Debatemne: Thaiguide :: Visum, visa run, eller?

Oprettet af qqq1qqq d. 11-10-2019 03:41

Hej.

Beklager, sådan et spørgsmål har nok været mange gange, men er ikke rigtig blevet klogere selv efter jeg har læst hjemmesiden tynd. Så her kommer det! :)

1. Hvis jeg tager ind som turist, som giver 30 dage, forlænger med 30 dage, flyver ud af Thailand, og kommer ind igen i Bangkok lufthavn, kan man forsætte denne process? har nemlig 1 lille år jeg vil gerne rejse rundt i Thailand/prøve at bo.

2. Hvis 1. ikke er muligt, er det muligt at at tage ud hver 3 md. og få et nyt visum på en ambassade i nabo landet, fx. gøre dette 3-4 gange?

mand på 28 år.

Tak på forhånd! :)

Oprettet af gall d. 12-10-2019 11:36

Der er ubegrænset antal "visumrun" med fly, men kun to pr år ved landegrænserne. Forlængelse at visum i landet er ikke lige min stærke side.

Oprettet af Lars d. 12-10-2019 15:12

Ja der er i princippet ingen grænser for hvor mange gange man kan rejse ind i Thailand med fly.
Men for der er et men.

Efter 5-6 gange vil immigrationen få en rød lampe op og skal så lige tjekke en ekstra gang at den rejsende nu også er turist.

Har man så været i Thailand uafbrudt i mange måneder kan det tænkes at det vurdere at man ikke er turist. Er det mange små rejser er det måske anderledes.

Man kan godt få et turistvisum i Danmark og så et i nabolandene. For mange visa den sidste tid kan give problemer, men kan ikke give noget fingerpeg om hvor mange (altså hvornår en ambassade eller konsulat vil afvise det) 3 gange ville måske være muligt. Men ved ikke hvordan det ser ud om 1 år. Politiken på ambassaderne kan hurtigt ændre sig.

Problemet er at det er back to back visa, hvor det er konstant ophold i Thailand.

KAn anbefale at få et METV, Multi Entry Tourist Visa, hjemmefra.

Laver du den anden med visumfrie indrejser, så vær forberedt på at skulle vise kontanter ved indrejse, vist 20.000 baht. (når man har flere indrejser som er efter hinanden og som kan ligne man ikke er turist - dvs arbejder ilegalt. (det er en af årsagerne til tjek ved mange indrejser - fordi det jo kræver penge at lave i Thailand - mange unge tager jobs og det ved immigrationen.

Det vil nok ikke skade hvis turen krydres lidt med nogle ophold i andre lande undervejs - ikke blot en dag men lidt længere tid.

Oprettet af milex d. 12-10-2019 16:16

Enig - ville til enhver tid ansøge om METV. Du får ved indrejse på sidste dag for visummets 'enter before'/'valid until' yderlige 60 dage. I alt 6mdr+2mdr. Som så kan forlænges med 30 dage. Så er vi oppe på noget der ligner 9 mdr. Du skal selvfølgelig ud/ind af/i landet således din sidste indrejse er tæt på udløb af visum.

Redigeret af milex d. 13-10-2019 00:37

Oprettet af girobank d. 13-10-2019 15:25

Milex,vil du lige skære det ud i pap for mig, jeg forstår ikke det kan lade sig gøre.
hvordan er den opskrift?

Oprettet af qqq1qqq d. 14-10-2019 05:12

gall skrev:
Der er ubegrænset antal "visumrun" med fly, men kun to pr år ved landegrænserne. Forlængelse at visum i landet er ikke lige min stærke side.

Fandt på UM, er det ikke kun de 90 ud af 6 mdr så? eller :)
---

Visumfri i indtil 30 dage for turistrejser. Ved indrejse gives indrejsestempel med ret til 30 dages ophold. Det gælder et ubegrænset antal indrejser med fly; ved indrejse ad land- eller søvej gælder det kun to gange per år. Du kan højst genindrejse og opholde dig i Thailand i samlet 90 dage inden for en periode 6 måneder.

Oprettet af milex d. 14-10-2019 12:46

@girobank.

Et METV er gyldigt for indrejser i 6 mdr.
Hver indrejse giver 60 dages ophold + evt. 30 dages forlængelse.
Også selv om opholdet dermed strækker sig ud over visummets gyldigheds-periode.

Eks:
Du har METV gyldigt fra 15okt-15apr.

Indrejse 15okt - du får 60 dage indtil 13dec.
Du tilkøber 30 dage - du får ophold indtil 11jan.
Du rejser ud.

Indrejse igen 12jan - du får 60 dage indtil 11mar.
Du tilkøber 30 dage - du får ophold indtil 09apr.
Du rejser ud

Indrejse igen INDEN 15apr (antager du indrejser 14apr) - du får 60 dage indtil 12jun.
Du tilkøber 30 dage - du får så ophold 11jul.

I alt 270 dage.

@qqq1qqq.
Der er mig bekendt ingen regel/lov der angiver max antal indrejser/max dage
via lufthavn uden visum.

Men den enkelte immigration-officer kan vurdere hvad vedkommende synes rimeligt.

Oprettet af Lars d. 15-10-2019 14:38

Jeg er ret sikker på du har ret Milex omkring de 90 ud af 180 dage.

Men den regel har været der, men forsvandt i 2008. Dengang sad paskontrollen og talte dage i passet. Ind og udrejse samme dag ved visa run talte dobbelt, som 2 dage. :)

Der er den vejledning for paskontrollen, at ved de 5-6 indrejser bliver de gjort opmærksom på det af systemet og skal så vurdere derudfra. De kan også inden de antal indrejser vurdere at man ikke er rigtig turist og finde en grund til at afvise. F.eks. manglende midler som at vise kontanter.

Oprettet af qqq1qqq d. 16-10-2019 01:58

Tak for jeres svar.

Min plan er, få turist visum hjemmefra, forlænge det i Thailand,fra 60 dage til 30 dage mere.

Efter de 90 dage tage ud af landet, og komme ind på 30 dage, forlænge med 30 mere, og så gentage den proces.

Dårlig plan eller ok? :)

Oprettet af qqq1qqq d. 16-10-2019 02:07

Lars skrev:
Jeg er ret sikker på du har ret Milex omkring de 90 ud af 180 dage.

Men den regel har været der, men forsvandt i 2008. Dengang sad paskontrollen og talte dage i passet. Ind og udrejse samme dag ved visa run talte dobbelt, som 2 dage. :)

Der er den vejledning for paskontrollen, at ved de 5-6 indrejser bliver de gjort opmærksom på det af systemet og skal så vurdere derudfra. De kan også inden de antal indrejser vurdere at man ikke er rigtig turist og finde en grund til at afvise. F.eks. manglende midler som at vise kontanter.

---

Bliver lidt forvirret, gælder det 90 dage ud af 180 dage at jeg kan være i Thailand eller? Vil som skrevet i toppen være der 11-12 mdr.

Oprettet af milex d. 17-10-2019 16:43

Der er ingen regel der angiver hvor mange dage pr. 12mdr./6mdr.
man kan opholde sig i Thailand på turist-visum/visum-extemption.

Mht. din plan - jo det kan godt lade sig gøre.

Vær dog opmærksom på ved indrejse UDEN visum (hvor du får 30 dages ophold):

Altid at kunne fremvise 20.000 thb i kontanter (eller tilsvarende i anden
kontant valuta), hotel reservation for et par dage
og ikke mindst en billet ud af Thailand inden for de 30 dage.
Mange airlines kræver ved checkin du har billet ud af Thailand
indenfor de 30 dage hvis du ikke har et visum.

Og så iøvrigt optræde pænt og nobelt ved immigration.

Nå pyt - det skal nok gå :)

Der er tusinde der indrejser hver dag - og det er minimalt hvor mange der oplever problemer.

Men der er ingen garanti -
ved enhver indrejse til Thailand er det alene immigration-officer der afgør om du kan indrejse.

Oprettet af SMS d. 25-10-2019 18:09

Milex, en lille rettelse ang. Metv,det træder i kraft når Ambassaden har stemplet det i passet modsat et Setv som først træder i kraft ved indrejse til Thailand,og så skal der medsendes et bank udskrift med minimum 37.000 på kontoen

Oprettet af Lars d. 26-10-2019 06:03

SMS, hvad mener du med "træder i kraft"?

Der er to ting?

Visumets gyldighed og opholdets længde.

SETVs gyldighed gælder fra den dag ambassaden har stemplet visumet, dvs kan bruges til indrejse i 3 måneder.

Er det anderledes for METV? Det kan bruges til indrejse i 6 måneder fra den dag det er stemplet/udstedt?

Så skal søge så sent som muligt, hvis man har brug for så meget som muligt af de næsten 9 måneder.

Oprettet af SMS d. 26-10-2019 07:23

S

Redigeret af SMS d. 02-11-2019 08:56