Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Rejsebeskrivelser
Tur til Thailand 2005
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
10-12-2010 20:28
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1021

Thailand 2005
Jeg fandt lige endnu en rejsebeskrivelse i ?skuffen?
Nedenstående er skrevet for nogle år siden. Det er egentlig skrevet til et mc blad, derfor den store fokus på motorcykler. Priser (og min personlige opfattelse af nogle af beskrivelserne) er ændret siden da.

Det var 3 gang Christel og jeg skulle på ferie i Thailand. Ligesom sidste gang havde vi planlagt en måned, med afgang d. 3. jan. Det var lige før at Tsunamien d. 26. dec. havde ødelagt det for os. Det er utroligt så uoplyst de danske rejseselskaber og udenrigsministeriet er. Første udmelding var, at vi ikke kunne komme til Thailand, på trods af at vores destination var Bangkok, i første omgang, derefter Chiang Mai. Begge steder ligger tusind km fra de ramte områder, og er der noget Thailand havde brug for, og i øvrigt stadig har brug for, er det turister.
Vi kom af sted, og landede i Bangkok torsdag d. 5. jan. Bangkok er ikke et sted man kører mc. Der er enormt meget trafik, og gennemsnitshastigheden er 8 km/t, og alle regler gælder. Men ellers er det en meget interessant by. Den er så varm og forurenet, og samtidig så flot og spændende, at man vist aldrig finder helt ud af om man elsker eller hader Bangkok. Der er alle mulige og umulige markeder. Ja. Byen er faktisk et stort marked. Bangkok har nogle indkøbscentre, der får de store danske indkøbscentre til at fremstå som en velassorteret Netto butik i forstaden.
Efter et par dage i Bangkok, tog vi nattoget til Chiang Mai. Det tager tolv timer, men nattoget er faktisk meget behageligt at køre med. Vi fandt et guesthouse med pool, hvor vi skulle betale 600 baht for et værelse uden aircondition. Det er ikke så varmt i Chiang Mai, at det er nødvendigt med a/c. Stedet var inden for murene i den gamle by, og var egentligt meget hyggeligt. Allerede første dag fik vi lavet en aftale om at leje 2 offroadere, 250 ccm. Honda. De havde så vidt vi så ikke noget større i nærheden. Næste dag da vi skulle hente dem stod der allerede 3 offroadere klar? problemet var bare at der også stod 3 tyskere klar. De var kommet til at leje vores mc??er ud. Men efter en del diskussion, fandt vi frem til at vi kunne leje en offroader, og en Phantom. Christel indvilligede i at køre minichopper.
Chiang Mai er et fedt område at køre mc i. Der er mange trekking områder deroppe, og det er vildt flotte landskaber med vandfald, huler og kæmpe naturreservater. Jeg kan godt sætte mig ind i at folk synes, at det er interessant at vandre 3 dage igennem et stort naturområde som Doi Intanon. Personligt synes jeg bare at det er sjovere at køre det igennem på mc på 5 timer. Ud over Doi Intanon havde vi også nogle fede ture bl.a. mod Mae Hongson?.
Som sagt er det nordlige et fedt område at køre i, men de mangler altså strandene, og maden er også bedre sydpå. Så efter nogle dage i de nordlige, afleverede vi mc??erne og tog nattoget tilbage til Bangkok. Vi havde lavet nogle aftaler i Bangkok, så vi blev der et par dage, derefter fløj vi til Phuket.
Jeg havde en lidt speciel fornemmelse i maven da vi nærmede os Phuket. Vi har som sagt været i Thailand i alt 3 gange, og har rejst lidt rundt, især i det sydlige. Men Phuket har egentlig altid været vores udgangspunkt.. vores base. Vi kommer altid tilbage til Phuket. Forskellen denne gang var alle de grimme billeder vi havde i hovedet fra medierne, om hvor ødelagt øen skulle være. Vi fandt vores foretrukne hotel i Phuket Town. Alt så egentlig normalt ud. Næste dag tog vi bussen til Pattong for at finde nogle mc??er. OK. Pattong var skadet. De forretninger m.m. der lå nærmest kysten, lignede noget der var bombe sprængt. Den nordlige del af stranden, var mest skadet, og der lå knallerter m.m. der var skyllet op på stranden. Men Thaierne er et yderst effektivt folk. På det tidspunkt var det 14 dage siden Tsunamien havde ramt, og de første forretninger var ved at være klar igen. Den første store bar, der lå helt nede ved stranden havde været totalt udslettet. Kun fundamentet var tilbage. Da vi tog hjem var den bygget op igen, og fuld af kunder. Den øvre del af Pattong fungerede fuldt ud. Der var ikke mange turister, men på det tidspunkt vi tog hjem, så det faktisk normalt ud igen.
Vi lejede en Honda 400 og en Steed (nævnt andet sted). Det var meningen at Christel ville køre på Steeden, og jeg skulle køre V-tech??en. Et valg jeg var udmærket tilfreds med. Efter vi havde kørt 2 km, ville C gerne lige prøve V-tech??en, det skulle jeg nok ikke have givet hende muligheden for. De næste 1500 km kunne jeg tøffe rundt på den gamle Steed, der havde så dårlig kompression, at den ikke kunne gå i tomgang når den var kold? Nogle gange er jeg sgu lidt for flink.
Vi startede med at køre op langs kysten, en dejlig snoet vej med en fantastisk udsigt. Den dag fik vi virkelig indblik i ødelæggelserne. Kamela Beach, som nogle måske kender som et dejligt feriested, var fuldstændig ødelagt. Det lignede, at man havde linet 100 bulldozere op, og kørt dem gennem byen, selv muren om kirkegården var væk. Kun nogle af fundamenterne fra husene viste, hvordan der havde set ud. Trist. De var ved at pumpe et dybt stenbrud ved siden af vejen tørt. Der stod mange mennesker og kiggede. I hullet vidste man, at der lå nogle biler, med mennesker i? Vi kørte videre, jeg havde ikke det store behov for at se lig der havde ligget 14 dage i varmt vand. Surin Beach lignede sjovt nok sig selv ?? Den stejle sandbund havde åbenbart reddet den. Helt nordpå ligger nogle strande hvor der ikke er så mange turister. Der lå 1½ fiskekutter på den forkerte side af vejen, ca. 500 m. fra stranden, og træerne lå spredt ud på stranden. Men Thaiernes humør og vilje til at genopbygge, må man sgu tage hatten af for. De undskyldte for det meste at de ikke levede op til deres normale niveau? Flot.
Efter nogle dage på Phuket kørte vi til Krabi, en køretur på små 200 km. Vi kørte ned til Ao Nang, hvor vi også har været nogle gange før. I de danske medier sagde man at Krabi var hårdt ramt. Det må skyldes at Phi Phi øerne hører under Krabi, og de er hårdt ramt. Selve Ao Nang lignede sig selv. Fiskerne var ved at reparere 10-15 Longtail både, der var blevet skadet, ellers var alt fint, men der var absolut ingen turister. C havde, året før, set et hyggeligt guesthouse, som hun godt kunne tænke sig at bo på. Det så lidt dyrt ud, men der kunne vel ikke ske noget ved at spørge. Der var én person i baren, som viste sig at være den australske ejer ?? John. Jeg spurgte hvad han skulle have for et værelse. Han kiggede på mig, og svarede ?Anything I can get? Han havde ingen gæster overhovedet fortalte han. Da Tsunamien ramte havde han fuldt hus, han havde købt stort ind til nytår. 4 timer efter Tsunamien, havde de strøm igen, 12 timer efter havde de tlf, og hele området var klart igen, 24 timer efter var der ikke en eneste turist tilbage. Han kunne ikke forstå hvorfor området var jo fint, alt virkede. Vi blev der 4 nætter, og hvis I nogensinde kommer til Ao nang, og mangler et fedt sted at bo, skal I tage til Porqois, lige ved floden. I må godt hilse fra Christel og Thomas ?? de 2 skøre danskere på mc. Ao Nang er også et fedt sted at køre mc. Der er mange vandfald, huler, varme kilder osv. Vi havde set det hele før, derfor blev vi ikke så længe, strandene er også bedre på Phuket. Den ene dag tog vi op til et tempel, hvor vi vidste at der holdt vilde aber til, vi havde taget lidt peanuts, og bananer med til aberne. Da vi sad og fodrede dem, kravlede en lille unge op på skødet af mig ?? det var rigtigt sødt. Men det var den gamle enarmede han, der sad bag mig åbenbart ikke enig i, pludselig sprang han frem og bed mig i armen og huggede alle bananerne. Det var ikke et særligt stort sår, men sjovt nok, virkede Thaierne mere bekymrede over såret end jeg gjorde.
Om aftenen, tilbage i Ao Nang, besøgte vi en dansker, der har en forretning i både Ao Nang, og Krabi. Lars (som han hedder) fortalte at Rabies er så spredt i thailand at man skal have vaccination, hvis man bliver bidt af et vildt dyr. Så siden hen har jeg fået 5 indsprøjtninger og en pillekur. ?? Jeg fik da set et par thailandske hospitaler indefra. Samme Lars, viste os sin tredje forretning. ?n han er ved at sætte i stand. Der havde han de største Pitbulls gående, jeg endnu har set. De tre bestod af, mor, far og søn. Mens vi var der, besluttede far og søn (altså Pitbulls), at nu skulle de finde ud af hvem der var boss. Jeg har aldrig set noget så vildt før. At folk laver kampe med Pitbulls, er uforståeligt for mig, og især efter jeg har set dem slås. ?? Det var modbydeligt.

En af mine yndlingsbeskæftigelser, når vi er af sted, er at kigge på andre turister. Mange af jer, har set klip fra Bangkok, og set at tuk-tuk chaufførerne kører med støvmasker (Bangkok er en af verdens mest forurenede hovedstæder). En dag vi var på vej til Nai Harn beach, en stille strand på det sydlige Phuket, mødte vi et midaldrende ægtepar, der kom kørende på ?mc?. Han kørte, og hun sad bagpå. Han havde hjelm på, hun var iført shorts klip-klapper bikini? og støvmaske. En lidt underholdene prioritering, når man tænker på sikkerhed, især når man tænker på at luften er meget ren på Phuket. En anden underholdende?? til tider belastende ?? ting, er Thaier med fløjter. En Thai med en fløjte, er noget? også selv om han er parkeringsvagt ved et hotel. Han kan dirigere en bil meget grundigt ved (kraftigt og vedvarende) brug af fløjten. Også selv om det er den eneste bil på den parkeringsplads. Kort tid efter takeoff ved Bangkok lufthavn, sad vi i en Jumbo med ca. 300 andre passagerer, og fik det obligatoriske sikkerhedshalløjsa. bla. bla bla?. hvis flyet nødlander på vand? bla bla. bla redningsvest og en fløjte, som man kan gøre opmærksom på ens position. Jeg har altid haft det skrækbillede af min død at hende der Hel fører mig ned på en forkert etage i dødsriget og en velklædt thai skrædder smiler til mig, åbner en dør og siger ?? Hello mr. Come inside. We have a special offer for You. Dette billede blev med ét ændret til at flyde rundt i det indiske ocean, sammen med 298 Thaier? med hver deres fløjte.

MC i Thailand.
I Thailand er alt på to hjul med en motor.. en motorcykel. De har ikke begrebet knallert. Derfor er det lidt med et smil, når jeg hører folk fortælle om at de har kørt mc i Thailand. Langt de fleste (99%) mc??er i Thailand, er knallerter med en 50-120 ccm motor, og enhver Thai med respekt for sig selv, har en ?mc?. Vi så endda en fastboende franskmand der havde noget der mindede om en PGO 50 ccm, med nitter på saddel, ryglæn, frynser fra saddel og styr og en bambus stol foran til den lille. Vi kører helst på noget lidt touringspræget, eller enduro. Sidstnævnte er svær at finde, førstnævnte kan man typisk finde i den model der hedder Honda CB 400 Superfour. Er man rigtigt heldig kan man finde en V-tech model, men det er desværre begrænset hvor mange de har af dem endnu (Den udkom vist i år 2000). Der er enormt mange choppere (Primært Honda Steed, Shadow eller Magna) og også en del racere, men dem vil jeg ikke anbefale at køre på i Thailand. Ifølge politi skal mc køre helt inde ved vejkanten (da de jo ikke er vant til store maskiner). En mc i overhalingsbanen er meget uset, og det sårer uden tvivl de mandlige bilisters stolthed, at blive overhalet af en mc. Hvilket ofte fører til kapløbsscener, som er meget underholdende, men bestemt ikke ufarlige. Det vil sige at man ikke rigtigt ved hvad side man skal overhale til, når man indhenter en anden trafikant. Skal man tage ham på den danske måde, og risikere kapløb, og evt. chikane, eller skal man tage ham inden om, og håbe på han er ligeglad. Det medførte tit at når Christel og jeg overhalede en lastbil mødtes vi foran, fra hver sin side, det var egentlig ret skægt (kørelæreren havde fri i Thailand).

Leje af mc i Thailand.
Skal man leje det vi kalder mc i Thailand, skal man spørge efter Big Bikes. Igen er det et relativt begreb. Er man f. eks. i Hua Hin, er det største man typisk finder, en Phantom 200 eller en Boss 175 (små choppere), og Thaierne selv, synes endda, et det er nogle farlige store maskiner. I Chiang Mai er det nemmest at få fat i Phantom 200, eller AX-1.. En 250 ccm offroader, som er meget underholdende at køre på vej. Den er ikke enormt meget værd i terræn (men det er heller ikke tilladt ifølge kontrakten). De helt store maskiner finder man i Pattaya og Pattong beach. Dér kan du få alt fra HD, V-Max, til Blackbirds, GSX-R modeller til Ducati. Men husk.. der findes ingen forsikring. Der er en i Pattong Beach, endda en dansker, der påstår at han tilbyder forsikringer. Kig lige godt på de forsikringer, inden du kaster dig ud i den thailandske trafik. Forsikringen dækker kun skader på den maskine du kører på. Er der andre trafikanter der er indblandet, og der er skader på person eller materiel? Ja. Så er du seriøst på røven. Du skal betale alle regninger, inkl. sygehusophold, ny bil til den der har fået skadet sin bil, tabt arbejdsfortjeneste. ?? Ja. Alt du kan forestille dig, og lidt til. Der findes ingen forsikringer på mc i Thailand. Smadrer du en mc i Thailand, kommer du, udover de før nævnte udgifter, også til at betale for den mc du har smadret (som regel fuld pris? og lidt til), og leje for mc indtil de har en tilsvarende de kan udleje. Og det er jo udlejer der fastsætter lejepris, og den tid det tager at skaffe en ny. De priser jeg har hørt turister betaler for en ny mc, ligger langt over det priserne rent faktisk er på. Eks. en Honda 400 superfour V-tech årg. 00 blev sidste år solgt for 17,000 kr. Turisten kommer til at betale mere end det dobbelte. Skulle uheldet være ude, er det bedst at være i besiddelse af et reservepas, og skynde sig hjem for at få hjælp af danske advokater. På den måde kan man slippe med at betale for den reelle skade.
Yderligere snød Brian Mogensen (den danske mc udlejer i Pattong) os for 2 gange 3 dages leje, da han fra første dag havde lovet at vi, dagen efter ville få en anden mc end den gamle Steed, der ikke kunne køre i tomgang, og hvor ingen af bremsekontakterne virkede. Hver gang vi kom for at bytte til den nyere Shadow han fra starten havde lovet os, var den sørme ikke kommet hjem endnu, men måske i morgen!!! Til sidst døde den gamle Steed, og jeg fik en gammel VFR 400 som jeg bestemt ikke kunne li??.. Men næste dag ville den omtalte Shadow komme hjem.. Gæt selv. Til sidst sagde vi at han kunne beholde hans motorcykler, hvis ikke vi kunne få det der stod i kontrakten. Så måtte han give os lejen tilbage for de sidste 3 dage. Det nægtede han, mens han blev ved med at fortælle hvor flink en udlejer han var i forhold til de lokale udlejere. Vi har kørt mc i Thailand 3 gange, vi har lejet mc mindst 10 forskellige steder, og har altid haft mulighed for at bytte mc (endda med refundering i pris), forlænge og forkorte lejen. Men det har altid været ved lokale. Dette var første gang vi lejede ved en udlænding, endda en dansker, og det er den dårligste behandling, den dårligste service, og de dårligste mc??er jeg nogensinde har kørt på i Thailand, og det siger faktisk en del.
Det koster fra 400 Baht og opefter at leje mc i Thailand?. Alt efter hvad krav du stiller.

Skulle du få lyst til at prøve en anderledes mc ferie, kan Thailand bestemt anbefales. Er du touring typen, der helst skal tilbagelægge 1000 km. hver dag, bliver det nok svært at finde en udlejer der går med til dette. Men der er faktisk begyndt at dukke arrangerede mc ferier op i Thailand.
Thomas
Gå til kategori:  

Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Udrejse - hvornår åbnes Thailand for danskere? Sundhed og medicin 149 20-10-2020
En dagbog om en repatrierings rejse til Thailand Rejsebeskrivelser 14 20-10-2020
Thailændere der skal til Thailand - hvordan? Visum til Danmark 7 17-10-2020
Dansk iværksætter succes i Thailand solgt for 100 mio. kr. Nyheder 2 16-10-2020
Corona virus i Thailand - opdateringer Sundhed og medicin 259 07-08-2020
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg

Nyeste indlæg

Sticky - fastholdte
Oprette bankkonto i Thailand?
Færge mellem Hua Hin - Pattaya
6 mdr multi turistvisum måske på vej - fåes fra november
Danskere kan nu være 60 dage i Thailand uden visum
Turistfælder
Ambassadens Danskerliste - tilmeld dig hvis du skal til Thailand eller er der allerede
Børn med på ferien 2
Mad til børn + mælkeerstaning
Internet banking til thailandsk bank konto
10 ting, man ikke gør i Thailand

Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder