Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Valuta og banker
Problem at veksle danske kroner i Thailand
 Udskriv debat Udskriv debat
Poul
05-10-2022 15:36
Bruger
Antal indlæg: 29
Tilmeldt: 08.02.21

For øjeblikket tror jeg problemet med at sælge seddelpenge fra især mindre lande er et problem for bankerne, efter de 2 års nedlukning er der nok (endnu) ikke stor efterspørgsel på salg af disse valutaer for folk der rejser fra Thailand og f.eks. til Danmark.

Det er jo på forskellen i købs- og salgskurserne bankerne tjener penge på valutahandel, hvis de køber mere end de sælger, mister de ganske vist ikke noget på papiret idet den udenlandske valuta bliver bogført, men kommer til at mangle fortjeneste da salget er gået i stå

Bankerne er ikke glade for at have slow-moving kontanter liggende og får ingen renter.

Har også hørt fra flere englændere i Pattaya at kursen på pund sedler er faldet og ikke så nemme at veksle som før i tiden.
Ved ikke med dollar og Euro....

Poul
Lars
05-10-2022 16:18
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Poul skrev:
Har også hørt fra flere englændere i Pattaya at kursen på pund sedler er faldet og ikke så nemme at veksle som før i tiden.
Ved ikke med dollar og Euro....

Poul


Jeg er ikke ekspert, men når valutaen falder så kan vekselbureauer ende med ikke at kunne få det samme for dem senere og tabe penge på det? Pundet er dog vist stabiliseret igen.

Samme tanke der var da EUR og dermed DKK faldt - om det var skyld i den midlertidige lukning. De er nu også kommet op igen overfor THB.
Lars
Lars
08-10-2022 18:13
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Tingene omkring afvisning af veksling af danske kroner i vekselboder gik i sig selv igen som nævnt.

Det ser dog ud til det stadig er et problem nogle steder eller er kommet tilbage.

F.eks. i Hua Hin hvor der er rapporteret om problemer med at finde vekselsteder. Det er både banker og vekselboder der ikke vil modtage danske kontanter. Ser ud til at være alle de nordiske valutaer som ikke modtages (eller ihvertfald danske, norske og svenske kroner).

Så det er måske en god ide at have et par kredit- eller debitkort med. To kunne jeg anbefale hvis der af en eller anden årsag skulle ske noget med det ene.

Ellers måske veksle til US Dollars og så veksle dem i Thailand. Koster så to gange tab i kursen ved veksling og evt. vekselgebyr i Danmark.
Redigeret af Lars d. 08-10-2022 18:15
Lars
Lars
03-11-2022 09:54
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Problemet blusset op igen

Jeg har set problemet rapporteret rundt omkring af og til i oktober. Men ikke mange.

De seneste dage ser det ud til problemet er kommet igen og meget spredt i landet og der hvor det ses skrevet er det selvfølgelig mest fra turiststederne.

Måske seriøs overveje af have alternativer med til at kunne hæve på?

Forklaring?

Jeg er ikke ekspert men en af årsagerne er måske beskrevet på den danske nationalbanks hjemmeside. Der står der:

Hvorfor kan jeg ikke veksle mine danske kontanter i udlandet?

Der kan være problemer med at veksle danske kontanter i udlandet. Problemerne med at veksle danske kontanter i udlandet skyldes, at danske banker er blevet mere tilbageholdende med at modtage danske kontanter fra udenlandske banker. Det er de danske bankers ansvar, i samarbejde med deres udenlandske partnere, at finde en løsning, der lever op til reglerne. Privatpersoner og virksomheder skal derfor henvende sig i det pengeinstitut, hvor de har konto.


www.nationalbanken.dk/da/om_nat...

Jeg er ikke sikker på at det hjælper at kontakte sin danske bank hvis man står ved et vekselsted i Thailand. Ingen ved hvilken dansk bank vekselfirmaet smarbejder med?

Lars

Lars
13-11-2022 12:25
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Er der en anden vinkel til dette også?

Mange anser problemet at være hvidvaskning omend ingen officielle meddelser direkte siger det udover Nordea siger de skal overholde nogle krav der.

Nordea og Danske Bank er de to banker der modtager danske penge fra udlandet.

Udenrigsministeriet nævner forskellige lande hvori der er problemer.

Thailand, Egypten, Libanon og på Balkan. Finans nævner også Polen.

Er der en anden tråd i dette også? Mange fra disse lande der bor/opholder sig i Danmark og rejser hjem med danske kroner? Tænker her på Polen, Balkan og Libanon.

Udenrigsministerier skrev forleden på facebook:

DANSK VALUTA I UDLANDET: Udenrigsministeriet er blevet opmærksom på, at danske rejsende i bl.a. Thailand, Egypten, Libanon og på Balkan har oplevet problemer med at kunne veksle kontant fra danske kroner til lokal valuta. Det gælder såvel i banker som hos vekselbureauer. Udfordringen skyldes ikke regler eller retningslinjer udsendt fra danske myndigheder. Kontakt din bank i Danmark inden afrejse for yderligere information og evt. veksling af valuta. Benyt kreditkort eller få overført penge via internationale pengeoverførselsbureauer, hvis du oplever problemer med at få vekslet kontanter i udlandet.
Redigeret af Lars d. 13-11-2022 12:28
Lars
Kapper
15-11-2022 04:56
Bruger
Antal indlæg: 80
Tilmeldt: 15.09.20

Jeg har været i Pattaya fra Torsdag til Søndag. Der er alle veksleboderne gået i 0 for DKK køb og salg.
I Central ved en bank med “lyserød” skift gik skærmen fra 4.99 til 5.00 mens jeg kiggede på den.

Heldigvis har jeg ikke DKK med til Thailand denne gang, da danske bank er opsagt i kastrup, og der ikke er nogle hæderlige ATM tilbage i Kastrup lufthavn.

Det bunder i at deres danske korspopndentbanker, sikkert ikke er tilfreds med bare et kopi af pas hvem de har modtaget pengene fra, men vil havde den underliggende oprindelse.

Man kan heller ikke aflevere et kontant beløb i dansk bank mere uden man skal afgive pengenes oprindelse.

Men ellers tage Euro med, de kan jo også bruges til et ferie ophold i Europa, hvis man brænder inde med dem.
styker
15-11-2022 17:40
Bruger
Antal indlæg: 139
Tilmeldt: 21.01.15

Det er Government savings bank, det ser ud til at de giver normal kurs som de eneste.
Hvis man ellers kan stole på købskurserne på deres hjemmeside, er den PT 4,7.
https://www.gsb.or.th/service/e...
Siden findes åbenbart kun på Thai, så brug google translate.
Lars
30-11-2022 15:19
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Bump,

Jeg vil blot nævne at problemerne med at veksle danske kontanter i Thailand stadig eksisterer.

Mange steder veksles slet ikke og andre steder til kurser som er alt for lave.

De officielle kurser ligger lige under 5 baht for en krone.

De steder der tilbyder at veksle giver mellem 1 og måske de bedste 3 baht per krone.

Der er ikke noget i medierne om at tingene skulle ændre sig snart.

Så jer som have planglagt at medbringe danske kroner skal måske finde alternativ løsning

Veksle til thailandske baht i Danmark.
Veksle til EUR, USD eller andet

Medbringe kort til at betale og hæve med. Både kredit- og debitkort kan anvendes i automater, hoteller, shopping centre osv.

At have to kort med er måske et lus hvis der skulle ske noget med det ene eller der er fejl i forbindelserne.

Nogle siger at nogle kort skal "åbnes" for at brug i udlandet/Thailand/Asien inden afrejse, ellers kan de ikke anvendes. Har ikke selv erfaringer med det.

Overførsel af penge til thailandsk bankkonto er også en mulighed for dem der har adgang til en konto i Thailand enten selv eller noget familie.

Lars

Lars
22-12-2022 06:57
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Jeg tager den lige igen og håber det er OK.

Det er svært at veksle danske kroner i Thailand nu og kan det lade sig gøre er det til dårlige kurser.

Jeg forstår at der stadig er nogle der er så uheldige at komme til Thailand med danske kontanter og ikke har set de udfordringer der er med at veksle danske kroner i Thailand.

De opdager at det er svært finde et sted at veksle og ved at bruge tid på at lede rundt måske kan komme op på 3-4 baht/kr., hvor det normalt er tæt ved 5 baht/kr.

Jeg har ikke set nogle tegn på at situationen er på vej til at blive som før, så jeg ville selv planlægge udfra at vekselproblemet består de næste måneder.

Alternativer:

Veksle til thailandske baht, THB, hjemmefra

Veksle til Euro eller US Dollars hjemmefra

Bruge debit/kredit-kort til at hæve med i Thailand og det kan også bruges rigtigt mange steder til at betale med og derved skal der ikke hæves så mange kontanter.

Have konto hos nogle af de relativt nye online spillere på markedet og få et kort derigennem. Det skulle være billigere end at bruge bankernes. F.eks. Wise og Revolut. Jeg har dog ikke selv erfaringer med dette eller præcist hvordan de fungerer, så intet ansvar herfra. (Metalkort kan måske give problemer i automater i Thailand, der måske kan beholde dem - ifølge nogle metalkort brugeres erfaringer)
Redigeret af Lars d. 22-12-2022 07:25
Lars
bifrost19
22-12-2022 19:09
Bruger
Antal indlæg: 32
Tilmeldt: 20.07.22

Poul skrev:
For øjeblikket tror jeg problemet med at sælge seddelpenge fra især mindre lande er et problem for bankerne, efter de 2 års nedlukning er der nok (endnu) ikke stor efterspørgsel på salg af disse valutaer for folk der rejser fra Thailand og f.eks. til Danmark.

Det er jo på forskellen i købs- og salgskurserne bankerne tjener penge på valutahandel, hvis de køber mere end de sælger, mister de ganske vist ikke noget på papiret idet den udenlandske valuta bliver bogført, men kommer til at mangle fortjeneste da salget er gået i stå

Bankerne er ikke glade for at have slow-moving kontanter liggende og får ingen renter.

Har også hørt fra flere englændere i Pattaya at kursen på pund sedler er faldet og ikke så nemme at veksle som før i tiden.
Ved ikke med dollar og Euro....

Poul
Hjemkommet fra Thailand Essan området for 2 uger siden :
Danske kontanter kan veksles nogle steder men til en troligt lav kurs 1 - 2
det skyldes at danske banker . Nordea og Danske bank nægter at hjemtage danske kroner fra Thailand af en eller anden grund !?
Svenske norske og alt andet kan veksles til normal kurs og det er kun danske den er gal med . de store banker har taget os som gidsel . Nej der er ikke noget med at der " også er andre lande der har problemer" Man vil simpelthen IKKE modtage danske kontanter som Thailand kan komme til at lægge inde med og det kan man jo godt forstå.
Jeg var inde i et par Banker i Nong khai og Udon thani og tale med personalet som var så venlige at ringe til ledelsen - og det var det svar jeg fik . sikke en flot service det er der langt bedre end i Danmark
Det er også det man kan læse på nettet ! Nordea opfordrer til at man veksler til BAHT hos dem jo. go daw do. til en ringe kurs. . Og hvor er politikerne henne ? man står i et fremmed land og kan kun veskle 2000 DKK pr dag det har bankerne og besluttet. og er ligeglade med hvilken knibe de kan sætte deres statsborgere i - " sådan er det bare" ingen gør noget der er ellers noget for en ny regering at gå i gang med. En skaldale at man kan behandle borgerne sådan ,

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tage hund med til thailand Generelt 2 25-03-2024
Thailand fået ny Premierminister 22. august. Løbende opdatering siden valget. Politik 12 01-09-2023
22-årig komet fra Thailand vandt guld i herresingle i badminton VM i København Nyheder 1 28-08-2023
Steder i det sydlige Thailand uden Russer Rejseplaner 4 26-07-2023
Bedste hospitaler i Thailand. Et thai hospital er nr. 182 i verden og 4 danske i top 102 Sundhed og medicin 1 20-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 4
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,233
· Nyeste bruger: Truetype
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder