Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Corona inkl visum, indrejser
AstraZeneca, Siam Bioscience - godkendt i Danmark?
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
09-09-2021 15:46
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 8512

Der er lidt snak frem og tilbage og jeg har været i tvivl men det er faldet i rigtig modvind at nævne det.

Det har lige nu dog ikke nogen praktisk betydning, da vaccinerede fra ikke EU og OECD lande ikke har nogen fordele lige nu ved indrejser og coronapasset nu fases ud.

Men kunne på længere sigt måske.

Jeg har skrevet til lægemiddelstyrelsen, men ikke hørt noget. Men har også ringet til Joint Danish Authorities hotline i Danmark og fået svar - det kommer senere.

Sagen er at AstraZeneca ikke bare er AstraZeneca.

Der findes (mindst):

Vaxzevria, som er den der er udviklet i Europa og den som er godkendt af EMA.

AstraZeneca, Covishield fra AZ India

AstraZeneca, SK Bio i Sydkorea

AstraZeneca, Siam Bioscience, Thailand.

Den som er godkendt af EMA er den som idag brandes som Vaxzevria.

Who har også godkendt de to fra Indien og Sydkorea.

EMA godkendelsen er for en svensk markedsføringsenhed og der er liste en række produktionsfaciliteter rundt i verden der er godkendte.

Det kræver også at pakkerne skal bæres Vaxzevria navnet og en bestemt producents navn. Den thailandske brandes AstraZeneca og med Siam Bioscience som afsender.

Det er dog op til de enkelte lande i EU om de vil godkende dem fra WHO også. Danmark har valgt kun at acceptere dem fra EMA.

Nogle lande har også valgt at godkende AZ, Siam Bioscience. Tyskland og Frankrig. Sverige og Spanien har ikke.

Fælles for de lande som accepterer flere end lige EMAs liste skriver hver enkelte vaccine på deres lister. Danmark har kun skrevet EMA godkendte.

AstraZeneca, Thailand skriver selv om problemet og de arbejder på blive godkendt af WHO og samtidig at skifte brand navnet til Vaxzevria, der så skulle gøre at det vil blive anerkendt rundt i verden.

Som sagerne er idag fik jeg følgende svar fra Hotline:

Det er KUN de vacciner som er på EMAs liste over godkendte vacciner der kan accepteres i Danmark.

Nævnte de forskellige AstraZeneca, men AstraZeneca er ikke bare AstraZeneca.

Den flinke mand beklagede, men det var det som stod i hans papirer.

(jeg har desværre ikke optaget samtalen idag)

Dette kan blive anderledes hvis eller når Siam Bioscience kan få brandet sit navn om til Vaxzevria.

Sinovac og Sinopharm

Ingen af disse er godkendte af EMA idag. Sinovac har ansøgt for længe siden men har stadig ikke indsendt den nødvendige information.

Derfor er disse heller ikke accepterede som værende fuldt vaccineret Danmark.
Redigeret af Lars d. 09-09-2021 16:36
Lars
Lars
10-09-2021 07:51
Brugers avatar

Bruger

Skal nævne igen at situationen kan ændre sig hvis AZ, Thailand kan få godkendt ændring af brandet fra Siam Bioscience til Vaxzevria, og EMA så accepterer dette.

Glemte at vedhæfte links til informationerne.

Der er en del der har kaldt mig rygtespreder med historien, så her er så også diverse links som folk kan læse.

Der findes også masser af artikler på engelsk på nettet omkring problematikken mellem AZ Thailand og bla. EU.

Coronasmitte .dk om krav til vacciner for at blive anerkendt som fuldt vaccineret:

For danske statsborgere og udlændinge med fast bopæl i Danmark eller opholdstilladelse til Danmark

AstraZeneca Thailand:

Omkring problemerne med at rejse og det som forsøges gjort for at hjælpe på dette.

Travelling with COVID-19 Vaccine AstraZeneca made in Thailand

EMAs godkendelsen af Vaxzevria, AstraZeneca:

Der er link til detaljerne og fabrikker, labels og hvem der er ansvarlig for frigivelse af produktioner og hvem der skal stå på pakkerne.

Vaxzevria (previously COVID-19 Vaccine AstraZeneca)

WHO liste over status for godkendelser for forskellige vacciner:

Her er AstraZeneca Japan, Sydkorea, Australien nævnt under Vaxzevria og den indiske Covisheild nævnt seperat (også er under AstraZeneca).

Siam Bioscience vaccinen er endnu ikke listet som en af dem der er under evaluering.

Status of COVID-19 Vaccines within WHO EUL/PQ evaluation process - pdf
Redigeret af Lars d. 10-09-2021 07:56
Lars
Lars
16-09-2021 11:13
Brugers avatar

Bruger

Opfølgning med Lægemiddelstyrelsens svar.

Fik per e-mail følgende svar fra Lægemiddelstyrelsen:

Jeg tænker du skal se på Corornasmittes hjemmeside https://coronasmitte.dk/raad-og... . Det ser ud til at vaccinen skal være EMA godkendt for at opfylde indrejsekravet.

Med venlig hilsen / Kind regards

(navn)

Informationsmedarbejder

Jeg skrev tilbage:

Det jeg søger er mere et klart svar som:

Anerkendes som fuldt vaccineret

Anerkendes ikke som fuldt vaccineret.

Lægemiddelstyrelsen er ikke vendt tilbage på dette her nogen tid efter.

Det virker dog stadig klart at AstraZeneca Siam Bioscience ikke er godkendt af EMA og ikke på deres liste.

EMAs liste som gengivet på coronasmitte.dk:

Pfizer/BioNtech (Comirnaty) (kræver 2 stik).
Moderna (Spikevax) fra Moderna (kræver 2 stik).
AstraZeneca (Vaxzevria) (kræver 2 stik).
Johnson & Johnson - Janssen Pharmaceutical (OBS! For Janssen-vaccinen kræves kun 1 stik).

Kan nævne lægemiddelstyrelsen ej heller har svaret på beskeder via Facebook sendt inden jeg sendte en mail, hvor jeg også spurgte dem om de kunne guide til hvor der skulle spørges hvis det ikke var det rigtige sted at spørge.

Jeg henvendte mig til Lægemiddelstyrelsen da det er dem som godkender medicin.

Mht AstraZeneca, Siam Bioscience (SB) og at det er selvstændig "brand".

Muligvis har det været intensionen fra starten at Thailand skulle have en vaccineproduktion der også skulle kunne sælge vacciner i Siam Bioscience navnet og med det på æsken.

Der blev engang nævnt fra højeste sted at AZ var de eneste der gik ind på Thailands krav til vaccineproduktion. Siam Bioscience er en privat virksomhed ejet af et firma der ejes af Kongehuset.

Hvis der ønskes at komme ind under brandet Vaxzevria som er godkendt kan det måske betyde at det ikke længere er et selvstændigt produkt, men mere hvor det blot står "Made in Thailand" på kassen som f.ek. ECCO og Pandoro.

Om det sker eller SB vil søge selvstændig godkendelse hos WHO og EMA må tiden vise.
Redigeret af Lars d. 16-09-2021 14:31
Lars
Lars
07-10-2021 16:15
Brugers avatar

Bruger

Lægemiddelstyrelsen er nu vendt tilbage med svar

Anerkendes AstraZeneca vaccine produceret af Siam Bioscience, Thailand, som værende vaccineret i Danmark og dermed som værende godkendt af EMA?

I mellemtiden er jeg røget i en del modvind i danske facebookgrupper der siger jeg lyver, uden argumenter. Og da det thailandske nyhedsbureau i forbindelse med Schweiz og Sinovac antydede at AZ, Thailand er godkendt i EU, skrev jeg der og tak hvordan forskellige udlændinge absolut ikke syntes om det.

Kunne jo sige "Du får ret og jeg får fred", men det gavner jo ikke altid.

Her er det fulde svar fra Lægemiddelstyrelsen:

---

Kære Lars

Tak for dit relevante spørgsmål vedrørende AstraZeneca vaccinernes juridiske status i Danmark og dermed reglerne ift. indrejse.

Beklager det sene svar.

Jeg har med juristerne i Lægemiddelstyrelsen afklaret at det kun er den vaccine, der er markedsført i EU, altså den fra AstraZeneca AB i Sverige, der anses som værende EMA-godkendt.

Hvis man er vaccineret med en Astra Zeneca vaccine fra fx Siam Bioscience, bør man derfor ved indrejse til Danmark agere som andre borgere der ikke er vaccineret, eller som er vaccineret med vacciner, som ikke er godkendt af EMA.

Jeg håber det gav afklaring, selvom det måske ikke var det svar du håbede på.

Med venlig hilsen

xxx

xxx

Lægemiddelstyrelsen

---
Lars

Lars
26-10-2021 13:29
Brugers avatar

Bruger

AstraZeneca er nu godkendt af WHO, men stadig ikke anerkendt i Danmark

Siam Bioscience som produktionsenhed er nu kommet på WHOs liste fra 20. oktober over godkendte vacciner (til Emergency use som alle de andre COVID vacciner).

Vaccinen er dog ikke listet som godkendte af EMA i Europa endnu, det er stadig som Lægemiddelstyrelsen informerede i forrige indlæg.

Danmark anerkender dog stadig kun EMA godkendte vacciner, så dermed er AstraSeneca, Thailand stadig ikke anerkendt i Danmark og kan endnu ikke anvendes til f.eks. lempeligere indrejse.

Nogle lande i Europa har dog tilsynelandende valgt at anerkende vacciner der er godkendt både vacciner godkendt af EMA ogr WHO.

Det har ikke noget betydning lige nu, da Danmark ikke anerkender vaccinerede fra Thailand, da Thailand ikke er i den udvalgte gruppe 3. verdens lande som lempelser gælder for. Sidestilles lige nu med ikke vaccinerede.

AStraZeneca fra Thailand har ikke fået en separat godkendelse, men er listet som godkendt produktionssted under den Australske Vaxzevria vaccine.

Listen, pdf, over status for godkendelser kan ses her:
https://extranet.who.int/pqweb/...
Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Thailandske ambassade I Danmark Corona inkl visum, indrejser 17 15-11-2021
Nye indrejseregler til Danmark fra 25. oktober Corona inkl visum, indrejser 1 26-10-2021
Thailand 15 medaljer ved Paralympics og Danmark 5 Nyheder 2 04-09-2021
Lukket for visumansøgninger til Danmark Corona inkl visum, indrejser 16 14-08-2021
Thailand til Danmark - med nye rejseregler - åbningerne af Danmark Corona inkl visum, indrejser 32 21-07-2021
Nyeste indlæg

Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder