Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Om forummet - Ris og Ros
Et tak og lidt blandede spørgsmål
 Udskriv debat Udskriv debat
Triplecity
09-06-2021 08:28
Bruger
Antal indlæg: 27

Kære jer her på Thaiguide. Smile

Først skal der lyde et stort tak, har ofte benyttet dette forum til at finde svar på en masse gode spørgsmål, samt trukket på jeres hjælp når jeg har været i tvivl om forskellige ting, som jeg ønskede uddybet. Good

Blandt andet pga. den hjælp som jeg har modtaget herinde, er det lykkedes mig at få min kæreste på ferie i Danmark indtil videre to gange, samt at jeg selv kunne rejse til Thailand her under Covid-19 situationen. Yes

Faktisk sidder jeg pt. på et ASQ nær Bangkok (The Greenview) og tæller dagene til min karantæne er overstået og jeg endelig kan være sammen med min bedre halvdel igen. Grin Sikke en rejse at komme igennem alt papir arbejdet, få de nødvendige dokumenter og få dem godkendt, samt til sidst at komme igennem den super grundige kontrol ved ankomst.

Med det sagt, så modtog vi for nogle få måneder siden de godkendte vielsesattesten, så vi kunne gennemføre et Bryllup på et Amphur under dette besøg, og der har jeg lige et par enkelte spørgsmpl til, samt bagefter lidt blandet fra skuffen. Smile

1: Skal der bestilles tid på det Thailandske udenrigsministerium eller møder man bare op?
2: Foruden vielsesattesten, samt billed-ID, er der da andre ting der kunne være godt at medbringe, som kan medvirke til en smidig process?
3: Fra de har modtaget al nødvendig dokumentation, hvor længe skal vi så påregne der går, før vi kan afhente dokumenterne og efterfølgende gå på Amphur?
4: Efter vielse på Amphur, er det min forståelse, at der er nogle papirer som skal oversættes fra Thai til Engelsk, for at jeg kan tage dem med retur til Danmark og få mit ægteskab registreret. Hvor går jeg dette, samt hvor længe skal vi påregne denne oversættelser tager?
5: Vil det være muligt, at de kan sende de oversætte dokumenter via post, eller skal man fysisk møde op for at hente dem?
6: Har får fundet artiklen herinde, men kan dælme ikke finde den igen. Hvor og hvordan anbefaler i af hæve penge fra et dansk Visa / Mastercard? vervejer bare at overføre til min kæreste via Wise, så hun kan hæve til mig, hvad er jeres erfaringer / anbefalinger?
7: Alt hvad i har at byde ind med mht. gode råd og anbefalinger i forbindelse med det kommende bryllup, vil være yderst værdsat. Grin

Alt for nu, siger igen mange tak for den super service og hjælp jeg har modtaget herinde! Et stort tak herfra! GoodSkaalDK

Mange hilsner
Redigeret af Triplecity d. 09-06-2021 09:24
Lakhe
09-06-2021 09:52
Bruger
Antal indlæg: 88

Hej Triplecity
Da rart at høre at verden stadig består, folk bliver stadig forelskede og bliver også gift, og alt ikke alt kun omhandler den kinesiske influenza, som der snart kun bliver skrevet om.

Så godt så langt. Problemet er at meget kan være forandret siden jeg blev gift for mere end 12 år siden.

Vi startede på den danske ambassade og fik gode råd og vejledning der om hvad vi skulle have af papirer derefter gik vi på Ampoor på Phuket blev gift og fik vielsesattesten, fik den translatet udenfor Ampoor på Phuket, det tog ca .1/2 time kostede små penge,og tog derefter flyet næste morgen til Bangkok mødte op på ambassaden vi havde aftalt en tid hvad der ikke var nødvendigt dengang fik stemplet og verificeret vielsesattesten og mine documenter fra DK derefter afsted i en taxi til MFA (udenrigsministeriet) og tog det der hed kvik lane og lagde en thaitusse sammen med papirerne til verificering og 40 minutter efter ud af døren nede på gaden fik vi igen tranlatet de nye papirer det tog også ca 1/2 time og så i en taxi tilbage til den danske ambassade og afleverer det hele ventetid ca. 1 lille time og ud i en taxi til Don Muang og tilbage til Phuket alle papirer i orden også over for de danske myndigheder.
Men som skrevet der kan være lavet meget om på næsten 13 år.

1. ved det ikke, alt kan være forandret, men det må være nemt i denne tid da der ikke er så mange faranger her for tiden

2. i skal nok også have den blå bog med jer og hvis din tilkomne har skiftet navn siden hun blev født også det papir.

5. Få lavet en thaikonto det er det bedste

Håber i får et godt bryllup og Held og lykke i fremtiden og god vind fremover.

Lakhe.
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
Lars
09-06-2021 15:20
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 8005

Hej Triplecity,

Godt at høre at alt er lykkedes i denne nye verden for alt er lidt for meget anderledes. Og dejligt at høre positiv historie. Selvom det sikkert har været en hård kamp både med to gange visum og COE og med sved på panden.

Godt gået.

Nu bliver det så mere alvorligt med papir på hinanden. Tillykke med det snart.

Så må vi se om forumet også kan give dig input du kan bruge til at det bliver en succes også.

Det blev vist lidt langt kan jeg se nu...

Punkt 1, 2 og 3 samlet

Jeg var det igennem lidt senere end Lakhe og kan se det vi gjorde passer rimeligt med hvordan det er idag.

Jeg ved ikke hvor langt du er i projektet, men lyder som om du har ægteskabsattesten fra Familieretshuset og skal videre derfra? Det du kalder vielsesattest?

For at blive gift i Thailand, skal du have en attest fra den danske ambassade og dertil skal ambassaden bruge forskellige papirer. Attesten udfærdiges på både thai og engelsk.
Dokumenterne kan sendes til ambassaden via eboks eller alm. brev eller personligt fremmøde. De kan også sende det tilbage til dig hvis du er i Thailand.

Har du fået dette fra Ambassaden?

Den attest fra Ambassaden skal så legaliseres i udenrigsministeriet i Bangkok og det er det legaliserede dokument du skal bruge til at blive gift.

Dengang indleverede vi papirerne og hentede dem 2-3 dage senere. Der var vist mulighed for at betale for ekspress behandling samme dag, men ikke inde i det. Mødte bare og og ventede en rum tid.

Kan så faktisk gå direkte derfra til nærmeste Amphur og blive gift.

Med de legaliserede papirer, dit pas og din kones papirer kan I tage på Amphur. Tag evt. forskellige bilag du sendte tiol ambassaden just in case.

Din kone må tjekke hvad hun skal have med. Gift/skilt/navneskifte osv. Men som minimum ID kort og kopi af adressebogen som hun er skrevet ind i.

Det kan være en fordel at blive i Bangkok, hvis det bare skal overståes og igang med den anden vej at have vielsesattesten oversat og legaliseret. Både af det thailandske udenrigsministerium og ambassaden.

Indtil Amphur besøget var det som vi gjorde det og som stadig ser ud til at være måden. Eller rettere dengang var det ikke en attest fra Familieretshuset men blot billigt dokument fra kommunen om at jeg var ugift.

Du kan læse alle detaljerne om det på denne side her på thaiguide:
Indgåelse af ægteskab i Thailand
der er også links til officiel information om at blive gift i Thailand og hvordan Thailandske dokumenter legaliseres til brug i Danmark.

Punkt 4.
Jeg har ikke været dette igennem med at få legaliseret papirerne til brug i Danmark.

Men vielsesattesten skal oversætte til engelsk. Denne oversætte skal så legaliseres af det thailandske udenrigsministerium og derefter af Ambassaden

Du kan læse ambassadens info om legalisering af thailandske dokumenter til brug i Danmark her
https://thailand.um.dk/da/rejse...

Punkt 5.
Tvivler på det thailandske udenrigsministerium tager imod breve eller sender noget retur. Personligt fremmøde desværre - tror jeg.

Punkt 6:
Hæve i automater. Hæv i lokal valuta og sig ikke ja til at banken konverterer. De vil da bruge deres egne kurser som er dårligere end de danske bankers. Hvis banken konverterer kan du se beløbet i danske kroner men det er til en dårligere kurs.

Måske er det denne tråd her i forumet som du tænker på. Der også er en video og dette billede:

Bliver du snydt i automater med VISA - Master Card?

www.thaiguide.dk/forum/forum/attachments/atm-convertering-r.png

Wise har jeg hørt mange taler godt for og meget smart at have pengene i Thailand så hævninger undgåes for meget. Dog aldrig selv prøvet det.

Ellers som Lakhe skriver - prøv at se om du kan åbne en konto til dig selv også.

Held og lykke og tillykke på forskud med bryllupet og evt fest ved familien hvis der bliver en sådan også.

Nyd ferien når du endelig bliver sluppet løs igen.
Redigeret af Lars d. 10-06-2021 05:30
Lars
Triplecity
11-06-2021 14:20
Bruger

Mange tak til Lakhe og Lars, super værdsat med lidt yderligere svar på mine spørgsmål! Grin

Sidder nu på femte dagen på mit karantæne hotel og fordriver tiden efter bedste evne, lange 9 dage tilbage til vi endelig kan hinanden igen. Smile

For lige at bekræfte det, så ja, har fået den godkendte og oversætte vielsesattest fra ambassaden, så nu mangler vi bare at komme på udenrigsministeriet og få sat gang i den sidste proces. Vidste ikke man kunne betale for en haster, kunne være det skulle overvejes, da det i det lange løb sikkert er billigere end et par overnatninger mere i Bangkok. (Omend alt nu er super billigt, grundet den store mangel på turister!)

Mht. at åbne en konto til mig selv, tror jeg først det bliver om nogle år, når jeg er færig på arbejdsmarkedet og vi søger tilbage til Thailand for at nyde de gamle dage i dette smukke og varme land. Til da, har jeg tidligere overført til hendes konto, hvorpå hun hævede gebyr frit og gav mig dem efterfølgende. Var blot i tvivl om, om det var billigere selv at hæve for at undgå de små gebyrer til Wise. Smile

Igen, mange tak til jer begge for jeres hjælp og svar! Er virkelig glad for, at der er mennesker som tager sig tid til at hjælpe andre, når behovet er for dette. Smile

Mvh Triplecity

Lars
11-06-2021 16:32
Brugers avatar

Bruger

Ok, jeg blev nok lidt forvirret, da du skriver vielsesattest, for det er det papir du får når du er blevet gift og som viser I er gift.

Derfor troede jeg du mente ægteskabsattesten fra Familiehuset og skrev så den lange smøre. Attesten fra Ambassaden er heller ikke en vielsesattest.

Held og lykke til og held og lykke de næste 9 dage.

Mht hævning på kreditkort. Hvis du blot ville vide om det var billigere med wise end kreditkort, så ville mit svar have været mere enkelt.

Mht oversættelse thai til engelsk. Jeg har ikke selv prøvet det, men nogle siger det kan være nemmeste at bruge nogle der er i Udenrigsministeriets bygning. Det fordi der ofte kan være småting som de ikke accepterer ved legaliseringen. Også selvom en vielsesattest er ret simpel.
Samtidig forsøge at aftale at f.eks. halvdelen betales når oversættelsen er accepteret.

Skal IKKE vælge dem som står og forsøger at hive i en ved indgangen. Vælg selv et firma indenfor der ikke behøver at slæbe folk ind i butikken for at få kunder.

Så er det nemmere at gå tilbage til oversætteren hvis det er i samme bygning end farer hele byen rundt og tilbage igen.

Men det blot noget jeg selv læste dengang.

Dette skilt hang i Udenrigsministeriets bygning, da jeg selv var der for nogle år siden:

Lars
Lakhe
12-06-2021 03:41
Bruger
Antal indlæg: 88

For lige at bekræfte det, så ja, har fået den godkendte og oversætte vielsesattest fra ambassaden, så nu mangler vi bare at komme på udenrigsministeriet og få sat gang i den sidste proces. Vidste ikke man kunne betale for en haster

Da jeg sidst var inde på MFA for ca. 7 år siden skulle jeg lige som de andre gange, jeg har været der op på 1 sal og der stod helt klart Quick Line ved skranken hvor man henvender sig og så et beløb, jeg fortalte dem så at jeg skulle nå et fly og lagde 1000 THB ekstra sammen med documenterne og som skrevet før var jeg på vej til ambassaden i en taxi 40 minutter senere (korruption er fint hvis man selv deltager) Jeg har hørt om folk der har ventet 2 dage på at afhente deres documenter så ja hvis man vil skynde sig koster det måske lidt.
Lakhe
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
Triplecity
22-06-2021 04:21
Bruger

Er nu ude af karantæne og har nydt de første par dage sammen med kæresten i Bangkok. Vi er blevet færdige på udenrigsministeretiet og har fået legaliseret alle vores dokumenter, så vi nu er i stand til at gå på Amphur.

Men...! Det har vist sig her til morges, da min kæreste ville ringe for at spørge ind til åbningstider mm på Lak Sie´s Amphur, at de har en mindre lockdown. Hun ringede så til andre Amphurs i Bangkok med samme resultat. Udvide hendes søgninger og har nu talt med Ayutthaya, Nahkon Sahwan mm, med samme resultat. Er desværre kun i Thailand frem til d. 4/7, da arbejdet insisterende kalder og mener jeg bør starte d. 6/7 igen, så vi håber vi forinden da kan nå at blive gift.

Nu frem til mit spørgsmål og min håndsudrækning for hjælp: Er nogen af jer behjælpsommme mennesker herinde bevidste om, hvor der er et Amphur som er åbent? Alle dokumenter er klargjorte og samtlige tilladelser på plads.

Sidder pt på Grand Miracle Convention Hotel og afventer spændt, om i mon skulle være i stand til at hjælpe mig. Grin

Mange hilsner fra det varme Thailand. Smile
Lars
22-06-2021 14:04
Brugers avatar

Bruger

Hej igen,
Lang vej med bump du har været på indtil videre fra Danmark over karantæne og så få styr på alt papirarbejdet. For så at se de lukkede kontorer.....

Jeg havde læst der var begrænsede åbningstider, men var ikke klar over at de ligefrem var helt lukkede for service.

Jeg er heller ikke klar over om alle distriktskontorerne i Bangkok kører med samme procedure.

Ellers kunne jeg forslå kontoret i Bangrak distriktet. Hvorfor så det? Jo det er det absolut mest populære kontor i Bangkok at blive formelt viet på. Grunden at navnet der kan oversættes til "love". Vi brugte selv det kontor engang af samme årsag.

Bangrak er distriktet lige vest for den danske ambassade, med bla. Silom Road.

Jeg har ikke tjekket nogle, men der skulle være omkring 50 distrikskontorer i Bangkok..

Bangrak er som andre offentlige kontorer ikke voldsomt synlige på nettet og flere af deres FB sider eksisterer ikke.

Bangraks side www.bangkok.go.th/bangrak/ kan måske se noget der, men de har ikke umiddelbart opdateret så meget...

www.bangkok.go.th - Bangkok Metropolitan Administrationer. De har et hotline nummer 1555 og flere andre hurtig numre til andre services.

Billedet. der er en gammel stils cykeltaxa med blomster og pynt foran dette klæde, hvor de tager gratis billeder af ægtepar der sidder deri efter de har fået vielsesattesten

Lars

Triplecity
25-06-2021 14:58
Bruger

Det lykkedes!! Hendes far og hans ven kendte nogle højereståede embedsfolk, som hjælp til at trække i nogle tråde. Efter knap 7 timer, fik vi de sidste stempler og underskrifter, og kunne derpå stolt sige, at jeg for første gang i mit liv er gift. Grin

Nu til et (selvfølgelig!) lille spørgsmål: Vi er nu klar til at få oversat og efterfølgende få denne godkendt. Min kæreste mener, at dette kan lade sig gøre på MRT Khlong Toei (Colsulate), er det noget som noget herinde kan bekræfte? Lader til de både kan oversætte samt efterfølgende godkende denne. Og hvis der er nogen som har erfaringer med dette, hvad er den forventede behandlingstid? Mener vi betalte 1200 baht for at få vores godkendelse til vielse på Amphur igennem samme dag uden mange timers ventetid. Grunden til jeg spørger, er at vi skal planlægge på hvornår vi skal til Bangkok igen samt hvor mange dage. Smile

Tak til jer alle for gode råd hele vejen igennem, fra hendes første visa til DK og nu til hvor vi nogle år senere er gift!!! Grin
Redigeret af Triplecity d. 25-06-2021 14:59
Lars
27-06-2021 08:21
Brugers avatar

Bruger

Hej igen, Desværre ingen input.

Jeg svarer fordi jeg har svaret de andre gange....

Men jeg kan ikke komme med nogle input. Har hørt stedet åbnede som forsøg engang og nok er fortsat, men det er også alt.
Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Thailands F1 kører nummer 5 samlet, Magnussen lidt bagefter (18) Generelt 1 27-09-2020
Spørgsmål i forbindelse med køb af lejlighed Bolig og jord - køb - salg - bygge eget hus 3 09-01-2018
Thai pige skal skilles fra sin mand - lidt hjælp ønskes Visum til Danmark - se også COVID-19 gruppen 2 08-09-2017
Blandede pudsige nyheder Nyheder 92 16-08-2017
For megen regn og for lidt sol? Vejret 57 17-04-2017
Nyeste indlæg

Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder