Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sundhed og medicin
Luftforureningssæsonen er startet - ikke rent som Danmark, men måske bedre end før
 Udskriv debat Udskriv debat
Lars
17-01-2023 18:55
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Luftforureningen i dele af Thailand har det med at komme i de første par måneder af året.

(Jeg ved godt der altid er luftforurening og på et højere niveau end i Danmark, men tager det relativt til det jævne niveau maj til september med de ekstra høje tal her i starten af året.)

Vil prøve at følge forureningen den næste tid og melde ud når der sker noget nyt.

En del skyldes sikkert at klimaet er anderledes i de måneder, men det bringer nok ikke som sådan forureningen til og skyld i den. Den er nok menneskeskabt selvom Thailand nogle gange mener det er vejret der kommer med den. I nogle perioder kan afbrænding i Cambodia og Burma sende skyer af forurening mange km og ind i Thailand.

Også udenfor denne sæson kan ses en pæn grå sky hænge over StorBangkok når man lander med fly.

Generelt synes jeg dog tallene viser at det er blevet lidt bedre over de sidste år. Den forsvinder ikke fra den ene dag til den anden, men retningen er måske endelig den rigtige.

Fra Bangkok og stik nord helt til den gyldne trekant er lettere til meget/alvorligt berørt lige nu.

I Chiang Mai og resten af Nordthailand er det normalt marts og april der er de værste og februar lidt mindre. Chiang Mai har tidligere år formået at komme op helt blandt de første 3 i verden flere gange som dagens højest tal.

For Bangkok er luften ikke så ren som for nogen tid siden, men en trøst er måske at det de sidste par år ifølge de målinger jeg har set, faktisk er gået den rigtige vej. Det samme gælder Chiang Mai.

Sydpå som Phuket og Samui er der generelt ren luft sammenlignet med Pattaya - Bangkok og stik nord derfor. Det gælder hele året.

Jeg tænker her meget i partikelforureningen fra PM 2.5 partiklerne som er de mindste og som jeg har tal på over tid.

Ellers til daglig er det AQI, Air Quality Index, jeg anvender som er total af partikler og forskellige gasser.

Jeg bruger internationale websider og apps og ikke dem som Thailand selv bruger og ejer for at få de mest uvildige tal.

Bangkok:

AQI indexet siger af og til eller ofte at luften ikke er sund og i forskellige grader alt efter hvor man er og tiden på døgnet.

Her antal dage hvor det gennemsnitlige tal for PM2.5 er i hver gruppe. Det er naturligvis højere i løbet af dagen de fleste dage med forurening.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/bkk%20forurening%2017-01-23%20red.png

Synes der er en tendens til at det er faldende de sidste par år.

Mere gult og grøndt end orange og rødt.

Ses på januar og februar 2022 er det også lavere end de forrige år. Da gik det nærmest "helt galt" med stigninger hvert år indtil coronaen kom og virkelig dårligt udsyn og luft og der blev prøvet de mest mystiske ting fra myndighederne for at løse problemerne, blot ikke at gribe ind hvor problemet kommer fra.Går rundt om den varme grød.

Coronaen lagde måske en dæmper på forureningen hen over 2020?

Chiang Mai:

Der godt ud for 2022 i forhold til 2021, også i marts og april. Må se hvad 2023 kan byde.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/chiang%20mail%20forurening%2017-01-23%20red.png

Hele landet

Det ser ikke for godt ud i bæltet fra Bangkok op til Chiang Mai og værre og værre jo længere nordpå.

Det er AQI index kl 19. Fik ikke lige et billede samme tid fra Kina, men det nordlige Thailand lignede næsten store dele af det nordlige Kina. Dog er nogle områder der værre.

Regeringen siger de har en plan også for afbrændingen og det har nyhedsbureauet bla. sagt, men ikke noget om hvad planen går på.

Der ser ikke ud til at være nogle målestationer i Burma, Laos og Cambodia som denne app kan anvende. Vietnam har en del trods alt.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/thailand%20AQI%2017-01-23%2019-00%20red.png
Redigeret af Lars d. 18-01-2023 07:25
Lars
Lars
18-01-2023 12:56
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Her lige en forklaring til hvad de forskellige grænser, farver og værdier betyder.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/luftkvalitet%20forklaring%20farver.JPG
Lars
Lars
18-01-2023 15:09
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Dagens tal kl. 18.

De kommer ikke hver dag, men her bare eksempel.

Kan også se variationen over dagen.

Bangkok

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/aqi%20bkk%2018-01-23.JPG

Chiang Mai

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/aqi%20cm%2018-01-23.JPG

Alle tal og kort er fra:

https://aqicn.org , som er fra https://waqi.info. Vises fint på mobiler

Har den også på app, men ser ud til den er droppet.

Men der er rigtig mange apps der kan hentes, alt efter smag og behag.

De giver også temperaturer og udsigter for de næste dage.

Nogle har måske nogle gode apps de bruger?
Lars
Lars
18-01-2023 15:29
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Dyne over Bangkok

Billedet her er taget omkring 8 minutters flyvning fra landing i Suvarnabhumi Lufthavn direkte indflyvning fra nord. Så pænt langt fra selve centrum af Bangkok.

For mig ligner det en dyne af forurening der ligger der.

Taget i august sidste år, en måned med lav forurening, grøn og gul.

For mange år siden husker jeg at jeg i bil ind i Bangkok fra Saraburi kunne se sådan paraply over byen der var meget bred.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/dyne%20over%20Bangkok%20indflyvning.jpg
Lars

swedmark
31-01-2023 01:40
Bruger
Antal indlæg: 6
Tilmeldt: 23.08.19

Jeg bruger denne: https://www.iqair.com/air-quali...

Lars
02-02-2023 15:50
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

En lille update

Lidt sent måske men her er lidt.

I sidste uge opfordrede myndighederne virksomheder til at lade deres medarbejdere arbejde hjemme i Bangkok om torsdagen, hvis det var muligt. De forudså slem poartikelforurening og kan måske dæmpe det lidt ved at få lidt mindre trafik på gaderne.

Dt holdt stik og blev slemt men er sådan set blot blevet værre siden.

Jeg bruger stadig tal fra en international kilde og ikke de Thailandske kilder som thaierne opfordres til at bruge. Dels er tallene nogle gange noget anderledes. Der anvendes andre grænseværdier end normalt i verden og der anvendes meget mindre voldsomme farver så det hele ser bedre ud.

De tal jeg viser ligner rigtig meget de tal der kan findes med den side som Svedmark nævner i forrige indlæg. Den har måske flere målepunkter.

https://www.iqair.com/air-quali...

Tallene her er fra

https://aqicn.org/map/bangkok/

Her dagens tal:

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20BKK%2001-02-23.jpg

Det er ellers gået godt i januar efter tallene her men februar starter noget skidt for både 1. og 2. februar.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20bkk%20historik%2001-02-23.JPG

For hele landet ser det heller ikke så godt ud. Også med tanke om at marts og april normalt er de værste måneder omkring Chiang Mai helt i nord.
Det er fra igår og lidt værre idag

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20kort%20hele%20thailand%2001-02-23.JPG

Brande:

Nogle taler om at brande kan have en del af skylden og nogle år giver myndighederne hele skylden på brande udenfor Thailand.

Sådan så det ud med brande registret over 24 timer indtil igår aftes.

Billede fra NASA

Der er omkring 200 km fra centrum af Bangkok til vestligste punkt i Cambodia som er nederst til højre i billedet.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/brande%2024%20timer%2001-02-23.JPG
Lars
Lars
02-02-2023 16:00
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Sådan ser det ud i Bangkok i disse dage.

Og ja så lige sammenligningsbillede fra en normal dag udenfor denne forureningsperiode i 2017. Egne billeder.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20bkk%202017%20-%202023%201.png

Billederne er de rå billeder, men kameraet er bedre nu end i 2017.
Solen skinnede faktisk idag, men begrænset hvor meget rigtig sollys der når jorden.

Myndigheder siger de har tiltag klar. De skal nok snart komme frem med dem?
Et af våbnene har tidligere år været at lukke skoler. Så spares en del trafik med alle de børn som køres til og fra skoler.

Ellers har det været prøvet at sætte fire vandkanoner op i centrum og sprøjte vand på i luften for at rense luften i en diameter på måske 80 km af et par km højde. Vanvittigt, men ser godt ud i medierne.

Folk anbefales at bruge offentlig transport. Dels meget lang transporttid med det offentlig netværk og dels er der allerede fyldt på mange strækninger og folk står allerede i køer i længere tid i centrum for at komme med et morgentog på BTS.

Men tiltag der virkelig går ind til benet og hvor problemet kommer fra har jeg ikke set. Det kræver undersøgelser, tanke og langsigtet tankegang og planlægning.

Det er efter min opfattelse stadig en regeringes job at sørge for ordentlige livsvilkår for befolkningen og herunder også miljøet og at luften er renere.

Luften nu koster mange års kortere liv for mange og Bangkok er ikke den mest forurenede by på årsbasis. jeg vil tro at det er flere år end Corona har krævet.
Redigeret af Lars d. 02-02-2023 16:12
Lars
Lars
06-02-2023 12:47
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Lidt bedre udsigt i Bangkok nu. Weekenden har også været meget klar i forhold til sidste uge.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/20230206_182321.jpg
Lars

Lars
06-02-2023 12:51
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Bangkok

Ganske pænt de sidste dage. Alt selvfølgelig relativt og ikke sammenlignes med Danmark.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20BKK%2006-02-23.JPG

Chiang Mai

Blevet bedre igen efter at være hårdere ramt end Bangkok og i flere dage.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20Chiang%20Mai%2006-02-23.JPG

Hele landet - fra Hua Hin , Koh Chang og nordpå

Også forbedret en smule

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20hele%20landet%2006-02-23.JPG
Lars
Lars
12-02-2023 12:45
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9351
Tilmeldt: 30.09.08

Bangkok og Chiang Mai

Tager disse to steder fordi de måske er mest besøgte i det område hvor forureningen er et problem?

Omtaler slet ikke syd for Hua Hin, da der generelt ikke er nogle problemer som er værd at skrive om efter min mening.

Pattaya har sine problemer af og til også.

Bangkok

Ser fint ud, igen relativt og ikke i sammenligning med Danmark.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20BKK%2012-02-23.jpg

Og har set rimeligt ud i denne sæson indtil videre. Farverne herunder er døgnmidddel så nogle af de mørke orange har været dage hvor en del af timerne har været i det røde felt.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20BKK%20per%20aar.JPG

Chiang Mai

Chiang Mai og den del i det nordlige har stadig forurening som ikke er sundt i længden.

I nogle medier kan ses at eksperter forudser mere forurening deroppe i år end sidste år. Det er den forudrening som typisk kommer ofr alvor til marts og april. Denne forurening menes i høj grad at stamme fra afbrændinger så der regnes med at folk vil brænde mere af iår - men så må der jo sættes ind og det vil være godt om det skete inden det hele kan være ligemeget og for sent. Men Thailand er Thailand.

Der er tale om måske ikke direkte tabte liv, men det forkerter livet for brogerne i områderne.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20chiang%20mai%2012-02-23.JPG

Februar ser dog allerede nu ud til at kunne blive værre end sidste år, hvis det fortsætter som her:

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/forurening%20chiang%20mai%20per%20aar%2012-02-23.JPG

Udsigten idag kl 18.30 i Bangkok er rimelig og har været det et stykke tid nu.

www.thaiguide.dk/images/forum/forurening/12-02-23.jpg
Lars

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Visum til Danmark - lange behandlingstider og ventetider på at booke tid til ansøgning - Ambassade Visum til Danmark 5 25-03-2024
Rusland, Indien, Taiwan, Kina og Kazakhstan har nu fået bedre indrejseforhold Visum til Thailand 2 02-01-2024
Leveattest - for alle der modtager pension udenfor Danmark Pensionist i Thailand - f.eks. visum 1 18-06-2023
Udlandsdanskere kan ikke søge visa i Danmark Visum til Thailand 4 19-03-2023
Thai kæreste til danmark permanent Opholdstilladelse i Danmark 9 01-02-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 6
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,234
· Nyeste bruger: TomP
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder