Debatemne: Thaiguide :: Overføre til min Thai konto eller tage kontanter med

Oprettet af korse d. 28-09-2017 09:56
#1

Hej

Jeg kunne godt bruge et par gode råd.

Jeg vil købe mig en lejlighed i Thailand, og vil selvfølgelig helst tabe mindst muligt på gebyrer, valutatab mv.

Hvad mon er bedst...at overføre pengene (skal have overført omkring kr. 350.000 i alt) fra min danske konto til min konto i Bangkok Bank?
eller bruge Western union?
eller tage kr. 75.000 med i kontanter pr. person?
eller kan man tage flere kontanter med og deklarere dem?

Håber på assistance :)

Oprettet af Lars d. 28-09-2017 15:30
#2

Du er det jo rede penge vi taler om og noget der kan tabes eller vindes penge på, men et par input herfra.

Pengene til køb af bolig.

Har du undersøgt hvordan eller om det er muligt at hente pengene tilbage til Danmark hvis du en dag sælger boligen?

Jeg er IKKE ekspert så her blot hvad jeg mener at have læst tidligere, men det kan være ændret eller jeg har misforstået det. Tjek det selv eller vent andres input, hvis det er noget der betyder noget.

For at kunne få lov at tage pengene med ud via f.eks. bankoverførsel skal det kunne vises at pengene er kommet fra udlandet - dvs via bankoverførsel som primær måde. Ved "ankomst" i Thailand skal det i banken deklareres at pengene er til boligkøb og denne deklarering beholdes.

Veksle penge i Thailand tror jeg ikke umiddelbart giver samme mulighed. Her kan du i princippet have vekslet thailandske baht til danske kroner og vekslet igen osv.

Jo ellers kan du rejse med 50.000 baht max i kufferten på hver rejse eller veksle til DKK i Thailand, til skidt kurs, og tage de kontanter med hjem.

SKAT er sikkert også at finde et eller andet sted i dette spil.

Oprettet af styker d. 28-09-2017 15:54
#3

Emnet om overførsel og kurser er vel efterhånden lidt fortæsket.
Men det bedste er umiddelbart at sende Thai baht fra Danskebank til Thailand.
Dagens kurs er 19,11kr pr 100THb ved betaling til udlandet, det giver 5,2328
http://www-2.danskebank.dk/link...

Dagens kurs i Bangkokbank hvis du overfører Danske kroner er 5,22
http://www.bangkokbank.com/bang...

Gebyret i DK og Thailand er det samme uanset hvilken valuta du sender i.
Men bare forskellen på 0,0128 giver alligevel 4500baht på 350000kr i Danske banks favør.

Superrich som er det vekselfirma der giver bedst kurs ved kontantveksling giver 5,23 på hovedkontoret idag.
https://www.superrichthailand.c...!/en/exchange

Så medmindre det er sorte penge der skal udenom systemet så er det vist bare bedst at overføre Thaibaht fra Danskebank.
Og hvis det var sorte penge kunne det godt blive et problem at betale en lejlighed med dem i Thailand

I princippet skal der jo betales ejendomsværdiskat i DK af fast ejendom i Thailand, men tror rigtig mange glemmer at fortælle SKAT at de har ejendom dernede.

Bemærk at hvis du laver overførsel på mere end 100K pr gang skal de indberettes til skat.

Redigeret af styker d. 28-09-2017 15:58

Oprettet af girobank d. 28-09-2017 17:19
#4

Ja emnet er gennemtæsket mange gange, jeg vil fortsat anbefale fremsendelse i Dkr. til din konto i Thailand.

Hvis det er til brug for købt af lejlighed dernede, så skal du bevise, at pengene er fremsendt fra Danmark.

Du skulle have overført for nogle dage side, da var kursen meget bedre.

Oprettet af styker d. 28-09-2017 21:12
#5

Girobank hvorfor er det du vil fremsende i danske kroner når kursen er bedre ved at fremsende i baht fra Danskebank.
Jeg forstår det ikke og har også næsten altid fremsendt baht pga bedre kurs i Danskebank.
Så hvad er argumentet for at overføre i kroner og få en godt nok marginalt ringere vekselkurs i Bangkok bank.

Har i øvrigt bemærket kursen næsten altid er bedst om onsdagen på ugebasis.
https://finance.yahoo.com/quote...


Oprettet af Lars d. 01-10-2017 06:17
#6

Det ser ikke ud til at Trådstarter "er med" her mere, så vil ikke skrive så meget mere.

Måske os gamle i gårde har vi set snakken om hvordan det er bedst at veksle før - men der er også nogle som er "Nyere" med Thailand eller ikke jævnligt har tid eller lyst til at følge med i diverse thaisider og alle emner før det bliver relevant?

Dog mht det at sende i THB eller DKK og sammenligne skal man så være opmærksom på hvilke dage kurserne sammenlignes. Der man som forsøg nogle penge i THB og nogle i DKK samme dag, vil resultatet ikke vise hvilken der er bedst.

Sendes i THB bruges den danske banks kurs, den dag de sendes.

Sendes i DKK (og der veksles i den thailandske bank) så bruger den thailandsk bank den kurs der er når de afregner pengene. Kan være 2-3 bankdage senere og der er kursen en anden.

Blot eksempel fra sidste uge. Her ændrede de internationale middelkurser sig 0.04 baht/krone ned fra 25 - 27. september. (~ 15.000 baht mindre for de 375.000 kr der sendes)

Så sender man i Danske Kroner, er det et spil om kursen vil være højere eller lavere når de når frem.

Samtidig kan man ikke umiddelbart sammenligne kurserne kl 8 om morgenen i Danmark. Der vil thaibankerne vise dagens kurs i markedet, mens de danske banker ofte viser gårdagens kurs. Danske banker bruger kurserne om eftermiddagen til afregningen og ikke dem fra dagen før.

Glem Apps - valutaomregningssider,

hvis du vil se de virkelige kurser og hvad du får for pengene. De kan bruges til at følge tendensen over tid og give fingerpeg om hvad en vare til 13.549 baht omtrent er i Danske kroner.

De viser de internationale middelkurs og ikke vekselkurser eller overføringskurser.

Prøv at tjekke - Vælg THB til DKK og omvendt - giver samme kurs og det er de jo ikke i virkeligheden i banker og vekselboder.

Sende THB eller DKK:
Hvilken er bedst? konkrete eksempler?

Redigeret af Lars d. 01-10-2017 06:24

Oprettet af korse d. 01-10-2017 08:20
#7

Hej, og jo jeg er skam med. Jeg læser med interesse alle de råd jeg får.

NB. Pengene er ikke "sorte" :)

Oprettet af Lars d. 01-10-2017 19:21
#8

Hej Korse, Godt du hænger på endnu. Hvis der er noget du vil vide mere om, så kan du jo prøve at spørge ind til det skrevne og se om du kan få det uddybet fra nogle af skribenterne.

Har du undersøgt hvordan reglerne er for køb af lejligheder mht. hvordan finansieringen skal være (om købet skal ske ved hel eller delvis betaling med midler kommet fra udlandet) når der skal købes under "foreign Quota" lejligheder? Både jeg og Styker var lidt inde på det. Og betyder det med at kunne få pengene nemt tilbage til Danmark hvis du engang i fremtiden sælger igen?

Redigeret af Lars d. 01-10-2017 19:22

Oprettet af korse d. 01-10-2017 19:46
#9

Hej Lars

Der er givetvis en forfærdelig masse jeg ikke aner noget om.
Jeg forestiller mig at købe en lejlighed kontant, udelukkende med penge fra DK. Er det et problem?
...og hvad skal jeg foretage mig for, at sikre at jeg evt. kan trække pengene ud af Thailand igen?

Jeg har haft glæde af, at få noget af vide om hvorledes jeg bedst overfører penge. Nu kommer jeg i en fase hvor jeg vil holde øje med kursen, og så overføre i "portioner".

Oprettet af girobank d. 02-10-2017 11:38
#10

Jeg vil anbefale, at du overfører i danske kroner til din konto dernede.

Send max 75000 dkr. pr. gang, så skal du ikke indberette noget.

Du skal uden tvivl bevise overfor landoffice( det er dem der laver skødet), at det er danske kroner du har overført.

Husk bare, at hvis SKAT finder ud af,at du har lejlighed i udlandet,kommer du til at betale skat hvert eneste år fremover!



Oprettet af Lars d. 02-10-2017 15:07
#11

Hej Korse,
Jeg regner med at du har en advokat (i Thailand) med som man har i Danmark ved boligkøb. Han bør kunne fortælle hvordan reglerne er og hvordan det klares. Ellers er det en forkert advokat til bolighandel. (ejendomsformidlere er sælgers mand og kun det og oftest uden noget som helst ansvar for det de formidler - de er ikke ejendomsmæglere som kendt i Danmark)

Som jeg husker det, ved ikke om det er ændret, så skal det bevises som Girobank siger. Mangler så at foreslå hvordan.

Når pengene ankommer til Thailand skal man i banken udfylde papirer om hvor de er fra og hvad formålet er. Her kan banken helt sikkert også vejlede. Det kun input, tjek selv da det jo er mange penge der er tale om.

Der er også andre måder en bankerne og western Union - men har ikke erfaringer med dem.

Som f.eks.
transferwise.com

Danskere siger de har brugt dem med succes.

De giver god kurs, men har så stigende gebyrer jo mere der overføres. Den gode kurs skyldes at de bygger på at pengene ikke "fysisk" flyttes mellem Danmark og Thailand, men de flyttes fra en af deres konti i Thailand til din banks. Derved veksles pengene i princippet ikke hver gang. (der må dog komme underskud i deres thailandske konti, da pengetransporten hovedsagelig er til Thailand og det ikke er muligt at overføre den anden vej.)

Girobank, hvorfor anbefale at sende danske kroner? ikke at jeg nødvendigvis er uenig, mangler bare argumenterne. Fordi man altid rundt omkring ser nogle anbefaler det ene og andre det andet. Hvem skal man stole på og hvorfor?

Oprettet af girobank d. 02-10-2017 16:16
#12

Lars, jeg kunne ikke drømme om at bruge andre end en bank til overførsler!

mht. at jeg altid har anbefalet SWIFT overførsler til en bankkonto i Thailand, er at det som hovedregel vil give den bedste kurs.
Når man overfører i TBH, så købes disse jo i en dansk bank til gældende kurs, og man får ingen kursgevinst undervejs!
Det er min erfaring gennem 25 år.
Derfor anbefales, at man gennem en periode holder øje med kursen(brug evt.Superrichs købskurs) og vær klar til at lave en overførsel, når du er tilfreds med kursen. Jeg har haft gevinst hver gang gennem mange år.

Oprettet af milex d. 03-10-2017 08:13
#13

girobank skrev:

Når man overfører i TBH, så købes disse jo i en dansk bank til gældende kurs, og man får ingen kursgevinst undervejs!
Det er min erfaring gennem 25 år.



Hvorfor får du en kursgevinst 'undervejs'?
Det kan jo ligesåvel være et kurstab.

Oprettet af girobank d. 03-10-2017 11:16
#14

hvis kursen ændres, den kan jo både stige og falde.

man har vel lov til at være heldig.

Men alle kan gøre som de nu mener er bedst for dem.

Hold derfor hele tiden øje med kursudviklingen og slå til på det rigtige tidspunkt.

Oprettet af Lars d. 03-10-2017 16:30
#15

Girobank så vidt jeg forstår det, så anbefaler du en løsning som kan give mere eller mindre alt efter hvordan markedet er om 2-3 dage?

Men dertil se om de danske eller thailandske banker generelt ligger med en spænd i samme retning. Jeg ved det ikke.

Syntes det kan være svært at se hvor det er på vej hen om 2 dage, udover der den seneste tid har været nedadgående tendens. Svinger både op og ned fra dag til dag.

Her de sidste 30 dage med en dag som et punkt.
Baht per krone.

Oprettet af girobank d. 04-10-2017 17:30
#16

Hej alle

jeg opgiver at forklare mere om emnet, det ser ud til at alle foretrækker at sende TBH fra dansk bankkonto til thaibank.

Vil bare oplyse, at jeg tjente 4200 TBH sidste gang, lidt har jo også ret.

Oprettet af korse d. 04-10-2017 17:52
#17

Jeg følger meget interesseret med. Ved nu at jeg ikke skal tage mine penge drypvis med til Thailand, men sørge for at overføre, så jeg kan dokumentere hvor de kommer fra.

Jeg følger også kursen nøje, så jeg kan regne ud om jeg sender penge i kroner eller bath

Jeg er meget glad for alle de gode råd

Oprettet af milex d. 05-10-2017 03:32
#18

girobank skrev:
Hej alle

jeg opgiver at forklare mere om emnet, det ser ud til at alle foretrækker at sende TBH fra dansk bankkonto til thaibank.

Vil bare oplyse, at jeg tjente 4200 TBH sidste gang, lidt har jo også ret.


Du har jo ikke forklaret noget som helst - bortset fra 'man har jo lov at være heldig' og 'jeg har gevinst hver gang'.

Ku' du ikke lægge det regnestykke frem, hvor du har tjent/sparet 4.200 bht på din sidste overførsel?

Oprettet af Lars d. 05-10-2017 11:55
#19

korse skrev:
Jeg følger meget interesseret med. Ved nu at jeg ikke skal tage mine penge drypvis med til Thailand, men sørge for at overføre, så jeg kan dokumentere hvor de kommer fra.

Jeg følger også kursen nøje, så jeg kan regne ud om jeg sender penge i kroner eller bath

Jeg er meget glad for alle de gode råd


Har du ikke en advokat ind over? Altså din advokat og ikke sælgers. Som man vel altid vil gøre i Danmark. Endnu mere nødvendigt at gøre i Thailand måske, da alle papirer er på thai og reglerne forskellige fra Danmark. Men ved godt man mener det er nemmere i Thailand og ingen grund til advokat. Bruger vel heller aldrig sælgers advokat til boligkøb i Danmark?

At der måske er en dansk mellemhandler (provision af formidlingen/gennemførelse af køb), som måske ikke er ejendomsmægler eller noget i nærheden af, giver lille sikkerhed?

Jeg kunne imorgen lave en webside og lave en provisionsaftale med nogle der sælger boliger og slå mig op som Real Estate forretning. Man kan ofte se samme boliger til salg på flere websider, da der er flere mellemhandlere.

Oprettet af Lars d. 05-10-2017 12:07
#20

girobank skrev:
Hej alle

jeg opgiver at forklare mere om emnet, det ser ud til at alle foretrækker at sende TBH fra dansk bankkonto til thaibank.

Vil bare oplyse, at jeg tjente 4200 TBH sidste gang, lidt har jo også ret.


Jeg syntes heller ikke du har forklaret så meget andet end at det er som at spille og kan vinde eller tabe.

4.200 baht er jo ikke meget hvis du har overført en million kroner, men ja rigtig meget hvis du har overført kun 3.000 kroner.

Hvordan er de kommet frem?

Har du overført 10.000 kroner så vil det svarer til at kursen skulle være steget næsten 10 % på 2 dage - 0,4 højere. Er det af 100.000 kroner, så er kursen steget 0,04 på 2 dage og ramt en af de få gode dage?

Oprettet af girobank d. 05-10-2017 12:43
#21

Lars, jeg kender ingen herinde der overfører millioner til Thailand, husk alting skal være billigt- fly,hotel o.s.v.
ja jeg gambler lidt på at kursen stiger, når jeg har holdt øje med den i en tid. Og jeg har indtil nu været heldig. Sidste gang tjente jeg 7 TBH pr. 100 kr., ikke meget men lidt har også ret i mine lommer.
Spørgsmål hele tiden rundt omkring, hvad koster flybilletter? alle gambler hele tiden på hver sin måde.
Alle kan gøre nøjagtig som de har lyst og føler rigtig!

Oprettet af milex d. 06-10-2017 05:17
#22

girobank skrev:
Lars, jeg kender ingen herinde der overfører millioner til Thailand, husk alting skal være billigt- fly,hotel o.s.v.
ja jeg gambler lidt på at kursen stiger, når jeg har holdt øje med den i en tid. Og jeg har indtil nu været heldig. Sidste gang tjente jeg 7 TBH pr. 100 kr., ikke meget men lidt har også ret i mine lommer.
Spørgsmål hele tiden rundt omkring, hvad koster flybilletter? alle gambler hele tiden på hver sin måde.
Alle kan gøre nøjagtig som de har lyst og føler rigtig!


Så med andre ord, dine 'gevinster' har intet at gøre med hvilken valuta man vælger ved overførslen.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilke regler du har sat op for dig selv ved beregning af 'gevinst/tab'.
Men hvis jeg tager mine gamle overførsler kunne jeg lave beregninger der viser 'gevinst' hver gang - eller 'tab' hver gang. Alt afhængig af hvilken dato jeg sammenligner med.

Oprettet af girobank d. 06-10-2017 22:31
#23

MILEX SKREV:
Så med andre ord, dine 'gevinster' har intet at gøre med hvilken valuta man vælger ved overførslen.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilke regler du har sat op for dig selv ved beregning af 'gevinst/tab'.
Men hvis jeg tager mine gamle overførsler kunne jeg lave beregninger der viser 'gevinst' hver gang - eller 'tab' hver gang

Hvis du ellers har læst mine indlæg,så fremgår det meget tydeligt,at jeg altid fremsender i danske kroner.

Men glem bare, hvad jeg har skrevet, det betyder jo intet for dig eller mange andre.

Det er da ellers ret enkelt at lave en test selv.

Oprettet af Lars d. 07-10-2017 04:33
#24

girobank skrev:
Lars, jeg kender ingen herinde der overfører millioner til Thailand, husk alting skal være billigt- fly,hotel o.s.v.
ja jeg gambler lidt på at kursen stiger, når jeg har holdt øje med den i en tid. Og jeg har indtil nu været heldig. Sidste gang tjente jeg 7 TBH pr. 100 kr., ikke meget men lidt har også ret i mine lommer.
Spørgsmål hele tiden rundt omkring, hvad koster flybilletter? alle gambler hele tiden på hver sin måde.
Alle kan gøre nøjagtig som de har lyst og føler rigtig!


Jeg skrev 1 million kroner for at sætte det i perspektiv, at det ikke giver mening at skrive man mar tjent 4.200 baht uden at skrive hvor meget der var overført.

Det vil du tilsynelandende heller ikke ud med og derfor er det i praksis ikke et argument der kan bruges.

7 baht per 100 kr. der taler du om stigning på 0.07 baht per krone. Det er nok to af de meget heldige dage, som der ikke er mange af på et år og ligeså mange den anden vej.

Vil nok holde fast i det du skriver. At du gambler.

Syntes så hvis man råder til at sende i DKK, skal man udtrykkeligt gøre klart at det er for at gamble med at kursen vil stige.

Kunne jo faktisk gøre det samme omvendt. Blot vente to dage og sende i THB, så tjent eller tabt det samme.

girobank skrev:
Det er da ellers ret enkelt at lave en test selv.
[/color]

Kunne du ikke fremlægge noget af dokumentationen for de tests du har lavet? Du har ikke selv vist noget dokumentation, ej heller for de 4.200 baht.

Den skal jo laves med overførsel i THB 2-3 dage efter overførsel i DKK for at være sammenlignelig.

--

Men i øjeblikket en udfordrende tid at ville overføre mange penge. THB/krone faldet stødt den sidste tid. Det stabiliserer sig på et tidspunkt - men hvornår?

Kunne overveje at bruge alternativerne som
transferwise.com

Prøve med mindre beløb.

Redigeret af Lars d. 07-10-2017 04:34

Oprettet af girobank d. 07-10-2017 14:04
#25

LARS, JEG KUNNE IKKE DRØMME OM AT FORTÆLLE HER, HVORMANGE PENGE JEG OVERFØRER PR. GANG!

KONTROLLEN ER DA GANSKE ENKELT:

du overfører i THB og kender kursen omgående.
kontroller kursen efter 3 dage og se forskellen.

Ja kursen rasler ned p.t., så vent med at overføre i både kroner og TBH lige nu.

Vi gambler vel alle, også når vi køber flybillet!

Kunne du ikke fremlægge noget af dokumentationen for de tests du har lavet? Du har ikke selv vist noget dokumentation, ej heller for de 4.200 baht.( se ovenfor, ganske enkelt)


Oprettet af Lars d. 08-10-2017 18:18
#26

girobank skrev:
LARS, JEG KUNNE IKKE DRØMME OM AT FORTÆLLE HER, HVORMANGE PENGE JEG OVERFØRER PR. GANG!

KONTROLLEN ER DA GANSKE ENKELT:

du overfører i THB og kender kursen omgående.
kontroller kursen efter 3 dage og se forskellen.

Ja kursen rasler ned p.t., så vent med at overføre i både kroner og TBH lige nu.

Vi gambler vel alle, også når vi køber flybillet!

Kunne du ikke fremlægge noget af dokumentationen for de tests du har lavet? Du har ikke selv vist noget dokumentation, ej heller for de 4.200 baht.( se ovenfor, ganske enkelt)



1. hvis du ikke fortæller hvor meget der overføres er det fuldstændig irrelevant at fortælle at man har tjent 4.200 baht.

2. Gamble. Hvis man rådgiver til at en måde er ubetinget bedre end en anden, så må det ikke være gambling. Det skal naturligvis nævnes samtidig at du tænker i kursspekulation.

3. Ganske enkelt med tests? Du har intet fremlagt andet end to tal som er udokumenterede og som står ret alene og måske er fra samme overførsel. Det kræver jo beløb kurser og datoer at sammenligne. Det syntes jeg der mangler. derfor spørger jeg til dine tests som du har lavet, det jo nemmere end jeg og andre skal til at betale gebyrer for at lave det samme. Stor hjælp som mange kan drage nytte af at se de tests.

Men vi kommer det nok ikke videre.

Oprettet af girobank d. 09-10-2017 10:38
#27

Prøv dog at læse og forstå,det koster intet at lave den test jeg skriver om.

Vi gambler vist alle for at tjene/spare på pengene ved valutaveksling og flybilletter.

Jeg skal ikke dokumentere noget som helst. Prøv det dog selv, meget nemt.
(4200 divideret med 7= beløbet), hvor svært kan det være!