Debatemne: Thaiguide :: Uber trukket sig fra Thailand - overtaget af Grab

Oprettet af Lars d. 26-03-2018 14:36

www.thaiguide.dk/images/forum/uber-taxi.jpg

Til ærgrelse for mange sikkert, så lukker Ubers App i Thailand om 2 uger.

Uber har trukket sig fra sydøstasien og deres operationer (Taxi og food delivery) er blevet overtaget af konkurrenten Grab fra dags dato. Grab er fra Singapore og findes allerede i Thailand, både som taxikørsel og vist også Motobike taxi service (hvis det ikke er stoppet med motobikene).

Der er så desværre kun en udbyder af denne type service på markedet i Thailand.

Uber får ved salget 27 % aktier i Grab og Ubers chef får en bestyrelsespost i Grab.

Grab tilbyder nu service i Singapore, Indonesien Fillipinerne, Malaysia, Thailand, Vietnam, Myanmar og Cambodia.

Tilbagetrækningen følger efter at Uber har trukket sig i flere andre lande, hvor de er overtaget af andre store spiller på markederne i de lande. De forlod Kina i 2016 og i Rusland er de også opslugt.

Grab Thailand, engelsk

Uber exits SE Asia in new retreat from global markets

GRAB BUYS UBER’S SOUTHEAST ASIA RIDESHARING BUSINESS

Er det godt eller skidt for taxa kvaliteten og prisen?

Personligt har jeg ikke prøvet hverken Grab eller Uber i Thailand.

Det sker godt nok ofte at taxaer siger nej til at tage ture, det både udlændinge, men i høj grad også thaiere. Ifølge loven må de ikke sige nej.

Omvendt så er disse nye spillere jo ikke underlagt disse krav, så der kan det nok blive ligeså svært at få en vogn - længere ventetid?

Nogle steder som på Phuket med de opskruede priser, kunne det måske være kærkommen konkurrent til dette marked? Men også læst at deres chauffører til tider møder voldsom modstand fra de almindelige taxaer, hvis de opdages på jobbet.

Redigeret af Lars d. 26-03-2018 14:44

Oprettet af tomtomDK d. 27-03-2018 12:12

Troede faktisk UBER var forbudt i Thailand, Har aldrig brugt det så kommer ikke til at savne det.

Bruger dog i stedet tit GRAB-app'en og det virker super fint på alle tider af døgnet, så det kan varmt anbefales. Prisen er der ikke det store at gøre ved, men man får dog en taxi og en der faktisk gider køre turen til ende, så man ikke bliver smidt ud halvvejs !

Oprettet af Jonner3000 d. 01-06-2018 10:33

Har aldrig brugt UBER eller GRAB men det lyder smart.

Kræver det at man har et Thai telefon nummer, eller kan man bestille en vogn med sin smartphone via. WiFi.

- Altså, er det nok at have downloadet GRAB app´en og bestille en vogn via. WiFi eller kræver det at man har et Thailandsk tlf. nummer ?

Redigeret af Jonner3000 d. 01-06-2018 10:34

Oprettet af Lars d. 02-06-2018 05:40

Det kan Tomtomdk nok fortælle mere om end jeg. Jeg har ikke brugt det, kun installeret appen.

Men kan registrere sig / oprette konto med tlf nummer, facebook og google. Der spørges så til tlf nummer hvis man bruger google - til verificering.

Det kan tastes telefonnumre fra hele verden ind, men om det skal være thai nummer i virkeligheden er jeg svar skyldig. Modtager kode via sms.

Wifi er nok, men om den tjekker hvilket sim kort der er i ved jeg ikke.

Ved ikke om appen kan hentes fra Danmark eller kun de lande Grab findes i. Men ellers findes Grab her med link til apps.
www.grab.com/th/en/taxi/

Ellers kan købes et simkort for 10-20 kroner og sætte i mobilen, når der skal arrangeres taxa.

Oprettet af Lars d. 02-06-2018 13:02

Så vidt jeg har forstået, er det alm. taxaer der kører Grab taxa også. At taxaer fra de forskelige selskaber alle kan blive optaget i fælles booking system Grab.

Det er ikke billigere med Grab Taxa end alm. taxa, som Uber kunne være. Men er mere sikker på at komme ordentlig frem og ikke blive sat af halvvejs som det sker for nogle (få) og ikke blive bonnet overpriser ved ankomst....

Er man i turistområder som Khao San Road eller skal dertil, kan det givet betale sig at bruge Grab taxa, da det ellers er ret umuligt at få en taxa der kører med meter.

På Phuket kunne det også være interessant om Grab kan få lov at køre for taxamafiaen der gerne vil styre de voldsomme overpriser.
(hvis da ellers nogle grab taxaer tager ture dertil og fra eller bare bliver væk.)

Priserne / gebyrer:

Bestilling her og nu - 25 baht

Forudbestilling - 45 baht.

Appen giver så ca. ventetid ved bestilling og viser hvor ledige biler er i området.

Der er også lidt bedre biler Grab Car som så er lidt dyrere også. Kan for den sags skyld også bestille en motobike taxa.

Taxa findes ifølge deres hjemmeside følgende steder:

Redigeret af Lars d. 02-06-2018 13:20

Oprettet af Jonner3000 d. 09-06-2018 11:54

Mange tak for det uddybende svar, det sætter jeg pris på.
Jeg føler at jeg blev klogere og fik svar på mit spørgsmål.

Go´ dag der ude :-)

Oprettet af tomtomDK d. 12-06-2018 15:17

Jonner3000 skrev:
Har aldrig brugt UBER eller GRAB men det lyder smart.

Kræver det at man har et Thai telefon nummer, eller kan man bestille en vogn med sin smartphone via. WiFi.

- Altså, er det nok at have downloadet GRAB app´en og bestille en vogn via. WiFi eller kræver det at man har et Thailandsk tlf. nummer ?

Skal måske sige, det er min KONE der bruger app'en på hendes telefon. Chaufførerne ringer normalt for at bekræft aftalen, så tænker det er nødvendigt med et thai nummer, ikke mindst at kunne tale/forstå thai .........

Det er både alm taxi samt private der kører grab, man kan f.eks. bestille en "stor" bil hvis man skal til lufthavnen med meget bagage osv. Hvis det er en taxi betaler man et gebyr på 25-30 thb + taxameter og hvis det er en privat så er det en fast pris.