Debatemne: Thaiguide :: Backpacking - METV-visum anbefalet?

Oprettet af Swanson d. 18-12-2016 01:55
#1

Hej alle godtfolk derude!

Jeg står i den situation, at jeg skal til Thailand med indrejse d. 6. marts 2017 og udrejse d. 30. maj 2017 (~84 nætter.) Lufthavnen vil i begge tilfælde være Bangkok BKK.

Majoriteten af turen vil foregå i Thailand, men jeg regner dog med at runde Cambodia og muligvis Laos og derefter rejse ind i Thailand én eller flere gange udover i lufthavnen. Jeg vil derfor gerne stå med de bedste kort på hånden før jeg tager afsted, så jeg ikke skal bekymre mig for meget om mit visum.
Jeg har derfor set mig varm på METV-visumet, som ville gøre dette muligt uden alt for meget bøvl. Jeg opfylder alle krav, men jeg ville høre, om I havde andre anbefalinger istedet?

P.S. Hvor vigtigt er det, at det vedlagte pasfoto er under 6 måneder gammelt? Ville det være muligt at sende samme foto med, som er i sit pas/kørekort, selvom det er ~2 år gammelt?

De bedste hilsner
Nicolai

Oprettet af A12019 d. 18-12-2016 02:22
#2

Et turistvisum med en enkelt indrejse, som giver dig 60 dage, kan være nok men det kommer helt an på din rejseplan. Koster kun 250 kr mod 1200 kr for et turistvisum med flere indrejser (metv). Kravene til et almindeligt turistvisum er også mindre restriktivt da der ved metv skal fremvises en bankbog med et indestående på 37.000 kr - det er i hvert fald det officielle krav på ambassadens hjemmeside.

Jeg har ikke oplevet problemer med gamle billeder men det skyldtes måske at de stadig har været vellignende og det må vel være det væsentlige. Hvem kan også kontrollere om billedet er over 6 måneder og tidligere er blevet brugt i et kørekort? Jeg har vistnok også brugt det samme billede et par gange ved flere visumansøgninger :)

Tilføjet:
Jeg vil nok ikke genbruge et billede som også et brugt i det seneste pas som jo medsendes ved visumansøgningen.

Redigeret af A12019 d. 18-12-2016 02:26

Oprettet af Swanson d. 18-12-2016 02:56
#3

Farang baa skrev:
Tilføjet:
Jeg vil nok ikke genbruge et billede som også et brugt i det seneste pas som jo medsendes ved visumansøgningen.


Tak for det hurtige svar!

Ja, jeg tænker måske også, at det bliver et problem, idet de kan se, at billedet fra mit pas er et par år gammelt! :)
Så er det afsted til automaten igen!

Oprettet af Lars d. 18-12-2016 18:47
#4

Lidt udenfor spørgsmålet måske.

Du får også brug for pasfoto, når du skal til Cambodia og Laos. Det til visum ved ankomst, hvis du da ikke har søgt visum hjemmefra. 1 stk per gang. De kan laves i Thailand i en fotoforretning.

Jeg ville heller ikke bruge samme foto som fra passet når de er nogle år gamle, ej heller ved Cambodia og Laos.

Oprettet af girobank d. 18-12-2016 22:06
#5

Det kan klares ved visumlugen mod en passende betaling ca. 5 dollar.

PS! jeg har altid et passende antal fotos i pasfotostørrelse med på tur.

Oprettet af Jorgen123 d. 19-12-2016 01:44
#6

Uden at skulle gøre mig klog på det, ville jeg da mene at hvis de 37.000 Kr i banken ikke er noget problem, vil det være bedre med et METV-visum som Nicolai selv foreslår.
Det er ganske vist dyrere i anskaffelse, men med et turistvisum med en enkelt indrejse skal der vel søges om reentry permit hver gang man rejser ud af Thailand, for at visummet stadig skal være gyldigt.
Dette koster hver gang. Desuden skal et 60 dages turistvisum med en enkelt indrejse vel forlænges med 30 dage i Thailand for at være gyldigt de 84 dage.
Alt i alt ville jeg mene det ender med at blive lige så dyrt, og meget mere besværligt.
Desuden kan det måske give problem i lufthavnen ved udrejsen at have en returbillet til 84 dage, og kun visa til 60 dage.
Jeg håber andre vil rette mig hvis ovenstående ikke er rigtigt, da andre jo også kan stå i samme situation.

Oprettet af Lars d. 20-12-2016 16:48
#7

Umiddelbart tænker jeg nok som dig Jørgen, nemmest og størst frihed til en backpackertur.

Også udfra at turen nok skal være sådan at der er plads til lige at tage nogle dage mere hist og pist og tage uplanlægte steder hen og nogle gange sige, det var hyggeligt, jeg må videre.

Ellers skal det planlægges lidt og så kan der lægges puslespil med brikkerne og planlægningen..
Afhænger lidt af hvor lang det første stop i Thailand er. Her et par eksempler med brikkerne.

Uden visum

30 dage ved første indrejse til Thailand, de kan så forlænges med 30 dage, 1900 baht. Har så råderum i Thailand op til 60 dage.
Så et par uger til Cambodia og tilbage.
Der fåes så 15 dage i Thailand. De kan så også forlænges med 30 dage, 1.900 baht, så der er rådighed op til 45 dage.
Så til Laos og tilbage igen. 15 dage. Ved ikke om 3. forlængelse kan laves.

Og så som Jørgen er inde på spørgsmålet om 84 dages billetten og afrejsen.

Med enkelt visum, gratis at søge indtil 28. februar.

Får 60 dage ved 1. ankomst. Der kan søges re-entry som Jørgen skriver. Koster vist 1.000 baht for en. Dvs kan rejse ud og tilbage til Thailand en gang indenfor de 60 dage man fik først. Vist 3.800 baht for flere indrejse (indenfor de første 60 dage)

De 60 dage kan så forlænges med 30 dage, 1.900 baht. Mener der kan søges en re-entry til forlængelsen, men ikke 100 på det.

---

Men det koster også noget og hver gang tager tid at lave forlængelser osv.

Som Jørgen, er de 37.000 kr ikke noget problem og heller ikke de 1.200 kr for visum (evt. plus porto) er METV det nemmeste og giver fleksible muligheder for en uforudsigelig backpackerferie.

Kunne være spændende at høre hvad du beslutter dig til og hvor turen måske skulle gå hen i Thailand og de to nabolande?


Oprettet af Jorgen123 d. 21-12-2016 01:36
#8

Lige en lille tilføjelse;
De 37.000 på bankbogen for at søge et METV visum, behøver bare at være i banken når man søger visummet.
Når man først har fået det, kan de hæves fra banken igen.
M.v.h. Jørgen.

Oprettet af milex d. 21-12-2016 09:42
#9

Bemærk der er kommet en ny regel pr. 01/01/2017 vedr. visa exemptions - altså ankomst uden visum:



"Those who enter the Kingdom temporarily for tourism in accordance with Paragraphs 3 by crossing Immigration check points at land borders are entitled to enter the Kingdom in this way no more than two times per calendar year, except for Malaysian citizens or citizens of other countries, as specified by the minister.?

Altså max. 2 gange pr. år fra nabolande via land border.

Oprettet af Swanson d. 02-01-2017 21:22
#10

Hej alle! Jeg er meget taknemmelig for jeres svar - mange spændende indlæg!

Jeg tror, at valget falder på et METV-visum; især fordi det er en backpacker/trekking-tur, hvor det måske kan være lidt uforudsigelig. Pengene til visum er ikke et problem, og jeg har fået en kontoudskrift fra min bank på engelsk. Nu mangler hotelreservationen på 4-5 dage og selve ansøgningen til visum at blive sendt afsted. Blanketten er dog lidt forvirrende. Jeg har enkelte punkter, hvor jeg er noget usikker. Jeg ser jo gerne, at ansøgningen går igennem første gang! :)
i.imgur.com/nBc8thw.png

P.S Har hørt fra andre, at man skal sende to og ikke ét pasfoto med i kuverten.. kan det passe?
Mvh Nicolai

Redigeret af Swanson d. 02-01-2017 21:23

Oprettet af Jorgen123 d. 03-01-2017 07:49
#11

Number of enteries Requered: Multiple

Contries for which traveldokument is valid : All.

Maritien Status: Singel.

Type of travel Document: Passport.

No.: Dit pas nummer.

Issuet at: Der står i passet hvor det er udstedt.

Proposed Adress in Thailand: Adressen på det hotel du bestiller.
( at du kun er på den adresse de første dage, er så lige meget)

Name and adress of local Gardian: Lad bare den være tom.

Traveling by: Plane
( Lad bare Flight No. stå tom hvis du ikke kender det. )

Purpos of visit: Tourist.

Der sker i hvert fald ikke noget ved at sende 2 billeder med.

Mvh. Jørgen

Oprettet af Swanson d. 03-01-2017 22:34
#12

Tak for svaret, Jørgen! Det hjalp meget :)

Gør det nogen forskel, om man skriver M eller Multiple i 'Entries'-feltet?
Og kan det passe, at man blot kan skrive, at ens pas er valid overalt? :)

Ens fornavn, mellemnavn og efternavn skal selvfølgelig være i blok-bogstaver, men hele skemaet behøves vel ikke blive udfyldt med dette??

I 'Duration of Proposed Stay' skriver jeg så begge datoer fx. 6th of March to 30th of May eller blot antallet? Jeg kan vel ikke skrive 84 dage, idet jeg er nødt til at forlade Thailand efter de første 60 dage?
Sidst, men ikke mindst! Skal jeg lime mit pasfoto på selve blanketten eller anbefales det, at den bare ligges løs i kuverten?

Med den dybeste tak for Jeres hjælp!
Nicolai

Redigeret af Swanson d. 04-01-2017 00:41

Oprettet af Jorgen123 d. 05-01-2017 06:26
#13

Da jeg ansøgte et non-imm O Visa i Savannakhet skrev jeg på ansøgningen efter 'Duration of Proposed Stay' ; Multiple X 90 DAYES.
( denne form for Visa gælder jo for 1 år, med 90 dages ophold pr. gang man kommer til landet.) Når man ser bort fra eventuelle muligheder for forlængelse medens man er i Thailand. Jeg skrev dette af efter en anden der havde gjort det, og gav ingen problemer.
Jeg vil derfor foreslå at du på din ansøgning skriver Multiple X 60 DAYES da jeg mener det er 60 dages ophold du vil få ved hver indrejse.

Jeg skrev også ALL i feltet om hvor mit pas er gyldigt til, da et dansk pas jo er gyldigt i alle lande.

Jeg skrev så Multiple i feltet, og foreslår at du gør det, eller eventuelt METV. ( bare så der ikke er nogen misforståelse. )

Om det hele skal være med blokbogstaver eller ej, kommer nok lidt an på hvor læselig din håndskrift er.
Jeg udfyldte min på computeren. Også da jeg ansøgte om turistvisum i Danmark.
Den gang gav jeg dem bare billederne.
Mvh. Jørgen

Oprettet af Swanson d. 06-01-2017 03:05
#14

Tak Jørgen - du er guld værd!!

Jeg regner med at udfylde det i weekenden - og også sørge for reservation af værelse mm.

Hvis andre har input, må I meget gerne skrive! :)

De bedste hilsner
Nicolai

Oprettet af Lars d. 06-01-2017 05:38
#15

Jeg har ikke rigtigt nyt at tilføje. Syntes Jørgen har svaret på det hele.
Kun supplere

Blokbogstaver er det meget almindeligt hvis man udfylder formularer i hånden. Alle personer, nationaliteter og aldersgrupper har deres måde at skrive håndskrift/bogstaver på - mere eller mindre ulæseligt for fremmede.

Pas gyldig/lande. Det står i dit pas også. Der står også hvor det er udstedt.

Ambassaden har et eksempel på udfyldt skema liggende på deres webserver. Guarantor - kan gøre som Jørgen skriver.

Findes på http://thaiembassy.dk/wp-conten...

Oprettet af Swanson d. 18-01-2017 04:29
#16

Hej alle - så er der nyt :)

Jeg udfyldte ansøgningen på computeren, men lavede selvfølgelig underskrift og dato med kuglepen.
Sendte den afsted som Quickbrev + rekommanderet begge veje. Det endte med at koste 276(!!!) DKK.
D. 9. januar var jeg på posthuset og afleverede brevene, og det kom hjem igen d. 17. januar; altså væsentlig hurtigere end hvad de havde advaret om.
Mit visum er heldigvis præcis som det skulle være! Jeg havde desuden sendt 2 pasfotos med for en sikkerheds skyld, men de var så søde at sende det ene tilbage :)
Til info havde jeg booket 4 overnatninger til mit METV-visum.

Til sidst vil gerne sige mange tusind tak til Jørgen og Lars m.v. for jeres kæmpe hjælp!

De bedste hilsner
Nicolai

Oprettet af Lars d. 19-01-2017 18:41
#17

Hej Nicolai,

Tillykke med dit visum, det var godt nok hurtigt.

Jeg er sikker på du har valgt det rigtige, så du er fri til at gøre lige hvad du har lyst til undervejs.

Mange tak for dit svar, ikke kun de pæne ord - de skal vist gå mest til Jørgen.

Det er altid rigtigt dejligt at få feedback på de emner som har været oppe og høre hvordan de er blevet løst eller hvilke problemer der opstod undervejs.

Det giver en masse input til andre læsere at se hvordan det i virkeligheden gik og om de input der blev givet var brugbare.

Det samme gjorde "mronet87" fornylig i en ande tråd om arbejdsvisum og det runder det hele af.

Så igen tak for dit svar og en rigtig god tur til den tid. Måske hører vi lidt om turen senere?

Redigeret af Lars d. 19-01-2017 18:43