Debatemne: Thaiguide :: Vinsmagning i ... Thailand

Oprettet af Lars d. 27-01-2012 17:45
#1

Thailand laver vin, men jeg må tilstå jeg aldrig har smagt det.

Men Ekstra Bladet skriver lidt om det:

Thailand forbindes sjældent med vin. Og endnu sjældnere med god vin. Men der er håb forude.

Druetyperne kan have nok så fine og velrenommerede navne. Men så er der jo de afgørende faktorer som terroir og erfaring udi vindyrkning. Og spørgsmålet er, om de jordbunds-, klima- og vidensforholdene er, som de skal være, i et meget ungt vinland som Thailand.

Men hvorvidt man efterhånden har tilegnet sig den rette knowhow til at få mest muligt ud af druerne og producere vine, som imponerer en europæer, må du selv afgøre, hvis du altså er så heldig at være en af de rigtig mange danskere, der hvert år besøger Smilets Land.

For det er i turismens ædle navn nu muligt at lægge vejen forbi en af landets vingårde enten siddende på en elefant eller ved at lade en sommellier guide dig gennem en tiretters vinmenu under et vandfald i junglen.

Blandt Thailands fremmeste vinproducenter er:

Hua Hin Hills Vineyard
Beliggende på en tidligere elefantfarm på en bakke midt i junglen tæt på Myanmar. To gange om dagen går der en shuttlebus fra Hua Hin. En rundtur koster ikke meget mere end en 50'er.

Her dyrker man blandt andet Merlot, Cabernet Sauvignon, Shiraz, Chenin Blanc, Colombard, Muscat, Tempranillo og Sangiovese. Druer der i høj grad forbindes med ganske andre lande. Dette er i øvrigt det eneste sted i Thailand, man dyrker netop Sangiovesedruen, der er den vigtigste drue i Toscana og er grundstenen i enhver Chianti.

Man kan få en vinmenu sammen med tapas, og så kan man spille petanque og male vinflasker samt ride vingården rundt på elefantryg.

Flere vinproducenter m.m. i artiklen hos Ekstra Bladet - Vinsmagning i.. Thailand, hvor der også er links til stederne.

Oprettet af big-viking d. 28-01-2012 16:15
#2

Har smagt Thailandsk vin. :21: Hellere et glas mælk. det smager ad H. til..

Oprettet af Steen J d. 29-01-2012 02:20
#3

big-viking skrev:
Har smagt Thailandsk vin. :21: Hellere et glas mælk. det smager ad H. til..


Der er JEG fuldkommen sikker på, at du ikke har ret, eller har særligt meget forstand på vin.

I HH tæt på, hvor jeg bor, er der en fantastisk vingård, der er velbesøgt. Der kan man komme ind og smage på forskellige vine.

Der er jo altid forskelle for vinene, men der på den omtalte vingård, laves god vin, der er til at betale.

Hilsen
SteenJ

Oprettet af big-viking d. 30-01-2012 04:15
#4

Thailandsk vin smager ad Helvede til. udrikkeligt. Hvad er god vin? Den du syntes er god er jo ikke sikkert en her syntes er god. Igen ville ikke give en Satang for Thai vin. Lidt forstand har jeg på vin og igen den Thailandske jeg har smagt har fået mig til aldrig at prøve den igen, Hua Hin eller ej.

Oprettet af Lars d. 30-01-2012 11:56
#5

Jeg skal hverken sige om det smager godt eller skidt.

Her lige et indlæg fra thaiguide/facebook om emnet:
Ja, jeg smagte thai vin på Samui, og det smagte ganske udemærket: -)

Oprettet af Steen J d. 01-02-2012 13:03
#6

"nogen kan li´ datteren, nogen kan li´ moren, nogen tager begge dele, nogen lader helt være."

Men det er ikke ensbetydende med, at bare total skal afvise, selvom man kun har prøvet een gang.

SteenJ

Redigeret af Steen J d. 01-02-2012 13:04

Oprettet af Lars d. 02-02-2012 07:24
#7

Vi må jo få det afgjort, det med vinen :@

Så vi må lave en forening - vinsmagning. Tager 3 billige vine fra Chile, Argentina og Italien og 3 thailandske og laver blindsmagning?


Oprettet af Steen J d. 02-02-2012 08:09
#8

Lars skrev:
Vi må jo få det afgjort, det med vinen :@

Så vi må lave en forening - vinsmagning. Tager 3 billige vine fra Chile, Argentina og Italien og 3 thailandske og laver blindsmagning?



DEN er jeg med på, er i HH igen fra mandag.

Hilsen
Steen

Oprettet af Lars d. 24-04-2012 18:23
#9

Smagte for nyligt min første Thailandske vin nogensinde.

Fik serveret rose/Mousserende vin som velkomstdrink og derefter dejlig frisk hvidvin til maden.

Specielt hvidvinen syntes jeg var ganske glimrende og jeg ville ikke selv have gættet på den var fra Thailand. Væsentlig bedre end de billige tyske hvidvine efter min smag.

Kender desværre ikke mærket og ved heller ikke hvilken region den er fra.

Oprettet af Robert Kronberg d. 24-04-2012 18:41
#10

Hej Lars,

Papvinen Mont Clair kan angiveligt købes for 969 baht i Foodland - 5 liter faktisk og ganske udemærket.

Hilsen, Robert

Lars skrev:
Smagte for nyligt min første Thailandske vin nogensinde.

Fik serveret rose/Mousserende vin som velkomstdrink og derefter dejlig frisk hvidvin til maden.

Specielt hvidvinen syntes jeg var ganske glimrende og jeg ville ikke selv have gættet på den var fra Thailand. Væsentlig bedre end de billige tyske hvidvine efter min smag.

Kender desværre ikke mærket og ved heller ikke hvilken region den er fra.

Oprettet af Steen J d. 25-04-2012 01:32
#11

[quote]Robert Kronberg skrev:
Hej Lars,

Papvinen Mont Clair kan angiveligt købes for 969 baht i Foodland - 5 liter faktisk og ganske udemærket.

Hilsen, Robert

Både den røde og den hvide kan drikkes med velbehag til den pris.

Prøv lidt lime (den grønne citron) og så isterning, det er godt.

Hilsen
Steen

Oprettet af Lars d. 02-09-2012 08:04
#12

Her lidt mere om Thailandsk vin.

Video fra BBC:
Thailand's new wine industry gets the taste for success

BBC har virkelig v;ret rundt i Thailand og lavet en masse reportager den sidste tid. Der kommer nok flere til.

Her fra artiklen med videoen:

International experts have long scoffed at the idea of growing grapes to make good wine in a tropical region, but Thailand is determined to make them think again.

According to conventional wisdom successful vineyards need a cold season, allowing vines to rest so they can produce good tasting wine.

But a small and committed wine producing industry is determined to overcome the odds in Thailand.

The BBC's Jonah Fisher got a taste of Thai wine in Khao Yai.

Oprettet af tomtomDK d. 16-08-2017 09:50
#13

Smagte i År min første Thailandske rødvin og blev faktisk positivt overrasket. De insisterede på at servere den kold og med is, som altid, men da den varmede lidt op smagte den fint. Den var med Mangosteen saft, lidt a la italiensk rødvin. Har allerede glemt hvad den hed, men den kom fra Trat og kostede på restaurant "kun" 450 thb for en flaske !

ser om jeg kan hitte et billede !