Debatemne: Thaiguide :: bank konto i thailand

Oprettet af easter d. 01-03-2009 11:54

Hej :-)

jeg har været en del gange i thailand inden for de sidste 12 - 15 år og bliver nok aldrig
træt af at kommer der ;)

her sidste sommer anskaffet jeg mig så et sted at bo, så jeg ikke skal bruge tiden på
div. hotel og i den forbindelse ville jeg gerne have en konto i en bank så men ligesom
har lidt styr på den del af rejsen
jeg gik ind i en bank med pas og mit 30 dages visum men kunne ikke oprette en konto.

er der nogle der ved hvad det kræver af visum ( 90 dage ? ) for at få lov til at lave en konto

håber at i kan hjælpe mig

Mvh Easter

Oprettet af jsh71 d. 02-03-2009 14:30

Nu ved jeg ikke hvor i thailand du er og hvilken bank du har været inde i, men prøv en anden bank. Jeg har selv karsikorn bank og dem har jeg haft 2 gange aldrig haft problemer. Det eneste jeg havde med var mit pas og et visit kort på det hotel jeg boede.

Selvom du får afslag i en filial kan du bare gå ind i en anden, så skal det nok lykkedes en dag.

Oprettet af easter d. 03-03-2009 00:36

jsh71 skrev:
Nu ved jeg ikke hvor i thailand du er og hvilken bank du har været inde i, men prøv en anden bank. Jeg har selv karsikorn bank og dem har jeg haft 2 gange aldrig haft problemer. Det eneste jeg havde med var mit pas og et visit kort på det hotel jeg boede.

Selvom du får afslag i en filial kan du bare gå ind i en anden, så skal det nok lykkedes en dag.

Hej...

jeg har købt et hus i pattaya lige uden for bangkok.. så det er jo der jeg bruger min tid for det meste :D

kan heller ikke forstå at man skal vise dem et visa på 3 mdr. eller ligende for at åbne en konto ??

håber at jeg en gang finder en løsning

Oprettet af jsh71 d. 03-03-2009 10:52

Jamen så er der nok ingen problemer, så tager du bare dit pas i lommen og går ind i en bank, siger de nej i den første går du bare ind i den næste.

Oprettet af Lars d. 04-03-2009 07:58

Som JSH71 skriver, så gå bare fra dør til dør næste gang du kommer og det burde lykkedes.

Mht dit spørgsmål om hvilken visum type der ellers kræves. Det vil typisk være et 12 mdrs Non Immigrant visum (Non-Imm), arbejdstilladelse eller permanent opholdstilladelse.

Non-Imm visum gives til f.eks. personer, der er gift med en thailænder, pensionister (50+), studerende, arbejde indtil arbejdstilladelse haves.

Bangkok Bank skriver lidt hvordan om det her:
www.bangkokbank.com/Bangkok+Ban...

De skriver bl.a. at har du turist visum kan du få en konto, hvis du f.eks. kan vise:
"A letter of recommendation from your bank abroad. This must be a bank which is acceptable to Bangkok Bank and sent to Bangkok Bank via SWIFT*" eller hvis du kan vise du bor her, "certificate of residence" (dit hus måske?)

Det er også en god FAQ. www.bangkokbank.com/Bangkok+Ban... Prøv at se pkt 9 og 12 i den. Der beskrives, hvordan du som turist kan få en speciel konto, med hævekort til brug i Thailand. Men de konti laves kun på deres hovedkontor i Bangkok.

Oprettet af Lars d. 15-03-2009 18:52

En af grundene til, at det er lidt besværligt at åbne en bank konto kunne være at Thailand forsøger at mindske antallet af gæster, der kommer med kufferten fuld af kulørte pengesedler. Sætter dem ind i en bank i Thailand og så bruger dem derfra enten i Thailand eller andre lande.

F.eks. den specielle turist konto der er lavet så pengene ikke kan hæves udenfor Thailand.

Oprettet af jodohjort d. 29-03-2009 12:26

kasikorn bank, er den nemmeste at få oprettet en konto i, jeg fik en konto der i efteråret uden problemer, viste kun mit pas, det var nok fordi jeg havde en thaier med som var kunde i banken, så var der ingen problemer

Oprettet af DanishViking d. 01-05-2009 06:49

Ayudhya Bank eller Kasikorn Bank plejer kun at ville have en kopi af pas og et bevis pa din adresse i Thailand.

Oprettet af Bent d. 02-06-2009 15:37

Lars skrev:
En af grundene til, at det er lidt besværligt at åbne en bank konto kunne være at Thailand forsøger at mindske antallet af gæster, der kommer med kufferten fuld af kulørte pengesedler. Sætter dem ind i en bank i Thailand og så bruger dem derfra enten i Thailand eller andre lande..

Det er ren spekulation. Ligesom Herrens veje er de thailandske myndigheders bevæggrunde uransagelige.

Men jeg kan bekræfte, at der er - eller var - russere, der via thailandske mellemmænd vekslede store penge i thailandske banker. Thailanderne havde en thailandsk politibetjent med som livvagt.

Lars skrev:
F.eks. den specielle turist konto der er lavet så pengene ikke kan hæves udenfor Thailand.

Ja, hvad med den.?

Mvh
Bent

Oprettet af Bent d. 02-06-2009 15:50

[b]easter skrev:.

jeg har købt et hus i pattaya lige uden for bangkok.. så det er jo der jeg bruger min tid for det meste :D
kan heller ikke forstå at man skal vise dem et visa på 3 mdr. eller ligende for at åbne en konto ??
håber at jeg en gang finder en løsning

Jeg har også tænkt mig at slå mig ned i Pattaya, så jeg vil gerne have oplyst, hvilken bank du gik forgæves i . så jeg ikke spilder tiden med at gå i den bank. Det er vist et ønske, flere medlemmer at denne diskussionsgruppe deler.

Og lad os venligst vide, hvilken bank du får konto i, hvis du lykkes med at får konto i en bank.

Mvh
Bent

Oprettet af lykkejensen d. 06-06-2009 17:43

Det er da ingen problem at få en bank konto i Thailand.
Gå ind i en af de "grønne" banker (Kasikorn Bank) og husk dit pas og en adresse i thailand. Så åbner de en konto med det samme og du får et hævekort, som du kan bruge overalt. (pinkoden får du med det samme, så der er ikke noget med, at man skal vente på at den kommer med posten)
Du skal dog lige huske at have lidt penge med at sætte ind.

Min mand og mig gjorde det sidste gang vi var i Hua Hin og det gik meget nemt........

Oprettet af ding d. 07-04-2010 10:14

Jeg har selv konto i siam commercial bank og det eneste jeg brugte i sin tid var mit 3 måneders visum og min adresse.. men det er kun et almindeligt hævekort.. men udemærket når man kommer fra Danmark med hele feriebudgettet i kontanter og skal have et sted at anbringe dem.. Og du kan hæve i alle de andre bankers atm automater uanset hvilken bank du har

Oprettet af Lars d. 18-04-2010 07:34

Hvis ellers pengene til ferien tåler dagens lys ;) , så vil jeg bruge internet bank til overførsel af pengene fra Danmark til Thailand i stedet for at tage kontanter med.

Det er billige - veksel kursen er højere og gevinsten overstiger nemt bankgebyrerne.

Det er mere sikkert end rende rundt med 10 - 20.000 kroner eller mere i kontanter.

Oprettet af easter d. 31-05-2010 07:53

hej..

med hjælp fra en ven i pattya er det nu lykkes mig at få den ønsket bank bog.
jeg gik hen i Kasikorn Bank og faktisk uden problemer var det hele på plads
i løbet af 15 min. husk pas, de skal have en kopi

jeg har så siden hen overført penge til kontoen fra dk via netbank uden problemer
en dejlig måde at at gøre det på. var ikke så glad for at skulle have alle de penge
liggende i huset man ved jo aldrig.

Mvh Easter

Oprettet af big-viking d. 31-05-2010 10:05

Har selv Bangkok Bank og ingen problem med at få konto der..

Oprettet af aaby d. 21-08-2010 21:31

big-viking skrev:
Har selv Bangkok Bank og ingen problem med at få konto der..

For fire fem uger siden skulle jeg have vekslet en check. Jeg har været kunde hos Kasikorn Bank i 18 år, da jeg begyndte der, hed det Thai Farmers bank.

Min bankkonto var så i en by langt fra hvor jeg nu opholder mig mest, når jeg er i Thailand. Så jeg gik ind i den Kasikorn bank der lå i det indkøbscenter jeg brugte.

De kunne ikke modtage min check til min konto i en anden filial, tak skæbne, skulle jeg rejse med nattog osv, frem og tilbage, for at få indsat beløbet på en lille chek?

Det hele endte med, at filialbestyreren åbnede en konto, en ny konto, han brugte en af mine bekendtes adresse, en træffes der adresse.

Det var nok. Jeg blev bedt om at sætte 1.000 bath ind på den nye konto, og måtte betale 500 bath for et ATM kort.

Oprettet af Lars d. 28-08-2010 14:35

Når jeg har fået disse Visa Electron ATM kort, har jeg altid fået den type der ikke har hverken navn eller billede på. Til gengæld får du det med det samme og de virker med det samme.

De kan meget nemt bruges af stort set alle personer i forretninger, restauranter m.m., da forretninger og restauranter stort set aldrig tjekker underskriften og der ikke som i DK bruges PIN kode til at betale med. Kortet køres igennem forretningens maskine og du skriver under på kvittering.

Men du kan få lavet kort med billede på for få hundrede baht. Men skal så vente nogen tid.

For nylig glemte en politiker på Phuket sit ATM kort i et supermarked (eller kassedamen "glemte" at give kortet tilbage) og vupti havde ekspedientens bekendte købt en bærbar computer på kortet i forretning lige i nærheden.

Jeg har også prøvet det med at indløse check i andre fillialer. For check udstedt i Baht er det ikke noget problem i Bangkok at indløse den i forskellige fillialer (min egen fillial er i Bangkok). Men da jeg prøvede i en anden provins, sagde de, at den skulle cleares i Bangkok og det ville tage 7 arbejdsdage. Forøvrigt også Kasikorn Bank, men checken var udstedt i Baht.

Checks i anden valuta end baht har jeg også set kun kan indløses i min egen filial. Med 4 ugers clearingstid. Krungsri Bank tilbyder også som Kasikorn at oprette ekstra konto i anden fillial som Aaby skriver.

Oprettet af aaby d. 28-08-2010 19:11

Lars skrev:
Når jeg har fået disse Visa Electron ATM kort, har jeg altid fået den type der ikke har hverken navn eller billede på. Til gengæld får du det med det samme og de virker med det samme.

De kan meget nemt bruges af stort set alle personer i forretninger, restauranter m.m., da forretninger og restauranter stort set aldrig tjekker underskriften og der ikke som i DK bruges PIN kode til at betale med. Kortet køres igennem forretningens maskine og du skriver under på kvittering.

Men du kan få lavet kort med billede på for få hundrede baht. Men skal så vente nogen tid.

For nylig glemte en politiker på Phuket sit ATM kort i et supermarked (eller kassedamen "glemte" at give kortet tilbage) og vupti havde ekspedientens bekendte købt en bærbar computer på kortet i forretning lige i nærheden.

Jeg har også prøvet det med at indløse check i andre fillialer. For check udstedt i Baht er det ikke noget problem i Bangkok at indløse den i forskellige fillialer (min egen fillial er i Bangkok). Men da jeg prøvede i en anden provins, sagde de, at den skulle cleares i Bangkok og det ville tage 7 arbejdsdage. Forøvrigt også Kasikorn Bank, men checken var udstedt i Baht.

Checks i anden valuta end baht har jeg også set kun kan indløses i min egen filial. Med 4 ugers clearingstid. Krungsri Bank tilbyder også som Kasikorn at oprette ekstra konto i anden fillial som Aaby skriver.

Jeg har været kunde hos Kasikorn siden 1991, fra da det hed Thai Farmers Bank.

Da jeg skulle hæve en check, i dollars, udstedt af et verdenskendt firma, skulle jeg henvende mig i den bank, hvor jeg havde en konto. 10 timers rejse, cirka, fra Bangkok.

Bestyreren forsøgte selv at ringe til min afdeling, for at høre om han kunne sende checken til dem, igen, alle regler kan bøjes, hvis man husker at smile, osv.

Det var bestyreren selv, som kom med løsningen, at jeg kunne åbne en konto hos ham. Der var nogle detaljer, som blev bøjet. Jeg opgav en "træffe adresse", fik en fax sendt til bestyreren som bekræftede at jeg bestemt kunne træffes på den opgivne adresse.

Jeg fik så en ny konto, filialbestyreren bøjede et par regler, og åbnede en konto til mig.

Der skulle helst mindst 1.000 bath ind som startkapital. Det kom der så.
TM kortet skulle jeg betale 500 bath for, penge som jeg ikke får tilbage.

De modtog checken, og sendte den videre. de fortalte mig ikke hvor lang tid det tog, det ved jeg nu, både fra Lars´ forklaring her over, og fra min erfaring, pengene fra checken var der pludselig i går, og det er fire uger siden indleveringen.

Fire uger, det gør vel ikke noget, når man ved hvad man har at rette sig efter.

Det med at bøje regler ved oprettelse af konti. jeg ved, at det hjælper at komme ind i en bank, med en bekendt eller familie, som allerede er kunde i banken. Muligheden for bøjning af regler stiger voldsomt :-D

Og hvis man får nej i den første afdeling, bør man gå videre til den næste afdeling, og den næste afdeling, hvis man begynder fra morgenstunden, vil jeg godt vædde på at man har en konto inden eftermiddagen er slut. :-D

Man kan også prøve i forskellige bankers forskellige afdelinger.

Der er ingen grund til at give op, selv om man ikke opfylder betingelserne.

Redigeret af aaby d. 28-08-2010 19:15

Oprettet af Lars d. 11-05-2011 18:30

Jeg vil stadig mene, at rejser nogle regelmæssigt til Thailand eller på en længere ferie, er en lokal bankkonto og hævekort absolut at foretrække. Det er den billigste måde mht veksling og meget nemmere og billigere at hæve penge.

Forleden fik jeg spørgsmålet om hvordan og hvor let det er at åbne en bankkonto i Thailand - og hvad bankerne kræver at dokumentation.

Tiderne skifter. Der strammes op og slækkes på "fortolkninger" af reglerne fra tid til anden?

Kasikorn Bank har haft ry for at være en af de banker som var nemmere at andre at åbne bankkonto i og som var "bedre" til at bøje reglerne.

Er der nogle, der har nye erfaringer med om det stadig er sådan eller er det idag andre banker som er at foretrække.

Hvordan så med Internet bank? Er det lige nemt i alle banker. (har selv internet bank i 3 banker, men ved ikke hvor nemt det er at få idag som turist)

Oprettet af keniko d. 13-05-2011 13:09

Lars skrev:
Jeg vil stadig mene, at rejser nogle regelmæssigt til Thailand eller på en længere ferie, er en lokal bankkonto og hævekort absolut at foretrække. Det er den billigste måde mht veksling og meget nemmere og billigere at hæve penge.

Forleden fik jeg spørgsmålet om hvordan og hvor let det er at åbne en bankkonto i Thailand - og hvad bankerne kræver at dokumentation.

Tiderne skifter. Der strammes op og slækkes på "fortolkninger" af reglerne fra tid til anden?

Kasikorn Bank har haft ry for at være en af de banker som var nemmere at andre at åbne bankkonto i og som var "bedre" til at bøje reglerne.

Er der nogle, der har nye erfaringer med om det stadig er sådan eller er det idag andre banker som er at foretrække.

Hvordan så med Internet bank? Er det lige nemt i alle banker. (har selv internet bank i 3 banker, men ved ikke hvor nemt det er at få idag som turist)

Hej

Jeg oprettede uden problemer konto i Kasikornbank da jeg var i LOS her i Marts måned. Fik visa elektronkort samt netbank oprettet med det samme. Net bank virker upåklageligt.

Jeg tog en afdeling der ligger på Beach Road i Jom Thien.

Mvh

K

Oprettet af Lars d. 16-05-2011 11:58

Hej Keniko,

Hvad ville banken se af dokumentation? Havde du turist visum eller bare 30 dages stemplet i passet?

Hvordan med netbank. Kan altid se kontooversigt osv, men for at lave transaktioner skal der indtastes en kode hver gang. Koden sendes som SMS til thaitelefonnummer?

Dvs svær at bruge fra Danmark?

Oprettet af keniko d. 17-05-2011 10:44

Lars skrev:
Hej Keniko,

Hvad ville banken se af dokumentation? Havde du turist visum eller bare 30 dages stemplet i passet?

Hvordan med netbank. Kan altid se kontooversigt osv, men for at lave transaktioner skal der indtastes en kode hver gang. Koden sendes som SMS til thaitelefonnummer?

Hej Lars

Nej jeg viste mit pas, hvori jeg havde turistvisum samt politi stempler(da jeg denne gang også fik lavet thaikørekort).
Herefter skulle jeg opgive en adresse hvor vi boede. Skal lige nævne, at jeg er thai gift og min kone og jeg bor i DK.

Net bank fungerer fint herfra danmark, jeg logger mig på og vælger engelsk og kan foretage de transaktioner jeg nu har lyst til. Jeg får ingen sms eller noget der ligner?

Mvh

K.

Oprettet af Lars d. 30-05-2011 09:47

Kan da lige tilføje, at herren spurgt til det med at oprette en bankkonto, i mellemtiden fået konto og Visa Electron kort. Det fik han uden problemer i Kasikorn Bank i Bangkok.

Han havde ikke turist visum, men blot det 30 dages indrejse stempel i passet, som gives til danskere der kommer (med flyver) til Thailand uden visum.

Mht netbank, tror jeg at jeg måske har en "standard" version af bankernes netbank. Der bruges et system hvor du får en sms med en kode, hver gang du laver en væsentlig transaktion - overføre penge til andre, eller betaler en regning osv.

Skal måske selv bede om at få en løsning med en pinkode i stedet - udover login password?

Oprettet af Thong9 d. 06-05-2012 15:33

keniko skrev:
Lars skrev:
Hej Keniko,

Hej Lars

Nej jeg viste mit pas, hvori jeg havde turistvisum samt politi stempler(da jeg denne gang også fik lavet thaikørekort).
Herefter skulle jeg opgive en adresse hvor vi boede. Skal lige nævne, at jeg er thai gift og min kone og jeg bor i DK.

Net bank fungerer fint herfra danmark, jeg logger mig på og vælger engelsk og kan foretage de transaktioner jeg nu har lyst til. Jeg får ingen sms eller noget der ligner?

Mvh

K.

Politistempler i et pas pga. koerekort.......Det har jeg dog aldrig vaeret ude for, trods jeg baade har til bil og mc..........Har jeg misforstaaet noget ? Ioevrigt har jeg ikke haft mit pas med, kun en kopi.

Er ioevrigt enige med de fleste, en konto er intet prbl.

Redigeret af Thong9 d. 06-05-2012 15:42

Oprettet af Lars d. 10-05-2012 10:00

Har heller aldrig fået stempler i passet i forbindelse med kørekort. De set kørekort og fået signeret kopi.

Mener flere banker har to typer koder til betaling i netbank.

En med login/kode og en sms kode. sms kode tilsendes og tastes ind som sikkerhedskode ved transaktioner i netbank.

Den anden har PIN2 i stedet for sms. Det så en kode der altid er den samme som skal tastes ind ved transaktioner.

Så skal netbanken bruges fra Danmark med dansk tlf skal der måske spørges om denne PIN2 eller se om typen kan ændres online.

Må gerne rette hvis jeg er forkert på den.

Oprettet af KimP d. 14-02-2013 16:29

Forrige gang jeg var i Thailand, besluttede jeg mig for at få konto i Thailand. Jeg gik ind i Kasikorn Bank med mit pas, thai mobil nr. og en adresse, og fik en konto med det samme... Ingen problemmer der..

Gjorde det da jeg blev træt af den begrænsning der er på dankse hævekort.

Oprettet af Lars d. 17-02-2013 16:31

KimP, hvor var det henne i Thailand?

Har hørt der kan været stor forskel fra by til by?

Havde du turist visum eller andet visum eller blot ankommet og fået 30 dages stempel ved ankomst?

Oprettet af Jos_38 d. 17-02-2013 17:08

Første gang jeg fik en bankkonto var også i Kasikorn, jeg var her på et 3x60 dages visum...

Men det er ufatteligt så meget papir, stempler, kopier af pas og underskrifter der skal til, bare for at åbne en konto som man i sidste ende kun kan hæve på, og kun så længe der er penge på kontoen :) Man skulle tro man havde bedt om nøglerne til guldreserven...

.

Oprettet af kimsen d. 06-08-2013 14:47

Det ser meget positivt ud,. bestemt værd at overveje,. :)

nogen der ved hvilke omkostninger der er forbundet med en Thai bankkonto,. ?
jeg tænker på :
- oprettelse,
- overførsel fra Danske Bank (i DK)
- og pris ved brug af kortet,

+ hvor stort beløb kræves indsat. ?

.

Oprettet af Robert Kronberg d. 06-08-2013 15:14

Såvidt jeg mener, så er det gratis at åbne en konto, men frit efter hukommelsen koster det 200 baht for et ATM-kort eller 300 baht for et debit-kort.

Eftersom det er et debitkort, er der ingen pris ved brug af kortet, dog er der et mindre gebyr, hvis du hæver penge i en fremmed banks ATM-automat.

?rsgebyret for debit-kortet er omkring 200 baht.

Ved oprettelse af privatkonto skal der indsættes 500 baht.

Jeg kender ikke Danske Bank, men har Jyske Bank.

Det koster 20 kroner at sende penge fra Jyske Bank, og 200 baht at modtage penge. Der er muligvis også trukket nogle andre gebyrer, men dem kan jeg ikke se, da jeg sender i kroner og modtager i baht.

Der er nemlig nogle gange trukket mere end 200 baht, når kunder i Danmark sender penge. I sidste betaling fra Danmark var der trukket 450 baht, men kender ikke afsenderbanken.

Hilsen, Robert

kimsen skrev:
Det ser meget positivt ud,. bestemt værd at overveje,. :)

nogen der ved hvilke omkostninger der er forbundet med en Thai bankkonto,. ?
jeg tænker på :
- oprettelse,
- overførsel fra Danske Bank (i DK)
- og pris ved brug af kortet,

+ hvor stort beløb kræves indsat. ?

.

Oprettet af Lars d. 07-08-2013 14:07

Kimsen, syntes helt sikkert det er en god ide for dem der kommer tilbage jævnligt eller er her længere tid.

ATM kort eller ATM - debit kort/VISA electron.

Du skal nok vælge et debit kort ellers mener jeg kun det kan bruges til at hæve kontanter i bankens egne automater.

Kortene får du på stedet. De har ikke kontohavers navn eller billede, på så de tager bare et fra lager og giver dig. Skal så aktivere det i en automat og taste pinkode ind.

Lige nævne at du sammen med kortet får en bankbog.

Vil du hæve penge inde i en bank skal du have bankbogen og pas med (hvis du f.eks skal bruge flere penge end du kan hæve i automaten per dag). ATM kort vil de ikke acceptere (ingen navn og billede).

Når du får et ATM kort er der per automatik lagt en begrænsning for hvor meget du kan hæve og købe for om dagen. Det smart hvis nogle skulle få det i sine hænder.

Beløbet varerer måske fra bank til bank. Seneste kort jeg fik havde en grænse på 20.000 baht fra starten. Grænsen kan hæves ved at bede om det i banken. Andre jeg har haft havde 40.000 baht grænse.

Nogle forretninger og hoteller vil de prøve at opkræve 3 % gebyr. I forretninger plejer jeg at sige at det må de ikke og vil ikke købe noget og ser ud til at gå igen. Så er der lige pludselig ikke noget gebyr

Du kan også hæve penge på debit kortet i f.eks Danmark. Så betaler du vist omkring 100 baht per hævning og dertil et tab på omkring 1,5 % i kursen (samme princip som hvis du hæver på kreditkort i Thailand)

På thaiguide er der en sammenligning af hvad 100.000 baht vil koste i kroner, hvis man veksler kontanter, bruger kreditkort kreditkort, pengeoverførsel til thailandsk konto osv.
Hvad koster 100.000 Baht?

Oprettet af kimsen d. 14-08-2013 16:02

debit kort/VISA electron

Det ser ud til at være en god løsning, fremfor at slæbe rundt med en større pose
kontanter,.. for at undgå de dyre danske bankgebyrer. :)

.

Oprettet af kimsen d. 11-01-2014 06:43

Ja,.. så fik jeg oprettet en konto, med bog og hævekort, (6 uger siden)
det kostede 1000 thb i Kasikorn bank,.. hvoraf 200 thb står på kontoen,.. sikkert et min. beløb.

det var der ikke nogen problemer i,

nu har jeg så forsøgt at overføre 10.000 Dkk fra Danske Bank til Kasikorn Bank, (for første gang)
Torsdag d. 2.01.2014 (sent Thaitid - morgen i DK) 'arbejdede' overførslen stadig,
tidlig Fredag 3.01.2014 (Thaitid) var overførslen gennemført fra Danske Banks vedkommende,

jeg har læst rundt omkring på nettet at overførslen tilsyneladende tager 2 - 3 arbejdsdage,

MIN overførsel har indtil nu varet 9 dage (6 arb. dage) intet er dog overført (endnu)
jeg har spurgt rundt i flere af Kasikorns afdelinger,.. om hvor lang tid de mener det varer endnu,

nogle svarer 3 - 5 dage, andre måske 8 dage eller mere,

det kunne være rart at høre om andre Danskeres erfaring med konto i Kasikorn Bank,
(evt. anden Thai Bank)

altså tiden det tager at overføre penge,.. ?

PS. overførslen fra Danske bank ser sådan ud,..måske der er fejl i den,
men umiddelbart godkendt af Danske Bank.

.

Redigeret af kimsen d. 11-01-2014 06:46

Oprettet af Thong9 d. 11-01-2014 12:28

Den foerste konto jeg fik her i landet er ca. 9. aar siden, der gik ogsaa mange dage, jeg fandt saa ud af, at mine penge gik over en bank i Hong kong, det fik jeg stoppet og efter det gaar der 2. dage med en overfoersel, det er dog ikke saa aktuelt for mig mere da mine penge ryger direkte ind paa min thai konto, og de er til disp. et par dage foer d. 1'ste.

Naa ja, jeg har jubilaeum med min kone idag...9. aar...livet er skoent !

Oprettet af Steen J d. 11-01-2014 15:13

kimsen skrev:
Ja,.. så fik jeg oprettet en konto, med bog og hævekort, (6 uger siden)
det kostede 1000 thb i Kasikorn bank,.. hvoraf 200 thb står på kontoen,.. sikkert et min. beløb.

det var der ikke nogen problemer i,

nu har jeg så forsøgt at overføre 10.000 Dkk fra Danske Bank til Kasikorn Bank, (for første gang)
Torsdag d. 2.01.2014 (sent Thaitid - morgen i DK) 'arbejdede' overførslen stadig,
tidlig Fredag 3.01.2014 (Thaitid) var overførslen gennemført fra Danske Banks vedkommende,

jeg har læst rundt omkring på nettet at overførslen tilsyneladende tager 2 - 3 arbejdsdage,

MIN overførsel har indtil nu varet 9 dage (6 arb. dage) intet er dog overført (endnu)
jeg har spurgt rundt i flere af Kasikorns afdelinger,.. om hvor lang tid de mener det varer endnu,

nogle svarer 3 - 5 dage, andre måske 8 dage eller mere,

det kunne være rart at høre om andre Danskeres erfaring med konto i Kasikorn Bank,
(evt. anden Thai Bank)

altså tiden det tager at overføre penge,.. ?

PS. overførslen fra Danske bank ser sådan ud,..måske der er fejl i den,
men umiddelbart godkendt af Danske Bank.

Kimsen

Desværre er jeg ikke hjemme lige nu, men mener, der er noget galt med swift koden til KS. Jeg har også den bank og min swift ser ikke sådan ud. Jeg prøver lige og bore lidt mere, men giv venligst besked, hvis du har løsningen, så jeg ikke bruger mere tid end nødv.. Der er jo kun en swift/banknavn.

Hilsen Steen

.

Oprettet af Steen J d. 11-01-2014 15:30

Kimsen

Mine overførsler er kun til banken (KASITHBK) og ikke til den specifikke bank, som jeg tror du sender til:

CHOLBURI (LAEMCHABANG CENTRE) KASITHBKLAM

Og derfor tror jeg det er bedst kun at sende til hoved banken KASITHBK, for så bliver de sat ind derfra på din konto, på den anden måde, sender de nok pengene videre til cholburi.

mvh. Steen

Redigeret af Steen J d. 11-01-2014 15:35

Oprettet af kimsen d. 11-01-2014 19:23

Naa ja, jeg har jubilaeum med min kone idag...9. aar...livet er skoent !

Stort tillykke,.. rart at høre der er nogle der kan få det til at fungere,. :22:
de mindre heldige forhold hører man desværre forholdsvis for meget om,.... :14:

Kimsen

Mine overførsler er kun til banken (KASITHBK) og ikke til den specifikke bank, som jeg tror du sender til:

CHOLBURI (LAEMCHABANG CENTRE) KASITHBKLAM

det kan jeg ikke rigtig forstå,.. prøv engang at kigge ind på sitet her
http://www.theswiftcodes.com/th...

der står en længere forklaring om hvad bogstaverne betyder, og hvorfor,

lidt længere nede, står koderne for Kasikorn Bank (nok kun banker af en vis størrelse / betydning)
der er en del forskellige swift koder at vælge imellem,
de begynder alle med 'KASITHBK' efterfulgt at yderlig 3 bogstaver

her skriver man CHOLBURI i stedet for Chonburi,.. det tog et stykke tid (for mig) at finde ud af,
det er da også muligt det er forkert,
men jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle have skrevet,
da det er den valgnulighed der passer bedst på Bankens adresse,

samme valgmuligheder var der da jeg udfyldte pengeoverførslen, !

på den anden side set,... er der vel et eller andet galt,
gad vide om det kan være den fejl jeg kan se nu,.. at jeg har stavet Chonburi
med 'm' i stedet for 'n'.... ??
(der står et eller andet sted at det skal udfyldes meget korrekt)

på den 3. side .. hvis man kan sige sådan,
så har jeg efterhånden købt en hel del via Ebay,.. og ALTID brugt den nøjagtige swift kode, til den pågældende person / firma / bank afd. (iflg. Bankens info)

.

Redigeret af kimsen d. 11-01-2014 19:27

Oprettet af Lars d. 12-01-2014 08:36

Hej Kimsen, du bare lige uheldig tror jeg.

Sendte for nogle år siden penge fra Danmark til et andet land end Thailand dog. Der var en fejl i kontonummer for modtager (en klovn skrevet forkert - mig selv. Den danske bank fandt dog frem til pengene. De kunne ikke videresendes i det land og det lykkedes den danske bank at få pengene retur til Danmark efter omkring 5-6 uger....

Jeg kunne være tilbøjelig til at være enig med Steen. At swift måske ikke er korrekt. At den i Laemchanban måske ikke dækker den afdeling du har kontoen i, men laemchabang området.

Har du prøvet at kontakte din afdeling og høre hvilken swift der skal bruges til dem? Evt kontakte Kasikorn på hovedtlf nummeret?

Den som Steen angiver er den som Kasikorn i Bangkok også har givet til mig. Der er også specielle numre til nogle bangkok områder, men de dækker måske alle afdelinger i Bangkok og derfor hovedadressen til nogle? Aner ikke meget om swift dog...(Har også Kasikorn Bank og et par andre).

Dog også lige forvirret da du skriver du har købt noget og der givet swift. Har du købt noget på ebay af samme person som du nu overfører til og der betalt med international bankoverførsel til samme persons konto, siden du betalt til samme swift på ebay? Så har du brugt denne swift før er den jo så OK.

Men kan også være stavefejlen som du skriver, Det er det måske. Kasikorn, din afdeling, må kunne fortælle hvad der er gået galt så det ikke sker igen.

Men ser ud til pengene er endt et sted hvor de ikke direkte kan finde sin ejermand og skal "manuelt" flyttes videre og det tager så lidt tid. Haha ja nogle siger 4 dage andre 8, det tror jeg blot dækker over at de ikke ved det, men giver et svar.

Har du fået nogen "bekræftelse/kvittering" fra Danske Bank, der viser din overførsel med detaljer om hvilken bank de er sendt til og hvornår de vi være til rådighed for udenlandsk bank?

Næste gang er jeg sikker på det kan lykkedes på de 2-4 dage som er normalen.

Oprettet af kimsen d. 13-01-2014 19:46

Hej Kimsen, du bare lige uheldig tror jeg

Ja,.. det må jeg nok sige,.. men det er så ikke første gang,
men det bliver efterhånden snart nogle dyrt 'sparede' penge med den konto / hævekort,

jeg har lige fået retur-mail fra Danske Bank,
som vil have et gebyr for at starte en undersøgelse (375,-) (2.254 baht)
som de skriver :

Tak for din mail.

Det tager normalt ca. 3-5 dage for pengene at nå til modtagerbanken.
Så jo, jeg vil give dig ret i at det har taget længere tid end normalt.

Vi kan godt starte en undersøgelse, men du betaler et gebyr på kr. 375,- for dette.

Istedet bør du kontakte modtagerbanken i Thailand og forhøre dig om de kan se noget.
Ofte beror det på at der ikke er 100% navnematch.

Hvis du ønsker at starte en undersøgelse bedes du skrive en besked til os fra din netbank
under menupunktet "kontakt og hjælp".

Med venlig hilsen
Heidi Nielsen
Danske Bank

-- 100% navnematch... det er vel det vi ikke boglig begavede
kaldte at der er slå,.. eller skrivefejl, ?

Dog også lige forvirret da du skriver du har købt noget og der givet swift. Har du købt noget på ebay af samme person som du nu overfører til og der betalt med international bankoverførsel til samme persons konto, siden du betalt til samme swift på ebay? Så har du brugt denne swift før er den jo så OK.

nej,.. Ebay har ikke noget med denne overførsel at gøre,
det var mere princippet, og bliver ikke brugt mere, da Paypal efterhånden har overtaget den slags,
men i de 'gode gamle dage' skrev man modtagers iban og swift kode + bank konto og reg. nr. på overførslen
når det var udenfor DKs grænser,

men som Danske Bank skriver har jeg allerede kontaktet den afdeling Kasikorn Bank, hvor jeg oprettede kontoen,
det blev jeg ikke meget klogere af,.. damen mente 5 - 6 dage måske mere,
og så stak hun mig et tlf. nr. jeg kunne ringe til for mere info,

men,.. min erfaring med at ringe og tale Engelsk med en Thai (Thai-Engelsk udtale)
er nærmest umuligt,.. især da jeg ikke selv er perfekt til Engelsk,... så bliver det rent gætværk,

men jeg må lige prøve at kontrollere kontoen igen i morgen,
og evt. køre ned i afdelingen og prøve at få fat i en der kan forklare lidt bedre
aller helst skrive det ned,... ret mange Thaier skriver ganske fint Engelsk,..
men udtalen,.. kan der komme mange sure miner ud af.

så noget skriftlig på en USB pen, med kopi af overførslen
så må jeg se om de kan forklare hvordan det skal udfyldes korrekt,

nogen der ved hvad der sker med de penge der allerede er overført fra Danske Bank,
om de evt. bliver sendt retur,.. eller på et eller andet tidspunkt havner på kontoen,.. ?

.

Oprettet af Lars d. 15-01-2014 15:06

Fin video der :)

Hvad der sker med pengene, hvis der ikke gøres noget ved jeg ikke. Men kunne tro de kunne blive stående i Thailand i lang tid. For nogen skal jo betale for tilbageførsel i givet fald?

Giver dig ret i at det ikke er nemt at snakke engelsk i telefonen med firmaer.

Men vil alligevel foreslå dig selv at rende efter pengene i Thailand og se om du kan finde dem her selv uden DDB hjælp.

Evt prøve hovednummeret til Kasikorn Bank,
02 888 88 00 - engelsk talende omstilling - så der ville jeg prøve først.
02 888 88 88 - thai omstilling.

Prøve at finde bekræftelsen fra DBB, som viser helt nøjagtigt hvor pengene er sendt til, afdelingsnavn, navn på kontohaver og kontonummer og hvornår pengene vil være til rådighed.

Det kan måske hjælpe banken i at spore pengene. Men skal nok tage til din egen afdeling eller den afdeling som pengene er overført til?

Jeg ville nok printe alle papirerne ud istedet for usb stick. Inden de får en USB sat i en computer osv er det blevet lukketid og måske må de slet ikke sætte usb stik i bankens computere af sikkerhedsmæssige årsager?

Generelt har jeg god erfaring med papir og blyant og tegne og fortælle når sproget driller. Tal, pile og tegninger giver god mening og thaierne tænker også mere i tegninger / billeder end tekst.

(mange vejledninger til husholdningsprodukter er lavet som tegneserier og ikke lange tekster)

Oprettet af girobank d. 16-01-2014 03:28

KIMSEN, de thailandske bankers veje og måder at klare tingene på er uransagelige-nogle gange total mystiske.

Bruger selv SCB, oprettede konto uden gebyr og fik hævekort,hvor jeg selv bestemte max hævninger pr. dag. Kan ændres.

Men forleden dag fik jeg bogen opdateret i maskinen udenfor og gik ind for at veksle lidt dansk mønt til thailands, da kursen var meget bedre end i lufthavnen.

Pengene på bordet, nej de ville se mit pas, den havde jeg ikke lige med, men viste min bankbog, uha nej sagde damen, men en chef blev tilkaldt og så var der pludselig ingen problem.
Kassedamen var mere interesseret i, hvad indestående var på på kontoen end at finde ud af at veksle.

Utrolig omstændig ekspedition, men jeg kunne egentlig kun trække lidt på smilebåndet og hele forløbet.

Min søn ville så også veksle lidt, men det var ikke muligt grundet manglende pas, problemet løst ved at jeg fik de danske penge i hånden og så måtte vil hele forløbet igennem igen.

Jeg kunne let komme med en forklaring på det skete med den overførsel,men der er ingen vej udenom,at en undersøgelse skal betales.
Men hvis der er anført forkert kontonummer burde pengene komme retur fratrukket et ret heftigt gebyr, men det kan tage meget lang til!

Oprettet af Lars d. 17-01-2014 17:15

girobank skrev:
Jeg kunne let komme med en forklaring på det skete med den overførsel,men der er ingen vej udenom,at en undersøgelse skal betales.

Kunne du give lidt mere information om hvad der er sket? Sikker på mange gerne vil høre det, så det ikke sker for andre - det lige det som Kimsen spørger om.

Noget nyt fra dig Kimsen?

Oprettet af girobank d. 17-01-2014 21:46

havde lige lavet et indlæg om det, men kom til at slette ved en fejl, så mit svar kommer senere.

Oprettet af kimsen d. 18-01-2014 19:56

Hvad der sker med pengene, hvis der ikke gøres noget ved jeg ikke. Men kunne tro de kunne blive stående i Thailand i
lang tid. For nogen skal jo betale for tilbageførsel i givet fald?

Ja,.. det kan så nærmest være ligemeget, måske endda det bedste, at pengene bliver i Thailand,..
fremfor at føre dem tilbage til DK,.. bare for at lave en ny overførsel,
bare de dukker op på et eller andet tidspunkt, ?

problemet lige nu, er om det bliver nødvendig,.. eller er pengene værd, at betale Danske Bank for at undersøge sagen,

men jeg var i Kasikornbank igen, for at forsøge at få løst problemet,
(havde medbragt nogle fotos på mobilen,.. bla. af samtlige Swift koder)

denne gang ringede de til en anden afdeling .. måske hovedafd. i Bkk.
Bankdamen lurede så på Swift koderne, hvorefter hun (muligvis) var overbevist om,
at det var den korte udgave (som Steen J var inde på) der skulle bruges,.. => KASITHBK
og IKKE den jeg havde brugt -KASITHBKLAM-

men det er stadig noget usikkert gætværk,
Bankdamen stak mig en (huske) seddel med påskriften,.. Swift,.. efterfulgt af,.. msg. 103
hun var dog ikke i stand til at forklare hvad hvad det betød,.. eller skulle bruges til,

Så jeg tog modet til mig, og Gættede på at,.. msg. 103,.. måske kunne betyde bankbogens reg. nummer,
mens,.. Swift,.. jo nærmest var forklaret,

herefter gennemførte jeg endnu engang en pengeoverførsel,.. dog kun 5.000 kr. (tirsdag 14 Jan)
i dag lør 18 Jan. ville jeg så lige kontrollere om der skulle være sket noget,
til min store forbavselse var pengene overført... altså fra Tirsdag - til Fredag,.. 3 dage (måske før)

så nu går jeg ud fra at det går mere problemløst i fremtiden,:22:

tilbage står så problemet med den første overførsel,
jeg har sendt flere mails,.. til Danske Bank,. og afventer svar,..(igen)
men nu er det weekend, så det varer nok et par dage endnu,

deres sidste svar-mail forsøger jeg at få en forklaring på,.. bla. hvor lang tid,.. 'længere tid',.. er.

Hej,
Beløbet er til rådighed for vores korrespondentbank d. 06.01.2014.

Skal beløbet videresendes herfra kan der gå længere tid.

Du har overført beløbet via netbank. Skal vi undersøge sagen nærmere, vil det koste kr. 375,00.

God dag.

Med venlig hilsen

Hanne Damgaard Mortensen
Danske Bank

er der nogen der har et seriøst bud på en løsning,..
eller om det bliver nødvendig at betale Danske Bank, ?

Stor tak også til girobank, for input,. det hjælper alt sammen. ;)

.

Oprettet af Lars d. 18-01-2014 20:25

Afventer Girobanks svar der sikkert er væsentligt bedre end mit.

Men har en fornemmelse af at din afdelings bankdame du der er rendt ind i, ikke normalt arbejder ved international overførsel og ikke har viden om dette emne og derved går det hele lidt i selvsving? For noget vil hun gerne gøre og skal jo give et forslag og sige "det ved jeg ikke" kan en thai ikke rigtigt? Men hvad der bliver gjort og sagt kan være langt fra hvad der er brugbart, men noget gøres - og du får et forslag som måske ikke er brugbart - og som damen faktisk godt ved ikke er brugbart. Blot min erfaring når tingene er lidt udenfor vidensfelterne.

(de ringer normalt til deres help desk når de har problemer og bliver guidet af dette interne service center, men har ofte oplevet det ej heller hjælper)

Så tror ikke hjælpen i afdelingen er særlig stor før du får fat i en senior ansat måske.

OM de kommer tilbage til DK. Jo som girobank siger de gør de nok. men de står måske på en fejlkonto og der kan de så stå længe og trække renter for den thailandske bank?

Har du prøvet at ringe til BKK kontoret?

Har du set om du har det brev hvori der står hvor banken faktisk har sendt pengene hen? Så kan nogle lidt mere erfarne end din bankdame måske finde dem?

Oprettet af girobank d. 19-01-2014 05:03

Hej
Lars du har fat et noget rigtigt, jeg vil kraftig anbefale at Kimsen får startet en undersøgelse op omgående . Gebyret på de 375 kr. er vel en lille ting i.f.t helt at miste det fremsende beløb?

Der er mange ting, der kan være årsag til at tingene går galt, jeg skal nok komme med en liste over det senere.

Men hvad siger Kimsen - er det iorden nu eller hvad?

Oprettet af Steen J d. 19-01-2014 07:07

Jeg har undersøgt lidt mere og ja, det er den udgave af swift som jeg selv bruger du skal bruge, samt dit bankbog´s kontonummer. De kan finde pengene, når dit bankkontonummer er på deres (KS) liste.
mvh.
SteenJ

Oprettet af Lars d. 19-01-2014 09:25

Mht swift ville jeg kontakte banken for at høre hvilken der skal bruges.

Googlede lige "kasikornbank.com swift" og dette kom frem på ks hjemmeside:

"Use SWIFT Code KASITHBK everytime when transferring money to Thailand."

www.kasikornbank.com/EN/Persona...

To andre links kom også frem med den samme info. Wikipedia og thaivisa.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Ka...
http://www.thaivisa.com/thai-ba...

Men at høre det fra hestens mule ville jeg foretrække også.

Redigeret af Lars d. 19-01-2014 09:30

Oprettet af kimsen d. 19-01-2014 17:27

Men at høre det fra hestens mule ville jeg foretrække også.

Ja,. for mit vedkommende, kan jeg kun være enig med Steen J sidste svar,
altså bruge Swift koden KASITHBK + bankbogens kontonr. (eller hvad den kaldes)

bankbogens kontonr. er der ikke så mange der går op i, hverken Danske bank eller Kasikornbank,

det har jeg tænkt lidt over, den må vel være lige så vigtig som Swift koden,.. ?
teoretisk,.. kunne der være 10,.. eller flere,.. med samme for og efternavn, i samme Kasikornbank,
og hvilken af dem der skal have pengene,.. kan vel være svært for banken at gætte,

som girobank spørger :
Men hvad siger Kimsen - er det iorden nu eller hvad?

Ja,. det er det tilsyneladende,
efter jeg,. ved sidste overførsel,. brugte Swift koden - KASITHBK + bankbogens kontonr.
var pengene overført på 2 - 3 dage,

tilbage er så pengene der ikke er overført endnu (første overførsel)
man det er vel min egen skyld,. at jeg ikke har været grundig nok med at finde de rigtige informationer,

men nu må jeg se hvad Danske Bank skriver som svar på min mail,
ellers har jeg tænkt mig at prøve en af de mange andre Kasikornbank afdelinger her i Pattaya området,
hvis det er som Lars fortæller :

de ringer normalt til deres help desk når de har problemer og bliver guidet af dette interne service center,
men har ofte oplevet det ej heller hjælper)

Så tror ikke hjælpen i afdelingen er særlig stor før du får fat i en senior ansat måske.

hvis der så oven i købet kommer 'bavlekulturen',.. med ikke at tabe ansigt,
så kan det måske være stor chance for at få hjælp i en anden afdeling,
når jeg nu nærmest er 100% sikker på hvor fejlen ligger,
altså forklare at pengene er overført til afdeling X med Swift koden KASITHBKLAM
til mit navn,.. og medbringe bankbogen og hævekortet.

(Admin - tråden her er af ældre dato og med mange forskellige indlæg og noget af det første er måske forældet idag.

Der findes nyere tråd fra juli 2017 med mere nyere informationer:

Oprette bankkonto i Thailand? )

Redigeret af admin d. 23-07-2017 20:08