Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - i Danmark - Opholdstilladelse i Danmark
Dispensation til Dansk Statsborgerskab
 Udskriv debat Udskriv debat
Triplecity
15-12-2022 10:06
Bruger
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04.08.19

Hej Thaiguide.

Længe siden jeg har haft måtte trække på hjælp, mest grundet at alle de steps jeg har været igennem gik så smertefrit som det nu gjorde.
Min hustru kom i arbejde efter 14 dages ophold i DK og startede ligeledes på dansk uddannelse, hvor hun snart er klar til modul 3 i Dansk 2. Smile

Vi har siden læst op på kravene til hhv. fast opholdstilladelse og dansk statsborgerskab, og i den forbindelse faldt jeg over en dispensation, som jeg har haft svært ved at finde uddybende detaljer omkring, hvorfor jeg tænkte at spørge om de var andre herinde, som evt. havde erfaringer med dette eller måske kunne pege mig i den korrekte retning.

I dette link: https://uim.dk/arbejdsomraader/... står der følgende under dispensation:

" Din ægtefælle er udsendt i offentlig tjeneste. Der kan dispenseres fra alle betingelser."

Jeg er ansat som tjenestemand i Forsvaret og har været det siden 1998. Efter jeg blev familiesammenført med min hustru, har jeg dog ikke været udsendt, men vi overvejer en 2 - 3 årig udstationering til Grønland, hvor hun kommer med. Vil dette tælle med som, at hendes ægtefælle er udsendt i offentlig tjeneste? Eller vil en "almindelig" udsendelse af f.eks 6 måneder til Afghanistan tælle med?

Er der nogle herinde, som har erfaringer med ovenstående?

Med håb om en positiv modtagelse,
Triplecity
Lars
15-12-2022 11:07
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Jeg plejer ofte at give lidt input, men her vil jeg melde pas. Jeg er ikke ekspert i danske forhold der, men det er der sikkert andre der er.

For mig virker det lidt forkert hvis der slet ikke skal opfyldes nogle krav for at få statsborerskab hvis ægtefællen er udstationeret for firma eller staten en periode. Må næsten ligge mere bag, efter min mening - men jura er noget helt andet ved jeg godt.

Dog fandt jeg dette omkring formuleringen du nævner - på nyidanmark - dog omkring permanent opholdstilladelse og fuldtidsarbejde dog:

Hvis du er ægtefælle eller samlever til en udstationeret eller udsendt, kan du også medregne fuldtidsarbejde ved beregningen af, om du opfylder betingelsen om arbejde, hvis du har haft arbejde under opholdet i udlandet.


Lars
Triplecity
15-12-2022 12:03
Bruger
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04.08.19

Tak for input Lars. Smile

Er enig i, at hvis det viser sig at være som jeg håber, at det nok er lidt forkert, men har på trods af dette stadig tænkt mig at undersøge nærmere.

Fedt lige at få det indspark med, at hvis min hustru rejser med mig ud på en udstationering og har arbejde, at dette så tæller med til de supplerende krav der er i forbindelse med fast opholdstilladelse.
Havde jeg dog en forventning om, da vi påregner 2 - 3 år på Grønland, hvor hun selvfølgelig ønsker at komme i arbejde.

Såfremt jeg får svar på min mail til Folketinget, vender jeg tilbage med hvad jeg får at vide.

God dag herfra! Smile
Lars
21-12-2022 14:03
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Hej igen,
Har desværre ikke nogle nye input.

Men det kan måske være svært at finde nogle med den erfaring i netop den udtagelse?

i 2020 fik 126 thaiere statsborgerskab, heraf 62 under 24 år.

Så er der 64 tilbage og de fleste har nok søgt "almindeligt" eller med bare en enkelt undtagelse og ikke udstationeringsudtagelsen?

I 2019 var der endnu færre. Ialt blot 38 thaiere der fik statsborgerskab og heraf 24 under 24 år.

Så kan måske være svært at støde ind i nogle?

Så skal du måske mere over i mere internationale grupper som dækker flere nationaliteter? Ægteskab uden grænser f.eks.

Lars

Triplecity
29-12-2022 08:20
Bruger
Antal indlæg: 54
Tilmeldt: 04.08.19

Hej Lars.

Mange tak for dit svar. Og vil da lige benytte lejligheden til at ønske dig en god bagjul, samt et godt og lykkebringende nytår. Grin

Jeg har selv desværre heller ikke fået andet svar på mine forespørgsler, end fra en fra et ministerie, som henviser til NyiDanmark for et svar, som jeg så selvfølgelig skrev til men endnu afventer svar fra. Forventer dog ikke en svar som kommer os til gavn, men vil hellere bruge de få minutter det tager at skrive en mail og få det afklaret, end forbigå en lille sandsynlighed for et svar der kunne bruges. Smile Vores håb er dog også "kun" en permanent opholdstilladelse på sigt, da vi rejser fast til Thailand når jeg rammer pensionsalderen om små 20 år, men den er knap så svær at få heldigvis, har læst op på kravene.

Ikke desto mindre vil jeg prøve at udvide mine "marker" og søge ind som du foreslår, til andre nationaliteter og evt. prøve ægteskab uden grænser, da de om nogen næsten må have kendskab.

Du skal som altid have tak for hjælpen! Smile

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Foreslår statsborgerskab til nyfødte af etniske minoriter og migranter - kæmper med faldende fød Nyheder 1 29-02-2024
Lære dansk ? Integration og arbejdsmarked 3 18-01-2024
Dobbelt statsborgerskab Integration og arbejdsmarked 2 06-08-2022
Dansk krav om PCR test inden afrejse til Danmark på vej Corona inkl visum, indrejser 3 23-12-2021
Dansk naturist resort i Bangkok Bangkok 3 11-11-2020
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 8
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,236
· Nyeste bruger: Bohnielsen
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder