Debatemne: Thaiguide :: Leje af scooter i Thailand

Oprettet af thg d. 11-10-2014 11:43
#1

Skal til vinter til Patong og Khao Lak.

Hvordan er reglerne hvis man vil leje en scooter og kun har alm. dansk kørekort til bil?

Jeg var i Patong i 2009 og lejede en scooter der, hvor jeg også havde alm. dansk kørekort til bil og blev faktisk stoppet af politiet, uden nogen kommentarer, men tænker at man max. kan køre på x-antal kubik med alm. bil kørekort?

Oprettet af ding d. 11-10-2014 13:22
#2

Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.
Du skal såmænd ikke bekymre dig så meget om den lille bøde på 40-90 kroner du får af politiet. Du skal bekymre dig om det erstatningskrav på adskillige hundredtusinde baht du får hvis du er involveret i en ulykke, uanset hvis skylden er får du den, idet du ikke har kørekort.
Det eneste du kan være sikker på er at du kommer ikke ud af landet/fængslet før der er betalt

Oprettet af Steen J d. 12-10-2014 09:01
#3

Opfølgning fra DING.........Husk, din sygeforsikring ikke gælder, hvis du selv er fører eller sidder bagpå en MB, dette gælder for 99% af de rejseforsikringer der tegnes.
mvh.

SteenJ

Oprettet af A12019 d. 12-10-2014 12:35
#4

Steen J skrev:
Opfølgning fra DING.........Husk, din sygeforsikring ikke gælder, hvis du selv er fører eller sidder bagpå en MB, dette gælder for 99% af de rejseforsikringer der tegnes.
mvh.

SteenJ

Kan du ikke finde en relevant forsikringsparagraf som dokumenterer din påstand? Jeg har gennemgået forsikringsbetingelserne for Europæiske's rejseforsikring og kan ikke finde noget som understøtter din påstand.

Jeg mener (modsat dig), at der ikke er noget i vejen for at man kan modtage og få betalt en hospitalsbehandling gennem sin rejseforsikring, hvis man har været fører af eller siddet bagpå en MB, og er involveret i et uheld.

Rejseforsikringen dækker derimod ikke erstatningsansvar for skade forvoldt ved benyttelse af motorkøretøj - tjek derfor ansvarsforsikring (og lignende) inden kørsel!!

Oprettet af girobank d. 12-10-2014 20:10
#5

Prøv dog at læse indlægget

Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.
Du skal såmænd ikke bekymre dig så meget om den lille bøde på 40-90 kroner du får af politiet. Du skal bekymre dig om det erstatningskrav på adskillige hundredtusinde baht du får hvis du er involveret i en ulykke, uanset hvis skylden er får du den, idet du ikke har kørekort.
Det eneste du kan være sikker på er at du kommer ikke ud af landet/fængslet før der er betalt.

Det er 100% korrekt-uanset, hvad du tror!

Er det virkelig så svært at forstå!

At Farang bryder love og regler efter forgodtbefindende i Thailand-gør det jo ikke mere lovligt!

Oprettet af gall d. 12-10-2014 20:13
#6

Nogle forsikringer indeholder et forbehold for dækning i tilfælde af ulykke i forbindelse med udøvelse af farlig sport - og den kategori er mc kørsel tilsyneladende for nogle forsikringsselskaber (Men ikke alle)

Hvis man fører mc, uden at ha' erhvervet mc kørekort skal man ikke forvente at forsikringen dækker.

Oprettet af A12019 d. 12-10-2014 21:19
#7

girobank skrev:
Prøv dog at læse indlægget

Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.
Du skal såmænd ikke bekymre dig så meget om den lille bøde på 40-90 kroner du får af politiet. Du skal bekymre dig om det erstatningskrav på adskillige hundredtusinde baht du får hvis du er involveret i en ulykke, uanset hvis skylden er får du den, idet du ikke har kørekort.
Det eneste du kan være sikker på er at du kommer ikke ud af landet/fængslet før der er betalt.

Det er 100% korrekt-uanset, hvad du tror!

Er det virkelig så svært at forstå!

At Farang bryder love og regler efter forgodtbefindende i Thailand-gør det jo ikke mere lovligt!

Nu har jeg lidt svært ved at se hvem du henvender dig til! Men jeg er sådan set 100% enig med dig, og har vist aldrig givet udtryk for det modsatte i mit sidste indlæg.

Mit indlæg var en kommentar til indlægget fra Steen J og ikke dit 'citerede' indlæg fra ding. Jeg skrev bare, at man ikke automatisk var afskåret fra lægehjælp gennem rejseforsikringen ved kørsel på motorcykel i udlandet.

Lad os nu vende tilbage til det oprindelige spørgsmål fra thg :)

Oprettet af gall d. 13-10-2014 07:09
#8

For at opsummere svaret i en sober tone...

Som tidligere skrevet:
Nogle forsikringer indeholder et forbehold for dækning i tilfælde af ulykke i forbindelse med udøvelse af farlig sport - og den kategori er mc kørsel tilsyneladende for nogle forsikringsselskaber (Men ikke alle)

Hvis man fører mc, uden at ha' erhvervet mc kørekort skal man ikke forvente at forsikringen dækker.

Men du kan til stadig leje scooter eller mc i alle størrelser, uden mc kørekort. Du kan også blive stoppet af politiet, endda uden at få bøde, an på hvad det er for en betjent, og i hvad anledning du bliver stoppet - Det gør det dog ikke mere lovligt at føre motorcyklen, såfremt du ikke har kørekort til kat. A (og har internationalt kørekort med).
Det er tilsyneladende ikke udlejers opgave/ansvar at sikre sig at du har kørekort til den rette kat.

Problemet opstår hvis du kører galt...

I Pattong kan du leje alt fra 125 ccm til Gixxere i forskellige str. R1, R6, Fireblade o.m.a. Men der er ikke meget at bruge denne type mc til i dette område. Du kan selvfølgelig også leje betydeligt mere afdæmpede mc'er, som er meget mere velegnede i Thailand.
I lejekontrakten står typisk at du højest må køre 56 km væk fra udlejer. Dermed mener de, at de ikke vil ha, at du kører over Sarasin bridge. Mange påstår at du ikke får lov til at køre gennem det checkpoint der er der, men det er ikke rigtigt. Vi har tidligere lavet aftaler med udlejer, så vi kunne få lov til at køre til Khao Lak og til Ao Nang. Dette bestod bare i en mundtlig aftale.

Der er en dansker i Pattong der lejer mc ud. Han reklamerer også med at være den eneste der har en forsikring som tilvalg. Den forsikring han bruger dækker udelukkende hans køretøj. Personskade på dig eller andre, skade på andres køretøj eller materiel dækkes ikke.
Personligt har jeg kun brugt ham een gang, da han ved den lejlighed snød mig for nogle tusinde baht.

Håber dette besvarer dit spørgsmål thg.

Oprettet af girobank d. 14-10-2014 10:29
#9

1. Spørgsmålet: Hvordan er reglerne hvis man vil leje en scooter og kun har alm. dansk kørekort til bil?



2: Svaret: Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.


At der så er mange der gør det alligevel, det gør det jo ikke lovligt.

PS! og de der gør det alligevel, kører de jævnligt motobike hjemme i DK?

Oprettet af Lars d. 20-10-2014 07:54
#10

Selvfølgelig bør man tænke sig om og følge reglerne.

Havde jeg vidst da jeg var 20, hvad jeg ved idag, ville jeg sikkert nok gøre noget anderledes. Men føj hvor var det også blevet kedeligt og uden udfordringer m.m.

Så derfor vil jeg lige tage ferieturist kasketten på fra en af de første gange jeg selv var her.

Som mange på ferie måske går der måske lidt "feriestemning" i det rundt i verden, de vilde fester i Spanien, Ibiza, Prag og Thailand har et ry for at alt tages lidt lettere og det ?frie liv??

Og ja kører med mindre sikre styrthjelme i Thailand, kører uden sikkerhedsseler på bagsæderne og uden barnestole i taxaer. Eller motorcykel uden fornuftigt tøj, bukser, jakke, fodtøj. Sejler på Jetski som også kan være problematisk ved ulykke. Og på motobikes med risikoen for store erstatningskrav mod andre og ikke kun en selv.

For 15-20 år siden væltede jeg efter et smut i Malaysia ned som turist på Phuket.

Jeg har ikke MC kørekort.

Alle kørte på motobike og de var lette at leje. Fed tanke at komme rundt på den måde i varmen. Det frie liv.

Ethvert lille hotel eller guesthouse havde dem til udlejning. Alle udlejere sagde det ikke var nødvendigt med motorcykel kørekort når jeg havde mit bilkørekort og jeg skrev under. Troede jo på hvad folk sagde til mig.

Dengang var hjelme mere end vanskelige at opdrive og det var dengang der var kickstarter og der ikke var automatisk gear men gearskift med foden og de var ikke altid lige nemme at få til at skifte, slet ikke med badesandaler....

Det var også næsten eneste mulighed for at komme rundt ud for lige de faste ruter med de små busser og hvad der ellers var. Hvis der ikke skulle betales taxa på flere hundrede baht for et par timer.

Siden da har motobikes givet mig et utal af oplevelser rundt i Thailand. Kørte Phuket tynd på de små veje på syddelen, hvor jeg ellers ikke ville have kommet. Måske trafikken dengang var noget mindre end idag.

Kørt hundreder af kilometer langs Mekong floden og bare oplevet natur og de små samfund undervejs og været rundt i "junglen" på Koh Samui osv osv.

Jeg har 7-9-13 aldrig haft ulykker, kørt galt, haft skader på motobike eller problemer med udlejer og fiktive store "erstatninger".

Men har set mange turister der har haft diverse uheld og render rundt i ferien med arme og hænder plastret ind og sår på hele kroppen. Og store forbrændinger fra solen.

De store udfordringer jeg har mødt er noget som lidt fint sand på vejen ved strandene. Det gør biken meget svær at styre eller bremse. Vand på vejene virker som olie, især hvis det ikke har regnet længe og alt skidtet fra længere tid ligger der.

Kulturen er at når der drejes til venstre ud på en anden vej, så kigges ikke først til siderne, men drejes direkte ud og andre forventes så at bremse eller give plads. Dvs der pludselig dukker en motobike op i ens bane fra en sidegade uden varsel. Her kan venstrekørsel måske blive endnu en udfordring.

Hunde ser sig også rigtigt dårligt for. En ekstra udfordring i mørket om aftenen.

På langture haft et lille luksusproblem. Solen. Den står direkte på armene og håndled i timer og der ikke rigtigt noget at gøre for at undgå den, hvis man er i t-shirt.

Da jeg ikke er super mc erfaren har jeg altid kørt lidt tøset rundt. Ret langsomt. Kigges lidt til de lokale syntes jeg ofte, specielt kvinderne, kører ret langsomt. Kan jo tage ved lære af dem. (ikke machofyrene som tæsker derudaf eller andre turister der skal prøve kræfter med naturen)

Og ja der er mange motocykel uheld. Måske op til 80 % af trafikdræbte er motorcyklister - dsv måske 20.000 om året - heraf også en del udlændinge på feriestederne. Har også fornemmelse af at mange lokale ikke har de rigtige kørekort og ej heller har nok undervisning bag sig.

Det ikke en opfordring til at køre uden kørekort. Men det er en fantastisk måde at komme omkring og opleve på.

Ville jeg gøre det igen ?? det kan ikke helt udelukkes.

Billeje vil også være et alternativt og det ikke så voldsomt dyrt at leje en bil for et par dage. Skal der være lidt safari og frisk luft om ørene er der også Jeeps nogle steder.

PS: Venstrekørsel og ukendskab til den anderledes lokale trafikkultur er et par alvorlige ekstra udfordringer/farer i forhold til at sætte sig på en 125 ccm cykel i Danmark.

Redigeret af Lars d. 20-10-2014 08:03

Oprettet af thg d. 21-10-2014 09:55
#11

Hvad går et internationalt kørekort ud på og hvor får man det?

Og kræver det dansk motorcykel kørekort for at få et internationalt kørekort som er godkendt til kørsel på mindre scootere/motorbikes i Thailand eller kan et alm. dansk kørt give det nødvendige internationale kørekort?

Oprettet af girobank d. 21-10-2014 10:11
#12

Man henvender sig i Borgerservice medbringende et foto i pasfotostørrelse samt det danske kørekort, så udstedes et internationalt kørekort, som gælder 1 år og koster 25 kr.

Så kan man køre lovligt og får ingen bøder af Thaipoliceen.

Oprettet af girobank d. 21-10-2014 10:12
#13

Man henvender sig i Borgerservice medbringende et foto i pasfotostørrelse samt det danske kørekort, så udstedes et internationalt kørekort, som gælder 1 år og koster 25 kr.

Så kan man køre lovligt og får ingen bøder af Thaipoliceen.

Oprettet af thg d. 21-10-2014 10:17
#14

Men kører man stadig lovligt på motorbikes (og op til hvilken størrelse?), når man "kun" har dansk B-kørekort (alm. bil) og så selvfølgelig det internationale kørekort?

Oprettet af kimsen d. 21-10-2014 13:49
#15

Og kræver det dansk motorcykel kørekort for at få et internationalt kørekort som er godkendt til kørsel på mindre scootere/motorbikes


det er jeg lidt i tvivl om,.. har ikke selv DK MC-kort (kun alm. bil)
men med det Danske kørekort i 'lommen',. har Thai politi været nogenlunde tilfreds,
altså (i de fleste tilfælde) ingen bøder for at køre uden kørekort, (kun for uden hjelm)

hvad der er 100% korrekt, skal jeg ikke gøre mig klog på,
men du kan jo gøre som mig, (besøger landet 1 x 4 - 5 mdr. / år)
og ret mange andre turister, besøgende / fastboende,

efter jeg erfarede at et Thai-kørekort,
samtidig var gyldig ID (omtrent som et pas)
+ det gjorde at indgang / entré til div. forlystelser / seværdigheder fås til Thai-pris,
erhvervede jeg et Thai-kørekort MC / Bil
dvs. 2 stk. samlet total pris, ca. 1200 thb (ca. 200 kr.)

det første kørekort er gyldig 1 år,
generhvervelse (ganske få enkle test) koster omtrent det samme, og er gyldig 5 år

du kan evt. læse mere info i tråden her :
http://www.thaiguide.dk/forum/f...

det er nok de bedste penge jeg har givet ud,
+ de er tjent ind efter 2 - 3 besøg forlystelser / seværdigheder,
dertil kommer trygheden, og mindre spekulationer ved fx uheld mm.

PS... fordi jeg ikke havde et international kørekort med,
kun det 'rigtige',.. som de iøvrigt var helt Uinteresseret i,
skulle jeg igennem nogle test,.. både praktisk og teoretisk .. PC test - alt meget let og enkelt.

af kørekortenes bagside fremgår (billeder) hvad de er gyldige til,
- kan ikke læse Thai-teksten.... :13:

Oprettet af girobank d. 21-10-2014 14:06
#16

Jeg forstår ikke, at man absolut skal køre ulovligt i Thailand, gør vi det samme i Danmark-køre rundt uden lovlig kørekort til bil eller MC?

De 25 kr. det koster af få udstedt et internationalt kørekort, har alle da råd til.

Kørekort til bil gælder kun til bil og ikke MC, hverken i Danmark eller Thailand.

PS! hvor mange af jer kører jævnligt på motorcykel i Danmark?

Oprettet af girobank d. 21-10-2014 14:06
#17

Jeg forstår ikke, at man absolut skal køre ulovligt i Thailand, gør vi det samme i Danmark-køre rundt uden lovlig kørekort til bil eller MC?

De 25 kr. det koster af få udstedt et internationalt kørekort, har alle da råd til.

Kørekort til bil gælder kun til bil og ikke MC, hverken i Danmark eller Thailand.

PS! hvor mange af jer kører jævnligt på motorcykel i Danmark?

Oprettet af thg d. 21-10-2014 14:27
#18

girobank skrev:
Jeg forstår ikke, at man absolut skal køre ulovligt i Thailand, gør vi det samme i Danmark-køre rundt uden lovlig kørekort til bil eller MC?

De 25 kr. det koster af få udstedt et internationalt kørekort, har alle da råd til.

Kørekort til bil gælder kun til bil og ikke MC, hverken i Danmark eller Thailand.

PS! hvor mange af jer kører jævnligt på motorcykel i Danmark?



Jeg vil hellere end gerne køre lovligt på motorbike i Thailand, derfor spørger jeg, men jeg får en masse upræcise svar på mine spørgsmål, så jeg prøver igen:

Men kører man stadig lovligt på scootere/motorbikes (og op til hvilken størrelse?), når man "kun" har dansk B-kørekort (alm. bil) og så selvfølgelig det internationale kørekort? (dvs. jeg har IKKE motorcykel kørekort - udelukkende dansk B-bilkørekort og så er planen at få lavet omtalte internationale kørekort, men hvis det alligevel ikke gør det lovligt, når jeg ikke har dansk motorcykelkørekort, kan det jo være lige meget)

Og evt. nogen der kender promillegrænsen på Phuket/Khao Lak når man kører scooter/motorbike?

Når jeg skriver scooter/motorbike er jeg udelukkende interesseret i en lille scooter - absolut ikke en decideret motorcykel eller scooter m. stor motor!

Redigeret af thg d. 21-10-2014 14:35

Oprettet af kimsen d. 21-10-2014 15:07
#19

Jeg vil hellere end gerne køre lovligt på motorbike i Thailand, derfor spørger jeg, men jeg får en masse upræcise svar på mine spørgsmål,


det fik du ellers som det første svar - af ding

især om et evt. erstatningskrav,

derfor mit forslag til et Thai-kørekort,
med et Thai-kørekort i 'hånden' er du sikret bedst muligt,
i tilfælde af trafikuheld,

hvis nogen gransker dit internationale kørekort, (kun gyldig til bil)
kunne en dygtig advokat sikkert / muligvis få dig dømt for at køre ulovligt,

men bevares,... så længe der ikke sker uheld, tja,...:13:

Oprettet af ding d. 21-10-2014 15:08
#20

ding skrev:
Reglerne er sådan at det er ulovligt at køre på motorbike uden det internationale kørekort eller et thailandsk kørekort til MOTORCYKEL.
Uanset om politiet gør noget eller ej er det ulovligt.
Du skal såmænd ikke bekymre dig så meget om den lille bøde på 40-90 kroner du får af politiet. Du skal bekymre dig om det erstatningskrav på adskillige hundredtusinde baht du får hvis du er involveret i en ulykke, uanset hvis skylden er får du den, idet du ikke har kørekort.
Det eneste du kan være sikker på er at du kommer ikke ud af landet/fængslet før der er betalt



Hvad er det du ikke forstår..?? En motorbike kræver kørekort til mc uamset størrelsen på motoren. MEDMINDRE det er en uden nummerplade og den kun kan køre 20-30 km i timen, MEN du får sandsynligvis lige så store problemer hvis du bliver involveret i en ulykke for du har skylden næsten uanset hvad.

Oprettet af kimsen d. 21-10-2014 15:14
#21

Jeg forstår ikke, at man absolut skal køre ulovligt i Thailand, gør vi det samme i Danmark-køre rundt uden lovlig kørekort til bil eller MC?

Kørekort til bil gælder kun til bil og ikke MC, hverken i Danmark eller Thailand.


Nu er det ikke mig der bestemmer, eller fastsætter reglerne,
men i (mit) tilfælde har et Dansk kørekort beviseligt været fuldt tilstrækkeligt
til at erhverve et - Helt legalt / lovligt Thai kørekort,- i Thailand,
formentlig iflg. Thailandsk lov... da papirarbejdet har passeret ret mange 'hænder'

mener,.. kørekortet i sig selv burde være tilstrækkelig bevis,
PS: nej,.. det er ikke den type der er 'købt / 'erhvervet' på et værtshus,. :o

de Danske regler har vel ikke nogen betydning i denne sammenhæng,
grundlæggende er reglerne de samme langt hen ad vejen, (bil vs MC)

Thailand har tilsyneladende heller ikke de samme restriktioner mht. kubik, alder osv.

IGEN,... jeg har et (2) Thailandske kørekort, (bil / MC)
erhvervet helt i overensstemmelse med Thailandsk lovgivning,
de er fuldt lovlige til kørsel i Thailand.

samtidig er de ugyldige i Danmark.

ergo,.. HVIS,. jeg bliver indblandet i et trafikuheld, (i Thailand)
kan jeg fremvise mit - fuldt lovlige kørekort,
til trods for at det samme ikke er muligt i Danmark, EU, USA osv.




.

Oprettet af girobank d. 21-10-2014 18:06
#22

Jeg opgiver at skrive mere om emnet- ingen kan eller vil forstå mine indlæg.

Så forsæt bare med at bryde regler og love, der hvor i nu opholder jer.

Et dansk kørekort gælder ikke i Thailand!

Et dansk kørekort til bil gælder ikke til kørsel på motorcykel nogen steder.

Og jeg gentager mit spørgsmål - hvor mange kører jævnligt på motorcykel i Danmark (med gyldig kørekort-selvfølgelig)?

Oprettet af girobank d. 21-10-2014 18:06
#23

Jeg opgiver at skrive mere om emnet- ingen kan eller vil forstå mine indlæg.

Så forsæt bare med at bryde regler og love, der hvor i nu opholder jer.

Et dansk kørekort gælder ikke i Thailand!

Et dansk kørekort til bil gælder ikke til kørsel på motorcykel nogen steder.

Og jeg gentager mit spørgsmål - hvor mange kører jævnligt på motorcykel i Danmark (med gyldig kørekort-selvfølgelig)?

Oprettet af Lars d. 21-10-2014 18:36
#24

Hej thg,

Jeg ved godt hvad du helst så, at de små scootere kunne lejes med et internationalt kørekort til bil og det kan laves til at dække de "små" scootere.

Men desværre. De fleste af dem der kører er 110 eller 125 ccm og de kræver MC kørekort. Mindre har jeg ikke set.

Fra politi.dk om international kørekort:
Et internationalt kørekort er en formaliseret og international anerkendt oversættelse af dit danske kørekort, som kan være nødvendig, hvis du skal køre i andre lande end EU-lande og E?S-lande (Island, Liechtenstein og Norge).

Du kan få udstedt et internationalt kørekort, hvis du har et gyldigt dansk kørekort.


Så et international kørekort fra Danmark baseret på bilkørekort vil ikke være gyldigt til at køre MC i Thailand.

Så ja.
Til MC, scooter, motobike, hvad navn de har, kræves et MC kørekort. Enten et Thailandsk eller et internationalt MC kørekort, udstedet på basis af et dansk MC kørekort.

Promillegrænsen er den samme i hele Thailand og den samme for MC og biler og andre motorkøretøjer (ved ikke cykler).

Den er som i Danmark 0,5 promille.

Jeg er oftere rendt ind i sperituskontroller i Thailand end i Danmark og puste i ballon. Ennda præsteret at blæse ved to kontroller på den samme 40 km tur i Bangkok aften.

Kimsen:
Fint med dine billeder og det drejer så lige det hele lidt af sporet.
Leje af minibus.
I DK giver bilkørekort lov til at føre køretøj med op til 8 personer, herunder vil små minibusser også gå ind går jeg ud fra?

Det Thailandske bilkørekort giver lov til at føre minibus og skriver ikke direkte hvor mange sæder der må være - så der ingen problemer.

Men de thailandske minibusser har altid mindst 12 sæder.

Må de køres med et dansk kørekort/internationalt kørekort?

Redigeret af Lars d. 21-10-2014 18:37

Oprettet af thailand-fil d. 21-10-2014 18:56
#25

@Lars - du kom mig lige lidt i forkøbet :-D

Et internationalt kørekort er en SIMPEL oversættelse af dit danske kørekort til en lang række landes sprog. Hverken mere eller mindre. Altså har du stempel til bil (kategori (B) ) i dit kørekort er det det du må føre.

Det vil sige, at i princippet er det internationale kørekort ikke meget bevendt, hvis man ikke også har det alm. danske kørekort med idet det internationale KK isoleret set jo så ikke oversætter noget som helst

I Danmark blev der for år tilbage indført KNALLERT 45 der må føres af indehavere af alm. bil (B) kørekort.

Denne kategori har man IKKE i Thailand, idet alle motobikes mig bekendt er langt over de kubik som en knallert 45 har. Mindste kubik, mig bekendt, er 80 og de fleste har 125 - så faktisk set med danske lovkrav = en motorcykel.

For lovlig at køre på MC overall herunder også i Thailand er altså, at dit kørekort / internationale OGS? er i besiddelse af kategorien A stempel !

Såre simpelt.

Redigeret af thailand-fil d. 21-10-2014 18:58

Oprettet af kimsen d. 21-10-2014 18:58
#26

Jeg opgiver at skrive mere om emnet- ingen kan eller vil forstå mine indlæg.

Så forsæt bare med at bryde regler og love, der hvor i nu opholder jer.

Et dansk kørekort gælder ikke i Thailand!

Et dansk kørekort til bil gælder ikke til kørsel på motorcykel nogen steder.


Tror ikke nogen er i tvivl om hvad du mener,
heller ikke hvad eller hvor loven gælder

ellers er regler for internationalt kørekort forklaret af FDM :
http://www.fdm.dk/koerekort/int...

det fremgår at internationalt kørekort kun gælder til kørsel i samme kategori,
altså MC til MC, osv.
dvs. trådstarter kører ulovligt (på MC) med et internationalt kørekort, !

af samme årsag påpeger jeg at der er et (nemt og billigt) alternativ,
som går ud på at med et DK kørekort, - kun til bil - kan man,
helt legalt / lovligt erhverve et Thai kørekort (både bil og MC)

det er altså ikke nødvendigt at have DK kørekort til MC.




.

Oprettet af girobank d. 21-10-2014 20:15
#27

se lige hvad trådstarter skrev:

Hvordan er reglerne hvis man vil leje en scooter og kun har alm. dansk kørekort til bil?

Jeg var i Patong i 2009 og lejede en scooter der, hvor jeg også havde alm. dansk kørekort til bil og blev faktisk stoppet af politiet, uden nogen kommentarer, men tænker at man max. kan køre på x-antal kubik med alm. bil kørekort?

Så hvem vrøvler lige nu?

jeg er nok bare dum og kan ikke læse og forstå dansk!

Oprettet af Lars d. 21-10-2014 21:03
#28

Girobank,
Der er vist ikke nogen der har modsagt dig overhovedet og tror alle både forstår det og er enige?

Men kommet med præciseringer, uddybninger og eksempler. Jeg svarede på to konkrete spørgsmål fra trådstarter om hvad et international kort egentlig er og promillegrænsen.

Så hvem der vrøvler? Du skriver faktisk det samme igen og igen, uden at tilføje nyt?

Indlægget fra trådstarter er da absolut ikke vrøvl. Det jo blot konstaring eller observation af fakta, der dermed giver tvivl.

Vil foreslå vi ikke fortsætter med at gentage, eller kører indlægget fra ud i en uendelighed, men holder os til emnet?

Oprettet af girobank d. 23-10-2014 12:13
#29

Lars, det eneste jeg påpeger er, at det er ulovligt at køre på motorcykel uden kørekort til motorcykel.

Så er det såmænd ikke længere.

Vi bør da overholde love og regler i det land vi opholder os i?

Jeg har set mange eksempler på unge mennesker, der har lejet en stor motorcykel i Thailand og suse rundt i badetøfler, og desværre også set konsekvenserne deraf, fordi de ikke er vant til at køre på motorcykel.

Jeg ved da godt at thailænderne oftest heller ikke har kørekort til det køretøj de kører på/i.

Kør forsigtig.

Oprettet af thg d. 23-10-2014 15:29
#30

Hvis det er mig du hentyder til der kører ulovligt på motorcykel, så laver jeg jo netop disse spørgsmål for at kende reglerne! Har aldrig kørt motorcykel, hverken i DK eller Thailand, men har kørt på både knallert 30+45 i Danmark for mange år tilbage! Har kørt en mindre scooter i Thailand for ca. 6 år siden, som både udlejer godkendte da jeg viste mit danske kørekort hvor der ret tydeligt fremgår at jeg kun har kørekort til bil og da jeg blev stoppet af politiet godkendte de også dette, så at det fungerer så elendigt i deres land og at de nærmest snyder turisterne ved ikke at oplyse dem om reglerne, må stå for deres regning og samvittighed...

I Danmark må man køre en 45 km/t scooter m. alm. bilkørekort, derfor var jeg sikker på at det også var ok til mindre scootere i Thailand, som dog viser sig at kræve et motorcykelkørekort!

Oprettet af gall d. 23-10-2014 20:29
#31

Nu har jeg ikke læst alle indslag i denne tråd. Har med overlæg sprunget dem over, der er skrevet i en "træls" tone.

Man skal også tænke på at det kan være svært for Thailands politi at vide hvilke landes kørekort der gælder til 125 ccm to-hjuler, selv om der kun står bil på kørekortet og hvilke lande der ikke gælder. Det betyder, at det der er ulovligt for en dansker, er lovligt for en tysker, så derfor vælger de nok at koncentrere sig om dem der kører på større motorcykler.

....også derfor at mit tidligere svar primært var møntet på det forsikringsmæssige.

Oprettet af Lars d. 27-11-2014 13:49
#32

Bringer lige denne op igen.

Det forsikringsmøssige og lovgivningen er vi alle nok enige om.

Kan så tænke på det sikkerhedsmæssige.

Gør det at have et thailandsk MC kørekort en til en bedre MC fører end andre?

(th MC kort taget alene i Thailand og ikke ombytning af dansk MC kørekort)

Kimsen skriver i en anden tråd hvordan det thailandske fåes uden at have et dansk først:
Taxaer dyrere - Nye alternativer til taxaer - online bestilling

kimsen skrev:
- jeg havde (har stadig) kun Dansk kørekort til personbil, (ikke MC)
samtidig havde jeg ikke et internationalt kørekort,

alligevel erhvervede jeg Thai-kørekort, til MC, og Bil,
i praksis (formentlig) en nyerhvervelse, da jeg skulle deltage i div. prøver / test, incl.
computertest, tavletest, video-undervisning, test farveblindhed, afstandstest,
+ praktisk køretest,... meget enkel,. og kun på MC (lukket bane)
alt meget let / enkelt,.. total tidsforbrug ca. 4 - 5 timer
det var midlertidig kørekort gyldig 1 år.
.


Dvs kortet fåes uden nogen egentlig teoriundervisning, køretimer eller køreteknisk undervisning eller undervisning i f.eks. bremseteknikker, kørsel i kurver eller placering på vognbanen. Det hele nogle simple skriftlige/PC tests på motorkontoret umiddelbart inden kortet udstedes?

Vil en person der aldrig har siddet på en MC og måske ikke været så meget i tafikken i Thailand være mere sikker i trafikken end en som har erfaring i trafikken, kulturen, skiltning, placeringer og ikke mindst de ting der skal holdes øje med i trafikken som vi ikke er vant til at se efter i Danmark - plus lige venstrekørslen?

Udfra sikkerhedsmæssigt syn vil jeg ikke mene det thailandske kørekort er noget som helst værd.

Forhindrer det at blive en del af statistiskken eller andre medtrafikanter bliver det?

Alkohol, for høj hastighed, manglende styrthjelm og ulovlige vognbaneskift er stadig de vigtigste faktorer for de alvorlige ulykker blandt alle ulykker. Ved ikke hvordan det er med udlændinge/turister.

Dog at der omkommer vist mere end 1 udlænding om måneden på Phuket på MC/scooter.

Og ja igen, MC kan uden problemer lejes uden kørekort, da lejeren underskriver en lejekontrakt hvori der står at lejeren har nødvendigt kørekort. Så er udlejeren sikret.

Oprettet af Lars d. 27-11-2014 13:55
#33

Internationalt kørekort.

Ville egentlig blot vise hvordan det internationale kørekort ser ud, men så kom indlægget før lige med....

Det er kun et foldud kort af pap og information såvel som billede kan sikkert nemt ændres.

Her mit eget internationale kørekort. Udløber forøvrigt idag kan jeg se....

Der er en side mere i foldud delen som ikke er med. Det blot oversigt over lande som har tilsluttet sig konventionen.

Den hvide del med typeoversigterne er et lille hæfte, hvor den side er oversat til flere sprog.

Kortet her er til ?B? - personmotorkøretøj med højst 8 siddepladser.

MC kategroi ?A?.

www.thaiguide.dk/images/transport/intl-koerekort-forside.jpg

www.thaiguide.dk/images/transport/intl-korekort-indhold.jpg

Oprettet af gall d. 27-11-2014 18:17
#34

Mon ikke der er kommet en ny udgave? Der er jo kommet nyt kørekort, som indeholder 16 forskellige kategorier, og da det er en EU harmonisering, kunne det jo opfattes af andre som om man har tilladelse til at køre mc på 125 ccm, på det kort som du viser. - Sådan er reglerne i andre EU lade.

Oprettet af thailand-fil d. 28-11-2014 06:42
#35

Hej Lars - Du skriver:

Kortet her er til ?B? - personmotorkøretøj med højst 8 siddepladser.

MC kategroi ?A?.

Jeg spørger: Hvor ser du, at dit internationale kørekort gælder til kategori "A"

Lille fodnote: dit smarte "thaiguide.dk" for neden på begge sider af det int. kk. bør du nok skifte ud med KOPI e.l.

En lille fodnote mere: Be' lige borgerservice om at underskrive det næste internationale kørekort på forsiden, bare for god ordens skyld.

Oprettet af Lars d. 28-11-2014 10:10
#36

Thailand-fil,
Jeg skriver ikke at kortet er til kategori "A". Jeg skriver at det er til "B" (som stemplet viser)

"MC kategori vil være "A" " skulle der måske have stået for at alle er med.

Kortet her er bestilt via ambassaden i Bangkok, så svært at tjekke underskrifterne i tide. Men de nok haft lidt for travlt den dag.




Oprettet af Lars d. 28-11-2014 11:05
#37

gall skrev:
Mon ikke der er kommet en ny udgave? Der er jo kommet nyt kørekort, som indeholder 16 forskellige kategorier, og da det er en EU harmonisering, kunne det jo opfattes af andre som om man har tilladelse til at køre mc på 125 ccm, på det kort som du viser. - Sådan er reglerne i andre EU lade.


Nu er det lige før du sender os tilbage til start med de 125 ccm?

Det vil så være nok til at køre scooter i Thailand.

Men du skriver som om du ved lidt mere om at der er en ny udgave og om reglerne?

Men det kan da sagtens ske at der er kommet et nyt. Kortet her er jo et år gammelt.

Kan se der er kommet nye grupper for det intenationale kort i 2011, men ikke slået igennem endnu eller der ligger en bunke gamle kort som skal bruges først?

Du må hjælpe mig, for jeg forstår nok ikke de internationale kort helt, for de skriver kun om biler, men ihvertfald de gamle måske også dækket op til 125 ccm?

Hvad dækker denne gruppe "B" på dette kort (ikke udfra EU eller gamle DK regler, men de internationale og som det "læses" i udlandet)?

(jeg læser det, nok forkert, udelukkende som bil)

På de nye kort findes måske den lille kategori 125 ccm som seperat og "B" vil være udelukkende bil eller?

Redigeret af Lars d. 28-11-2014 11:14

Oprettet af thailand-fil d. 28-11-2014 14:12
#38

Lars skrev:
Thailand-fil,
Jeg skriver ikke at kortet er til kategori "A". Jeg skriver at det er til "B" (som stemplet viser)

"MC kategori vil være "A" " skulle der måske have stået for at alle er med.

Kortet her er bestilt via ambassaden i Bangkok, så svært at tjekke underskrifterne i tide. Men de nok haft lidt for travlt den dag.





Hej Lars

Vedr. kategorierne A + B er vi så NU helt enige - bare en teknikalitet, ligesom den manglende underskrift fra amb. i Bangkok - temmelig sikker på, at hvis det havde været fra et dansk motorkontor læs nu Borgerservice, at det ville have været skrevet under. :22:

Oprettet af Lars d. 28-11-2014 14:26
#39

Syntes nu ikke det var svært at se at stemplet er ved B og ikke ved A, men ok.

Kortet er udstedt af Lyngby Kommune, så det må være dem der skal stemple og underskrive. Det må blot være forglemmelse.

Ambassaden er blot formidler.

Tidligere kort betilt på samme måde har været underskrevet af udstedende myndighed i Danmark.

Men udover detaljerne, hvad gælder det til?

Redigeret af Lars d. 28-11-2014 15:09

Oprettet af gall d. 29-11-2014 08:31
#40

Den nye kørekortbekendtgørelse trådte i kraft i januar 2013.

Den er et forsøg på at lave et "ægte EU kørekort" - Det er i øvrigt 3. gang at myndighederne kalder det et EU kørekort.

Denne gang er kategorierne afstemt med resten af EU. Derfor er der kommet 3 str. mc, 2 str. knallert, to str. "bil med hænger" osv med på det nye kørekort.

Men på trods af vores EU liderlige regering (Sorry, sorry. Jeg prøver virklelig på at undlade politiske ytringer :o ), skulle regeringen selvfølgelig lave særregler.
Så hvor et bilkørekort automatisk medfører førerret til en mc op til 125 ccm (15 hk.) i lande som Tyskland m.m. skal man i Danmark undervises i denne kategori. Ligeledes kan man i Tyskland erhverve kørekort til 125 ccm, som 16 årig. Det mener man, i Danmark, ikke de unge er modne til.

Derfor er den debat med at køre mc på bilkørekort en svær diskussion. Tyskeren o.a. europæere kan gøre det med god samvittighed... Men hvordan det så forholder sig i forhold til Thai lov ved jeg ikke.

Oprettet af thailand-fil d. 29-11-2014 16:40
#41

@Lars - du skrev i første indlæg følgende:

Kortet her er til ?B? - personmotorkøretøj med højst 8 siddepladser.

MC kategroi ?A?. "B"

Og så viser du en kopi af dit int. kk. - UDEN kryds/stempel i "A" deraf min tvivl.

Udover detaljerne som du skriver, så gælder dit internationale kørekort til og KUN til: kategor "B"

Deraf mit første spørgsmål: hvor ser du, at det gælder til kategori "A" - Der er jo netop ikke stemplet under "A"

Du svarer og derefter bekræfter jeg så bare, at vi er enige - så jo, det var lidt svært at tyde hvad du egentlig mente, skidt pyt, det er flueknepperi - mest fra min side B)

Dit internationale kørekort gælder KUN til kategori "B" og ikke andet. Og det internationale kørekort er som tidl. anført KUN en oversættelse af dit nationale kørekort - med andre ord: det er stort set ikke mere værd end det pap det er skrevet på.

At det ikke er underskrevet "hjemmefra" motorkontor/borgerservice er helt klart en forglemmelse/fejl - igen flueknepperi.

Jeg har lavet bl.a. internationale kørekort i over 30 år indtil jeg blev pensioneret for nogle år siden - og jeg har dermed ikke en knappenålshoveds forstand på de nye motorcykelregler (sådan da) ej heller alle de nye regler ang. påhængskøretøjer m.v.

Hvorom alting er, så er det i den danske lovgivnings øjne og forsikringsverdenens ditto IKKE lovligt at føre motorcykel uden at have erhvervet et dertil beregnet kørekort og det er kategori "B" altså ikke !

I Danmark må man uden kørekort føre knallert 30 km/t og MED et kategori "B" kørekort knaller 45 km/t - af nogle kaldet scooter, hvilket jeg synes er en forkert betegnelse, idet "en rigtig scooter" kræver kategori "A" kørkort.

Go' lørdag aften/søndag







Oprettet af A12019 d. 01-12-2014 11:50
#42

Jeg har lige fået udstedt et nyt internationalt kørekort og der var ingen ændringer i forhold til tidligere udstedte kort. Jeg glemte selvfølgelig at spørge om der var ændringer på vej.

Underskrift på forsiden er ikke påkrævet. Det var i hvert fald svaret fra medarbejderen på Borgerservice.

Oprettet af gall d. 01-12-2014 14:38
#43

Så har politiet i Thailand ingen mulighed for at kontrollere om det er lovligt at køre stor mc, eller om det er tilladt at køre 125 ccm. For at kontrollere det sidste skal de kontakte de danske myndigheder.

- Dette skal ikke ses som en opfordring. En forsikringssag vil stadig kunne blive et stort problem for den dansker der kører 125 ccm, når han kun har bilkørekort - I modsætning til personer med adresse i Tyskland.- Her vil det ikke være noget problem at køre 125 ccm i Thailand selv om man kun har bilkørekort.

Oprettet af Lars d. 03-12-2014 19:49
#44

Nu ved jeg godt jeg er oppe mod et par eksperter, der arbejder med kørekort hver dag og en der har arbejdet med internationale kørekort.

Men forsøger selv at blive klogere. Jeg får dette ud af det hele...

Det er svært at få danske og andre landes lidt individuelle regler for hvad et "B" kort er til at passe ind i et internationalt kortsystem som udstedes i mange lande. Samme inddeling bruges også i internationalt kørekort fra f.eks USA.

Og måske nogle EU lande giver ret til at føre 125 ccm motorcykel i deres eget land men ikke umiddelbart udenfor eller de får et "A1" stempel også når de får "B" kort?

Så jeg tolker det som:

Internationalt "B" mærke gælder for bil og ikke andet.
(Som der står i kortet som forklaring udfor "B".)

Uanset hvad de enkelte lande har af ekstra bonus i deres bilkørekort som knallert, lille MC, gaffeltruck eller barnevogn med påhængsmotor.

Det kan en færdselsbetjent i forskellige lande forholde sig til i forhold til færdselsloven.

Kommer det til en ulykke, efterspil og erstatning vil jeg så tro der altid kigges på det bagved liggende kørekort og hvad det dækker og hvordan det dækker i forhold til udlandet?

Men måske jeg er jeg helt ude på et sidespor ....

De nye klasser for internationalt kørekort har også de to motorcykel klasser.

Det så spændende at se hvad et kørekort i EU til lille motorcykel giver lov til på dette "gamle" kort der kun har en klasse for MC.

Får man så lov til at køre alle størrelser eller ingen - overfor færdselsloven?

Oprettet af gall d. 03-12-2014 20:14
#45

Vi taler om regler der overlapper, så derfor er det lidt svært.

Jeg giver jer fuldstændig ret i, at det er kørekort der ligger bag det internationale kørekort, der bestemmer dine kategorier.
Så danskere skal selvfølgeligt indordne sig under danske regler, eller kan det gå grueligt galt.

De ting jeg peger på skyldes, at en tysker på 16 år, kan erhverve kørekort til 125 ccm i Tyskland, og lovligt køre på denne maskine i Danmark. Ligeledes kan en 18 årig tysker køre på en 48 hk mc i Danmark, hvor en dansker på 18 højest må køre på 125 ccm.

En tysker kan også køre 125 ccm i Danmark, selv om han kun har erhvervet bilkørekort, da dette i Tyskland automatisk giver ret til at føre 125 ccm. Men jeg vil da også tro at A1 så er markeret på det tyske kørekort.

Men mon ikke dette kun gælder inden for EU?

Redigeret af gall d. 03-12-2014 20:15

Oprettet af Lars d. 04-12-2014 12:09
#46

Kna godt se problemet med de to systemer, men giver dig ret i at de danske regler skal vi nok holde os til for sikkerheds skyld.

Kan alt det med hvad en tysker må i Danmark måske skyldes at Danmark er en region i staten EU og nogle regler som gælder på tværs af regionsgrænserne.

Det lille mc kørekort til motorcykel er så noget nyt der er kommet og svært at sætte ind så længe der ikke også laves nye internationale kørekort der følger de nye regler. Det må være en sag for EU at få standardiseret dette også?

Når det kommer til at politiet ikke rigtigt tjekker kortene når de stopper udlændinge på scootere kan det måske være at det ikke er derfor de stopper dem. Men andre årsager og lidt hurtig overståelse af forretningen på stedet og dermed ikke bruge tid på at diskutere kørekort?

Det dog normalt at politiet, som de vel også gør i Danmark, som det første når de stopper mig i bil eller som jeg kan se motobikes, spørger om at se kørekortet og de tjekker da lige at mit thaikørekort ved et hurtigt blik er OK. Som ren rutine inden vi kommer til hvad den egentlige samtale skal være om :)

Mht ansvarsdækning og tingskade har det været oppe.

Der er normalt denne privatansvars forsikring inkluderet i rejseforsikringer.
Men de dækker ikke for ansvar der opstår i forbindelse med kørsel på motorkøretøjer. Det ihvertfald Europæiske.

Om indbo forsikringer/ansvarsforsikringer i Danmark dækker her ved jeg så ikke.

Ellers er det så køretøjets forsikring der skal dække og der er dækningerne fra de lovpligtige forsikringer relativt beskedne i forhold til de danske dækninger og dækker efter mit umiddelbare skøn ikke tingskade, men dækker lidt ved invaliditet, død og daglig erstatning i en kort periode.

Dækker dermed heller ikke skade på det leje køretøj.

Ligesom de ikke dækker selvrisikoen ved uheld på lejede køretøjer hvis der ikke haves det korrekte kørekort.

Kasko dækker mere, men ingen scootere til leje har kasko forsikring. Ved billeje bør det sikres at der er kasko eller at det tegnes som tillæg.

---

Og nu kan jeg også gøre det hele så kompliceret og risikofyldt og skræmme folk fra at have en god munter ferie... Uden der måske er så meget grund til i det virkelige liv. Lad den sunde fornuft råde?

Jetski er lidt samme boldgade. Husker en sag fra 2007 hvor en dansk familie blev "fanget" i Thailand efter deres søn havde været involveret i en jetski ulykke hvor han ramte en anden person som døde. Der var ikke nogen forsikring der dækkede erstatningen til den anden drengs familie og familien blev tilbageholdt indtil de havde betalt en erstatning - på 300.000 kroner.

Her om dette fra Thaiguides forside fra dengang:

www.thaiguide.dk/almen/omthaiguide/Thaiguide%201998-2011/slides/2007%20februar.jpg

Redigeret af Lars d. 04-12-2014 12:10

Oprettet af gall d. 05-12-2014 08:13
#47

Hvis man gør Europæiske opmærksom på at man kører mc, så fjerner de den klausul. Vi har tidligere brugt dem. Det der er det største problem er, at mange selskaber kategoriserer mc kørsel som farlig sport, og dækker derfor ikke. Det værste er nok, at de oftest ikke gør opmærksom på det.

Men det er jo lidt ligesom situationen lige nu, hvor Thailand er i militær undtagelsestilstand. Her dækker de fleste selskaber heller ikke ved indrejse (alle slags uheld - ikke kun mc) - ifølge deres police..... at de så siger "Det skal vi nok finde ud af", er jeg ikke sikker på at jeg vil stole på, medmindre jeg får det på skrift.

Oprettet af thg d. 09-02-2015 09:43
#48

Når nu man lejer en scooter, er det så meget normalt at de vil beholde ens pas eller skal man kun acceptere at de tager en kopi af det?

Oprettet af girobank d. 10-02-2015 04:52
#49

Det er ulovlig.

Du skal til enhver tid kunne fremvise dit pas overfor f.eks. politiet!

Oprettet af gall d. 10-02-2015 10:09
#50

De steder vi har brugt er gået væk fra at kræve at opbevare pas mens vi lejer.

Enhver thai, med respekt for sig selv, har en Iphone, så de tager bare et billede af dit pas.

Oprettet af Thong9 d. 25-02-2015 08:51
#51

Dette er da den mest aevlede traad jeg laenge har laest. Selvfolgelig koere man ikke mc. paa et bilkort, altsaa medmindre man er totalt fatsvag.

Kom nu ind i kampen og ta' det lidt alvorligt, eller ta' jeres straf hvis det gaar galt.........

Mht. at de vil beholde pasport, glem det og find en anden udlejer.......

Redigeret af Thong9 d. 25-02-2015 08:54

Oprettet af gall d. 25-02-2015 12:54
#52

Det er også det man konkluderer i tråden Thong, Debatten bevæger sig bare lidt udover det danske kørekort, hvilket der vel ikke er noget galt i :22:

Oprettet af Thong9 d. 25-02-2015 13:24
#53

Det er jo bare at saette sig ind i landets love...........( Thailand )

Vil / ville vi selv ha' af udlaendinge i DK. bare gjore hvad de nu selv syntes, nej vel ?

Oprettet af Lars d. 25-02-2015 13:47
#54

Syntes den bliver lidt tricket der Thong, hvis det er lovene og Dk delen der skal med. Også når der er en del lokale som kører bil og mc uden kørekort her - jaja at en kører over for rødt lys giver ikke mig ret til også at gøre det....

Har du aldrig kørt med en øl for meget i blodet på motobike eller uden styrthjelm i Thailand? Jeg kan vel ikke helt sige mig fri for at have gjort det.

Uanset kørekort eller ej, så er der et stort antal fastboende og turister der kører sperituskørsel hjem fra barer/restauranter, såvel i bil og MC. Som folk gladeligt siger - "slår bare autopiloten til".

Mange får forskellige "sjove" visa, smøreolie i forskellige situationer i dagligdagen?

Men ellers enig i det Thong9 - overholde landets love også med kørekort.

Og velkommen tilbage, længe siden vi så dig sidst.

Nå sidepsring. tilbage til mc kørekortene.....:22:

Redigeret af Lars d. 25-02-2015 21:19