Debatemne: Thaiguide :: hus køb i Thailand

Oprettet af Haubro d. 01-12-2019 16:00
#1

Hej med jer

Jeg søger lidt informationer og erfaringer og gode råd fra andre der har viden om hus køb i Thailand

Sagen er den at jeg har fundet et hus i Thailand som jeg er interesseret i. Huset er ejet af en kvindelig thailænder, hun ejer både hus og grunden.
Hun er dansk gift og bor her i Danmark.
Hun vil gerne sælge det hele samlet, altså hus og grund, men vi har os drøftet muligheden for jeg kan købe huset og så leje jorden af hende.

Der er ikke fællesudgifter forbundet med huset, da det ligger i et område med enkle grunde, altså ikke som klyngehuse med fælles område og ligende.


Af hvad jeg kan læse mig frem til er der vist 3 muligheder for og eje hus og leje/eje jord i Thailand.

1: Man køber huset og så lejer jorden i op til 30 år af den person der ejer grunden (en thailænder vel og mærke) evt. med mulighed for og forlænge kontrakten yderligere efter nogle år. eventuelt lave en note i kontrakten om at man kan købe ejer ud hvis man bliver gift med en thai som så kan overtage grunden i hendes navn.

2: Oprette et selskab i thailand, hvor man ejer 49% og resten er thailændere der er ejere. Så kan man købe både hus og grund gennem selskabet.
dog kræver det vist idag at selskabet har cirka samme egenkapital som husets værdi.

3: Gifte sig med en thailænder, og så lade hende stå som ejer af jorden.


Jeg har nu rejst til landet de sidste 10 år, og er nu ved og være moden på og investere i et hus.
Dog ved jeg godt at det ikke er helt nemt og blive husejer når man er en bleghvid farang. Men det kan jo lade sig gøre. :)

Jeg har en thailandsk kæreste, og vi har været sammen de sidste 2 år. Dog er det ikke planen hun skal til Danmark, men mere at jeg fremadrettet vil være mere i Thailand. Hun har hus og godt kontor job i Bangkok og er selvkørende.

Huset skal være noget vi kan bruge som et slags ferie hus væk fra støj og forurening i Bangkok, samt eventuelt til udlejning i kortere perioder.
Altså alt i alt en slags fremtids investering.

Er der nogen her på siden der kan give mig lidt indput og hvilke købs/ejer muligheder der er bedst og vælge, eventuelt om der findes andre købs muligheder eller fortælle om mulige faldgrupper der kan være ved hus køb i Thailand.

Alt info om emnet er velkomment, både ris og ros.. :D

Oprettet af Lars d. 02-12-2019 12:04
#2

Jeg er ikke ekspert i detaljerne i reglerne.

Men et par kommentarer.

Inden du beslutter dig for at købe, så lej det et år med forkøbsret. Så vil du se hvor regnen står ind i huset i regntiden, om grunden står under vand i regntiden og andre ting der ikke virker og se hvordan livet er i gaden dag og nat. Måske er nabohuset det lokale karaokested der har åbent hele natten? HVor stabil elforsyningen er osv.

Der er ikke ejerskifte forsikringer og tilstandsrapporter. Skjulte fejl og mangel ansvar eller forsikring.

Find en advokat. Det skal helst være en uden tilknytning til ejeren eller området, hvis du vil sikre dig at det er dig han arbejder for.

Skal man have et firma skal det på en eller anden måde overholde reglerne til et firma. 51% af aktionærerne skal være thaiere og skal fordeles på et antal.

Men der er mange setups og nogle advokater kan lave sindrige konstruktioner som måske ikke helt er i lovens ånd. Der kommer så aktionærer ind som man ikke kender. Men kan være direktør og have majoriteten af stemmer.

HVad der så sker hvis firmaet lukkes?

Eller med værdi og investering. Det afhænger nok af hvor det ligger og hvor gammelt det er osv. Har en fornemmelse af at det nogle steder kan være ret svært at sælge ældre boliger.

Hvad er årsagen til at de vil sælge til dig og ikke har fået det solgt allerede?

Her i området i Bangkok ser jeg tit nogle køber et gammelt hus, men det er kun for at rive alt ned og bygge nyere mere tidsvarende. Det sket for mange huse lige i nærområdet de seneste år.

Du kan jo også skrive kæresten på som ejer af jorden og leje den i 30 år. Dvs kæresten køber det hele og du så køber huset.
Ved denne manøvre fraskriver du dig retten til jorden og investeringen uanset om du har betalt. Dvs ingen arv og ingen andel ved skilsmisse og du kan ikke sælge din andel osv.

Det vil jeg så ikke altid anbefale. Måske ikke aktuelt i for dig med mindre der er sammenhæng mellem kæresten og huset. Ligger huset i familiens baghave så kan det godt være man har brugsret over jorden ved skilsmisse. Men det er ikke sikkert at eksen og familien er begejstrede for den løsning at du bliver boende og hun bliver smidt ud. Huset var jo en gave til konen - i lokal opfattelse. Ja man har retten, men livet kan blive gjort så besværligt at det ikke er sjovt længere eller direkte livsfarligt. Loven hjælper ikke altid som den gør i Danmark.

Pøj pøj, du må ud og undersøge det hele lidt i detaljer.

Øh lige sidste ting. Når man køber bolig og evt senere sælger den så skal man fra starten sikre sig at man kan tage pengene lovligt ud af landet igen hvis man vil det.