Debatemne: Thaiguide :: Oversvømmelser (små) i det nordlige Thailand

Oprettet af Lars d. 19-09-2013 11:11

Så er det igen årstiden for oversvømmelser forskellige steder mellem Bangkok og det nordlige.

idag og de næste dage advares om store regnmængder i Bangkok og nord og nordøst. Skulle blive to dage med rigtig megen regn i Bangkok, men det lader vist vente lidt på sig.

I øjeblikket er det mindre lokale områder der ligger under vand efter der er ledt vand ud fra en dømning. Men efter min mening er det ikke usædvanligt i september med sådanne oversvømmelser rundt omkring.

Kan ikke sige der ikke kommer størrer oversvømmelser senere iår, men oversvømmelserne nu er blot "normale"?

Men der ser ud til at være bekymring for Bangkokområdet, HVIS der skulle komme meget vand. Ser ikke ud til der er truffet særligt mange foranstaltninger siden de store oversvømmelser i 2011 og nu her i 11 time så kommer alle at stolene?

"We are now working with agencies in a bid to improve Bangkok's water-drainage capacity," Lidt sent, det har de haft to år til?

Ihvertfald ifølge denne artikel, som viser der er en masse uafklarede ting stadigvæk, HVIS der kommer meget vand til Bangkok.

Tropical depression a mixed blessing

Personligt ser jeg selv kontrollen af de store dæmninger nord for Bangkok som en af de største trusler. Hvordan vandniveauet kontrolleres der, for det vand ledes ud i floderne hvor vandet derfra går via Bangkok til havet.

Efter min mening var denne kontrol en af de væsentlige faktorer i at det gik så galt som det gjorde i 2011. Fordi niveauet blev kontrolleret så der var mest muligt vand i dæmningerne til brug i den tørre periode. Niveauet i 2011 i dæmningerne var langt højere end andre år.

Derved blev der ikke løbende lukket vand ud og da de store mængder kom var det så nødvendigt at åbne sluserne meget, da dæmningerne næsten fyldte inden.

Håber strategien iår er ændret.

(Admin: overskrift rettet, da den ikke var fuldendt)

Redigeret af admin d. 19-09-2013 12:23

Oprettet af Oplevelser d. 19-09-2013 11:18

Uden at skulle komme ud i nogen dialog med alle de kloge og erfarende, så vil jeg da gerne lige sige, at vandstanden i vores floder i det central Thailand inden for det sidste døgn er steget med 2 meter, så hvis dette fortsætter og GUZZI drengene i Bangkok ikke sørger for, at hæve alt op fra gade niveau, så bliver deres dyre sko jo ødelagte.... Den næste uge vil jo vise hvad der kommer til at ske, for det ser bestemt ikke ud til, at det centralt styret dæmningudvalg fra Bangkok har check på noget... endnu engang...:4:

Redigeret af Oplevelser d. 19-09-2013 11:20

Oprettet af Lars d. 19-09-2013 11:37

Kan også godt blive bekymret over strategierne, når artiklen læses.

Da det siges at de store regnmængder de næste dage vil være godt for niveauet i dæmningerne, hvis der kun kommer en storm som denne.

Næste tid vil vise om der kommer oversvømmelse eller tørke i den tørre tid. Forstår det er nødvendigt at sikre vand i dæmningerne, men håber ikke denne første store storm bruges til at fylde dæmningerne og så "ups" der kom en storm mere lidt senere.

Dernæst deres strategi for at få vandet hurtigere til havet.

I 2011 foreslog daværende Videnskabsminister at sætte en masse småbåde i floden i Chao Phraya floden i Bangkok. Motorerne skulle da kunne presse vandet de 35 km i floden ud i havet.

Ministeren er nu vice statsminister og chef for "Water and Flood Management Commission".

Metoderne bruges nu i flere af Bangkoks kanaler, hvor de siges at skubbe vandet til havet adskillige kilometer væk. Jeg ved ikke om nogle har regnet på hvor meget energi der skal til at øge hastigheden af vandet i kanalerne over mange km? Hastigheden skal øges for at mere vand kan transporteres over tid.

Har ikke hørt om metoden blive brugt andre steder hvor der jævnlige problemer.

Det kan måske, når der ikke er så meget vand, få niveauet til at falde lidt, men det tager ikke mange minutter med store vandmængder at fylde dem igen hvis vandet kommer? Så som at tisse i bukserne, hvis der ikke særges for mere permanent afløbssystem til havet? Såsom at særge for at ulovlige byggerier "opdaget" i 2011 i kanalerne er fjernet, sluserne testede så de kan åbnes, større centrale kloaker (de rigtigt store der er) osv. Tror faktisk ikke der er gjort alverden.

For ikke at tale om de millioner, der påvirkes nord for Bangkok og som blev lovet forbedringer efter 2011.

Måske kan vi også rense luften over Bangkok ved at sætte små blæsere på hustagene og lade dem blæse luften væk, hvis de alle vender i samme retning?

Oprettet af Steen J d. 19-09-2013 19:35

I kan fandedme tro jeg ikke gider det igen. Har vist billeder fra tideligere.

Steen

Oprettet af Oplevelser d. 20-09-2013 08:55

Nu har det regnet i mere end 24 timer... Metrologerne siger 90 procent coverage vores province de næste 24 timer..

Vandstanden steget yderlige 1. meter i dag i floderne der mødes her i vores by, inden en enkelt flyder videre til GUZZI drengene i Bangkok...

Det bliver sgutte sjovt for Bangkok og alle andre byer efter os de næste mange dage...

Har set på TV3 i Thailand denne morgen, at problemerne nok var lidt værre end jeg havde troet? Lopbury? Chianat og efterfølgende byer er bare under vand lige nu?

Dette milliard projekt som staten har givet byen her med en mere end 10 meter høj mur omkring provinsens hovedstad, og her snakker vi om 10 meter fra den lavvandede periode.

Det er virkelig blevet en successss, for byen og provinsen her, men desværre skal vandet jo videre, så de efterfølgende byer får så problemerne?

Som det blev sagt, og virkeligt brugt i promotion, efter den sidste enorme oversvømmelse, så skulle der ikke opstå problemer mere, for nu har det centralt styrede dæmningsudvalg for hele Thailand i Bangkok fingeren på pulsen, så problemer vil aldrig mere komme på tale?

Vi må vel afvente den næste storm med regn i 100 mm klassen inden de kan justify deres senste afgørelser?.

Jeg nægter at tro på at dæmningernes ....udlukkelse.,.. af vand kan styres centralt af intetvidende uprofessionelle individer i Bangkok?

DER ER FOR MEGET P? SPIL FOR N?STE ?RS RISH?ST??

Kan i alle have en rigtig, og forhåbentlig T?R, weekend?

Redigeret af Oplevelser d. 20-09-2013 09:54

Oprettet af Thong9 d. 20-09-2013 11:36

Her har det regnet kraftigt det sidste doegns tid, det er dog nu stilnet af, men mon ikke der er mere paa vej fra nord...

Da det var vaerst i aftes, ja der kom 2 gadehunde og indlogerede sig i vores stue, men det maa de ogsaa godt

Oprettet af Lars d. 20-09-2013 12:15

Oplevelser, Du må ud og købe gummibåd eller Jetski for en sikkerheds skyld inden de er udsolgt hihi.

Regnet en del i Bangkok også, men vejene rimeligt tørre, dem jeg har set. Men flere steder stået vand i gaderne i morgentiden.

Kan se at
Bangkok har fået 53 m regn over 24 timer til imorges.
Surin helt øst på topper suverænt med hele 280 mm. Halvdelen af al regn i et år i Danmark.
Noahon Sawan 40 mm.

Koh samui 2 mm
Phuket 5 mm
Hua Hin 6 mm

Det er besluttet at rislandmændene skulle på offentlig støtte med indkøb af deres ris til overpris.

Så Gucci folket skal have tørre sko og tjene pengene og styre finansmarkederne haha.

Nej, det er danske forfærgeligt så mange der lades i stikken rundt omkring hvert år pgra de oversvømmelser, men det får ikke rigtigt opmærksomheden og ikke meget gøres for dem.

(for ikke at forvirre nogle, så er tegningen her fra 2011 og ikke nu)

Redigeret af Lars d. 20-09-2013 12:16

Oprettet af Lars d. 20-09-2013 16:04

Her lidt om hvordan det er gået med regnen det sidste par dage.

Rain brings floods to lower Central, Isan regions

Oprettet af Oplevelser d. 21-09-2013 07:25

Prime Minister Yingluck Shinawatra today the Thai public not to worry about renewed flooding as the government is well-prepared for flood prevention measures.

Jeg græmmes over sådan en udtalelese, for hun har da vist ikke været i områderne med vand, for så ville hun da ikke hælde det vand ud af ørerne... Men hun ved sikkert ikke bedre, fordi det jo nok er embedsmændene der har vejledt hende... Og.....

Måske tænker hun kun på alle der bor i Bangkok, for hun kommer jo ikke langt uden for bygrænsen, kun når hun skal på statsbesøg.

Jeg græmmes....:o

Redigeret af Oplevelser d. 21-09-2013 07:26

Oprettet af girobank d. 22-09-2013 15:45

Det er ikke meget nyt, der kommer fra herboende danskere om vandsituationen rundt om i Thailand i år.

Men den er nok ikke så slem endnu?

Oprettet af Lars d. 23-09-2013 08:44

Jo Girobank det er nok slemt nogle steder.

Efter danske forhold er det meget slemt. Efter thailandske forhold er oversvømmelser lidt mere en del af livet i september hvert år, omend nok lidt mere end normalt mange steder lige nu? Nogle steder der er ramt nu er normalt ikke ramt i den grad.

I Bangkok er det tørt og har været det et par dage. Om floden er steget mere end normalt for årstiden skal jeg ikke kunne sige. Sammenlignes højden over tid fra dag til dag skal der også tages højde for tidspunktet, da der er stor forskel fra høj til lavvande.

Rundt i landet er kun hvad kan læses. Oplevelser - mangler en update hihi.

Der kæmpes lidt med styring af mindre dæmninger rundt omkring. Så en måtte åbne lidt mere forleden og det skulle give 1 meter højere vandstand i floden omkring. Det så vidt jeg huske omkring Ayutthaya.

Og derefter påvirke den næste dæmning på vejen der så måske også bliver fyldt. Det er lidt for tidligt de bliver fyldt efter et par dages regn efter min opfattelse, da det så kan gå meget værre.

Premierministeren beordret militæret til at hjælpe rundt i de 15 provinser der har oversvømmelser (selvom PM også forleden forsikrede ingen skulle være bekymrede for at der kom oversvømmelser og at regeringen havde solide Forebyggende metoder klar for at undgå oversvømmelserne).

Provinserne Nakhon Ratchasima, Surin, Si Sa Ket, Ubon Ratchathani, Kanchana-buri, Nakhon Nayok, Ayutthaya, Angthong, Sing Buri, Lop Buri, Nakhon Sawan, Phitsanulok, Phichit, Kamphaeng Phet og Prachin Buri.

Et par fængsler har fået lidt for meget vand indendøre og fanger må flyttes.

Omkring Surin er noget af jernbanen lukket og under vand.

To hospitaler i Sa Kaew helt ude mod Cambodia er lukket pgra flodvandet står 50-70 cm vand op.

I Kabin Buri, nordøst, står der 1 meter vand i gaderne i centrum og næsten alle veje i provinsenshovedstaden er oversvømmede.

Der skrives ikke om problemer i Chiang Mai området.

Og der skulle være mere regn på vej i denne uge.

Oprettet af Oplevelser d. 23-09-2013 09:14

Det kan da godt være Girobank, at der ikke er skrevet så meget denne gang, men måske skyldes det modtagelsen af meldingerne sidste gang der skete lidt med vand i Thailand..¨

Du har jo selv oplevet Girobank, den sidste oversvømmelse i det central Thailand, og det har du sikkert ikke glemt, men det ser ud til TAK dæmningens administratorer opfører sig ordentligt denne gang, så folk syd for dem ikke bliver påvirket? altså lige nu.

Det nordlige med flod adgang til det centrale Thailand, har jo heller ikke rigtigt fået noget vand endnu, så det er vel bare at afvente de nærmeste uger, for som floden i Nakhon Sawan er lige nu, skal der altså ikke så meget til for at vælte læsset, men alle krydser fingre for, at beslutningstagerne for dæmningerne er blevet klogere..

Desvære blev Chianat for et par uger siden oversvømmet, så de lukkede op, og det går jo ud over Ayutthaya som sædvanligt, og de får jo ordre fra GUZZIdrengene og pigerne i Bangkok, at de skal holde på vandet hehe?

Altid det samme?.

Når så verdens NEWS sætter fokus på dette problem med world heritage ødelæggelser, ja så får Ayutthaya en spand de kan hælde lidt vand i, og alle i Bangkok er glade og lykkelige? for nu har man virkelig gjort en indsats for at redde alle de meget længe oversvømmede mennesker.

Girobank, der bliver nok ikke så meget at berette førend Nakhon Sawan bliver oversvømmet, for før bliver det ikke et problem for Bangkok, og når det kun er Nakhon Ratchasima, Surin, Si Sa Ket, Ubon Ratchathani, Kanchana-buri, Nakhon Nayok, Ayutthaya, Angthong, Sing Buri, Lop Buri, Phitsanulok, Phichit, Kamphaeng Phet og Prachin Buri, sker der jo ikke så meget for de rige i Bangkok? for det er jo kun pøblen det drejer sig om, og de skal jo ikke bruges lige nu, for der er jo ikke valg?

Fortsat god dag?

Ingen regn i dag, HongKong, Philipinerne har da været ude for noget der er meget værre? Her er det trods alt kun vand?.:4:

Oprettet af Lars d. 23-09-2013 09:25

GUCCI drengene/pigerne og alle de andre i Bangkok kan være glade for de "indsnævringer" der er lavet i Nakhon Sawan med de 10 meter høje mure. De fungerer som en tragt og betyder at vandet nordfor får sværere ved at passere og det er dem nordfor der får problemerne. Ligesom alle digerne ved floden i gennem Bangkok er lidt skyld i at vandet i floden ikke kan komme hurtigt nok ud og derved bygges op nordpå.

Prøvede lige at lave en hurtig skitse, uden ansvar, over hvor det er problemerne er. Det er en løselig skitse og velkommen til at kommentere hvis den er ukorrekt.

Ikke at alt er oversvømmet!!! Men områder de steder står under mere eller mindre vand.

Redigeret af Lars d. 23-09-2013 09:27

Oprettet af Oplevelser d. 23-09-2013 10:17

Hej Lars

Ja du har jo nok glemt lidt, men dette er jo egentligt ligegyldigt, for lad os nu afvente de næste 14 dage, så bliver der måske meget mere at skrive om...

Jeg skal nok være på mærkerne med billeder, hvis der sker noget specielt...

Oprettet af Lars d. 23-09-2013 12:18

Oplevelser, kan du ikke uddybe hvad jeg har glemt??

Oprettet af Nong Kai d. 23-09-2013 12:53

Jeg har lige været forbi golfbanen Bhumibol Dam, og der var nærmest ikke vand i floden,
tror ikke der er lukket vand ud fra dæmningen i flere dage.

Oprettet af girobank d. 23-09-2013 17:36

Hej I nakon Sawan, ja jeg husker tydeligt hvordan vandet opførte sig.

Vi måtte bl.ä. flyve fra Udon til Bngkok, da vejene var lukket.

Men jeg havde da forventet et par meldinger fra øvrige danskere rundt om i Thailand. Men mange er måske kun nået til bord 2 i PAT.

Kunne dog se,at der er en del vandproblemer i Pak Kret-området.

Her vest for Sakon Nakhon og Udon og Nong Khai er der ingen problemer.

Dog en søen tæt på Pana nikom godt fyldt op.

Redigeret af girobank d. 23-09-2013 17:37

Oprettet af Oplevelser d. 24-09-2013 01:16

Lars du har ikke glemt noget for det du viser er rigtigt, men mener da at MaeSot og Sukhothai og andre i dette område også har fået en del vand, men måske husker jeg forkert.

Oprettet af Jos_38 d. 24-09-2013 13:53

Jeg bor jo ikke så langt fra Chao Praya og har da næsten min daglige gang under broen Rama IV - på en uge er vandstanden steget omkring 1 meter, da floden her er 250 meter bred så ligger der pludseligt 250 kubikmeter mer vand oven på bundfiskene...

Det er tydeligt at der er virkelig knald på - jeg ved ikke hvor hurtigt vandet løber, men det går mere ned af bakke end det plejer her på vores hjørne...

Jeg optog i weekenden lidt video under broen, omkring 1:10 kan man måske fornemme den tidevandsbølge der dannes pga hastigheden, jeg indrømmer at det er noget sværere at se på filmen end det var i virkeligheden, hvor det er ret imponerende...

Det nærliggende tempel Wat Sanam Neua har haft de første oversvømmelser og er begyndt at bygge sandsæk mure igen... Men da der jo ikke var oversvømmelse sidste år, så har man valgt at bygge et tempelmarked der hvor man i 2011 havde en 1,5 meter jordvold... Så der er ikke plads til en jordvold, jeg er ikke engang sikker på at det er muligt at bygge en sandvold, ikke uden at ofre alle butikstaderne på markedet i det mindste...

.

Oprettet af girobank d. 24-09-2013 15:12

Hej Jos 38, det ses da tydeligt at vandstanden er væsentlig højere end da vi var der sidste gang i marts måned.

Så TV News idag fra surin,buriram m.fl. , de havde godt nok meget vand inde i byområderne og flere veje var gennembrudt af vandmasserne.

De sejlede ind i templet for at hente værdigenstande ud.

Stod i 1 meter vand og lavede mad, en gammel dame havde vand i brysthøjde inde i hendes hus.

Ikke godt med al den regn fra oven.

Oprettet af Oplevelser d. 25-09-2013 09:28

I dag ikke de store problemer i det centrale Thailand... Vi får kun regnvand fra de omliggende arealer, så floden er kun steget de sidste 24 timer med ca. 30 cm... men men vi må vel som altid afvente TAK..... Nong Kai siger jo at sidste observation tilgodeser alle ved, at de trods alt ikke har åbnet sluserne endnu...

Hvis du Nong Kai på en af sine daglige ture til området, vil informere bare lidt om hvad der sker ved dæmningen i TAK, så vil alle hele vejen til Bangkok vide....

Hvad fremtiden vil bringe...

Det tager altid 2 til 3 dage fra TAK til Nakhon Sawan og herfra til Chianat og videre det samme....

Nong Kai håber du som altid har fingeren på pulsen med den dæmning i TAK... og informere om ændringer, hvis du ser dem..:22:

Redigeret af Oplevelser d. 25-09-2013 09:29

Oprettet af big-viking d. 27-09-2013 04:15

Jos for helvede. 250m3 hehehe. Personligt tror jeg ikke at der sker noget i Bangkok. Har hellere ikke fået det vand fra oven som i de andre år. Men forfærdeligt for dem som er ramt. Nu får regeringen vel igen skylden. :9:

Oprettet af Oplevelser d. 27-09-2013 09:36

Man kan vel bruge den gamle floskel?. Thailand er mulighedernes land, for nu da Bhumibol Dam i Tak kun er oppe på 56 procent af det maximale den 27 september 2013, taler man nu om, at det bliver synd for farmerne i områderne nord for dæmningen? da deres tilskuds dyrkede ris kan komme i fare, altså hvis man nu lukker vand ud nu for at dæmme op for den monsunregn som kommer inden længe?

Logikken er vel indlysende for enhver?.

Bare rishøsten bliver positiv, så pyt med alle jer andre millioner af mennesker, der måske kan blive berørt af, at f.eks. det nordlige Chiang Rai og Chiang Mai får regn de næste uger, så bliver man som sidst nødt til at lukke vand ud, og så er risthøsten ligegyldig fordi, hvis man ikke lukker vand ud nu, ville farmerne miste deres levebrød i 2014..

Dette upåagtet af, at alle andre bliver ruieneret på grund af den gale planlægning.

Mange gange kan jeg have svært ved at forstå logikken i de thailandske beslutnings myndigheders planlægning, men jeg er jo heller ikke risfarmer, som får milliard tilskud hvert år fra regeringen..

Og det er vel næsten egentligt det samme, som de altid forkælede danske landmænd får? masser af tilskud?

Man kan vel kalde hende statsministeren, Taksins søster en tro kopi af, en der ikke ved så meget om vand.

Hun blev spurgt hvordan det gik med dette koordinerings udvalg, der nu engang var afsat penge til, så sidste oversvømmelses fiasko ikke ville blive akrtuel igen?

Hun svarede at dette var okay..

En spørger spurgte så hvem var den ansvarlige nu, og statsministeren forklarede, at dette vedkom kun regeringen.

For folk der bor i Thailand er det meget vigtigt, at et koordinering udvalg, med topstyring bliver brugt i oversvømmelses situationer, for fortiden har vist, at alle dæmningsansvarlige kun tænker på deres egne område..

Hvilket jo egentlig også er forståeligt, hvis man kender til thailandsk logik.

Er sikker på, at det var derfor det gik så galt sidst?

Måske er jeg efter mange år i oversvømmelses områder lidt naiv, men måske skulle man skrotte alle disse dæmninger, og lade naturen klare sit, for udkommet for alle andre end beslutningstagernes eget ego, vil nok blive mere positivt?

Vil bare lige sige, at det ovenstående helt klart er ud fra et intetvidendes individs prøve på, at fortælle, at vi altså ikke alle tænker ens?

Vores håb i det Centrale Thailand er, som så mange gange før, bare vi slipper dette år for vandmasserne, så er vi og alle glade?.

Kan alle i Thailand og derhjemme i Danmark have en god weekend, og glem nu ikke at følge med i vejrsituationen, for den udvikler sig pludseligt meget hurtigt, og måske har i loveones og venner i områderne?:4:

Bare for dem der ikke ved det, kan man checke på denne side, hvad fremtiden vil bringe af vand, og alligevel ikke...

http://www.tmd.go.th/en/province.php?id=1e.php?id=1

Redigeret af Oplevelser d. 27-09-2013 10:51

Oprettet af Lars d. 27-09-2013 19:26

Jos, glimrende opdatering fra Chao Phraya. Håber du vil følge op jævnligt?

Ikke for at sætte tvivl ved "undersøgelsen" men blot lige et spørgsmål:
Har du ramt samme stykke på bølgen mellem høj og lavvande mht højden? Det er høj og lavvande to gange i døgnet og der er omkring 1,5 meter forskel fra lavvande til højvande?

Du skriver om hvor hurtigt det flyder. Tja nok svært at sige. Ser ofte et tal på 5.000 kubikmeter i sekundet gennem floden. Men vandet bevæger sig hurtigerer i toppen end i bunden af en flod, så hastigheden ...
Men er dybden måske 5 meter i gennemsnit vil en ekstra meter give 20 % mere svarende til 1.000 kubikmeter per sekund. Det da også en slat. 100 gange mere vand i Chao Phraya end i Gundenåen.

Oplevelser, blot information. I 2013 sagde landbrugsministeren at han havde beordret tilbageholdelse af vandet i dæmningerne for at holde på vandet til rishøsten. Men ved ikke hvem der ellers til daglig er ansvarlig for at styre niveauerne.

Minister indrømmer at have beordret dæmninger mere fyldte end normalt

Det så lidt ris til egen røv om det kan siges sådan :) For oversvømmelserne kostede så senere op mod 25 % af landets rishøst, så ved ikke om der var den store samlede gevinst ved dette.

Oprettet af Lars d. 27-09-2013 19:34

Jeg er nok enig med Big Viking, at tror ikke det bliver så slemt eller i nærheden af hvad det var i 2011. Som det ser ud nu ihvertfald.

Har spurgt en nær lokal bekendt: Er det værre end normalt eller bare normalt.

Det "som det plejer" sådan groft sagt er meningen, dog med undtagelsen af der i år er flere områder, der er hårdt ramt som normalt slet ikke har oversvømmelser eller nedbør som nu.

Ligesom oversvømmelserne delt i to?

De normale i det centrale som kan blive værre og så de "lokale" steder østpå?

Men det normale er så i det centrale ved Oplevelser er normalt med de problemer og årlige oversvømmelser i september - men Oplevelser ved nok bedre om det er bedre eller værre end det normalt er?

Derfra oversvømmelserne i 2011 blev grimme.

Ser situationen lige nu anderledes end dengang. Dengang faldt der meget store regnmængder helt oppe nordpå i juni og juli som så senere var med til at fylde oveni den regn der kom i september.

Iår er der ikke faldet nær så megen regn deroppe.

Der kom dog en del i sidste uge i det centrale.

Så som det ser ud nu ser jeg ikke en lignende situation som i 2011. Mere regn er på vej men det også normalt for årstiden? Eller kommer der mere nu end normalt?

Nordøst:

Men stadig står vandet højt i mange andre steder som Burinam, Surin og Si Saket uden østpå ved Cambodia. Surin skulle have de værste oversøvmmelser i 40 år.

Og vandet de steder ligger der stadig, så vidt forståes. Mange skoler lukkede osv.

Har set TV fokuseret en del på provsinsen Prachin Buri, der også har de værste oversvømmelser i mange mange år, med en meter vand eller mere i husene.

Vandet de steder kommet med stormen sidste uge og ligesom er der hvor vandet faldt. Og ikke en del af det som evt kan ramme Bangkok.

Men thaierne tager oversvømmelser en del roligere end danskere. Heller ikke så meget andet at gøre vel? I det østlige er de taget lidt på sengen, da det ikke er normalt med den enorme regn der kom i sidste uge og det regner stadig lidt?

Livet må gå videre selvom vejene står under 30 cm vand hver dag.

Men måske har vi nogen med på linien fra Burinam kanten der ved mere om hvordan det er derude?

Oprettet af Lars d. 27-09-2013 19:43

Som Oplevelser skrev er mere regn på vej. Men september er vist også den mest regnfulde, så det skal til hihi.

Men en stor storm skulle ramme Vietnam i starten af næste uge og så måske Thailand senere.

Men inden da skulle komme ekstra megen regn her lørdag og søndag.

Og 23 provinser er advaret.

Det hele nordøst over Sukhothai og Tak og ned Saraburi 100 km nord for Bangkok.

(Tak, Sukhothai, Kamphaengpeht, Phitsanulok, Phichit, Phetchabun, Chaiyaphum, Roi Et, Nakhon Ratchasima, Buriram, Surin, Si Sa Ket, Amnatcharoen, Ubon Ratchathani, Nakhon Sawan, Uthai Thani, Lopburi, Saraburi, Prachin Buri, Sakaeo, Nakhon Nayok, Chanthaburi og Trat)

Plus det sydøstlige ved Trat hvor Koh Chang bl.a. ligger.
(ej heller helt unormalt med megen regn omkring Koh Chang. Mange hoteller har halv pris på resorts i oktober f.eks. - pgra regnen)

Bangkok Post - New storm approaching, more heavy rain

Men de traditionelle feriesteder er ikke ramt af oversvømmelser, men jo der kan komme regn her i regntiden.

Redigeret af Lars d. 27-09-2013 19:44

Oprettet af Oplevelser d. 28-09-2013 08:06

Bare lidt taget fra You Tube, så dem der ikke rigtig kan forstå vores problemer med dette regn, kan jo se dette her, som er en god vejledning for forståelse...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_emb...hWTDLml_9E

Fortsat god weekend, her regner det bare og floderne har fart på, men vandet er klart, så det er kun regnvand og ikke vand fra de nordlige dæmninger endnu, for så er vandet rødt...

Oprettet af Lars d. 29-09-2013 12:23

Godt at høre du stadig har tørre sko Oplevelser. Lad det vare ved.

Jeg er helt enig i at det er slemt, alt for slemt for store dele af Thailand.

Læser idag at mere end 2 millioner er berørt af oversvømmelserne efter det voldsomme regnvejr startede for 2 uger siden.

Mine skriverier har udelukkende været om det bliver som i 2011. Også for ikke at skræmme evt ferierejsende unødigt allerede nu?

Hvorfor jeg ikke tror situationen bliver den samme er pgra de to store dæmninger.

Men regnen der kommer nu og falder andre steder end dengang, så truslerne anderledes og det kan da godt ske det udvikler sig - og duvikler sig rigtig skidt.

I 2011 kunne det allerede sidst i september ses at det ville gå galt. Det syntes jeg ikke det kan nu, da det afhænger af hvor meget vand der kommer og hvor det kommer den næste tid.

At myndigheder, ministre, Bangkoks borgmester osv forsikrer noget er jeg som dig Oplevelser også kritisk overfor.

Nedenfor graf der viser fyldning af Tak dæmningen i 2011 sammenlignet med udledningen og fyldningen i 2010.

Den viser at der stort set ikke blev ledt vand ud før i september.
Da var vandstanden allerede høj og den steg så hen over tiden hvor så mere og mere vand skulle lukkes ud. Det oveni alm. regn var for meget for floderne?

Det viser at dæmningen var 93 % fyldt da det var 1. oktober. Oplevelser skrev at for et par dage siden var der 56 % fyldt.

(som lidt forsvar af nuværende regering kan være at den tiltrådte i august 2011 midt i det hele.)

www.thaiguide.dk/images/forum/flood-1102-1.gif

www.thaiguide.dk/images/forum/flood-1102-2.gif

Men det er ikke let.

Køres ud mod nordøst fra Bangkok op mok Kabin Buri, står der store reklame skilte for "Flood Free, 304 Industrtial Park", der ligger ved ja vej 304 i Prachinburi.

Der er lidt mere end 100 fabrikker der.

Netop prachinburi er et af de hårdest ramte områder i øjeblikket og der er forskellige nyheder om hvor meget området derude er oversvømmet. Vist dog kun vejene omkring, men nævnes at det måske kan give problemer med at få råvarer frem til fabriksområdet hvis det fortsætter.

Det er floden der går over sine breder.

Samtidig er der så lige nu ikke umiddelbart fare på færde for de industri områder som sidste blev oversvømmet. Moder natur er ikke nem?

Oprettet af Oplevelser d. 30-09-2013 09:09

Ja Lars.

Lige nu ser det ganske nydeligt ud på papiret, men man skal jo nok tænke over, at Nakhon Sawan f.eks. ligger lige i smørhullet, fordi 5. floder mødes her..

Lad os nu tage phitsanulok, som nu er oversvømmet gevaldigt her i nat. Alt deres vand følger floden fra der og ankommer til Nakhon Sawan om et par dage.

Det samme med Sukhothai og mange andre der i nat fik en ordenligt dyne regn med masser af øversvømelser til følge?

ALT DET VAND kommer så om et par dage til Nakhon Sawan.

Tyfonen der nu er landet i Vietnam efter enorme ødelæggelser andre steder, har endnu gang været så uvenlig at ændre kurs, så det nu bliver Chiang Mai og det nordlige og nordøstlige der bliver ramt af enormt meget regn.

Alt det nordlige regn skal jo som sagt til dæmningen i TAK og Sirikit Dam, og hvis?. bid mærke i at jeg siger hvis, denne tyfon afgiver så meget regn som de påstår, så vil Tak og Sirikit hurtigt blive fyldt til det maximale? Og hvor kommer alt vandet så til at gå hen? NAKHON SAWAN, som nu har fået enorme murer omkring byen, så det er nu CHIANAT der får de store problemer, og da deres dæmning er en enorm lang tingest og ikke kan tage for megen tilførelse fra Nakhon Sawan, så er de jo nødt til at lukke ud, men det behøver de tit ikke at gøre, for den løber bare over? og Authaya bliver så næste station?

Men men som Taksins søster siger hellere oversvømme alt det gamle skidt i Authaya, end at de rige i Bangkok skal have våde fødder..

Så hende på TV her til morgen.. det var TV3? Hun var bare ynkelig at se på, og hendes tåbelige svar til alle journalisterne er i den grad en indikation af? HUN FATTER IKKE EN DYT?

Lars som sagt kan ingen spå om fremtiden, måske kun lige bette mig, så lad os se hvad denne uge bringer og se ud af vores vinduer hver morgen?

Måske er alle disse såkaldte eksperter bare ude på at komme i TV, og gøre alle bange?.

Som det ser ud lige nu i Nakhon Sawan?. Ingen problemer, men nattens enorme vandproblemer som omtalt før, er heller ikke arriveret endnu? og Tyfonen lader vente på sig?.

Når alt dette er overstået positivt, vil jeg tro at vi som er i helvedet og dem med GUZZI skoene kan begynde at slappe af?.:4::4:

Oprettet af Lars d. 30-09-2013 11:21

Ja Oplevelser desværre tilbagevendende næsten hvert år? Hvad pokker kan gøres? Blev I ramt direkte sidste gang eller gik det udenom Jeres område?

Men kan den næste storm virkelig give så meget vand at dæmningerne fyldes på et par dage, så er det jo helt ekstremt og umuligt at gøre noget ved?

Ja PM ved nok ikke så meget om oversvømmelser og det vil jeg måske heller ikke kræve af en PM, men kræve gode rådgivere og talsmænd. Omvendt som regeringen/Thailand er sat sig op med næsten kun en person som repræsentant for regeringen, PM, hvor det altid er PM der er inde og kommentere alle sager og ministre ikke rigtigt har authoritet eller pondus overfor befolkningen, så er man pludselig i en (selvvalgt) situation hvor man skal vide alt?

Men et par oplysninger fra andre steder, fra The Nation:

19 døde igår i forbindelse med oversvømmelserne (ikke helt klart om det var igår eller ialt over de sidste uger). Ikke nødvendigvis druknede.

783.000 husstande med 2,7 millioner mennesker berørt i 27 af Thailand 76 provinser.

15.000 evakuret i Ubon Ratchathani Si Sa Ket provinserne.

I Kabin Buri er 15 km2 landbrugsjord under vand, 311 veje oversvømmede eller beskadigede og 78.000 dyr døde.

26.000 har modtaget behandling for vand bårne sygdomme.

20 fabrikker i det såkaldte "Flood Free 304 Industrial Park" i Pranchinburi provinsen er nu oversvømmede.

Også de lidt sydligere steder er ramt, men i mindre grad. Steder som Prachuap Khiri og Chumphon. Det må være afløb fra bjergene/bakkerne der giver problemer der.

Meteorologisk instutut skriver idag at stormen fra Vientnam ventes at ramme:

"Eastern and upper Northeast and the eastern North. Provinces include Nakhon Phanom, Mukdahan, Kalasin, Nong Khai, Bueng Kan, Sakon Nakhon, Udon Thani, Nong Bua Lamphu, Loei, Khon Kaen, Chaiyaphum, Phitsanulok and Phetchabun"

Tyfonen kan følges flere steder:

Thailand Meteorologiske institut, www.tmd.go.th/en/storm_tracking...

Wonderground vejrservice, www.wunderground.com/hurricane/...

De har denne prognose idag:
icons-ak.wunderground.com/data/images/wp201320.gif

Endelig skrives at talskvinde for største oppositionsparti vil indgive klage til anti korruptions myndighederne. Det drejer sig om de 120 milliarder baht, 20 milliarder kroner, ser siges at være brugt til projekter til forebyggelse af oversvømmelser.

Hun siger at "a woman with close ties to the government had demanded 40 per cent cut - or "tea money" from contractors"

Redigeret af Lars d. 30-09-2013 11:29

Oprettet af Lars d. 02-10-2013 12:17

Der laves en officiel update engang imellem om vejrsituationen rettet mod turister.

Vil ikke sige den er forkert, men der er måske noget der ikke skrives, for det drejer sig stadig nok mest om at få flest turister overfor åbenhed.

Det er det thailands turist bureau, som laver disse updates www.tatnews.org

Men dagens melding kan ses på:

http://www.tatnews.org/componen...

- - -

Udover almindelig regntidsregn ser det ud til hele det sydlige er normalt for årstiden og Chiang Mai og Kanchanaburi er også normale.

Oprettet af Lars d. 02-10-2013 12:22

Er det stilhed før stormen fra Vietnam?

I Bangkok virker det forbløffende tørt, ihvertfald nogle dele (stor by...). Jo det regner af og til, men ikke så voldsomt som det kunne være.

Her thailandske nyhedsbureaus "vejrudsigt" for de næste dage:
Lower Central Region, East and South to have more precipitation and heavy downpours

Oprettet af Jos_38 d. 03-10-2013 08:41

Det er bestemt ikke regeringens skyld at det regner, men det er i høj grad regeringens skyld hvis de har kastet 127 milliarder+ ud på floodways og det så alligevel oversvømmer fabrikkerne i Bang Pa In - samt Ayutthaya (lige nord for Bangkok)

Og det ser ud til at være tilfældet : http://floodinfo2.rid.go.th/floodforecast/index...hp?lang=en

Det ser heller ikke rosenrødt ud oppe ved Oplevelser - det er da lidt intimiderende med vand fra flere sider...

Der er mindre vand end i 2011 - men der kan jo stadig nå at komme vand - lige nu ligger der igen en Typhoon vest for Manilla og gør livet surt for dem derovre - men den skal jo videre på et tidspunkt... forudset til at gå nordpå, men de har jo før skiftet mening de der stormsystemer...

http://www.wunderground.com/wundermap/?lat=14.8...mm=0&hur=0

.

Oprettet af Oplevelser d. 03-10-2013 09:09

Jos som det ser ud lige nu?ser det ikke så værst ud?..

Vi fik en ordentlig dyne vand og orkan kl. 0200. Der kom bare vand, ja så meget at mine naboers indkørsler for første gang siden husene blev bygget fik deres indkørsler fyldt med vand.

Jeg slap da jeg ved byggeriets start forlangte huset hævet yderligere, samt min indkørsel er over 30 cm højre en alle naboernes.

Var ved floden i dag? Vandstanden den samme som for 5 dage siden, så den nye mur omkring byen har vist sin effekt.

Vandstanden kan jo også skyldes at Lopbury og Chianat lukker vand ud og TAK ikke gør, og som sagt før afhænger byens overlevelse på, at TAK ikke bare venter med at lukke vand ud som sidst, hvor vi så fik hele dynen på en gang?

Mon ikke de har lært af sidste fejltagelse hehehe?

Livet i stillevag går sin vante gang? Alle smiler og er glade og weekenden skal krydres med LONGBOAT race på floden, men det bliver jo nok lidt nemmere for roerne i år, for der er fart på floden..

Vi har ikke medvind på cykelstierne men medløb på floden?.

Når jeg spørger på markedet ved floden, om de tænker på alt den regn der kommer lige nu, siger alle samstemmig? Dagen i dag er jo dejlig, og hvad der sker i morgen, tager vi der fra?

Jeg tror da nok at Bangkok kan komme i en knibe pludselig, for Lopbury lukker altsa bare vand ud i øjeblikket, men som sædvanlig bliver synderen i dette spil Ayutthaya, som på påtage sig det sure job, at holde på vandet.

Redigeret af Oplevelser d. 03-10-2013 09:09

Oprettet af Lars d. 03-10-2013 14:08

Godt nok meget vand i får Jer deroppe Oplevelser, og dejlig let måde thaierne håndterer det på. Tja der er ikke så meget andet at gøre?

Same same?

Men som Jos siger, tvivlsomt hvad der er sket med alle pengene til de projekter eller hvilke projekter det er som er gennemført og hvor effektive de er.

Men kan godt se Oplevelser at det ikke er alt for fedt hvert år hos Jer.

Fandt dette kort over oversvømmede områder. Oversvømmede områder over de sidste 8 år.

Jo mørkere jo flere gange har det været oversvømmet. De mørkeste alle 8 gange.

www.thaiguide.dk/images/flood/2013/flood-2006-2013.jpg

Mener at have læst at nogle af områderne faktisk er afsat til at blive oversømmede hvert år. Store landbrugsområder, hvor der så vidt jeg husker endda betales lidt for at få lov at bruge jorden sådan. At vandet bevidst lukkes ud der som buffere. Men ikke sikker her. Nogen der nok ved mere her.

For Jer som måske ikke altid læser thailandske aviser, her lidt oversigt over situationen rundt omkring.

Bangkok Post - Ayutthaya floods threaten archeological site

Redigeret af Lars d. 03-10-2013 14:17

Oprettet af Lars d. 03-10-2013 14:28

Fandt lidt mere der sammenligner de sidste 3 år.

September 2011 - 2013:

www.thaiguide.dk/images/flood/2013/flood-sept-2011.jpg
www.thaiguide.dk/images/flood/2013/flood-sept-2012.jpg
www.thaiguide.dk/images/flood/2013/flood-sept-2013.jpg

Oktober 2011 - 2013:

www.thaiguide.dk/images/flood/2013/flood-okt-2011.jpg
www.thaiguide.dk/images/flood/2013/flood-okt-2012.jpg

Billederne fra flood.gistda.or.th - Thailand flood monitoring system, der viser diverse satelit billeder og en masse andet.

Forøvrigt helt og lykke med longtail boat racet Oplevelser. Det bliver nok færdigt godt før tid.

Her i Bangkok kan jeg se der er veje rundt omkring der kommer under lidt 20 30 cm vand efter de heftige regnskyld. Men det blot fordi kloakerne ikke kan klare det og det er så igen væk kort tid efter. Sker det i myldretiderne på de lidt større veje går trafikken nærmest helt i stå. Kører næsten baglæns :D Men det vist lidt af et luksusproblem....

Redigeret af Lars d. 03-10-2013 14:33

Oprettet af Lars d. 06-10-2013 17:56

Hvordan står det til i det nordlige nu?

I Bangkok kommet pænt med regn de seneste dage. Nogle steder mere end andre.

Som en lidt ældre rejsebog skriver:
"Be prepared to roast in April and do some flood-water wading in October."

Så kun vente på at se hvor meget vand nordfra der vil blande sig med regnvandet om et par uger? Om det vil ramme de sædvanlige lavtliggende områder og dem uden fornødne diger eller det vil blive værre.

Girobank? Er du med på linien?

Sidespring:
Mekong floden har også enorm højdeforskel fra tør til våd sæson. Vist 20 meter eller sådan nogle steder. Var engang i Nong Khai i september og da var floden lige lovligt høj syntes jeg (Laos i horizonten):

www.thaiguide.dk/images/nongkhai/nongkhaie00/mekong_2000_500.jpg

En februar måned fra broen til Laos, lige udenfor Nong Khai:

www.thaiguide.dk/images/forum/mekong-friendship-bridge.jpg

Der ligger et stranden skib på breden, måske nogle tøjret det ved højvande og taget væk :D

www.thaiguide.dk/images/forum/mekong-strandet-skib.jpg

Oprettet af Jos_38 d. 06-10-2013 18:26

Her i Bangkok er der stadig fuld fart på vandet nordfra - men Bangkoks guvornør har bedt os forberede os på en 2 meter forhøjelse i vandstanden, og så kan det da nok knibe med at holde skoene tørre ved floden...

Der er lige umiddelbart plads til en stigning på en meter her ved færgepieren, Det undre mig iøvrigt at man betaler for at blive sejlet over - lige under broen der har et fint fortorv hele vejen over, men det er nok bare almindelig farang undren...

Men man kan se på færgen her at den kæmper noget for at fange pieren på den anden side... Og også den longtail der følger efter har sine problemer med kunne stikke en ret kurs ud, det bliver noget sideværts...

Det er næsten max lavvande lige nu, og omkring den 15. som sagt skal vi forvente at floden for alvor går over sine bredder... Men OK det er ved at være længe siden at Regeringen med statsminister Yinglack i spidsen - har lovet: der bliver ingen oversvømmelser i Bangkok i år - der er da heller ikke mange der har sandsække ude i år...

.

Oprettet af Oplevelser d. 07-10-2013 07:46

Jos vi er ved godt mod, for vi har stadig 11 trappe trin af de 43 tilbage inden der er en halv meter mere af give af.. Hver trappe trin er ca 30 cm, så det er faktisk meget, for man skal ikke glemme, at jo højere vandstand bliver ved vores mur, jo flere kubikmeter er der plads til på de omkring liggende områder af fladland.., så hvis og hvis Tak opføre sig ordenligt den sidste del af regntiden, så har vore bymur vist sit værd... og til byen ros skal det siges, at der faktisk er blevet arbejdet målrettet for at blive færdig med denne 8 km. lange mur til regntiden i år, og dette er lykkedes, omend sand money har fundet de rigtige lommer alligevel.

Redigeret af Oplevelser d. 07-10-2013 08:58

Oprettet af Lars d. 16-10-2013 07:49

Ikke meget der har været i internationale medier omkring oversvømmelser i Thailand.

Men det ikke fordi de ikke findes mere? Nok mere udfra at det ikke er nogen nyhed eller ikke ændret sig voldsomt i retning som har nyhedernes interesse.

Måske Jos har flere observationer fra Bangkok?

Hvordan hos dig Oplevelser, opfører floden sig pænt?

Men som jeg forstå er situationen mere eller mindre den samme mange steder der blev oversvømmet for nogle uger siden. At områderne stadig står under vand, noget vand drænes væk, men mere kommer med den nye regn.

Idag siges at oversvømmelserne i det østlige vil vare endnu 6 uger.

Bangkok:
Kan forstå at nogle dele af det nordlige og op i Nonthaburi har oplevet og måske oplever at floden er gået over brederne hvor der ikke er fornødne diger eller de områder der ligger udenfor digerne?

Det giver godt med regn og nogle veje kan af og til stå under vand. Det de samme veje som hvert år står under vand pgra dårlige hældningsforhold/projektering og dårligt kloaksystem. Men det ikke oversvømmelser fra floden.

Her turist organisationens information om situationen set fra deres øjne (seneste opdatering er fra 11. oktober):
Fact Sheet: Thailand Flood Situation Update

Men kommer oversvømmelser ikke af naturlig vej havde nogle vejarbejdre imorges ideen om at lave deres egne oversvømmelser og det lykkedes ganske fint :)

Under gravearbejde fik de revet en vandledning over og det ser ud til at være en af de lidt store.

Det i Ratchathewi distriktet tæt ved centrum.

Fra http://hilight.kapook.com/view/92334

hilight.kapook.com/img_cms2/user/fontip/etc2/1376529_703306169679916_191976477_n.jpg

Oprettet af Oplevelser d. 16-10-2013 11:13

Lars det er altså ikke spor sjovt lige nu, for den nye mur omkring byen, fik ikke mulighed for at bestå prøven i år... Floden er nu faldet 3 meter den sidste uge, så ingen ko på isen, men kan se, at det østlige lige har fået en dyne... Godt vi kom væk fra Mukdahan inden stormen og regnen, som jeg så i TV3 her til morgen... Vi havde bare godt vejr da vi var der for 3 dage siden...

Har ikke rigtig noget at klage over med regn og flodvandet, så det har været et skidt år, og kan se at JOS må på lægterne for at finde vandet....

Ja den natur kan man altså ikke spå om, for se hvad der er sket i år... Kun authaya er som sædvanligt i problemer.... og alt er kommet i øst...

Oprettet af Jos_38 d. 17-10-2013 17:38

Faktisk hele vejen oppe fra Sukhuthai og ned til Samut Prakan er der opsat CCTV langs Chao Praya, desværre er kameraet ved Nakorn Sawan placeret bag nogen træer... Som man så ikke fandt det nødvendigt at hverken beskære eller fælde...

Men jeg har samlet 3 af dem her, fra floden omkring Khao San Rd, her fra Pak Kret og så oppe fra dæmningen ved Chainat :

http://goerlev-station.dk/2013/10/vand.html/vand.html

Det er bevægelige kamera, så bare vent lidt hvis billedet ikke er særligt oplysende - så skifter det, da kameraet svinger i en fast rytme...

.

Redigeret af Jos_38 d. 17-10-2013 17:38

Oprettet af Lars d. 21-10-2013 09:41

Et par sørgeligt tal at starte med.

73 personer er nu omkommet i forbindelser med oversvømmelserne de sidste par månedet.

?v Oplevelser at vandet ikke lige fik lov til at nå toppen så muren kunne stå sin prøve i år :)

Men kan se i TV osv at selvom det måske regner lidt mindre nu, så er der stadig meget vand mange steder?

Bangkok været rimeligt tørt de seneste dage og solen titter frem igen efter flere dage der nærmest lignede Dansk vintertid uden solstråler?

Et større industriomåde kæmpes der for at holde igang og "tørt". Ja tørt kan det jo ikke helt være for der er allerede 50 cm vand i området.

image.mcot.net/media/images/2013-10-21/13823237219705-640x390x2.jpg

Attempts continue to keep Amata industrial estate dry

Khorat har haft tørvejr et par dage, men vandet vil ikke løbe væk

image.mcot.net/media/images/2013-10-21/13823347553840-640x390x2.jpg

Rain stops, but flooding continues in Nakhon Ratchasima

Set at PM også har været ude i områderne og med bådene der deler forsyninger ud med god medieopmærksomhed.

De fleste har redningsvestene på.

Men skal redningsveste ikke også lukkes foran for rigtigt at virke og sende rigtigt signal?

Noget med en cykelhjelm og en statsminister i Danmark engang??? haha

www.thaiguide.dk/images/forum/lifevest.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/lifevest2.jpg

Oprettet af gall d. 21-10-2013 12:42

Det er muligt at de ikke har læst (det bacardi sponsorerede) skilt grundigt nok?:1: