Debatemne: Thaiguide :: Årsvisa til Thailand

Oprettet af girobank d. 29-08-2019 23:21

Tekstforviring:

Jeg har lavet årsvisa i Thailand, multy-entre og re-entry. Kostede 5700 tbh.
( er stemplet i mit pas)

Min kammerat har lige fået lavet det samme på ambassaden i København, fin stickers- multi-entre, men der står intet om re-entry??
Kostede 1250 kr.

Det er meningen han vil til Thaiand flere gange i visaperioden, skal han ikke have multi-entry stemplet i passet?

Oprettet af Lars d. 30-08-2019 04:19

Hej Girobank.
Jeg tror det er den forvirring omkring forlængelser af et ophold eller visum og så et egentligt visum.

Årsvisa bruges lidt i flæng for de to typer ophold, men er meget forskellige.

Din kammerat har nok et visum, siden der også er betalt i DKK.

Med et visum kan man få et der gælder et år og med multiple indrejser. Det er angivet som "M" på visum. Der findes derfor ikke re-entry stempler til det visum da det allerede er der. Visum kan kun udstedes udenfor Thailand.
Med et visum skal kan man højst være 90 dage i Thailand per indrejse og skal så ud og ind igen (hvis retirement basis, Non O visum. Non O-A giver ret til et års ophold per indrejse)

Det er nok det din kammerat har fået.

Du har nok fået lavet en forlængelse i Thailand, også siden du skriver prisen i THB. 1.900 baht for forlængelse og 3.800 baht for forlængelse = 5.700 baht

Der får du ikke både multi entry og re-entry stempel, da det jo er det samme. Forlængelsen er uden genindrejse mulighed. Den får du ved at bestille multi entry tilladelse og det giver så det stempel som hedder "Re-entry".

Du kan så både rejse ind og ud ligeså mange gange du vil eller kan blive indtil re-entry stemplet/forlængelsen udløber.

Derfor jeg nogle gange ikke syntes det er en god ide at tale om årsvisum - men altid tale om visum eller forlængelser. Ellers misforståes det og nogle får måske forkerte informationer rundt omkring på nettet.da det ofte misforsåes og folk får forskellige råd og regler at vide når det ikke er klart om det

Lidt i samme boldgade at nogle mener at man får 30 dages visum ved turistindrejse når den hvide ankomst seddel udfyldes. Den seddel udfyldes af alle udlændinge, og tidligere også af thaiere, og har ikke noget med opholdet eller visum at gøre. Det blot registrering af dem som rejser ind - til dels statistisk brug.

Danskere får ikke visum ved indrejse som turist under 30 dage. De får ret til 30 dages ophold som "visumfri indrejse" - og har intet med det hvide indrejsekort at gøre.

Redigeret af Lars d. 30-08-2019 05:20

Oprettet af girobank d. 30-08-2019 08:29

Han har fået NON-IMM O multiple, gælder til 21. august 2020.

Hvis jeg forstår dig ret, så skal han lige en tur ud af landet hvert 90.dag?

skal han have re-entry stempel i også?

Oprettet af milex d. 30-08-2019 09:29

Han skal ud hver 90. dag. Han skal ikke have re-entry.
Han får 90 nye dage ved indrejse. Indrejser han på sidste-dagen for 'enter-before'-dagen får han også 90 nye dage - i alt ca. 15mdr.

Redigeret af milex d. 30-08-2019 09:35

Oprettet af Lars d. 30-08-2019 10:46

girobank skrev:
Han har fået NON-IMM O multiple, gælder til 21. august 2020.

Hvis jeg forstår dig ret, så skal han lige en tur ud af landet hvert 90.dag?

skal han have re-entry stempel i også?

Se dele af mit lange indlæg her:

Lars skrev:
...

Med et visum kan man få et der gælder et år og med multiple indrejser. Det er angivet som "M" på visum. Der findes derfor ikke re-entry stempler til det visum da det allerede er der. Visum kan kun udstedes udenfor Thailand.
Med et visum skal kan man højst være 90 dage i Thailand per indrejse og skal så ud og ind igen (hvis retirement basis, Non O visum. Non O-A giver ret til et års ophold per indrejse)

...

Det der er pointen er at adskille de to typer. Visum og forlængelser, der er helt forskellige. Både i hvad der kræves, hvor der søges og hvor langt opholdet i Thailand kan være og at re-entry permit er en option man kan tilvælge på forlængelser.

Redigeret af Lars d. 30-08-2019 11:38

Oprettet af milex d. 30-08-2019 16:59

Lidt præcisering - Med NON O-A skal man IKKE ud af landet, men rapportere til imm. hver 90. dag. Og man får 1 års ophold ved hver indrejse. Så ved indrejse på sidste 'enter before' dato får man også 1 år. I alt 2 år.

Oprettet af girobank d. 30-08-2019 20:07

Mit nuværende 1 års visa/forlængelse udløber 22. januar 2020, rejser hjem den 20.januar.

Den kan jeg da ikke rejse til Thailand på igen?

Jeg bliver da nødt til at lave en ny forlængelse?

Oprettet af milex d. 30-08-2019 20:35

Dit visum er forlængst udløbet - du har nu en extention til dette visum.

Extention er kun gyldig indtil den dato (extention of stay permitted up to: ---) der er angivet i dit pas.

Så enten må du søge ny extention inden hjemrejse eller starte hele proceduren forfra ved ansøgning om visum på thai ambassade i DK etc.

Redigeret af milex d. 30-08-2019 20:55

Oprettet af Lars d. 31-08-2019 08:49

Girobank,

En forlængelse er 1 år og derefter er den ikke gyldig mere.

Med en forlængelse vil du se at der hver gang du rejser ind i Thailand er stemplet at du kan blive der til den dag forlængelsen og Re-Entry permit udløber. Derefter skal du finde en løsning som Milex skriver.

Du kan søge forlængelse op til 4 uger inden nuværensde forlængelse udløber. Tror de 4 uger er generelt, men Bangkok er op til 6 uger. Tjek lokalt.
Den vil så gælde i 1 år fra den dag den nuværende forlængelse udløber, uanset om du søger 3 uger inden.

Oprettet af Lars d. 31-08-2019 09:01

Lige lidt om forlængelsen.

Økonomi, Bankindestående og indtægt.
Tjek op når tiden kommer hvad kravene er på dit lokal kontor. Hvis det er bankindestående der bruges til at forlænge med så er der nu krav om at halvdelen af de 800.000 baht skal stå der hele tiden til næste forlængelse. Og så med top-up til de 800.000 baht i rette tid inden forlængelse.

Ved indtægt skal der så vidt jeg forstår vises at der overføres beløb hver måned til Thailand. Ambassaden kan også lave et brev om pensionen, men ikke som før i tiden. Det kan måske bruges på immigrationen.
TJek det.

Oprettet af girobank d. 31-08-2019 10:14

Har jeg forstået det rigtig så- det er to forskellige ting vi taler om?

hvordan kan min kammerat undgå udrejse hvert 90. dag?
(han er førtidspensionist og 58 år)

Oprettet af Lars d. 31-08-2019 11:43

Ja 2 forskelige ting. Først snakkede vi om din kammerats visum og så bragte du din egen forlængelse på banen.

Det er og bliver to vidt forskellige typer ophold.

Din kammerat kan søge et Non Imm O-A visum, så kan han blive 1 år i Thailand per indrejse.

Lars skrev:

http://thaiembassy.dk/non-immigrant-visa/rant-visa/

Redigeret af Lars d. 31-08-2019 11:45

Oprettet af girobank d. 03-09-2019 11:39

Redigeret af girobank d. 03-09-2019 11:40

Oprettet af milex d. 03-09-2019 14:14

Hvad prøver du at sige girobank? Dit link virker ikke.

Oprettet af girobank d. 03-09-2019 15:09

det var en note som var med fra ambassaden, men jeg kan ikke finde ud af at sætte den rigtig ind på siten. Den kan se på FB (Danmark-Thailand)

Oprettet af girobank d. 03-09-2019 15:13

Hej Lars

begge visa er: NON-IMM -O multipel
vi er begge pensionister.
eneste forskal er, at mit er udstedt i Thailand og min kammerats er fra ambassaden i Hellerup.

Jeg skal rapporterer hver 90.dag
han skal lige en tur ud hvert 90.dag

Oprettet af milex d. 03-09-2019 16:04

Girobank,

Glem alt om NON-OA multiple - for det er åbenbart ikke det der er tale om.

Du havde opr. et NON-O multiple visum hvor du også skulle ud af landet hver 90. dag. Din ven har et nu.

Du har så efterfølgende i Thailand lavet en extention dit visum.
Og så skal man blot rapportere hver 90 dag.

Din ven har - endnu - ikke lavet en extention i Thailand.
Så han skal ud hver 90. dag.

Lad være med at forveksle visum med extention til visum.

Redigeret af milex d. 03-09-2019 16:07

Oprettet af Lars d. 04-09-2019 17:47

Girobank,
Jeg er enig med Milex, det er to vidt forskellige ting der er tale om som ikke kan sammenlignes.

Visum kan kun udstedes af ambassader og konsulater udenfor Thailand.

Forlængelse af ophold kan kun gives på immmigrationskontorer i Thailand.

Og de fungerer vidt forskelligt, også mht kravene til at få det ene eller det andet.

Prøvede at skrive det i allerførste indlæg.

Prøv at se i dit pas. Selve visumet som du startede med er jo udløbet den dato der står på visumet.

Nu har du et stempel der siger "extension". Det er det som gælder for dig, ikke dit visum.

Ser nok ud som mit herunder.

Der står faktisk også at man skal forlade landet senest den dag der er stemplet (overstreget her) og der står også at man skal søge re-entry permit inden man evt forlader Thailand (hvis man vil ind igen på samme extension)

(Jeg er ikke helt klar over om du er i tvivl eller om du bare skriver for at drille.....)

Oprettet af girobank d. 04-09-2019 22:34

Hej Lars m.fl

Det er ved at sive ind nu. Men for f.... hvorfor lave det så omstændigt.

Problemet med min kammerat er at han har ikke de 800000 tbh på kontoen, men man kan vel altid forlænge med 30 dage?

Takker for alle svarene/hjælp..

Man bliver klogere hver gang. Undrer mig egentlig over, hvordan de mange fastboende klarer det.

Jeg har læst mange gange under visum her på siten.

Oprettet af milex d. 04-09-2019 23:40

Et NON-O visum kan ikke forlænges med 30 dage.

Oprettet af Lars d. 05-09-2019 04:57

Hej Girobank,

Det kan virke lidt uoverskueligt nogle gange.

Men der er måske en ide med forskellene.

Visum er til folk som vil på besøg nogle gange - som turist eller besøge sin familie osv.

Forlængelser er nok udtænkt til dem som bor fast i Thailand og håndteres internt i Thailand.

Det er lidt samme system der gælder for Danmark. En type regler for at få et visum til et eller flere besøg i Danmark. Og en helt anden type regler og krav for at forlænge opholdet (typisk familiesammenføring).
Visum udstedes af Ambassaden i Bangkok, men de kan ikke tage stilling til evt. familiesammenføring. Ret til ophold for personer der er i Danmark håndteres også internt i Danmark efter de regler der nu sættes af regeringen. Uafhængig af visum regler.

Systemet med forlængelser er ret ens hvad enten det er med ophold med base i f.eks. pensionist, ægteskab og arbejde. Samme regler for 90 dages rapportering og re-entry permit osv. Dog forskellige krav til dokumentation til de enkelte forlængelser.

Men du kan prøve at se på denne side her på thaiguide. Der står, syntes jeg selv, forskellen mellem visum og forlængelse og længere nede på siden er beskrevet hvordan der søges og hvad der skal til af dokumenter osv. Delt op i to forskellige grupper.

Visum og forlængelser - Pensionist

Oprettet af girobank d. 05-09-2019 23:00

Takker for jeres svar/oplysninger.

Jeg regner med at lave ny 1 års forlængelse på næste tur.
Er det ok?

Oprettet af Lars d. 06-09-2019 17:32

For mig er det ok du forlænger, det har jeg ikke noget imod. Blot følg linket.

Oprettet af milex d. 07-09-2019 13:56

Hvis du er i DK nu ville jeg da overveje NON O-A visum. Det kan strækkes til at vare i 2 år - uden behov for extention.

Nå - det bliver snart en lang historie.

Oprettet af girobank d. 07-09-2019 23:59

Hej Lars og Milex.

Milex nu gør du mig forvirret.

Jeg rejste til Thailand på et 3 mdrs visa, som jeg så forlængede sidste år med ovennævnte 1 år gældende til 22. jan 2020. (IMM i Rayong)

Vil så forlænge igen med 1 år med forevisning af bankindestående som sidste gang.
Ja det blev en lang historie men egentlig ret god med alle jeres forklaringer og gode råd.

Oprettet af milex d. 08-09-2019 08:13

Det var skam ikke for at forvirre.

Du nævnte selv 'næste tur', så gik ud fra du var/er i DK
- og så er NON O-A en mulighed.

Men nu kender du jo proceduren for extention i Thailand, så det er nok det nemmeste. Hvis du er i Thailand på et tidspkt. hvor dette er en mulighed.

Redigeret af milex d. 08-09-2019 16:16

Oprettet af girobank d. 10-09-2019 19:08

Milex.
NU er jeg startet på det i Thailand og vil derfor fortsætte med forlængelse her i januar igen.

(ps det var egentlig en fejl,som opstod da,jeg søgte på ambassaden i hellerup, sendte for lidt penge med!:)

Oprettet af girobank d. 18-09-2019 11:27

Hej igen
min nuværende forlængelse udløber 21.janauar 2020, hvor lang tid før kan jeg gå på IMM og få forlænget igen?

takker for hjælpen.

Oprettet af Lars d. 18-09-2019 13:08

Prøv evt at se indlæg 9. Der er svaret.
https://www.thaiguide.dk/forum/forum/viewthread...post_13186

Oprettet af girobank d. 18-09-2019 15:53

tak, det havde jeg overset,beklager.