Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Corona inkl visum, indrejser
Mundbind - nu frivillig de fleste steder
 Udskriv debat Udskriv debat
Poul
19-09-2022 17:54
Bruger
Antal indlæg: 21

Ja det var mig der var strandet. Siden har situationen blevet bedre, vaccinationer er blevet tilgængelige her hvor jeg er udstationeret, dog kun Covishield og Johnson, plus et par kinesiske.
Ved ankomst i Bangkok var der ingen der spurgte om hverken vaccinationer eller PCR test. Derimod skulle man have en gul feber app på telefonen som noget nyt, hvis man kommer fra et gul feber område.
Jeg snakkede med nogle yngre fra familjen om bl.a. maskepåbud, Der er åbenbart kommet en vis mistro til militærregeringen og alle deres tiltag og restriktioner, selvom der officielt ikke er generelt maske påbud længere, har der været en masse ret strenge påbud og forbud som af nogle har været opfattet som en måde fra regeringens side at styrke kontrollen over befolkningen. Nogle mener at især forsamlingsforbud havde et politisk motiv og ikke så meget med covid at gøre.
Hvorfor folk stadig render rundt med masker udendørs er nok mere at de ikke vil ikke ses som afvigende samt en eller anden forestilling om at hvis man har maske på, har man da gjort et eller andet synligt

Poul
Lars
24-11-2022 13:30
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9113

Blot lidt oplevelser omkring brugen af mundbind i Thailand nu.

Jeg har de seneste måneder været lidt ude og inde af Thailand og ser så måske bedst forskellene når jeg lander end når jeg er her hvad dag.

Dette er selvfølgelig kun mine oplevelser de steder jeg er kommet og fra Bangkok og hovedsageligt turisttomme områder men næsten kun thaiere og andre expats.

På gaderne er der flere og flere der ikke har mundbind på, med mindre der er mange mennesker. Også thaierne er begyndt at smide mundbindet. Min kone inklusiv.

I butikker som 7-11, shopping centre har 99,9% mundbind på.

På offentlige kontorer og banker er det et krav.

Private firmaer - der bestemmer de selv og ofte ingen mundbind. Men kontorbygningerne som sådan skal der ofte haves mundbind på for at være i, også elevatorer og der er skilte med det.

Skiltning:

De steder jeg lige har kigget efter har det været således:

7-11 - intet skilt om mundbindskrav ved indgangen.

Central Department Store - intet skilt ved indgangen men lidt inde er der en station hvor der kan afsprittes og der er et lille skilt hvis man ser godt efter. Det er sat over til en side til dem der gerne vil spritte af.

Men som sagt selvom der ikke er skiltning så anvender stort set alle mundbind i butikkerne.

Suvarnabhumi Lufthavn. Ved afgang og landing har jeg ikke set efter skilte. Men konstaterede at næsten alle har mundbind på og alle har i køerne. Så ganske enkelte der vandrede rundt uden og stikker ud.

Jeg har, som nok mange gange skrevet, den holdning at ser jeg thaierne indendøre bruge mundbind eller hvor der er mange mennesker udendøre - så gør jeg også.

En del af at være integreret del af livet her?

Corona virus:

Smitten er også stigende i Thailand som andre steder nu. Dog ikke noget som omtales alarmerende.

Det får ikke væsentlig opmærksomhed i medierne og der offentliggøres nu kun tal på ugebasis som antal dødsfald per uge og det sidste tal jeg så der var 69 per uge (for 3 dage siden) Dvs 10 per dag og der er så 12 gange så mange thaiere end der er danskere så 1 dag dag efter dansk størrelse. Samtidig 252 i respiratorer.

Men Thailand har en stor ældredel der nok er mere udsatte sundhedsmæssigt end danske ældre f.eks. og også mange unge er døde af/med corona. Derfor er de nok lidt mere forsigtige for at passe på den del af befolkninge, blot mit gæt. Særligt dem hvor flere generationer bor sammen.

Derudover har vi i Bangkok gået med mundbind siden det blev lovpligtigt i maj 2021, men i resliteten siden corona startede. Vanerne skal lige væk igen? Og ikke mindst flokmentaliteten at vi mennesker gør som andre og følger flokken mange gange.

Reglerne for mundbind er stadig de samme og intet er strammet og absolut ikke nogle tegn på noget skulle blive strammet.

Der kom dog idag denne Opfordring - men det er kun opfordring og sådan har det lidt lydt de sidste måneder også.

Så vær med til at passe på thaiernes udsatte der hvor thaierne selv tager forholdsregler vil være mit input.

Redigeret af Lars d. 24-11-2022 13:36
Lars
Kapper
24-11-2022 15:09
Bruger
Antal indlæg: 77

Da jeg ankommende til Suvarnabhumi den 10 fra DK havde kun thai personer mundbind på, og ingen skilte eller ansatning,
Da vi kom til Immigration og stod i kø - TÆT som i gamle dage, var det vel 1 for hver 30 der bar mundbind.

Var i Pattaya er par dage, udelukkende lokale / indfødte der i Central bar mundbind, men også en del thai der havde smidt det.

I den lokale Big C her omkring Nong Ki hvor jeg er nu, er det på 14 dage gået fra alle ansatte bar mundbind til nu kun selve front personalet ved kassen og vejeboden.

Var i The Mall i Korrat i går. - Alle bar mundbind - undtagen de 3 ældre vestlige mænd jeg mødte :-)

Jeg kom i snak med en tysker da vi ventede på Bussen i Bangkok - hvorfor jeg bar mundbind, og han var tydeligt skeptiker.
Men jeg ser det som respekt for det folk i det land man besøger at i det mindste gå på listeføder og vise respektabel opførsel.

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Nye moderne nattog til Chiang Mai og andre steder Transport i Thailand 3 11-11-2016
Fordomme om thai kvinder - de fleste går efter kærlighed Generelt 3 15-08-2015
Link med børnevenlige steder. Thailand med børn 5 07-12-2013
Frivillig i Thailand. Rejseplaner 2 13-05-2013
Skrædderpriser og steder? Shopping 4 29-11-2012
Nyeste indlæg

Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg