Ved indrejse til Thailand udfylder alle rejsende de hvide ind- og afrejsekort, kaldet TM6.
Det vil ifølge oplysninger snart ikke være nødvendigt at udfylde, i en midlertidig periode. Det vil kun gælde ankomster med fly.
Regeringen har principgodkendt at det udfases en periode. Loven er ikke skrevet/underskrevet endnu.
Årsagen er for at mindske køerne ved paskontrollen her under COVID hvor der også tjekkes COVID papirer undervejs.
Der mangler stadig endelige informationer om hvornår det vil træde ikraft.
Det er blot almindelige informationer der skal udfyldes og udfyldes let i flyet. Husk læsebrillerne da det er småt.
Indrejsekortet afleveres ved ankomst i paskontrollen, hvor det tager tid og skaber køer. Afrejsedelen gives tilbage og afleveres så ved udrejse af Thailand og vises nogle steder som hoteller.
Om det er midlertidig eller permanent løsning er der delte meninger om i medierne.
Ligeså forskellige udmeldninger om det er endeligt vedtaget eller det først nu skal til at undersøges hvad konsekvenserne er, som Bangkok Post skriver.
Om der i virkeligheden først besluttes at afskaffe det og så bagefter undersøger om det er muligt at afskaffe og i mellemtiden melder ud. Måske lidt omvendt? Sædvanlige uklarhed i kommunikationsformen.
Kan se om dette bla. i dette link med lidt tekst og video. Videon er nederst.
Det har tidligere været nævnt at det kunne fases ud eller inkluderes i Thailand Pass og som jeg dengang har skrevet forskellige steder indeholder de skemaer efter min opfattelse ikke nogle informationer af væsentlig betydning for opholdet som ikke allerede fremgår at passet. De er måske fra en tid hvor ikke alle paskontroller osv talte sammen via netværk, hvor alt nu kan ses centralt hvis det er nødvendigt.
De ekstra oplysninger på bagsiden er til statistisk brug og ikke relevant for ind og udrejse. Datostemplet derpå er også det samme som i passet.
Mangler så kun den adresse der er opgivet til første overnatning, hjemadresse og telefonnummer. Men det har ingen betydning under rejsen for et hotel der skal tjekke at gæsterne har visumet iorden eller immigrationen ved en forlængelse eller anden service.
Mange mente det giver problemer de steder hvor de idag konsekvent spørger efter det som hoteller og immigrationen - men det kan nok undværes og er en vane - det er overflødigt da alle informationerne står på pasforsiden og siden med stemplet ved indrejse.
Men skal selvfølgelig kommunikeres ud til de relevante steder.
Alt dette med forbehold for at det ikke er vedtaget inden det offentliggøres som vedtaget. Før set sådanne ting ske, desværre.
Om Indrejsekortet og hvordan det udfyldes kan ses på
Har set nogle gange at hvis addressen ikke er udfyldt ordentligt på TM6 kortet, reagerede immigrations officeren. Man går vel ud fra de fleste rejsende er turister og skal bo på hotel som automatisk oplyser myndighederne om boende gæster, så TM6 kortet er overflødigt. Hvad nu hvis man bor privat? Der var noget med at ved privat indkvartering skulle husejeren registrere ved immigrationen hvis man havde en udlænding boende. Jeg har aldrig i snart 40 år oplevet at man checkede ved afrejse om man var registreret men har hørt at det kan have konsekvenser hvis man søger retirement visa, hvad jeg regner med at gøre inden for det næste års tid.
Men immigrationsofficeren reagerer ikke på noget lige nu.
For det bruges slet ikke p.t. Udleveres ikke i flyene og spørges ikke efter dem i paskontrollen.
Dermed heller ikke et krav at vise de steder der tidligere ville have det så længe det er suspenderet.
KOmmer folk efter det måske starter igen så skal TM6 måske bruges igen.
Men enig, udover adressen og det statistiske på bagsiden er det helt overflødigt.
Al informationen står allerede i passet. Hoteller ville tidligere se dem også men det blot fordi det er nemmere at se om datoen for ophold er udløbet eller overstay end at bladre passet igennem. Men unødig papir administration.
Derudover er den adresse der blev opgivet på TM6 ingen garanti for at man tager dertil. Det kan kun registreringen af hotellerne og private ejere gør der verificerer hvor hvem bor. Så infoen er som sådan heller ikke noget værd.
Redigeret af Lars d. 03-09-2022 09:19
Lars
Giver ikke meget for den adresse man skrev/skriver på TM6.
Tidligere gik der nogle officielle små damer rundt i immigrations-køen - BKK - for
at checke om man havde udfyldt TM6 korrekt. Formodentlig for at speede processen op
når man nåede frem til det egentlige check.
Jeg havde ikke udfyldt adressen - den nydelige dame udfyldte så selv feltet med
NANA hotel, Bangkok. Jeg ligner åbenbart sådan een -.
Dette har jeg så senere selv benyttet mig af ved indrejse. Som regel ved jeg ikke
hvor jeg skal bo når jeg ankommer. Rejser altid stand-by.
Hvad skal der vises ved ankomst i paskontrollen i Thailand?
Nu TM6 kortet er suspenderet vil paskontrollen gerne se rejsendes Boarding Pass.
Så husk at tage Boarding Pass med fra flyveren.
TM6 kortet indeholdt nogle informationer som immigrationen gerne vil have med ind i deres system.
Det er f.eks. flynummeret som de skriver ind og også skriver i passet i ved indrejsestemplet.
Så forbered dette:
Pas - gyldigt mindst 6 måneder efter indrejse.
Visum, hvis du har et visum. Print fra E-mail med visum.
Boarding Pass
Visum - ikke at forveksle med visumfri indrejse, men det som er søgt og udstedt fra den thailandske ambassade.
Nogle vil sikkert sige. "Jeg skulle ikke vise Boarding Pass, så det passer ikke."
Jaja, der kan sikkert være undtagelser som altid eller travlhed osv.
Haves det klart så spares tid på at rodde rundt i tasker og lommer, også for de næste i køen. Er selv blevet bedt om det hver gang siden TM6 forsvandt i sommers.
Just Do It - er somme tider bare det nemmeste?
Redigeret af Lars d. 03-01-2023 11:58
Lars
Bare til info, hvis nogen kan bruge det. Så skal der stadig bruges TM6 ved indrejse over land ved grænsen Nong Khai og Laos.
Om det er fordi det er over land ved jeg ikke. Men det er ikke noget problem, tager 5 minutter. Fik en ekstra så jeg har til næste gang, om 89 dage.