Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Valuta og banker
Problem at veksle danske kroner i Thailand - fra 24/9
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
25-09-2022 08:57
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9113

www.thaiguide.dk/images/forum/danske%20kroner%20fb.jpg

Alle må gerne komme med input om hvad de oplever rundt i Thailand.

Hvor udbredt problemet er kender jeg ikke helt for alle vekselboder og alle steder så her generelt.

Kan håbe det er en fejl som rettes tilbage snart, men ved det det ikke.

Vekselfirmaer:

Lørdag, 24. september, er der begyndt at komme informationer om at danskere ikke kan veksle danske kroner i de forskellige vekselfirmaer der er.

De tager ikke imod danske penge.

Nogle skriver de tager imod op til hvad der svarer til veksling til 10.000 baht, omkring 2.000 kroner.

Så det er måske grænsen.

Det ser ud til at gælde alle de store vekselfirmaer. Det kan ses af at kurserne er sat helt skævt på deres websider.

Her blot nævne nogle:

Superrich Thailand
Superrich 1965

TT, Pattaya

twelvevictory.com
siam exchange

Vasu, Bangkok

Jeg har ikke kunnet finde nogen forklaring så det er gætterier herfra, men hvis alle stederne lukker ned og dermed ikke tjener penge på det kunne det ligne ordre fra centralt hold eller andre årsager.

Eller ikke ønsker at ligge inde med for megen dansk valuta som er svær at komme af med til god kurs i disse usikre tider?

Elker det for at hindre for danskere kan komme af sorte penge?

Bankerne:

De har stadig de "rigtige" kursern stående. Men det er kurserne fra i fredags og de kommer først med ny informationer når markederne/bankerne åbner igen mandag.

Må se om de også har lukket for veksling af danske kroner eller de fortsætter.

NOTE - tag betalingskort med også:

Jer der snart skal afsted. Tag også et par betalingskort med. 2 forskellige af visa eller mastercard. Både debit og kreditkort kan anvendes i Thailand.

Der kan betales med kort i mange butikker og restauranter efterhåndem, dog kun kredit og ikke debitkort i 7-11 som måske kræver min. køb.

Desværre er der nok nogle steder hvor de vil tjene lidt ekstra på turisterne og lægger 3% til priserne. Det gør de også på lokale kort nogle af disse glubske steder og det sker aldrig i normale butikker eller anstændige restauranter udenfor de meget turistede områder.
Redigeret af Lars d. 25-09-2022 10:06
Lars
Lakhe
25-09-2022 10:18
Bruger
Antal indlæg: 104

Nu overfører jeg normalt hver måned og altid i DKR fra min danske bank da det er billigere end at overfører i THB da de skal købes i det danske pengeinstitut.
Så når jeg overfører på onsdag er jeg da spændt på om der står THB på min konto fredag morgen HMM
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
milex
25-09-2022 11:06
Bruger
Antal indlæg: 106

Overførte 24/9 om aftenen via Wise - ingen problemer.
Lars
25-09-2022 11:16
Brugers avatar

Bruger

milex skrev:
Overførte 24/9 om aftenen via Wise - ingen problemer.

Det er kun veksling af danske kroner i vekselfirmaer der er omtalt. Ikke overførsler.
Lars

Lars
25-09-2022 11:19
Brugers avatar

Bruger

Lakhe skrev:

Nu overfører jeg normalt hver måned og altid i DKR fra min danske bank da det er billigere end at overfører i THB da de skal købes i det danske pengeinstitut.
Så når jeg overfører på onsdag er jeg da spændt på om der står THB på min konto fredag morgen HMM

Problemer er med veksling af danske kroner i Thailand. Altså kontanter i vekselfirmaer. Ikke hørt om andet. Kan have noget med at gøre at de ikke ønsker at have for mange danske kroner liggende.

ATM hævninger er der heller ikke rapporteret problemer med.
Redigeret af Lars d. 25-09-2022 11:21
Lars
Lars
25-09-2022 15:30
Brugers avatar

Bruger

Hvad grunden er til at dette sker ved jeg selvfølgelig ikke uden at have set noget officielt.

Men hvis en valuta begynder at ændre sig hurtigt i forkert retning så kan vekselkontorerne risikere at få valuta som de så har betalt dyrt for men ikke kan få så meget for senere. Det kan måske få dem til at være forsigtige og sige nej tak mens det står på?

DKK er så bundet til Euroen så ændringer i de to skulle være de samme i procent, men kun DKK der reageres overfor i første omgang?
Lars
milex
25-09-2022 16:49
Bruger
Antal indlæg: 106

Det gælder åbenbart også for norske og svenske kroner. Det ku' man så måske forstå da de jo flyder 'frit'.
Lars
25-09-2022 18:25
Brugers avatar

Bruger

Ja det med norske og svenske nogle steder også er lukket fik jeg desværre kun skrevet nogle steder på facebook.

SEk 3% ned på 2 dage og DKK ned 2% på 2 dage.
Lars

Lars
26-09-2022 09:30
Brugers avatar

Bruger

Det ser ud til kurserne er kommet tilbage i normalt leje hos flere af de store vekselboder.

Superrich Thailand - normal
Superrich 1965 - kurs 2,5

TT, Pattaya - normal

twelvevictory.com- kurs 0
siam exchange - normal

Vasu, Bangkok - normal

Og det samme gælder NOK og SEK.

Bankerne har stadig deres normale kurser offentliggjort.
Lars
bifrost19
04-10-2022 21:16
Bruger
Antal indlæg: 7

Lars skrev:

Hej - nå det er nyt for mig. men god info . jeg har ikke haft problemer med danske penge der hvor jeg kommer- Udon thani - eller Nong khai . jeg gik ind i Banken - vente 10 min så kom en af de ansatte og viste mig hent til en sød dame som vekslede med et smil. bare 1000 Kr.. ellers har jeg vekslet hos en guldhandler- og i Nong khai ingen problemer -cool cash . lige i hånden og tiol en god kurs . men det er jo 3 år siden hulk
www.thaiguide.dk/images/forum/danske%20kroner%20fb.jpg

Alle må gerne komme med input om hvad de oplever rundt i Thailand.

Hvor udbredt problemet er kender jeg ikke helt for alle vekselboder og alle steder så her generelt.

Kan håbe det er en fejl som rettes tilbage snart, men ved det det ikke.

Vekselfirmaer:

Lørdag, 24. september, er der begyndt at komme informationer om at danskere ikke kan veksle danske kroner i de forskellige vekselfirmaer der er.

De tager ikke imod danske penge.

Nogle skriver de tager imod op til hvad der svarer til veksling til 10.000 baht, omkring 2.000 kroner.

Så det er måske grænsen.

Det ser ud til at gælde alle de store vekselfirmaer. Det kan ses af at kurserne er sat helt skævt på deres websider.

Her blot nævne nogle:

Superrich Thailand
Superrich 1965

TT, Pattaya

twelvevictory.com
siam exchange

Vasu, Bangkok

Jeg har ikke kunnet finde nogen forklaring så det er gætterier herfra, men hvis alle stederne lukker ned og dermed ikke tjener penge på det kunne det ligne ordre fra centralt hold eller andre årsager.

Eller ikke ønsker at ligge inde med for megen dansk valuta som er svær at komme af med til god kurs i disse usikre tider?

Elker det for at hindre for danskere kan komme af sorte penge?

Bankerne:

De har stadig de "rigtige" kursern stående. Men det er kurserne fra i fredags og de kommer først med ny informationer når markederne/bankerne åbner igen mandag.

NOTE - tag betalingskort med også:

Jer der snart skal afsted. Tag også et par betalingskort med. 2 forskellige af visa eller mastercard. Både debit og kreditkort kan anvendes i Thailand.

Der kan betales med kort i mange butikker og restauranter efterhåndem, dog kun kredit og ikke debitkort i 7-11 som måske kræver min. køb.

Desværre er der nok nogle steder hvor de vil tjene lidt ekstra på turisterne og lægger 3% til priserne. Det gør de også på lokale kort nogle af disse glubske steder og det sker aldrig i normale butikker eller anstændige restauranter udenfor de meget turistede områder.

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Forlængelse af ophold i Thailand Visum til Thailand 5 27-11-2022
Fuldmagt til aftale på den danske ambassade? Opholdstilladelse i Danmark 4 24-11-2022
Veksle penge Valuta og banker 3 06-11-2022
10 millioner skydevåben i Thailand blandt private Generelt 1 09-10-2022
Brevstemme til folketingsvalget i Thailand og Cambodia Nyheder 1 06-10-2022
Nyeste indlæg

Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg