and certified by the Department of Medical Sciences
2. Medical technology clinic Thonburi Lab Center
This center focuses on field trips only. Both at work and at home without limitation of the number of people in Bangkok and its vicinity With a full test, whether it is both RT PCR and Rapid Test that are certified by the Food and Drug Administration and Department of Medical Sciences.
Can receive results on the next day Choose to receive results according to your convenience.
3.Bangpakok Hospital Rangsit 2
Bangpakok Hospital Rangsit 2 provides complete PCR examination, including Drive Thru examination at the parking building. Including a specific examination unit at the hospital And an onsite inspection service that just has more than one person can check And choose to receive results either by email Accept the results by yourself
Since the results will be examined at Bang Pakok Hospital 9 rounds, 9:00 am, 3:00 pm, and 9:00 pm, if you come to check before 9:00 am, you will be able to know on the same day. But if examined after that, the results will be known the next day
4.Paolo Rangsit Hospital
Provides a Drive Thru screening service with a Rapid Test set at the hospital parking lot. Fast in just 5 minutes for those who are not at risk only by registering to answer the preliminary screening question 1 day in advance when receiving SMS confirmation and receiving. Receive a call back, so you can go in for the next day's service simply by confirming your identity with your ID card, taking a fever measurement, collecting secretions from your nose and throat. Then wait to receive results via email within 1-2 days.
Held og lykke.
Redigeret af Lars d. 10-01-2021 06:18
Lars
Ramkhamhaeng Hospital i Bangkok laver RT-PCR test med en svartid på 4-6 timer, så hvis kravet fra de danske myndigheder er, at testen maks. må være 24 timer gammel før afgang, burde det jo være muligt.
Jeg er dog enig i, at udmeldingen omkring dette er lidt utydelig. Der nævnes både 24 timer før afgang og 24 timer før ankomst. Jeg forstår det lidt som, at for rejsende fra højrisikolande (Storbritanien og Sydafrika) gælder 24 timer før ankomst, og for øvrige rejsende gælder 24 timer før afgang??
Test kl 14 thai tid med svartid på 6 timer som i f.eks. WhiteBoyRicks forslag.
Resultat seneste kl 20
Afgang kl 02 næste dag
Afgang kl ca 13 thai tid fra Qatar. (6 timers flyvning og ankomst kl 13 dk tid, 19 th tid.)
Giver så 23 timer gammel test.
Klø på med at finde de hurtig tests.
Klø på med at finde muligheder for tests og tjek at de ikke bare siger Jaja...
Jeg skal ikke tage modet fra dig, men hav en Plan B klar hvis det bliver forlænget f.eks. 14 dage mere. Dvs hav testmulighederne klar. Det er ikke sikkert det sker, men have en vis sandsynlighed med mindre faren omkring de forskellige vira driver hurtigt over.
Der stilles på nuværende tidspunkt ikke krav om, at COVID-19-testen skal være af en bestemt type. Der skal være tale om en test, der kan påvise, om personen er smittet med COVID-19. Det indebærer, at fx både PCR-test og antigentest accepteres i forbindelse med indrejse, hvorimod antistoftest ikke lever op til kravet.
Politiet afviser personer, hvis der er tvivl om et testcertifikats validitet.
Du har muligheden for at benytte dig af nedenstående certifikat, der lever op til de ovennævnte krav.
- Download certifikat til brug for negativ COVID-19
Test tidspunkt:
Personer med bopæl udlandet må rejse ind i Danmark med et anerkendelsesværdigt formål og en attest på en negativ COVID-19-test. Testen må maksimalt være taget 24 timer før indrejsen.
Det bemærkes, at personer, der indrejser til Danmark med fly, skal kunne fremvise en negativ COVID-19 test taget højest 24 timer inden ombordstigning på flyet.
Dvs ifølge Kappers information tidligere betyder det sidste:
I tilfælde af mellemlandig undervejs er det 24 timer inden ombordstigning på det fly som lander i Danmark.
Redigeret af Lars d. 10-01-2021 12:44
Lars
Hvis det ikke er muligt at finde hurtigtests i Bangkok, kunne man måske som alternativ få taget 2 af de tests jeg foreslog tidligere?
Således man får taget en test eksempelvis kl. 14 i Bangkok og dermed har svar senest kl. 20. Så har man en test (som i teorien skulle holde hele vejen til Danmark, hvis alt går som det skal) at komme ombord i det første fly med.
Derefter kunne man få taget en test kl. 20 i Bangkok, som man via mail får svar på dagen efter, muligvis når man står i Doha, men sikkert når man står i Danmark.
På den måde kunne man jo vinde nogle timer til forsinkelser osv.
Ved godt det ikke er den mest økonomisk forsvarlige model, men det kunne måske være en løsning.
Det hospital Whiteboy sendte link til har bekræftet over for min kæreste det kan lade sig gøre på 6 timer.
Og ja må jo være tidspunkt for test der bliver noteret på Certifikat der gælder, bliver jo noget svært for lufthanspersonale hvis de også skal regne i tidszoner
Så en test den 27 klokken 12-13 stykker og så er ombord stigning i Doha 07:50 om morgen må være ok,
Tvivler på at stå og flashe sin telefon med test svar på SMS og Mail vil blive afvist.
Qatar melder nok også ud hvordan de vil håndtere deres Københavner flyvninger i fremtiden.
Jeg forventer meget klart at de restriktioner bliver forlænget - syntes faktisk det er useriøst at kun lave dem til den 17 Januar - lav nu med en dato så man også kan se en effekt.
BTW køre TV2 news nu en historie med familie der standet i Canada pga det 24 timers krav.
Det kan lave PCR test og Antibody test, der er noget billigere.
Men som jeg forstår er antibody test det samme som antistof test og de kan ikke bruges. Det er ikke antigen test som det skal være.
PCR test - OK
Antigen test - OK
Antibody = antistof test - Not OK.
Sjovt nok har jeg set en klinik, som kun vil give resultater ved personlig henvendelse og så lige siger. Du skal betale ekstra når du komemr for at få resultatet. Ikke løgn. De skriver en pris, men det er så uden resultatet. TIT.
Transportministeren svarer:
De fleste steder i verden er det muligt at få en hurtigtest, og ellers er der muligheder for at flyve til større lufthavne i Europa og få en test før det sidste stykke hjem
Udenrigsministeriet svarer:
Det betyder desværre for nogle, at man må ændre rejseplaner. Står man i en situation, hvor en kviktest ikke er mulig, kan man undersøge en anden type test, for eksempel en PCR-test eller få foretaget en test på en privat klinik.
Humlen, som de måske ikke ser, er at det nok er de færreste lufthavne som har testmuligheder i transit området, altså efter check inn. I de fleste lande er det lige nu ikke muligt at at komme ud af lufthavnen og måske finde en teststation. Der kan rejses i transit men ikke mulighed for at komme ud.
Samme gælder Qatar.
Så er den eneste mulighed for nogle at ændre rejse og finde en europæisk lufthavn som har test og mulighed for at komme ud af transitområdet.
Skal jeg drille ministerierne lidt så kan der flyves direkte fra Bangkok med THAI og testen må så være omkring 36 før ankomst til Danmark.
Flyves der via Amsterdam og test kan test tages der og så kun et par timer gammel ved ankomst.
Flyves der via Qatar må testen så være omkring 30 timer gammel.
(Forstår godt at der er en teoretisk mulighed for at blive smittet i transit og at alle i de første ben af turen ikke har COVID test)
Lars