Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Visum til Thailand
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
 Udskriv debat Udskriv debat
TF
21-06-2010 09:20
bruger
Antal indlæg: 2

Hej forum

Som mange andre har jeg mødt en sød thaipige - som gerne vil besøge danmark.

Jeg er nu tilbage i danmark igen - og hun mener at den hurtigste måde hun kan få turistvisum på -

er at jeg tager til Bangkok - og at vi sammen går til den danske ambassade.

Men jeg mener ikke at det vil gå hurtigere end hvis jeg sender de nødvendige papirer til ambassaden.

Dog er jeg i tvivl om hvorledes jeg skal forud booke/betale for en tur/retur flyrejse til danmark.

Er der nogle her i forummet som har erfaringer med disse spørgsmål.

Hilsner fra Andreas
Lars
22-06-2010 19:53
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9335

Hej Andreas,
Her mine bud og erfaringer. Håber andre kan supplere lidt. Specielt om billetten.

Jeg har selv fået visum til Danmark til en thai flere gange, så har været møllen igennem.

Hvis du vil rejse til Bangkok, skulle det kun være for at være sammen med din kæreste. For der er ikke noget som helst du kan stille op herovre mht at aflevere ansøgningen eller fremskønne noget.

Der er desværre vist ikke hverken nogen hurtig eller langsom vej til visum.

Den vigtigste årsag til det ikke hjælper er, at du slet ikke kan komme med ind og aflevere ansøgningen eller snakke med nogen om det. Den skal afleveres af din kæreste alene og der også bliver stillet forskellige spørgsmål omkring ansøgningen og forholdet til dig.

Derudover er det ikke længere ambassaden ansøgninger skal afleveres hos. Den opgave har ambassaden lagt ud til "Visa application Centre", som ligger et andet sted end ambassaden.

Visum centret: www.vfsglobal-denmark.com/thailand
Det vigtigste råd jeg kan give er nok at sørge for at alle papirer er korrekt udfyldt og 100 % ærligt udfyldt. Skal afleveres af din kæreste og de fleste skal også underskrives af din kæreste.

Alle papirerne skal være i orden inden visum centret overgiver sagen til behandling hos ambassaden.

Der findes en ganske glimrende checkliste på ambassadens side. På dansk, engelsk og thai.

Lad for guds skyld være med at betale et firma herovre for at hjælpe. De kan ikke gøre noget særligt. de kan ikke aflevere ansøgningen. De kan ikke snakke sig til noget med ambassaden.

Men jeg kan anbefale ThaiIntegration i Bangkok. De hjælper bla. med at lave visum ansøgninger og underviser thaiere, i dansk og dansk kultur. De har lige nu en Gratis Visum Service. Uddrag fra deres hjemmeside:
Vi sætter os gratis ind i hver enkeltpersons visumsituation og hjælper med at udfylde relevante papirer samt at indhente eventuelt manglende dokumenter, herunder pas, ID-kort og hus-bog (tabian-baan).

Kontakt evt. Clyde Haumann hos Thaiintegration. www.thaiintegration.info

Forøvrigt også en masse sikkerhedsregler for visumcentret. En masse ting må ikke medbringes. Se mere om det på: www.vfsglobal-denmark.com/thail...

Håber det hjælper lidt?
Lars
Lars
27-06-2010 13:08
Brugers avatar

Bruger

Mht til billetten ved jeg ikke om du allerede har fundet en løsning?

Men ambassaden anbefaler at vente med at bestille/betale billetten til visum er sikkert.

Tja betale billetten. Du kan købe over nettet og betale med kreditkort. Tjek med flyselskabet om det er OK. Mener at f.eks. THAI i visse tilfælde kan kræve, at det kort der er betalt med, skal vises ved Check in.

Ellers find en billet, bestilt den og overfør pengene til kæresten via netbank.

Held og lykke med projektet.
Lars
TF
28-06-2010 01:16
bruger
Antal indlæg: 2

Hej Lars

Mange tak for din meget nyttige information.

Må jeg spørge hvad du arbejder med i Bangkok ?

Og så vil jeg også gerne spørge dig -

hvordan du vurderer muligheden for en dansker at starte en lille is-cafe op på ex. Phuket

Kan man egentlig købe ejendom i Thailand som dansker ?

Mange hilsner fra Andreas

gall
28-06-2010 07:35
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022

Når man køber et hus i Thailand, står det som bekendt på et stykke jord, og dette kan ifølge thailandsk lov ikke ejes af en udlænding. Den normale måde, hvormed man omgår denne regel, er ved at lade sin advokat oprette et firma, idet et firma godt legalt kan eje jorden. Det er dog et krav ved oprettelse af et firma i Thailand, at mindst 51% af firmaet ejes af thai'er, og på trods af mange forskellige måder at konstruere det omtalte firma på, må det betragtes som en særdeles stor risiko at handle på denne måde. Dette er skrevet på trods af de mange forsikringer på det modsatte fra mange ejendomsmæglere.

Du kan finde oplysninger på nettet om emnet. Ikke for at ha' "nejhatten" på. Men det er ikke det nemmeste at drive forretning som udlænding i Thailand. Men er det din drøm, skal du da undersøge det nærmere. Der er jo en del danskere der har restauranter / barer på Phuket. Måske skulle du prøve at kontakte dem.
Thomas
Lars
29-06-2010 21:07
Brugers avatar

Bruger

Hej Andreas,
Mht at åbne en iscafe eller lignende. Jeg vil meget gerne skrive om det, men måske kan du skrive lidt mere om hvad du har i tankerne også?

Har du fået thailandinitis? Altså været herovre et par gange og blevet bidt af landet, måske fundet en thailandsk kæreste du gerne vil bo sammen med og så have en beskæftligelse? Er det ideen af lave forretningen alene eller sammen med f.eks. en kæreste? Er det en forretning du skal leve af eller en som din kærste "skal hygge sig med"?

Mht hus... Mange køber huse, hvor så jorden og/eller huset står i thai konens navn. Det er OK, men også en farlig læsning i tilfælde af skilsmisse. Specielt i de tilfælde hvor huset er bygget i konens families område og der er opfattet som en gave til familien, som de aldrig giver fra sig igen.
Lars
Lars
05-07-2010 16:15
Brugers avatar

Bruger

Hej Andreas,
Jeg prøver så lige at skrive et par ord her.
Først. For at starte tager jeg udgangspunkt i at du har været herovre på nogle ferier og gerne vil prøve at flytte herover og derfor overvejer om en is cafe er en mulighed. Samtidig at du måske har en thai kæreste, der skal være med i det. Det kan være helt i skoven, men så sig endelig til.

Andre har sikkert en helt anden opfattelse af det end jeg her har. Håber der kommer et par ideer mere?

Det er muligt at starte en fornuftig forretning i Thailand. Der er mange udlændinge, der har startet forretninger og som det går rigtigt godt for.

En god grund til at kunne klare sig må være at der er et kundegrundlag for produktet og det er der hvor forretningen er..... Samt en solid god daglig ledelse og regnskabfører. Samtidig skal konceptet ikke være for "simpelt". Så kommer der bare nogle thaiere og kopiere konceptet på naboadressen. Frisører, massagesteder, internet cafer, små kiosker, vaskerier osv.

Pas på du ikke kommer herover med 500.000 kroner, laver en forretning og rejser hjem efter 2 år uden penge og forretning.

Omvendt er der også et stort tal, nok større end succeserne, som gerne vil slå sig ned i Thailand og starter en forretning, som som slet ikke har potentialet til at tjene de penge som skal til.

Andre starter, men kan ikke tjene penge nok og tager så nogle måneders arbejde udenfor Thailand hvert år, for at få det til at løbe rundt.

Prøv evt at se hvor mange små butikker på feriestederne, der er nystartede i år, men som ikke er der eller har andre ejere næste år. Det er mange.

Men som Thomas skriver, tag kontakt med nogle af de etablerede forretninger/restauranter.

Mht at drive forretning et par kommentarer:

Du kan ikke selv få lov til at arbejde i en is cafe. Der findes en lang liste over jobs, som er forbeholdt thaiere. Dvs du må i princippet intet foretage dig der, andet end at sidde stille.

Skal du eje forretningen skal du have lavet et firma. Det kan du ikke selv eje mere end 49 % af. Der skal også skydes lidt penge ind i firmaet fra starten. Derfor kommer det her ind i billedet, om du har en kæreste der skal være medejer.

Alternativ er selvfølgelig at lade alt køre i kærestens navn og du så blot finansiere det.

Held og lykke med det hele, også visumet.
Redigeret af Lars d. 05-07-2010 16:17
Lars
Lars
25-08-2010 19:23
Brugers avatar

Bruger

Mht det at åbne firma er der måske lidt hjælp at hente i dette link:

private.piroconsu...ette_firma

"De ti skridt" for at oprette et firma/selskab og lidt vejledning.

Personerne bag siden kan også hjælpe med mere information.

Her uddrag fra listen:

1. Ministry of Commerce
First: Three company names;
Second: Three personal promoters (Memorandum of Association); Three shareholders or more; Evidence of Thai-investors; Company Stamp; Company Registration.

2. Revenue Department
Registration for Tax ID
Registration for personal Tax ID

3. Revenue Department
Registration for VAT

4. Ministry/Authority/Association
Apply for license(s) - if required, e.g. travel, hotel, restaurant, etc.

5. Embassy/Consulate/Immigration
Apply for Visa B or O.

Ved at lade kæresten/konen (thai) stå som ejer/stifter af firmaet skal der ikke indbetales samme størrelse kapital for at drive firmaet.

Men skal der være en arbejdstilladelse til en udlænding, som f.eks. administrerende direktør, skal flere ting være opfyldte som f.eks. 2 mio baht kapital per udenlandsk ansat, mindst 4 thailandske ansatte samt ikke arbejde i jobs på listen over jobs forbeholdt thailændere.

Andre, ret mig endelig, hvis det sidste er forkert!!

Hvad kræves egentlig helt konkret for at en thai kan lave et firma? (Company Limited firma)

Hvad kræves der for at en thai alene kan drive en lille biks eller restaurant?
Lars

Robert Kronberg
25-08-2010 20:07
Bruger
Antal indlæg: 99

Lars skrev:
Mht det at åbne firma er der måske lidt hjælp at hente i dette link:

[url]private.piroconsulting.com/da/?Flytte_til_ThailandShockprette_firma[/url]

"De ti skridt" for at oprette et firma/selskab og lidt vejledning.

Personerne bag siden kan også hjælpe med mere information.

Her uddrag fra listen:

1. Ministry of Commerce
First: Three company names;
Second: Three personal promoters (Memorandum of Association); Three shareholders or more; Evidence of Thai-investors; Company Stamp; Company Registration.

2. Revenue Department
Registration for Tax ID
Registration for personal Tax ID

3. Revenue Department
Registration for VAT

4. Ministry/Authority/Association
Apply for license(s) - if required, e.g. travel, hotel, restaurant, etc.

5. Embassy/Consulate/Immigration
Apply for Visa B or O.

Ved at lade kæresten/konen (thai) stå som ejer/stifter af firmaet skal der ikke indbetales samme størrelse kapital for at drive firmaet.

Men skal der være en arbejdstilladelse til en udlænding, som f.eks. administrerende direktør, skal flere ting være opfyldte som f.eks. 2 mio baht kapital per udenlandsk ansat, mindst 4 thailandske ansatte samt ikke arbejde i jobs på listen over jobs forbeholdt thailændere.

Andre, ret mig endelig, hvis det sidste er forkert!!

Hvad kræves egentlig helt konkret for at en thai kan lave et firma? (Company Limited firma)

Hvad kræves der for at en thai alene kan drive en lille biks eller restaurant?

Der er en del forvirring på nettet omkring kravet om antal ansatte for en arbejdstilladelse - der kræves 4 ansatte thaiere per arbejdstilladelse for visumforlængelse, men der kræves ikke nogen ansatte for en arbejdstilladelse (i Bangkok), og man behøver ikke visum-forlængelse, hvis man gider tage på visa-run.

Der skal være 2MB i egenkapital per udlænding, men kun 1 MB, hvis denne er gift med en thai.

En thai kan registrere et company limited med en egenkapital på ned til 15 baht.

En thai kan køre en biks uden tilladelser, men for en restaurant skal der lidt licenser til som fx alkoholbevilling, hvis der skal sælges alkohol.

Hilsen, Robert
Robert Kronberg
26-08-2010 07:33
Bruger
Antal indlæg: 99

Lars skrev:
Hej Andreas,
Her mine bud og erfaringer. Håber andre kan supplere lidt. Specielt om billetten.

Jeg har selv fået visum til Danmark til en thai flere gange, så har været møllen igennem.

Hvis du vil rejse til Bangkok, skulle det kun være for at være sammen med din kæreste. For der er ikke noget som helst du kan stille op herovre mht at aflevere ansøgningen eller fremskønne noget.

Der er desværre vist ikke hverken nogen hurtig eller langsom vej til visum.

Den vigtigste årsag til det ikke hjælper er, at du slet ikke kan komme med ind og aflevere ansøgningen eller snakke med nogen om det. Den skal afleveres af din kæreste alene og der også bliver stillet forskellige spørgsmål omkring ansøgningen og forholdet til dig.

Derudover er det ikke længere ambassaden ansøgninger skal afleveres hos. Den opgave har ambassaden lagt ud til "Visa application Centre", som ligger et andet sted end ambassaden.

Visum centret: www.vfsglobal-denmark.com/thailand
Det vigtigste råd jeg kan give er nok at sørge for at alle papirer er korrekt udfyldt og 100 % ærligt udfyldt. Skal afleveres af din kæreste og de fleste skal også underskrives af din kæreste.

Alle papirerne skal være i orden inden visum centret overgiver sagen til behandling hos ambassaden.

Der findes en ganske glimrende checkliste på ambassadens side. På dansk, engelsk og thai.

Lad for guds skyld være med at betale et firma herovre for at hjælpe. De kan ikke gøre noget særligt. de kan ikke aflevere ansøgningen. De kan ikke snakke sig til noget med ambassaden.

Men jeg kan anbefale ThaiIntegration i Bangkok. De hjælper bla. med at lave visum ansøgninger og underviser thaiere, i dansk og dansk kultur. De har lige nu en Gratis Visum Service. Uddrag fra deres hjemmeside:
Vi sætter os gratis ind i hver enkeltpersons visumsituation og hjælper med at udfylde relevante papirer samt at indhente eventuelt manglende dokumenter, herunder pas, ID-kort og hus-bog (tabian-baan).

Kontakt evt. Clyde Haumann hos Thaiintegration. www.thaiintegration.info

Forøvrigt også en masse sikkerhedsregler for visumcentret. En masse ting må ikke medbringes. Se mere om det på: www.vfsglobal-denmark.com/thail...

Håber det hjælper lidt?

Visum-centret skriver, at der er flere ting, som man ikke må medbringe, men i praksis beder de blot folk om at slukke deres mobiltelefon - jeg tror, at det er en copy-paste-fejl fra deres afdeling i Tyrkiet.

På ambassaden må man derimod ikke medbringe sin telefon, men der kan man lægge den i en pose ved vagten.

Hilsen, Robert

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Visum til Danmark - lange behandlingstider og ventetider på at booke tid til ansøgning - Ambassade Visum til Danmark 4 10-10-2023
Vietnam - nu 45 dages visumfri indrejse og turist E-visum til 90 dage Andre lande omkring Thailand - rundrejser 1 01-09-2023
visum declaration form Visum til Thailand 5 14-08-2023
Visum til Thailand skal søges online Visum til Thailand 79 27-01-2023
Nu 30 dage ved landegrænse imod 15 dage hidtil (uden visum) Visum til Thailand 24 12-12-2022
Nyeste indlæg

Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder