Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - med børn - Thailand med børn
Børn med på ferien.
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
10-12-2008 20:35
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1002

Vi har rejst til Thailand igennem nogle år. Altid ca. en måned i Januar. Vi flyver til Bangkok, med 2 overnatninger (så er man jo dækket af rejse garanti fonden - Just in case). Derfra rejser vi så videre. Vi har ikke nogle faste planer, men som regel en idé om rejsen går nordpå eller sydpå - eller begge. Vi rejser normalt én måned.
De sidste to år, har vi været forældre, og nydt at rejse med vores lille søn. Første gang Svend Asbjørn ( i øvrigt et umuligt navn at forklare en Thai - Så i Thailand hedder han Batman. Det kan alle udtale) var med, var han 4 måneder gammel. Jeg er selvstændig, og har derfor ikke helt samme adgang til Barsel som lønmodtagere. Det samme gælder min hustru. Jeg kan kun anbefale nybagte forældre at rejse en tur på barsel. På den måde tilbringer man virkelig tiden sammen med sit barn 24-7. Nå det var en omvej.

Jeg ønsker at dele erfaringer med andre forældre der rejser rundt i Thailand med småbørn. Har I nogle gode erfaringer, så kom endelig frem med dem (ja de dårlige erfaringer må vi hellere få med også).

Vores erfaringer er:

Hjemmefra.

- Det var utroligt at høre hvor travlt folk havde med at fraråde os at rejse med en lille. Selv vores jordemoder advarede os. "Den lille kan ikke tåle maden" Hm!. Nu kan man jo købe nøjagtigt det samme babymad som i Dk, så hvor er problemet. "Hvis moderen spiser stærk mad, bliver den lille syg" Vrøvl. - Men hvis moderen ikke er vandt til at spise stærk mad, kan det selvfølgelig have indflydelse på modermælken.

Thaier og turistbørn.
Thaier elsker børn. For dem er det ganske naturligt at spørge om de må "låne" den lille. Og det er ikke unaturligt at de lige skal ind til nabo restauranten, for at vise den lille frem. Bare rolig. Den lille er i de sikreste hænder. Tit kommer der også folk og tager den lille, så du kan få tid til at spise. Alt dette, er ganske utroligt i Dk. En dag kom en ca. 16 årig knægt hen, og spurgte om han måtte "låne" Svend. Han tog Svend med hen til nogle jævnaldrende piger - jeg tror han scorede nogle point ved det.
I Dk har vi svært ved at forestille os at overlade vores lille barn, til en fremmed 16 årig (dog stadig inden for synsvidde). Men tænk på at i Thailand er alle vant til at hjælpe til med familien. Dvs at en 16 årig er vant til at lege med helt små børn. I Dk har vi måske lidt berøringsangst over for fremmede børn - Og man skulle jo nødig tro at jeg er pædo...

Strande.
Der er nogle fede flade strande flere steder i Thailand. Af de meget børnevenlige (på grund af vanddybden) kan jeg nævne, lagunen ved Tonsai på Phi Phi. Layang strand på Phuket. På disse to strande bliver vandet sjældent dybere end 40 cm. Så der er ikke den store fare på færde. Begge strande er ikke særligt befolkede. Ao Nang ved Krabi er heller ikke så tosset. Der er ikke jetski og lignende (endnu)
Der er selvfølgelig også strande med mange tilbud til turisterne. Men dem har vi ikke de store erfaringer med.

Hvis der er nogle der kender til steder i Bangkok, hvor man kan tage de små hen og lege - A la legeland i Dk, er vi meget nysgerrige

Redigeret af gall d. 11-09-2012 07:54
Thomas
joakim
17-12-2008 11:37
bruger
Antal indlæg: 3

Vi har endnu ingen erfaringer i at rejse med børn, men håber snart at få det.
Vi er ved et bestille billetter til thailand med afgang 27 jan. 09. Vores plan er 3 overnatninger i Bangkok og derefter flyve til Ko Samui. Bliver vi rastløse efter et par uger tror jeg vi fortsætter mod Krabi/Phuket. Vi rejser med 3 børn på 1, 3 og 5 år. Vores største bekymring er transport med taxi og minibus. Vi er jo vandt til at børnene er spændt fast efter alle kunstens regler når vi kører herhjemme. Hvad er jeres erfaringer her. Holder i bare fast i barnet og håber på det bedste? Jeg var selv i Thailand for 10 år siden og ved at de kører som gale, specielt i Bankok. Jeg ved andre har medbragt autostole hjemmefra, men det bliver også besværligt.
gall
17-12-2008 18:09
Brugers avatar

Bruger

Børnene sidder frit i Taxa og tuk-tuk. Man kan købe barnestol, men jeg har kun set det anvendt til helt små babyer. Vores sidder på skødet. Jeg synes ikke de kører så vildt, og hvis de gør, forklarer vi dem bare at de skal lade være.
Om det er farligt!!
Jeg er nok ikke den rette til at dømme. man transporterer børn i biler, på samme måde, som man gjorde i Dk da jeg var lille.
Et problem ved at rejse med børn er, at man ikke skal tage for lange stræk - men på den måde ser man måske også byer som man ellers ikke ville have set - og vi har jo ferie.
God Tur
Thomas
gall
19-01-2009 08:14
Brugers avatar

Bruger

Jeg besvarer lige lidt af mit eget spoergsmaal her.
Er I i Bangkok kan man tage til Siam Paragon center. I kaelderen er et akvarie, i flere etager med mulighed for at dykke med hajer m.m. Der har de ogsaa et legeland til de smaa 2-5 aar. Og imens de smaa hygger sig kan du faa dine foedder behandlet i et akvarium - man stikker foedderne i en spa fuld af fisk. Ret underholdende.
Thomas
gall
23-02-2009 18:48
Brugers avatar

Bruger

På 4. sal i Siam Paragon er der et legeland for enden af afdelingen for legetøj. Børn skal være 1 meter høje for at komme ind. Men det gælder tilsyneladende kun hvis man spørger - ligeledes må voksne ikke komme derind, men det gælder vist også kun hvis man spørger. Hvis man bare gør det sker der ikke noget.
Der er også udemærkede udendørs legepladser i Lumpini park, og i Dusit zoo.
Redigeret af gall d. 20-04-2009 19:45
Thomas
ding
09-04-2010 09:46
Bruger
Antal indlæg: 12

Kan se at et gennemgående emne er sikkerheden for de små poder rundt i trafikken her.
Undersøg mulighederne hjemmefra med bl.a taxier med børnesæder eller kontakt evt os.
Det skal lige siges at en nromal taxi i Thailand er en lille toyota med plads til 2 eller max 3
passagerer hvis der stortset ikke er nogen bagage idet bagagerummet i taxierne er næsten
optaget af gastanken. Gas i Thailand er meget billigt i forhold til benzin og diesel og derfor
kører alle taxierne på gas. Gas 1.50 kr pr liter og diesel 4.50 og benzin 5-5.50 pr liter
gall
10-04-2010 15:24
Brugers avatar

Bruger

Det kan også være et problem med seler på bagsædet i taxa. Man har strammet op på reglerne vedr. seler, men det gælder kun når man sidder på forsædet. Derfor kan man stadig finde mange taxi hvor selerne på bagsædet ikke er tilgængelige.
Thomas
Lars
18-04-2010 07:27
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 6696

Nu vi er ved børn på ferien, så har Thomas i marts skrevet et godt indlæg om
"Baby med på rejsen".

Indlægget kan ses her
www.thaiguide.dk/...mp;pid=708

Mht transport, Tuk tuk er jo lidt det samme mht seler, men en oplevelse der skal prøves?

Hvordan med børn på scootere/knallerter, motobikes, er det også muligt?
gall
18-04-2010 18:18
Brugers avatar

Bruger

Thailand har jo bestemt ikke noget problem med børn som passagerer på mc. '
Det er nok et emne der kan være en temmelig delte meninger om. Vi kører med vore børn på scooter i Thailand. Det har vi faktisk gjort nogle tusinde km, i de fire år vi har haft børn med. Før da kørte vi "rigtig mc" men det er lidt mere besværligt end scooter, når man har små passagerer med. Jeg vil ikke forslå mc'ister uden en del rutine at kaste sig ud i det.
Man skal ha' forsikring på plads inden man tager til Thailand. Bemærk mange forsikringsselskaber grupperer mc kørsel i samme gruppe som "farlig sport" og forsikrer derfor ikke skader på mc. Desuden er det stort set umuligt at få en mc forsikret (efter dansk opfattelse af en forsikring). Jeg véd at der er en dansker i Pattong der lejer motorcykler ud med forsikring, men læser man betingelserne igennem, er den forsikring fup, og dækker faktisk kun udlejerens tab. Den sikrer ikke føreren mod skyhøje erstatningskrav - Den danske udlejer er efter min personlige opfattelse en svindler.
Der findes intet sikkerhedsudstyr til børn på mc i Thailand. Hverken hjelme, stole eller tøj. Det skal man ha' med hjemmefra.
Om det er sikkert.... Det skal man selv afgøre. Har man én gang kørt over bjergene ved pattong om natten i en Tuk-Tuk, kan ens holdning godt være "Det kunne jeg sgu gøre bedre selv"
Thomas
gall
21-06-2010 19:09
Brugers avatar

Bruger

Nu hvor der er kommet nye regler vedr. passagerer også skal ha' styrthjelm på, kunne det jo være at der dukker hjelme til børn op i handelen i Thailand. Hvis der er nogen der ser styrthjelme til børn, må de meget gerne gi' et tip. Hvis det er de dér paphjelme som ligner en ridehjelm..... er det ikke så vigtigt.
Regner med at vi tager hjelme med til børnene igen, næste gang - Medmindre der dukker et godt alternativ op.
Thomas
jettelh
15-10-2011 08:51
Bruger
Antal indlæg: 11

Hej - jeg er helt ny her på siden. Jeg vil høre om der er nogen der har prøvet at flyve med Emiraterne over Dubai - om det er et ok selskab, vi har 2 børn med på 4 og 7 år. Vi har planlagt én måned i Thailand til sommer - altså hele juli måned. Vi var også afsted forrige sommer i juli måned og det var jo helt fantastisk.... vi havde klapvogn med til vores dreng som var næsten 2 på det tidspunkt og det var ret fantastisk når vi var på restaurenter oa om aftenen, så snorksov han bare i den. Er der andre her som har været afsted i juli måned - kunne godt tænke mig nogle gode forslag til steder!! Vi var kun i Bangkok og på Samui sidst.
Lars
16-10-2011 10:29
Brugers avatar

Bruger

Hej Jette og velkommen til.

Her lidt om fly, andre kan måske hjælpe med et par gode ideer til hvor I kan tage hen.

Kanchanaburi kunne være en mulighed for et par dage? Der med "Broen over Riwer Kwai".

Koh Chang også en mulighed, med fare for lidt regn.

Mon I kommer til at prøve at flyve med A380 fra Dubai til Bangkok? Det skulle være helt fantastisk.

Jeg har ikke prøvet den nye rute, men generelt syntes jeg Emirates har et godt ry og lufthavnen i Dubai er en af de bedre.

Har selv fløjet en del med Emirates, men det har altid været i embeds medfør, på business klasse og det kan nok ikke sammenlignes. Men på business klasse er Emirates helt i top og overgår efter min mening f.eks. THAI.

Siges også at være det flyselskab i verden der har flest forskellige nationaliteter ansat som kabine personale. Engang blevet betjent af en dansk stewardesse.

Men mødte en dansker, der var med på en af de første ture og jeg skrev dengang dette i en anden tråd:

Forleden mødte jeg er en mand, der havde taget turen København, Dubai, Bangkok, med 6 timers ventetid i Dubai.

Han sagde at flyene fra København var af ældre model Airbus 330, med ældre interiør, "udtrådte" sæder og service ikke som han forventede.

Han havde dog fløjet med A380 fra Dubai til Bangkok, hvilket skulle være en superoplevelse i superfly, hvor støjniveauet er meget lavt. Det var vist turen med A380 der havde trukket lidt.

God ferie næste år.
Lars
gall
16-10-2011 15:46
Brugers avatar

Bruger

Kanchanaburi er et godt forslag. Vi var der i januar, med vore børn på, dengang 1,5 og 4,5 år. Der er nogle fede nationalparker, og området lider ikke under overdrevne "turistpriser".
Thomas
Lars
17-10-2011 19:17
Brugers avatar

Bruger

Chiang Mai også en mulighed.

Meget anderledes oplevelse end Samui på mange måder.

Chiang Mai har et helt andet liv. Det er en by med sit thailandske byliv, som ikke findes på Samui, Samtidig med der er de ting som turister ønsker og har brug for i bymidten og indenfor bymurene.

Helt anden mentalitet, klimaet anderledes. Kulturen væsentlig anderledes (hvis der kan tales om kultur på Samui hihi)

Gode muligheder for udflugter til bla. Thailandsk største bjerge. Elefant ridning osv. Masser af håndværk og markeder.

På mange måder en anderledes og positiv oplevelse af Thailand end turist strandene.

Men er det mest solferie der trækker, så er det selvfølgelig ikke så godt alternativ til Samui.
Lars
jettelh
28-02-2012 12:11
Bruger

Hej - tak for jeres svar - siger jeg her mange måneder senere... men tiden flyver jo bare afsted - men nu skal jeg altså til at have ferien planlagt!!!!
Vi har bestilt flyrejsen - med Austria Air over Wien - det var den billigste og med kortest ventetid - selvom vi var tiltrukket af et par dage i Dubai - så ville vi hellere bare frem til Bangkok hurtigst muligt. Flybilletten bestilte jeg i oktober - nu skal selve turen planlægges.
Vi regner med ca. 4 dage i Bangkok - hvis der er nogen der har forslag til et godt, ikke alt for dyrt hotel med swimmingpool - det skal helst ligge godt, gerne ved floden.... forslag til hvad man bare SKAL se i Bangkok ønskes også... sidst så vi ikke meget, vi var totalt slået ud af varmen - men denne gang er vi forberedt (tror jeg...hmmm)
Derefter tænker vi med toget til Hua Hin - mest fordi det skulle være et rigtig godt sted at Kite surfe..og min mand surfer herhjemme, vil gerne i Thailand også.
Kanchanaburi - det vil jeg lige kigge nærmere på, det kunne jo være en mulighed før Hua Hin - derefter vil vi nok sydpå... tror ikke vi vil nordpå - har selv tidligere været i Chang Mai - Chang Rai osv...
Vi vil helst ikke for meget i malariamyggenes søgelys??????

Med flere råd modtages gerne? V vil også gerne på et "kursus i thaimad"?
Dog skal ungerne ikke glemmes - de er jo næsten 5 og 7 til sommer, og ferien skal helt klart også være på deres præmisser, de skal ikke slæbes rundt til alt muligt som de intet får ud af...

Mange hilsner og tak fra
Jette
gall
29-02-2012 08:07
Brugers avatar

Bruger

Vedr. hotel i Bkk. i nærheden af floden - ville jeg vælge Khao San. Der er du få minutters gang fra floden, og kan nemt tage flodbåden rundt. Det tager 5 minutter at gå fra selve Khao San til Phra Arthit. Der er mange hoteller med pool. Vi har boet på Viengtai de sidste par gange. Det koster 1800 baht hvis du booker forud på nettet (og det kan man gøre samme dag), eller 2300 baht "Walk in rate" I kan finde hotel her: http://www.thaiguide.dk/hotel-thailand/bangkok-...hotel.html

Vedr. tur til Kanchannaburi, kan jeg kun anbefale det. Vi har været der et par dage de sidste 2 gange vi var afsted. Eravan ligger 70 km. derfra, og man kan leje en "Songtheaw" for 1000 baht, til at køre jer dertil, og vente på jer.

Vi har også været i Hua Hin et par gange..... men det faldt ikke i vores smag. I år tog vi til Cha am i stedet (Jeg laver nok en "beretning" om Cha Am, på siden her, på et tidspunkt.) Ved Cha Am er strandende mere tilgængelige... og ikke det enkelte hotels eje. Cha Am ligger ca. 30 km. nord for Hua Hin. Vi brugte lidt flere penge på hotel i Cha Am, til gengæld boede vi et dejligt sted, lige ved stranden, med legerum til ungerne, legeplads ved poolen, og vandrutsjebane.

Vedr. transport fra Kanchanaburi til Cha Am.. Det er en lidt træls rejse, da det er en trekant, hvis man skal over Bkk. og tager mange timer. Vi valgte et hyre en Song Theaw (staver jeg det rigtigt? altså pick up med sæder på lad) Han kørte turen, der tager ca 3 timer + en frokost pause, for 2500 baht. På den måde skulle vi ikke bruge rejsedage på det.
Redigeret af gall d. 29-02-2012 08:18
Thomas
jettelh
29-02-2012 09:41
Bruger

Hej igen og tak for svar - Kanchanaburi bliver det helt klart - skal bare lige finde hotel osv - hvad er Eravan??
Med hensyn til Hua Hin, som vi jo SKAL til - siger manden - er der nogen her der ved noget om kitesurfing/hoteller i Hua Hin?
gall
29-02-2012 11:49
Brugers avatar

Bruger

Eravan er en national park med mange vandfald. Det mest kendte har 7 trin, og er utroligt smukt. Ungerne elsker at bade der.

http://www.youtube.com/watch?v=hXkXBXn2IvIXkXBXn2IvI

Hvis du er med på facebook delen af thaiguide kan jeg nemmere smide nogle billeder på af stederne.
Thomas
gall
29-02-2012 11:52
Brugers avatar

Bruger

Du kan også læse mere her http://www.thaiguide.dk/forum/forum/viewthread....ad_id=1023

Der er også nogle smukke huler... Det beskriver jeg lige, lidt senere, i forbindelse af det link jeg har lagt på her.
Thomas
Lars
02-03-2012 03:58
Brugers avatar

Bruger

Mht Bangkok,

Thomas, hvad SKAL man se i Bangkok - I har været der nogle gange efterhånden?

Selv skrev jeg det nederst her i en anden tråd i sidste måned. Meget tradtionelle ting at lave.....

Derudover er der også diverse udflugter som krokodillearme, sommerfugle og slangefarme, orchidfarme, flydende markeder. Nogle ture gode andre ikke noget at råbe hurra for og blot et par dyr. Noget meget turistet.

En cykeltur kan også arrangeres på Bang Ka Chao, som er en lille "halvø" på vestsiden af floden, men ud i floden hvor den slår en rigtig stor bue lige syd for Silom området.

En tur til minibyen "ancient City" sydøst for Bangkok i Samut Prakhan.

Der er også forskellige muligheder i Bangkok området for børn, som Thomas tidligere har skrevet om:
Indendørs legeland i Bangkok

Lumpini Park, og andre børnevenlige steder

Link med børnevenlige steder

Fra det andet indlæg:

Noget jeg syntes der skal opleves er
En tur på floden med rutebådene eller long tail boat, måske ind i klongerne i det vestlige Bangkok. Rutebådene meget billige. Longtail bådene hyres ved floden forskellige steder og prisen aftales/forhandles.

Besøg Grand Palace og templer m.m. lige omkring - kan evt nåes let med flodbådene.

Der er også forskellige andre kulturelle ting, men det er jo smag og behag.

Ocean World i Siam området med kæmpeakvarium.

Så er der en dag til shopping
De store shopping centre ved Siam Square eller Sukhumvit området.
China Town.
Pratunam Marked der har alt mellem himmel og jord.

Er det weekend og man godt kan lide marked, mange mennesker og varme så er det Weekend Marked, Chatuchak Market, lidt nordligere. De har vist mere end alt ..

Evt bare hænge ud på den kæmpestore plads foran Central World og opleve livet der, med gadehandlerne, den kaotiske trafik på den brede vej lige udenfor og med skytrain farende i højderne i det fjerne.
Centrene kan nåes nemt med Skytrain. Flere af dem kan man gå direkte ind i fra perrionerne uden at skulle ned på gaderne og kæmpe sig forbi skilte, lygtepæle og gennem trafikken haha.

Hotel - hvis I ikke allerede har booket, så kan det anbefales at finde et hotel tæt ved skytrain eller undergrundsbanen for at spare transporttid, når I kun er der et par dage.

Alternativt at bo i Khao San Road området, ned mod floden. Khao San Road der har overlevet "hippie" tiden med backpackerne, guesthouses og sjov tobak for mange år siden og blevet mere "pænt". En oplevelse bare at være i området, der er totalt fyldt med turister af alle slags overalt, men boder og forretninger også overalt hvor der er lidt plads til det.

Lars
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Har jeg husket alt, til at hjælpe kæresten med at få visum til ferien i Danmark? Visum til Danmark 4 21-08-2019
Tøjvask på ferien? Generelt 8 18-10-2018
Brexit - ferien dyrere og pensioner giver lidt mindre i Thailand Valuta og banker 3 24-06-2016
Børn med på ferien 2 Thailand med børn 11 03-01-2015
Thailandske fiskebukser - In or yt? Sådan må du ikke se ud på ferien Lidt af hvert - alt det andet 4 23-06-2013
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder