Debatemne: Thaiguide :: ELREGNINGEN i Thailand, min bare

Oprettet af Oplevelser d. 21-09-2013 07:33
#1

Jeg er sgu sur i dag? EL REGNINGER min bare?

Jeg kunne se at elmålermanden kom i dag, for alle genboerne og nogle andre på vejen, hængte deres måler på plads igen.. Og smilte glad til den gale Farang, som selvfølgelig ikke kunne finde på noget sådant, fordi dette jo er strafbart, også i Thailand?

Hvis der er nogen der ikke er klar over det, så skal en måler have den rette vinkel for at registrere, så dem der i stedet for at være lodrette det meste af måneden er vandretten, vil ikke aktivere tælleren..

Sidste månedsregning på El var næsten 7.000.- baht, så jeg ville lige selv undersøge hvad de forskellige ting i huset have af forbrug, og dette gjorde jeg ganske simpelt..

Købte en måler selv, og brugte denne til at undersøge de forskellige ting i husets forbrug? Det være sig vandpumpe? Mine akvarium, aircon, fryser, og alt det andet..

Jeg har nedlagt kogeøen i køkkenet som er elektrisk denne måned.

Jeg har ændret temp. På aircon fra 18 grader til 26 grader?..hvilket faktisk er behageligt?.. så kun blæseren for det meste er aktiveret..

Jeg har slukket for lysene i mine akvariums.

Jeg har stoppet den daglige rengøring af udenomsarealer med vandslangen..som jo aktivere vandpumpen.

NU KUN 1. gang om ugen?. Ja faktisk er alt stoppet lige nu?og har været det den sidste måned..

Min vidundermaskine som jeg har lavet for visning af det faktulle?. VISER?. Med POOL som denne måned er reduceret til det halve af sidste måneds rensning aktivitet, og alt det andet.

Den viser at jeg bruger for ca. 2.000.- baht per måned og lad os sige lidt mere, og det må vel være 3.000.- baht..

Manden fra EL har lige aflæst min måler? efter alle de nye tiltag?.

Samme? pris for EL som sidste måned, så jeg havde lige en samtale med ham..

Han var helt klar over problemet, for vi var det hus i området, og dette ud af mere end 500 huse, der betalte mest for EL?

Ikke engang de huse med en stor restaurant med friture og andet betalte det samme?

Hvis der er andre af jer der har været for ude for noget af det sammen, vil jeg da gerne høre hvad i har gjort? Dette upåagtet af, at jeg får besøg af hele eliten fra elværket mandag? :11:

Fortsat god weekend til jer alle..

Oprettet af Lars d. 22-09-2013 14:16
#2

Du ved, du er jo den rige farang i lokalsamfundet, så priserne er en anden :7:

Nej, har ikke selv oplevet det, men hørt om flere der har haft samme problem, men ikke hvordan de løste det.

Men det jeg kan skrive har du sikkert forsøgt.

Tjekke der ikke er nogle naboer der lige har koblet sig på en af dine elledninger og nyder lidt billig strøm. Hørt før?

Slukke alle apparater hos dig og se om måleren stadig kører rundt.

Defekt kompressor ved aircon. Beskidte aircon kan også trækker godt med ekstra strøm?

Ellers må det jo bare være en ny måler og det kan sikkert også drille lidt, selvom alle kan se den er gal.

(har du slukket for varmelegemet i poolen :22: )

Held og lykke med "eliten".

Oprettet af Thong9 d. 22-09-2013 19:04
#3

Hvorfor er prisen en anden fordi man er farang, hvis jeg bliver udsat for den slags saa bider jeg fra mig paa thai, hvis det ikke hjaelper saa beder jeg folk om at pisse af, eller jeg finder en anden udbyder....Det er flere aar siden at de kunne loebe om hjoerner med mig.

Kun idioter bukker under for scam !

Oprettet af Lars d. 22-09-2013 19:42
#4

Det var blot ment som en spøg det med farang prisen ;)

Redigeret af Lars d. 22-09-2013 19:43

Oprettet af Nong Kai d. 23-09-2013 06:03
#5

Hvis man betaler efter en måler, så er det vel nemt nok, der er en fast pris om du er farang eller thai er underordnet.

Jeg har set mange mærkelige ting i thailand, dog aldrig at folk har pillet deres måler ned og så sætter den op når den skal aflæses.

Jeg har boet flere steder i thailand og aldrig haft problemer, kun hvis den har været en lejet bolig, hvor udlejer scorer en gevinst på elregningen.

Og Thong9, hvor vil du finde en anden udbyder af el.?

Det er meget sjældent at det officielle kontor i thailand snyder, men er der mellemmænd så ryger priserne i vejret.

Kun idioter bukker under for scam !


Mon ikke alle der er landet i Bangkok er blevet snydt på et eller andet tidspunkt?
jeg føler mig ikke som idiot selv om en thai har taget røven på mig.

Redigeret af Nong Kai d. 23-09-2013 06:04

Oprettet af Oplevelser d. 23-09-2013 08:33
#6

Nong Kai

Jeg har aldrig haft de store problemer med elregningerne før,.... og har jo som Farang altid ment, at det jo ikke er så dyrt endda,..... men men målermanden som er kollega med min genbo, kom tilfældigvis til at give mig hans regning og han min.

Her fandt jeg ud af at denne offentlige ansatte elmand kun skulle betale sølle 500.- baht for en måneds el.

Dette upåagtet af at han har 7 store lamper tændt hver nat? Air con kørende hele natten, lys i hele hytten, vandpumpe og meget andet og det skal han jo have lov til, og jeg havde aldrig tænkt så meget over dette..

INDTIL

Jeg konstruerede et forsøgsdyr med en måler hvor jeg f.eks. sætter fryser på indgang og måler lodret og i stik, så jeg kan måle f.eks. forbrug på min fryser og andet jeg nu skulle have lyst til?

Her fandt jeg ud af, at hvis denne elmåler ikke var i vatter eller skal man hellere sige lodret, så vil den ikke kunne aktiveres? D.V.S.. på godt dansk..

INGEN M?LING AF FORBRUG?

I samme moment har jeg de sidste måneder bemærket at denne genbo, som jo trods alt er ansat på elværket, tager denne måler og ligger den vandret en uge efter målermanden har været her, så den registrerer så ikke hans forbrug, og dagen før målermanden kommer på besøg er den pludselig på plads igen, for hvad har man venner til hehehe.

Har så været lidt rundt i nabolaget for at se om andre måske havde samme ide.. og faktisk var der flere der havde problemer med at måleren faldt ned hele tiden?

Nu er der jo ikke gået en uge efter målermandens besøg, men jeg vil tage et billede af min genboes måler, hvis den vandrette stilling bliver aktuel for beskuelse? men måske har vennen fortalt ham, at han nok skal vente lidt længere.:1:

Oprettet af Thong9 d. 23-09-2013 10:04
#7

Nong Khai.

Man kan ikke skifte eludbyder, men hvis man betaler el direkte til landlord er prisen mange gange skruet op, i det tilfaelde vil jeg sige PIS AF !

Og efter x antal aar i thailand og man stadig hopper i som en nar, saa er man sq da en idiot !

Jeg naegter at lade mig underkue blot fordi jeg er farang !

Oprettet af Oplevelser d. 23-09-2013 10:18
#8

Den sidste bemærkning forstår jeg ikke rigtigt, for ingen taler om Farang priser, men om hvad der egentligt foregår i Thailand, og det behøver man altså ikke være mange herrens år herude, for bare at finde ud af noget sådant.... :@

Oprettet af Nong Kai d. 23-09-2013 11:49
#9

Oplevelser, er problemet, at du betaler for meget eller at andre snyder?

Hvad betaler du for en Kilowatt? Her betaler jeg 4 baht incl moms/skat.

Men at der findes måder at snyde på er helt sikker, men de fleste går ind inden måleren
og snupper strømmen der. Bare se hvis der bygges hus, der findes altid strøm selv om der ikke findes en måler.

Men som thong9 skriver er det store problem med el regning som regel mellem lejer og udlejer, hvor udlejer tager sig godt betalt.

Jeg husker i DK, hvordan man med en magnet kunne stoppe måleren, den brugte min far gerne, men det sluttede med de nye måler. I opgangene i det gamle boligmasse i København trak man en ledning fra trappeopgangen ind i lejligheden.

Så jo hvis man vil snyde kan det sikkert lade sig gøre, men har aldrig set en måler fjernet i thailand, uden det var på grund af der blev lukket for strømmen.


Oprettet af Lars d. 23-09-2013 12:52
#10

Thong, det med de højere elpriser i udlejningsejendomme er helt normalt forretningsmetoder, ihvertfald i Bangkok.

Det er ikke farang scam eller andet.

Det gælder også de mange udlejningsejendomme der udelukkende næsten udelukkende er beboet af thaiere.

Men der kan så snydes ekstra hvis man ikke selv insisterer på at se målervisningen engang imellem. For regninger fra elværket ej heller oplevelt problemer, såfremt måleren altså viser rigtigt.

Alternativet kan man sige er jo så bare en højere husleje, for ejeren vil jo have det samme ind i sidste ende? Blot en forretningsmetode, som diverse gebyrer, for at holde prisen på varen lavt i første omgang? Det noget de danske banker er blevet rigtigt gode til?

Men alle de idioter altså Thong :)

Kan ikke lade være, ligger lige til højrebenet. Du skriver tidligere faktisk at du også selv er idiot eller har været. Da du skriver det er år siden du lod dig falde i det som du siger kun idioter gør. Alt det du har gjort tidligere er så noget andre er idioter fordi de gør idag og du ikke gør mere?

Kunne også vende den og give gode råd fra erfaringer til andre istedet for at kalde dem alle idioter, fordi de gør de "fejl" som vi engang gjorde?

Men til El tingen.

Oplevelser, du skrev du aflæste hvad der skulle blive til 2-3.000 baht. Er det ved at måle på nogle af apparaterne eller ved at sætte en ekstra måler ind? Er den ekstra ting du måler med kaliberet?


Oprettet af Thong9 d. 23-09-2013 13:53
#11

Nu er det yderst begraenset hvor meget jeg er blevet boeffet her i landet, det kan jeg saa takke min kone for.....Men hvis efter x antal aar stadig ligner et spoergsmaalsteg og lader sig boeffe, saa er man i mine oejne en idiot !

De fleste sevaerdigheder, der kommer jeg ind til thaipris, og hvis ej saa skaelder jeg dem ud og gaar, eller til de forstaar !

:|

Redigeret af Thong9 d. 23-09-2013 13:56

Oprettet af Nong Kai d. 23-09-2013 15:51
#12

Fra den store danske.


idiot, person med mental retardering af sværeste grad med intelligenskvotient under 20, se åndssvaghed.




Oprettet af Thong9 d. 23-09-2013 16:00
#13

Og hvor vil du hen med det NK. Det er sgq da lige praecis det de er, altsaa dem som ikke kan sige fra og har deres egen mening....

Oprettet af admin d. 23-09-2013 16:35
#14

Undskyld de herrer.

Måske der var mulighed for at tale om Thailand og thailandrelaterede emner istedet for at blot rakke alle andre ned. Specielt når det slet ikke har noget med emnerne at gøre.

Tråden her handler overhovedet ikke om farang scam og ikke om hvem der er bedre end andre. Ingen er vel perfekte? Den handler om elektricitetsforbrug og regning.

Vi har nok alle begået fodfejl i Thailand.

Ser helt ærligt ikke nogen grund til konstant at rakke ned på andre bare for at brokke sig og ikke komme med andre input til emnerne, ihvertfald ikke her?

Vil de to herrer Thong9 og Nong Kai fortsætte her i forumet kan de skrive en PB om til undertegnede inden deres næste indlæg eller en mail til adressen opgivet under kontakt ude til venstre.

Ellers er det slut.

Oprettet af Thong9 d. 23-09-2013 19:41
#15

Indlæg slettet, med henvisning til forrige indlæg

Redigeret af admin d. 23-09-2013 19:55

Oprettet af Nong Kai d. 24-09-2013 02:07
#16

Indlæg slettet med henvisning til tidligere indlæg nr. 14 fra admin.

Indlæg tidligere der også kun bidrager til provokationer, splid og ballade er ikke noget der hører til her (som f.eks. indlæg nr. 12).

Nong Kai og Thong9 er desværre tildelt ferie og som skrevet i indlæg nr. 14, er I begge hjertelig velkomne til at kontakte admin via mailen under kontakt i venstre side.

Redigeret af admin d. 24-09-2013 07:34

Oprettet af Oplevelser d. 24-09-2013 09:27
#17

Hej Nong Kai

Nu er problemet altså ikke om ham Thong mener jeg er en idiot eller ikke, men det er vel et postulat om, hvad der er rigtigt, eller måske er forkert?

Så Thong, altså hvis du gider, så vil jeg sætte pris på, hvis du i fremtiden vil kalde mig

HR. IDIOT:22:

Alle er jo ikke idioter fordi de betaler den sagte pris for indtrædelse i wonderland, men en er vel idot hvis man bare acceptere som farang at betale ekstra?

Jeg gider mange gange ikke bruge tid på noget så ligegyldigt, og det skal turister fra Danmark jo heller ikke gøre , men sådan er vi vel forskellige.

Det med EL??..regningen var egentligt ikke ment som et surt opstød, til successsss anskuelse for andre med bedre vidende, men alene af den grund, at jeg har set hvordan folk snyder med deres el?

OG JEG ER BARE ALTS? BARE TR?T AF DE B?THORN?.

Nong Kai jeg betaler her på landet 4.6 baht per KWH og dette er alt inclusive, så du får det åbenbart billigere?

Lidt uden for det egentlige emne, fordi?.os Nong Kai , som altid sidder i vand til knæene?

Gider du ikke skrive?.bare lidt?. Når dine venner i TAK føler for vandmassernes erriktion, for så har jeg trods alt 2 dage til at barrikere huset?

Har lavet et lille billede af min opfindelse, til at finde ud af sjufternes tiltagelse af idoternes paradis... Farangs der betaler den aktuelle pris for deres forbrug...

Kan i nu alle have en god dag... Og glem nu alt jeres nag over for min person, for jeg er ikke og vil stadig altid blive en glad mand i det thailandske...


i298.photobucket.com/albums/mm241/manse_01/010_zpsa278af82.jpg[/URL]

Redigeret af Oplevelser d. 24-09-2013 09:46

Oprettet af Jos_38 d. 24-09-2013 13:03
#18

:12: Da jeg var ung studerende i Danmark :12: der virkede metoden med at lægge måleren ned også...

Problemet var bare at man skulle fjerne plumben for at kunne skrue måleren løs - jeg havde så en kammerat der var ret god til at vikle plumben på plads igen så den overfladisk så ud til at være uberørt...

Men den gik jo kun i et par år - så kom der naturligvis en måler fyr der gik meget op i sit arbejde - han hævdede at vi havde pillet ved plumben :13:

Det kendte vi så naturligvis ikke noget til, men elregningen steg da noget... :|


.

Oprettet af girobank d. 24-09-2013 14:17
#19

som jeg ofte har sagt thaier snyder hinanden.

en kollega i DK skriver på facebook, at efter installation af ny elmåler, er el-regningen steget med 20 % og min kollega er helt oppe i det røde felt.

Sagde bare, den gamle måler har vist for lidt-målt forkert, derfor er måleren udskiftet.

Ved godt at her i Thailand snydes der helt bevidst på den i andet indlæg beskrevne måde- og jeg tror godt de ved det!

Oprettet af Oplevelser d. 25-09-2013 08:13
#20

Girobank... Dette var egentligt også min pointe fra start, men så kom der lige lidt venstresving ind over... Ganske rigtigt Thaierne snyder hinanden, om ikke på EL, så på noget andet, og sådan er det bare...

Jeg kan ikke huske hvem der skrev noget om dette med nationalparkerne og betaling.. Efter at jeg har fået mit thailandske kørekort samt have kopien af den gule bog, har jeg aldrig betalt farangpriser, men det er måske fordi jeg ikke besøger de steder så meget...

Men nu den måler jeg har lavet...DEN fungere bare godt...Ikke fordi jeg altså mener jeg betaler for meget...

...Og alligevel for den svindler til genbo som er ansat hos elværket... ja han har ikke efter, at jeg har talt med hans ven som aflæser målerne, lagt sin måler vandret heheeh....for han ved at jeg vil have kontakt til kontoret EL kontoret.. Ikke for hans vandrette stilling, men for min måler...,

Men denne nye ting jeg har lavet... Den hjælper med at få forståelse for, hvad de enkelte ting faktisk koster i strøm... så man kan tænke over dette ved fremtidig brug...

Redigeret af Oplevelser d. 25-09-2013 08:21

Oprettet af admin d. 25-09-2013 19:48
#21

Vil ikke som sådan bryde ind i elsnakken her.

Men lige afslutte den lille kontrovers fra tidligere i tråden. Lige været fraværende et par dage så derfor tilbage lidt sent ind her. Det er ikke til diskusion men konstateringer som blot kan tages til efterretning af læserne.

For at tage konklusionen først:

Dette ment som advarsel til Oplevelser - inden der tildeles ferie.

Bedst som man troede at det igen var påpeget, og to brugere sendt på ferie, at der ikke skulle være personfnidder, så kom denne alligevel fra Oplevelser.

Og det ganske sikkert velvidende at de to personer der henvises til ikke kan svare!!

Det var 10 linier om personsager og 9 linier om relevante ting.

Sluttede med:
"Og glem nu alt jeres nag over for min person, for jeg er ikke og vil stadig altid blive en glad mand i det thailandske..."

Der vil admin mene at Oplevelser ikke er hverken værre eller værre end andre med at komme med spidse/nedladende bemærkninger, stikpiller, spydigheder, småprvokationer osv.

Admin måtte for nylig slette et indlæg der var direkte hånende overfor en række andre brugere, uden nogle af disse havde kommenteret i tråden eller havde noget med emnet at gøre. Indlægget var tydeligvis ment som en provokation overfor de andre brugere og den slags har intet at gøre her i forumet.

Så der må jo være noget begge vejen der nager?

Forumet her er ikke en klub hvor en lille flok lokale kan sidde og skændes og kæmpe om hvem der er bedst, hvem der har bedste koner osv.

Glem alt om personfnidder. Vi taler Thailand eller de enner der er og indholdet i emnerne der forholdes til og ikke hvem der står bag indlæggene.

Og taler pænt til hinanden i ordentlig sprog.

Fælles for alle problemerne gennem det sidste års tid er at alle brugerne tidligere har krydset klinger på andre websider, hvor de er endt i uoverenstemmelser.

At nogle brugere har nogle uafklarede ?sager? kørende eller ikke syntes om hinanden kan jo være fair nok.

Det er er altså ikke noget vi andre gider at blive blandet ind i eller se på.

Dette har været skrevet mange gange før. Det kan ikke være svært at forstå?

Dette var det og som skrevet blot konstatering til at tage til efterretning, så regner med det er totalt slut med det som er nævnt fra nu af.

Så til eldelen:

Du lægger ud med en historie om at din måler viser det samme ligemeget hvor meget du sparer og spørger om nogle har prøvet det samme. Nogle er flinke og svarer og nogle spørger mere ind til det. Du har ikke svaret på et indlæg.

Svaret kom så ?alle de bedrevidende?, henvendt til dem der har skrevet.
Igen personlige kommentarer om brugere og mener selv man er bedre?

Og så at det forøvrigt var det en historie om snyderi blandt lokale du ville fortælle ?? så jo pudsigt at lægge ud med at måleren viste forkert trods besparelser ?

Redigeret af admin d. 25-09-2013 19:49

Oprettet af Lars d. 25-09-2013 20:09
#22

Mht prisen på el betales i Bangkok forskelige takster efter forbruget, ihvertfald nogle dele af Bangkok. En lav for de første par hundrede kWt så vidt jeg husker og så et par gruppere mere afhænging af forbruget. Og her gælder ikke at jo mere man "køber" jo billigere bliver det. Grænserne og priserne husker jeg ikke lige men 4-5 baht/kWt.

Men med måleraflæsninger oplevede jeg noget pudsigt for år tilbage.

Var ude og rejse i 3 måneder. Ingen boede i min lejlighed eller havde nøgle dertil eller udover ejeren.

Kun køleskab var tændt i perioden.

I løbet af perioden steg elforbruget måned for måned for at ende på forbrug i 3 måned der var væsentlig større end normalt forbruget.

Efter tilbagekomst kom forbruget tilbage til normalen.

Der var ikke tegn på nogen havde opholdt sig i lejligheden.

Jeg fandt aldrig ud af hvad der var sket da ingen syntes det lød underligt....

Udover at snyde med el målere i Danmark, så var det vel også en sport at sætte boremaskinen til kilometertælleren i bilen og spole den tilbage eller tage spedeometer kablet af i perioder.