Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - som turist - Transport i Thailand
Minibus i Thailand
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
19-12-2008 09:48
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Der er 1000-vis af private minibus selskaber i Thailand. De gør det muligt at rejse, stort set, hvorhan man vil.
Og der er mange danskere der hver dag gør brug af disse selskaber, og mange er tilfredse.
Der er dog en del, der ikke er tilfredse. Det er ikke sikkert at den højtteknologiske nye minibus der står parkeret foran kontoret, også er den man rent faktisk kommer til at køre med. - Det er heller ikke altid at de har helt styr på hvor det nu var du skal hen. Der sker ikke spor ved at gentage jeres bestemmelsessted for føreren.
Tit afgår busserne til tiden, for at køre en kort tur, til et andet sted, hvor turister skal samles op. Dér kan I så vente et par timer.
Hvis arrangøren lover at det er en tur uden stop - Så mener han/hun uden stop - af betydning. Der kan godt lige dukke et enkelt eller 2 stop op.
Selv de store busser, skal man ikke stole 100 % på. Et år glemte de at sætte os af i Huahin, og da førerkabinen var lukket af, kunne vi først gøre opmærksom på dette, da vi stoppede for at spise ved en resteplads 4 timer senere. Det endte med at vi blev sat af i Hua Hin kl. 0300 om natten, i et industrikvarter. Ikke det nemmeste sted at finde en overnatning.
Det værste vi har oplevet er selskaberne der samler turister op fra nattogene ved Surat Thani. Arrangørerne står og hepper på én, for at man skal nå at komme med. Og når du har købt billet, får du besked på at vente 5 timer - eller de kører dig til en nedlagt Pier, hvor du kan vente. Derfra véd de at du ikke kan bruge andre end deres selskab.
Nogle af turistbøgerne advarer endda med firmanavn mod enkelte selskaber. - Og det er ikke uden grund.

Men lige for at gentage mig selv. Mange danskere er dagligt tilfredse med deres minibus tur. Man kan / skal ikke rigtigt undgå dem - Men man skal se sig for.

Husk på, at hvis du spørger en Thai, der ikke helt forstår hvad du siger, eller ikke kender svaret, er han mere tilbøjelig til at give dig ret, end til at sige at han ikke ved det.
Thomas
Lars
26-12-2008 12:04
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Hejsa Gall,

Glimrende beskrivelse som virker bekendt.

Vil blot sige at overalt i Thailand, hvor man bliver mødt af disse heppende meget aktive folk der vil arrangere ture og andet, bør man gå udenom.
Der findes ikke uafhængige officielle turist vejledere de steder.

De fleste af dem omkring sådanne busstop og lignende er aflønnede af nogle firmaer som de forsøger at få dig til at booke hos. Dvs måske dårlige bungalows eller dårligt beliggende, som de ikke kan få lejet ud, uden at bruge de metoder eller ture og færger der ligger langt væk eller sejler sjældent.

Tag lidt tid efter I er steget ud af bussen og spørg evt andre udlændinge til råds for at finde den bedste måde at komme videre på.

Godt nytår til alle.
Bent
19-01-2009 07:21
Bruger
Antal indlæg: 8
Tilmeldt: 19.01.09

Hallo gall!

Jeg spekulerer over, hvad det er for nogle minibusser, du taler om. Der er følgende vogntyper:l

(1) Pick up trucks med med to sæder på langs på ladet. De kaldes 'song tæw' (to rækker) på thai. Nogle danske turister kalder dem grisebiler. De er farlige at stige af og på. De kører i rute mange steder og koster som regel 10 -20 baht afhængigt af rutens længde. I Pattaya er de malet blå og kn ikke rigtigt finde ud af, om de vil køre i rute eller som taxi uden taxameter.

(2) DAIHATSU-vogne med sæder på ladet. De har små
hjul. Thailænderne kalder dem 'see lor' (fire hjul). De kører i rute nogle steder i Bangkok og koster 5 - 10 baht.

(3) Toyota og IZUZU airconditionerede halve rugbrød
med plads til 12 passagerer. Nogle kører i rute over lange strækninger i Bangkok, hvor de udgør et alternativ til bybusserne. Det koster 25 baht at komme fra den ene ende af byen til den anden ad ekspresvejen. Andre kører for firmaer, der sælger sight-seeing ture til turister i hotel-lobbier og lignende steder.

(4) Toyota Commuter. En meget komfortabel airconditioneret vogn med plads til ca. 12 passagerer. Jeg har kun set den køre i ruter til og fra busterminslen ved Suwarnabhumi-lufthavnen. Turen koster 30 baht. Hvis man er heldig, kan man blive samlet op f.eks. ud for Central Department Store på Bangna-Trat Road.

(5) Mercedes airconditioneret minibus med plads til måske 20 passagerer. De kører i faste ruter i Bangkok, hvor de blev introduceret omkring 1991 som et luxuriøst alternativ til bybusserne. Man var garanteret en siddeplads. De havde aviser til udlån og tv. Begge dele er siden forsvundet, og vognene er nu noget ramponerede. Billetten koster vel 20 baht.

Mvh
Bent Jensen
gall
19-01-2009 08:04
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Dem der tilbyder ture mellem de forskellige turist destinationer (Uanset maerke) de store busser kan man ogsaa vaere uheldig med. - Du kan ogsaa hyre en Song Thiaw (forkert stavet) Til laengere ture - Og du kan vaere heldig at faa en tur helt som aftalt - eller maaske ikke. Man maa vel bare betragte det som en oplevelse.
Kan ikke fortaelle hvad maerke de minibusser vi har koert i havde, da jeg ikke interesserer mig for dette.
Thomas

gall
16-07-2012 07:04
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Som en tilføjelse kan jeg nævne at vi engang stod i Khao Lak, og gerne ville til Ranong. Her kunne vi (tilsyneladende) ikke hyre en minibus, så vi måtte finde en taxa, hvor vi kunne blive enige om prisen.
Vi spurgte de forskellige selvskaber hen langs hovedvejen, og den ene udbydere var lidt billigere end de andre. Heldigvis bad vi føreren om at gentage vores bestemmelsessted inden afgang. På trods af, at vi havde nævnt det flere gange, havde de forstået det som Ao Nang.. altså sydpå, og ikke Ranong som var vores bestemmelsessted nordpå.

VIP bus som på billedet kan være ganske behagelig at køre med. Men husk stadig at sikre dig at chaufføren ved hvor du skal af, især hvis du ikke skal af på en af hoved destinationerne.

Thomas
big-viking
16-07-2012 09:16
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 179
Tilmeldt: 29.12.09

Det er med livet som indsats at blive fragtet rundt i Thailand minibus eller hvilken som helst anden bus. Der sker dagligt ulykker.
Steen J
16-07-2012 09:28
Bruger
Antal indlæg: 278
Tilmeldt: 13.11.08

Jeg ikke give dig ret i, at minibusserne køre ad helvede til. Jeg tager fra HH og til Bkk og retur, ca. 3 gange/mdr. og så volsomt som du beskriver det, DER er jeg IKKE enig
Mvh.
Steen
kimsen
24-07-2012 22:08
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

Det er med livet som indsats at blive fragtet rundt i Thailand minibus eller hvilken som helst anden bus.
Der sker dagligt ulykker.



interessant påstand,..
bygger den på en eller flere tilgængelig statistik / s', ?

personlig er jeg temmelig enig med .. 'Steen J'
altså vurderet ud fra de forholdsvis få bus og minibus transporter jeg selv har været med,

om noget er farligt / risikabelt, skal vel ses i forhold til hvor mange % ulykker der sker, (statistik)

i marts måned (2012) - sad jeg og nød en kop kaffe, foran en 7/11 shop,
på hovedvejen, - et par km. syd for Pattaya,
samtidig kunne jeg ikke undgå at bemærke hvor mange turistbusser der faktisk passerede,
det var ret overvældende, i gennemsnit vel ca. 1 pr. sekund, altså 3600 i timen
det kan have været en 'heldig / uheldig' dag, men det er nok ikke helt ved siden af statistikken,

til sammenligning har jeg de sidste par dage kørt en del rundt i danmark, (jylland og fyn)
hovedsagelig motorvej, men også en del bi-veje / margueritruter, mm. - i alt ca. 500 km
i den tid har jeg ikke mødt en eneste turistbus,-- hverken stor eller lille,
masser af campingvogne og autocampere, et par busser i rute, osv.
men ikke én turistbus, (på vejene)
det er vel og mærke nu her i højsæson / feriesæsonen (juli)

man kan vel ikke påstå der sker mange busulykker i danmark, - men det sker,
og hvis ulykkerne sættes i forhold til antallet af bus-trafik Dk / Th
så er det vel et spørgsmål hvor det er farligst,- altså størst risiko for uheld pr. bus, - Tænker
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)

big-viking
25-07-2012 05:15
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 179
Tilmeldt: 29.12.09

Nu er der jo flere aspekter der spiller ind. I Danmark er der kørehviletider, fartspærrer i busserne, 2 chauffører på de Europæiske turer. OK der er nogle enkelte selskaber der benytter 2 chauffører i Thailand. Ellers er der sgu ikke noget i Thailand der forhindre en Thai chauffør at kører som han lyster. Det er med fodpedal i bund og godt med Redbull, bed til Buddha og håbe på det bedste. Når vi ligger og kører 120 og bliver overhalet af div. busser, tænker man sgu sit. Har selv i 87 været ude for en busulykke i Thailand. På vej hjem fra Pattaya bragede bussen ind i en tankvogn, hvor bl.a. chaufføren, stewarden og en Inder blev dræbt. Siden har jeg ikke sat mine ben i en bus i Thailand. Jeg vil til enhver tid fraråde folk at køre med minibusser og div. andre busser her i Thailand. Chaufførerne er en flok Yabe heads og det er med livet som indsat i mine øjne. Så om der er flere busser/minibusser i Thailand er for den sags skyld ligegyldigt. Det er love/regler samt chaufførenes ligegyldighed der er skyld i alle disse ulykker.Nono
kimsen
25-07-2012 21:11
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 493
Tilmeldt: 25.07.11

Nu er der jo flere aspekter der spiller ind

helt enig,
I Danmark er der kørehviletider, fartspærrer i busserne

lige så enig, - de danske chauffører er under stort pres,

det er også forbudt at overskride hastighedsgrænserne,
spirituskørsel, røveri, tyveri, mm. er også ulovligt,
ikke desto mindre bliver loven overtrådt hver eneste dag, time, minut, sekund,

et ret stort antal danske taxier, bliver kørt af ikke danske chauffører,
der bestemt ikke altid overholder færdselsreglerne,
i det hele taget bliver den danske transportbranche efterhånden udskiftet
med udenlandsk arbejdskraft,
http://www.information.dk/283254

Har selv i 87 været ude for en busulykke i Thailand. På vej hjem fra Pattaya bragede bussen ind i en tankvogn,
hvor bl.a. chaufføren, stewarden og en Inder blev dræbt. Siden har jeg ikke sat mine ben i en bus i Thailand.

det var meget uheldigt,
det er måske forklaringen på din modstand over for Thailands transportbrance,
har du nogen idé om hvor mange andre danskere der har været lige så uheldig, ? (stk. / %)

jeg havde også en tante, der blev bidt af en hund (labrador hvalp)
siden har hun hadet hunde,-- Tænker

Siden har jeg ikke sat mine ben i en bus i Thailand. Jeg vil til enhver tid fraråde folk at køre med minibusser
og div. andre busser her i Thailand. Chaufførerne er en flok Yabe heads og det er med livet som indsat i mine øjne

Hm,.. så vil du måske opfordre de ca. 150.000 danske turister, der skønnes hvert år, at besøge Thailand,
til at gøre det samme,-- eller måske ligefrem boykotte Thailands transportsystem,
indrigs-flyvningen har vel også Thailandsk personale / piloter, ?

.
- Jo mere man ved,.. jo mere ved man man ikke ved... (sikkert skrevet af en lærd)

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Tage hund med til thailand Generelt 2 25-03-2024
Problem at veksle danske kroner i Thailand Valuta og banker 36 29-12-2023
Thailand fået ny Premierminister 22. august. Løbende opdatering siden valget. Politik 12 01-09-2023
22-årig komet fra Thailand vandt guld i herresingle i badminton VM i København Nyheder 1 28-08-2023
Steder i det sydlige Thailand uden Russer Rejseplaner 4 26-07-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 14
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,235
· Nyeste bruger: Mogms
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder