Debatemne: Thaiguide :: Automatisk forlængelse af visum under COVID-19 krisen

Oprettet af Lars d. 09-04-2020 06:18

Automatisk forlængelse af visum / opholdstilladelse.

Så kom den officielle information om forlængelser og det er rigtigt godt nyt.

Overordnet betyder det:

Alle udlændinge der er i Thailand vil automatisk få der ophold forlænget til 30. april.

Det gælder for alle visumtyper der er udløbet EFTER 26. marts.

Det skulle også være forlængelser af f.eks. Non-O ophold, selvom der kun står visum.

Det gælder også 90 dages rapportering for fastboende.

Det betyder man ikke behøves at besøge immigrationskontoret, hvis man f.eks. har Non-O forlængelse.

Men efter 30. april kan der blive køer igen på immigrationskontorerne, hvis ordningen ikke forlænges.

Anbefales at følge udviklingen løbende. Dette vil gælde indtil 30. april eller til anden updatering bliver udstedt.

Tager hele teskten på engelsk for at undgå fejl i forståelse ved oversættelse.

Dette er fra Immigrationens hjemmeside:

https://immigration.go.th/conte...

Announcing the latest visa relief measures on 7 April 2020
.
👮‍♂️ The person whose visas has expired from 26th of March 2020 will be automatically extended to 30th of April 2020. There is no need to apply for a visa extension at Immigration Office for this period and will not be fined THB 500 per day for this case.
.
👮‍♂️ Aliens who are due for 90 days reports between 26th of March 2020 and 30th of April 2020 are temporarily exempted from reporting in this period until further notice.
.
👮‍♂️Aliens who are holding Border Passes will be allowed to stay in Thailand for now. However, Aliens with Border Passes must depart Thailand within 7 days of the border crossing points opening date.
.
👮‍♂️Aliens are advised to follow announcements regarding Immigration measures closely for updates. (Currently measures announced until 30 April 2020 or further updates)

Der er også dette billede til at forklare:

Redigeret af Lars d. 09-04-2020 06:31

Oprettet af Lakhe d. 09-04-2020 08:36

Vil lige indskyde en lille fodnote her, med de 90 dage, jeg ringede til Chaiyaphum immigration i morges da mine 90 dage udløber lørdag, jeg havde prøvet siden 31/03 med 90 dages rapporten online og der sker absolut ikke noget heller ikke i app, så derfor ringede jeg og spurgte om jeg nu ikke behøves at komme, da jeg havde set at 90 dages rapporten var med i PM. særlov. Det jeg fik at vide var kom jeg ikke i dag eller i morgen ville det udløse en bøde fra og med fredag efter lukketid på 2000 THB blev jeg stoppet i en kontrol ville bøden stige til 4000 THB så jeg kørte der derind med det samme, og det som normalt tager 10-15 minutter tog så i dag 70 minutter på grund af de kun lukkede en ind af gangen, men nu er mine 90 dage så også i orden til den 07/07. Så hvad fanden skal man snart tro på, jeg tror alt er op til det pågældende immigrations kontor og den pågældende officer

Oprettet af Lars d. 09-04-2020 13:22

Ja det er jo groteske at nogle tager sig den magt og selv sætter reglerne.

OK, måske var hun ikke opdateret, men kunne jo så lytte eller spørge overordnet.

Forøvrigt har hun da slet ikke ret, uanset den nye amnestilov eller ej.

Hvis dine 90 dage udløber på lørdag har du jo et vindue både før og efter til at gøre det og først derefter kan de koste bøde. Mener der er 7 dage efter. Det er jo en klar overtrædelse af reglerne at true med bøder fra fredag. Måske uden kvittering?

Det kan da hurtige blive kaos hvis alle kontorer sådan stiller egne regler op nu.

Oprettet af Lars d. 09-04-2020 13:23

Her lidt mere fra i eftermiddags:

Information in English about the visa amnesty. Immigration has asked me to stress again, that this is for ALL types of visas & extensions. However, as the Immigration offices are still open & not crowded, you might want to go to extend your stay if you want to avoid crowds later.‬

www.facebook.com/richardbarrowt...

Redigeret af Lars d. 09-04-2020 13:25

Oprettet af Lakhe d. 09-04-2020 14:13

Hvis dine 90 dage udløber på lørdag har du jo et vindue både før og efter til at gøre det og først derefter kan de koste bøde. Mener der er 7 dage efter. Det er jo en klar overtrædelse af reglerne at true med bøder fra fredag. Måske uden kvittering?

Nu har jeg haft retirementvisa i 12 år På Phuket hvor jeg boede før, sagde ved 90 dage 14 dage før 7 dage efter, i Khon Kaen før vi fik et immigration kontor i Chaiyaphum sagde de det samme, i starten for 4 år siden da chaiyaphum immigration åbnede, var de utrolig flinke hvis vi f.eks skulle til Phuket på ferie, sagde de du skal ikke gå på Phuket immigration, vent til du kommer tilbage hertil så får du bare 130 dage i stedet for 90 dage, så pludselig for 2 år siden var alle de flinke mennesker væk og en ny chef og da startede de med at fortælle mig at de kun accepterede 14 dage før, men ikke 7 dage efter, og ligemeget hvad jeg har vist dem af deres egne regler, fortæller de mig bare at hos dem er det sådan, og hvad fanden gør man så indordner sig eller forsvinder, de har jo magten de små konger (surt opstød) ja men jeg er sku også træt af det og håber app eller online snart kommer til at virke ved 90 dage rapporten.

Oprettet af Lars d. 09-04-2020 14:54

Så er jeg glad for at bo i Bangkok, der følger de de fleste regler rimeligt. Dog tager alting lang tid fordi der kun er et kontor i hele Bangkok.
Men loven er jo ganske klar på området - utroligt ingen kan få det rettet. Men ved det er et problem for visum forlængelser også at de har forskellige krav.

Ved at websiden ikke er fantastisk godt udviklet, men mange har alligevel haft succes med den. Har du prøvet en anden browser. Evt afdøde Internet Explorer eller Edge? Hvis du da ikke kun har apple produkter. Ellers kan det også gøres med alm. post. Er det mange år siden du er rejst ind så er det måske derfor?

Oprettet af Lakhe d. 09-04-2020 15:58

Jeg har før sendt med post, men så kom det jo frem med app og online, så det måtte Jeg prøve og jeg har prøvet både Edge og explore og Crome men ja jeg har ikke været ude af landet siden 2013 og har fået fornyet mit pas i mellemtiden det er problemet med bl.a app den acceptere ikke det nye pas og måske er det det samme med online jeg kan ikke få noget svar på det fra immigration

Oprettet af Lars d. 09-04-2020 17:00

Det kunne meget vel være grunden at det er så længe siden du har rejst ind. Det har været nævnt flere steder at det var begrænset hvor længe tilbage i tiden de gik med at registrere. Nyt pas gør det måske heller ikke nemmere. Ville tro at appen og websiden kører op mod samme database, men intet er jo sikkert i Thailand og IT systemer.

Men forøvrigt imponerende længe du ikke har været ude af Thailand.

Oprettet af Lakhe d. 10-04-2020 02:29

Lige for at afslutte dette her, så står der på app. Not approved og med det nye pas, hvis jeg taster det udløbne pas ind står der Pending men det hjælper jo ikke meget når passet er udløbet jeg tror pas nummeret bliver holdt op mod nummeret på departure cardet i app. På online kan det nye pas godt godkendes, men siden den 30/3 har der stået Pending, og det er jo som skrevet står ikke godkendt.

De sidste 10-12 år har jeg været omkring 50% af tiden i DK og de resterende 50% i Thailand, så da jeg fik muligheden for at flytte herud 100% i 2013, skulle der ikke meget betænkningstid til, og da jeg jo havde alt herude hus biler motorbiker. Så huset i DK blev tømt resten kørt på storskrald og så afsted med kone og børn med en enkelt billet, og Lars jeg har aldrig fortrudt og skal ikke til DK igen. Nyder det frie liv uden ejendomsskat men med masser af sol og varme

Oprettet af Lars d. 10-04-2020 12:42

Jeg tror helt sikkert begge online muligheder tjekker i samme database. Men de er så programmeret til at give forskelligt svar når de møder noget som ikke stemmer som med dine pas og indrejse.

Du må en tur til et naboland på en lille ferie og slappe af et par dage og få nyt stempel :3:

Men håber at for alle andre vil det her fungerer uden folk behøves at henvende sig, men gøres centralt og ikke af de lokale efter egne regler.

Redigeret af Lars d. 10-04-2020 12:43

Oprettet af Lakhe d. 11-04-2020 02:21

Du må en tur til et naboland på en lille ferie og slappe af et par dage og få nyt stempel
:13: nej jeg nøjes med en lille køretur på 40 km 90 dage tager normalt under 10 minutter i normale ikke coronatider. Mine velfortjente ferie ture:20: går 2 gange om året til Phuket så når det bliver normalt igen bliver bilen pakket til strand:15: gode restauranter & barer:7:

Oprettet af Lars d. 21-04-2020 14:44

Først lige.

Der kan ses forskellige fortolkninger rundt omkring om hvilke typer ophold der er inkluderet i denne amnesti.

Nogle siger at det ikke gælder for dem som skal forlænge sine et års opholds af tidligere NON Imm visum. Andre som Richard Barrow siger det også gælder Non Imm visum.

Kan anbefales at tjekke selv.

Amnestien forlænget med 3 måneder.

Regeringen har besluttet at forlænge perioden for ihvertfald turister og personer på turistvisum automatisk vil få forlængelser.

Det var først indtil 30 april, men er forlænget til 31. juli.

Det betyder, at folk der ikke kan komme hjem ikke skal bekymre sig om forlængelser og lange køer indtil den dato.

Om det er udtryk for at det ikke forventes at luftrummet vil åbnes alle steder inden 31. juli eller det blot er for at gøre det nemt, skal jeg ikke kunne sige.

Selve ordene fra Regeringsmøde idag kan ses her på Thai. Google oversæt kan lave en lidt forståelig oversættelse, men måske ikke helt klar.

https://www.thaigov.go.th/news/...

Bangkok Posts fortolkning
https://www.bangkokpost.com/tha...

Der nævnes hele tiden VISA og det måske forvirre, da personer med forlængelser ikke som sådan har noget visum mere, men ja en forlængelse af tidligere forlængelser eller tidligere visum.

Forvirringen ses ofte i daglig tale hvor der tales om retirement visa og marriage visum og der ofte menes forlængelser og ikke som sådan visum som fåes på ambassader og konsulater.

Oprettet af Lars d. 14-07-2020 08:26

Nuværende amnesti udløber den 31. juli - hvad så?

Kan kun opfordre til at alle der er på visum amnestien nu følger alle nyheder tæt og har en plan B der tager forbehold for at de skal rejse hurtigst muligt efter 31. juli.

I dennne uge åbne ny afdeling af immigrations kontoret i Bangkok i naboprovisen Nonthaburi.

Det vil tage sig at kort tids ophold og forlængelser, 90 dages rapportering og bopælsregistreringer ifølge Bangkok Post.

Kontoret blev også anvendt i marts da der var meget lange køer og ikke kunne håndteres i det normale kontor.

Det kan betyde der forventes mange mennesker den næste tid til at få klaret sine visum ting.

Skal du have noget ordnet som kan ordnes med forlængelser eller 90 dages rapporteringer, så gør det nu inden immigrationskontorerne blive fyldte senere.

Immigrationen har flyeren vist nederst på deres hjemmeside.

Hvad sker der efter 31. juli.

Det jeg skriver her er kun det jeg har set og ikke noget officielt fra myndighederne. Men referer det som umidddelbart springer i øjnene.

Siden sidste uge har der floreret nyheder om at Immigrationen udtaler at det er ikke sandsynligt at amnestien vil blive forlænget.

Dem der så evt. er i knibe kan få forlænget hvis de får et dokument fra deres ambassade der dokumenterer at de ikke kan rejse.

VISA AMNESTY EXTENSION UNLIKELY, IMMIGRATION SPOX SAYS

Historien kan læses på mange medier men det gør den ikke mere troværdig da det er kopier af hinanden.

Den amerikanske ambassade i Bangkok idag meddelt at de ikke vil udstede sådan dokument til amerikanske statsborgere, der frit kan rejse hjem.

Derfor følg nyhederne. Kan opfordre til at følge troværdige nyheder og ikke kun alle de engelsksprogede medier som kopierer fra andre sider og flytter nogle gange lidt rundt op tingene.

Få informationerne fra hestens mule og ikke alle de medier der kæmper om kunderne ved at have de mest fantastiske "nyheder", som fremstilles som besluttede men msåke blot er ideer.

Den amerikanske ambassade har følgende meddelelse til amerikanske statsborgere:

The Royal Thai Government’s automatic extension of visas, also known as visa amnesty, will end on 31 July 2020. The U.S. Embassy will no longer provide extension of stay requests.

U.S. Citizens in Thailand temporarily have between now and July 31, 2020 to either return to the United States (or their country of permanent residence), or obtain the appropriate visa type for a long-term stay in Thailand.

Please refer your specific visa questions directly to the Thai Immigration Bureau. For questions regarding flights out of Thailand, please see the “Entry and Exit Information in Thailand” tab below.

Det kan jo ende med at amnestien forlænges og så har Thailand i mellemtiden har succes med at nogle der var turister er rejst hjem.

Hvis alle de mange tusinder, nogle siger nogle 100.000, skal rejse kan det hurtigt give et logistisk problem med de relativt få antal fly der flyver lige nu.

Derudover kommer mange i store personlige og familiemæssige problemer hvis de nu skal rejse til deres hjemlande, hvor nogle ikke engang har en bolig.

Redigeret af admin d. 14-07-2020 13:48

Oprettet af Lars d. 14-07-2020 11:49

Den belgiske ambassade skriver idag dette på deres facebookside:

Embassy of the Kingdom of Belgium in Thailand

📍Visa extension

The embassy is experiencing a surge in questions about the extension of Thai visa. We are in contact with the Thai Ministry of Foreign Affairs and with Immigration.

A final decision on what happens after the 31 July amnesty deadline is not expected before 24 July. ⏳
Please contact Immigration to review your options.

🛫Belgian citizens have been able to return to Belgium at any time throughout the corona crisis. The embassy will therefore not issue any extension letters.

www.facebook.com/BelgiumInThailand

I det som kan læses rundt omkring og som altså er uofficielt står der at hvis amnestien ikke forlænges vil ophold længere uden relevant visum være overstay - hvis sådan er det så med dagbøder per dags overstay og risiko for deportation og indrejseforbud hvis man pågribes inden man når lufthavnen. Inden deportationen får man dog et par dages ophold i immigrationsfængsel indtil endelig dom og man har købt billet.

Nogle skriver dog, igen uofficielt, at der kan gives 7 dages forlængelse (mod betaling). Det er normalt der kan søges dette når andet ophold udløber og ikke kan forlænges mere, men ved ikke her.

Men igen rapportere kun hvad der kan læses.

Oprettet af Lars d. 15-07-2020 17:55

Hvis jeg læser nedenståede opslag fra Immigrationskontoret i Bangkok, så er der mulighed for at forlænge turistvisum.

I første billede nævnes kun specifikt turistvisum.

Dvs ihvertfald dem som er kommet ind tidligere på turistvisum og nu er under amnesti ordningen kan forlænge.

Der nævnes dog ikke noget om hvor længe der kan forlænges.

Om det er de 30 dage som danskere normalt får eller det er de 7 dage som nogle nationaliteter kun kan få og som gives hvis andre visa sm f.eks. arbejdsvisum, er udløbet og er en ekstra tid der gives til få ordnet alt og rejse.

Hvad situatioen er for dem som er ankommet under den visumfrie ordning med 30 dages ophold uden visum nævnes der ikke noget om i dette opslag.kan jeg ikke se udaf dette opslag.

I andet billede nævnes dog også visumfrie indrejser og non immigrant visum med op til 90 dages ophold.

Igen nævnes der ikke om det er de normale forlængelser (90 dage for Non Imm) der gives eller blot de 7 dage til at pakke i.

Under alle omstændigheder kan der blive et stort pres på immigrationskontorerne fra nu til den 31. august hvis der ikke kommer en automaitks forlængelse. Så skal alle er ikke er rejst forbi immigrationskontorerne og søge forlængelser.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/immigration-bkk-extension-tourist-visa-july-2020.jpg

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/immigration-bkk-extension-stay-visa-july-2020.jpg

Redigeret af Lars d. 15-07-2020 18:10

Oprettet af Lars d. 17-07-2020 11:25

Der er mange historier på alverdens engelsksprogede medier med deres egen "click-bate" af deres seneste nyt.

Lige fra at Chiang Mai immigrationen siger ingen forlængelse kan komme på tale og alle vil blot få 7 dages forlængelse mod betaling og til andre der siger at nogle siger at der bliver to måneders automatisk forlængelse.

Her dog en nyhed og det fra Reuters, men igen der er nogle forslag under udarbejdelse og skal så godkendes af regeringen og som altid her kan det endelige være meget eller lidt forskellige eller noget helt andet end rygterne sagde.

“So we do not propose to extend visas after July 31, but allow for visa requests from August 1 to September 26,” he said, adding the grace period will be proposed to cabinet for approval.

After which, if a request was not made and the visa expired, over staying will be considered illegal.

Thailand to offer grace period for foreigners’ visa extensions

Hvad der ligger i "allow for visa requests" vides ikke.

Nogle tror alle dem som er i Thailand lige nu på amnesti er turister der bare kan rejse hjem og at resten af danskere i Thailand er pensionister på pensionistvisum...

Der er dog en del som ikke er turister og som kan komme meget i klemme hvis der ikke åbnes for en løsning for dem.

Personer som normalt arbejder f.eks. i søfarten eller olieindustrien og er "på søen", hjemme og så ude igen. De er låst lidt og kan ikke rigtigt gøre noget. Nogle har langtidsvisum og mange har desværre ikke.

Nogle bor i Thailand med visum udstedt hvert år og skal ud og ind af Thailand hver 90 dag og til sidst forny visum. De kan hverken komme ud eller få nyt visum lige nu.

Så er der IT nomaderne som arbejder online i Thailand og måske har turistvisum af en slags - de har så ej heller grundlaget for at få et længere ophold da de er kommet som turister.

Redigeret af Lars d. 17-07-2020 11:30

Oprettet af Lars d. 17-07-2020 11:38

Den officielle melding fra den danske ambassade angående regler og assistance er idag:

Visum og opholdstilladelse

Ambassadens muligheder for assistance ifm. visumamnestiperiodens udløb 31. juli 2020:

1. Dit visum eller andet opholdsgrundlag i Thailand er en sag mellem dig og de thailandske myndigheder. Ambassaden skal ikke involveres.

De thailandske myndigheder oplyste i april, at alle visumtyper med udløb efter 26. marts automatisk forlænges til 31. juli 2020. Dem, som ønsker at blive i Thailand efter 31. juli, har derfor haft flere måneder til at sikre sig et lovligt opholdsgrundlag.

Ambassaden fraråder på det kraftigste, at man opholder sig i Thailand uden gyldigt opholdsgrundlag. Man vil i så fald opholde sig ulovligt. Bliver man stoppet af politiet, kan man risikere at blive fængslet og udvist fra Thailand.

Alle, som opholder sig i Thailand, opfordres til at følge landets love og regler.

2. I lighed med andre EU-landes ambassader, kan vi ikke skrive et brev om, at du ikke kan rejse hjem til Danmark. Der er nemlig fortsat fly mod Europa og Danmark.

I marts og april 2020 lavede ambassaden et standard brev ifm. udbruddet af COVID-19. Det kunne man bruge, når man på daværende tidspunkt søgte om at få sit visum forlænget hos de thailandske immigrationsmyndigheder. Dengang forventede vi, at det kunne blive svært at rejse hjem til Danmark inden for den nærmeste periode. Situationen er nu en anden, og det er fuldt ud muligt at rejse til Danmark.

JEg ved at det er en diplomatisk information og skrevet af embedsmænd.

Men denne pasus dækker måske ikke helt, som nævnt ovenfor:

Dem, som ønsker at blive i Thailand efter 31. juli, har derfor haft flere måneder til at sikre sig et lovligt opholdsgrundlag.

Det er meget begrænset hvad der har været af muligheder for dem som nu kommer i klemme.

Redigeret af Lars d. 17-07-2020 11:56

Oprettet af milex d. 17-07-2020 15:56

Det forstår jeg ikke 'Det er meget begrænset hvad der har været af muligheder for dem som nu kommer i klemme.'

Man har da kunnet rejse ud af Thailand i hele perioden. At man så muligvis får andre problemer hermed er vel ikke de danske myndigheders problem.

Oprettet af Lars d. 17-07-2020 17:45

milex skrev:
Det forstår jeg ikke 'Det er meget begrænset hvad der har været af muligheder for dem som nu kommer i klemme.'

Man har da kunnet rejse ud af Thailand i hele perioden. At man så muligvis får andre problemer hermed er vel ikke de danske myndigheders problem.

Jeg synes ikke jeg skriver at det er de danske myndigheders problem og har ikke tidligere bragt ambassaden ind i dette?

Kunne jo have udeladt den formulering som andre ambassader har gjort, da den er lidt irrelevant i denne sammenhæng og blot konstatere at folk kan rejse til Danmark, så ambassaden kan ikke lave et brev eller andet der skriver det modsatte for at få forlænget ophold.

Også fordi der ikke har været mange muligheder for at skaffe et visum.

Men skriver at virkeligheden ikke er sådan for alle også dem som har boet lovligt i Thailand. Nogle ikke reelt har haft muligheden som de giver udtryk for og som alle danskere så tror.

Det er ikke så sort hvidt som mange vil gøre det til - de kunne bare være rejst hjem - det har jo hele tiden, også fra UM, været rettet mod at turister skulle rejse hjem.

Det handler ikke om man kunne rejse eller ej, det jeg skriver.

For mange er der intet andet hjem at rejse til? Hjem er Thailand - det er ikke lige så let at forlade sit hjem som det er for en turist at afkorte ferien lidt? Det er måske mere alvorligt for den enkelte end at nogle turister fik en uges kortere ferie og ikke kan komme til Thailand lige nu.

De bliver måske fanget uheldigt i situationer som ellers ikke har givet problemer - i sidste ende flytte fra hus og hjem en ukendt tid - med de økonomiske tab det giver.

Men jo har godt set nogle danskere der på nettet konstant skriver om alle dem der bare har nasset fra staten og fået gratis ferie - uden at ane hvad det handler om. Jeg tror ikke de sparede 1.900 baht for forlængelser betyder noget her.....

Redigeret af Lars d. 17-07-2020 18:17

Oprettet af Lars d. 18-07-2020 06:41

Tiden nærmer sig hvor en afgørelse skal træffes, hvis ikke amnestien blot udløber.

Det betyder også at antallet af nyheder stiger og antallet hvor det er halve historier er nok desværre de fleste og forskellige medier kan få forskellige forståelser og oversættelser ud af det samme pressemøde.

Der kan måske forventes en afgørelse på næste ministermøde på tirsdag - hvis evt fremlagte forslag kan godkendes.

Hvor mange er det der er tale om?

Bangkok Post skriver at immigrationschefen estimere at der er 300-400.000 personer på amnestien - mange på Phuket. En del af dem er så fastboende med forlængelsesproblemer.

Logistik:
Rent logistiske vil det være en kæmpe opgave at skulle få alle disse personer ud af Thailand inden 31. august. Ganske enkelt fordi der ikke er ret mange fly og nogle lande er det måske svært at rejse hjem til med specialarrangerede fly, ligesom Thailand.

Ifølge de mere seriøse medier peger det på en eller anden forlængelse af perioden, hvor folk enten kan finde en løsning med forlængelse hvis de kvalificerer til det eller arrangere hjemrejse.

MEN IGEN - INTET ER SIKKERT - DET KAN ÆNDRE SIG IGEN MANDAG.

En Plan B er måske meget god at have i baghånden.

Redigeret af Lars d. 18-07-2020 06:58

Oprettet af Lars d. 25-07-2020 10:13

Regeringen har vedtaget løsning på visum amnestien

Hovedpunktet - visum amnestien er forlænget til 26. september, med betingelser.

Alle der har ventet med at lave 90 dages rapportering skal få dette gjort inden udgangen af august .

Regeringen vedtog det på deres ugentlige ministermøde i tirsdags og har været nævnt i medier, men først igår kom der officiel engelsk information.

For en uges tid siden delte jeg en artikel fra Reuters i thaiguides facebook gruppe og det ser ud til at være heldig at Reuters var det medie der nok var tættest på i forhold til alle de historier der florerede i Thailand.
https://www.reuters.com/article...

Hovedtræk:

Alle der har været under visum amnestien siden 26. marts kan blive i Thailand indtil 26. september.

Alle skal senest 26. september enten have fået en forlængelse af opholdet eller forlade Thailand.

Vælges at rejse ud af Thailand seneste 26. september skal der ikke gøres noget.

Der kan måske stadig være et problem for de fastboende der er på 1 års visum som skal forlade landet og have nyt visum eller få forlænget ophold hver 90 dag og også for dem som er bosat i Thailand, men har job udenfor Thailand i f.eks. oliebranchen rejser frem og tilbage.

Kan håbe at situationen med åbninger af landegrænser og rejser ud og ind osv ser bedre ud til oktober, så denne gruppe kan klare dem. Selvom jeg selv ikke er så optimistisk om det.

Der er undtagelse som kan give forlængelser på 30 dage, men det ser ud til kun at være sygdom som kan bruges for danskere.

Anden mulighed er hvis nogle ikke kan komme hjem og der kræves et bekræftelsesbrev fra Ambassaden på at der er problemer. Det udsteder ambassaden ikke når der er fri adgang til Danmark og er flyafgange fra Thailand (se tidligere indlæg).

For dem der gerne vil vide lidt mere, omend det er begrænset hvor meget der står, kan ses som punkt 5 i dette link til regeringens side med referat fra minstermødet 21. juli. Det er kun på thai. Den kortere engelske oversættelse har desværre ikke dette punkt med.
https://www.thaigov.go.th/news/...

Her er informationen som igår blev lagt på Immigrationens hjemmeside

Redigeret af Lars d. 25-07-2020 10:28

Oprettet af Lars d. 22-09-2020 05:45

De automatiske visum forlængelser udløber 26. september

Seneste 26. september, det er en lørdag, skal alle der har fået automatisk forlænget opholdet under coronatiden enten have lavet en forlængelse / konvertering til anden type ophold eller forlade Thailand.

Derefter er personer uden lovligt ophold på overstay og det kan ifølge Bangkok Post resultere i anholdelse, fængsel og bøde.

Ifølge Bangkok Post siger officials at der stadig er 150.000 turister på denne amnesti i Thailand.

Normalt betyder overstay det en tur i immigrationsfængsel indtil sagen har været for en dommer og indtil udrejse kan gøres og billet og evt. bøde er betalt. I nogle tilfælde giver det også indrejseforbud et vist antal år.

Myndighederne siger at de vil forsøge at finde dem uden legalt ophold udfra sidste kendte opholdssted.

Sker det at personer anholdes vil det normalt automatisk give indrejseforbud også ved blot et par dages ophold for meget.

Henvender personer sig selv i lufthavnen på vej ud af Thailand takseres mindre overstay kun med bøde som er per dag.

At sende 150.000 i fængsel kræver en del plads, men myndighederne mener det alvorligt at det skal være styr på tingene.

Tourists face arrest, jail for overstaying - Bangkok Post

Nedenfor er vist de normale regler for overstay og de to forskellige situationer - om personen har meldt sig frivilligt i en lufthavn eller bliver anholdt i Thailand.

Kan også se mere om Overstay på Thaiguide - Overstay . Der er også videoer fra Immigrationsfængsel - det er absolut ikke som et hotelophold.

www.thaiguide.dk/images/div/overstay-fra-marts-2016-l.JPG

Redigeret af Lars d. 22-09-2020 05:55

Oprettet af Lakhe d. 23-09-2020 10:54

Få et visum eller gå i fængsel - Thai Immigration

Det er jo lidt mærkeligt når man ser US Uk & Australien ikke har problemer med at lave et brev til immigration....
- Den danske norske & svenske ambassade vil, ligesom ambassader fra andre Schengen-lande, ikke deltage i specielle breve i individuelle tilfælde for dem fra vores borgere, der stadig er her på turistvisum.

Men som altid Ambassaden (læs udenrigsministeriet) er jo til for Eliten og ikke for pøblen:21: selvom Pøblen betaler for den eksistens

Lakhe..

Oprettet af Lars d. 24-09-2020 07:24

Lakhe, jeg ved ikke hvad andre ambassader kan eller omstændigheder. Er helt stoppet med at tro på alt det som deles af 3. personer.

Men godt nyt fra den danske ambassade her idag - Bedre sent end aldrig - det er sidste dag imorgen på de fleste kontorer og mange kontorer er fyldte til bristepunktet og langt over normal åbningstid. Mange har så nok desværre allerede valgt at flyve til Danmark.

I Bangkok skal man huske at bestille tid til forlængelser af ophold.

Fra Ambassaden:

Opdatering per 24. september 2020:

Dit visum eller andet opholdsgrundlag i Thailand er altid en sag mellem dig og de thailandske myndigheder. Ambassaden skal generelt ikke involveres.

Dog kan ambassaden nu undtagelsesvis vurdere muligheden for at udstede et brev til dig med henblik på, at du kan søge om forlængelse af dit ophold hos de thailandske immigrationsmyndigheder. Dette kræver, at du ifølge det danske CPR har bopæl i Thailand, og at dit opholdsgrundlag er af typen ’Non-Immigrant’. Du bedes indsende dokumentation herfor til ambassaden på . Vurderer ambassaden at vi kan udstede et brev til dig opkræves et sagsbehandlingsgebyr på DKK 970,-.

Hvis du er turist i Thailand, vil ambassaden derimod ikke kunne hjælpe, idet der forsat er mulighed for hjemrejse til Danmark.

https://thailand.um.dk/da/rejse...

Det kan hjælpe dem som ikke kan komme ud hver 3. måned og forlænge deres ophold ved tilbagerejse som har været nævnt tidligt i tråden ville få problemer.

Oprettet af Lars d. 27-09-2020 13:46

Bad Guys In - Good Guys Out?

Det ser ud til at anmestien forlænges til slutningen af oktober ifølge facebook opslag nederst (ikke officielt - det er en kladde og ikke meldt ud).

NOTE: Dette er ikke officielt godkendt endnu og vides ikke med bestemhed om det bliver det!

Det er godt nok meget ærgerligt for alle de "gode" der har boet i Thailand på Non Imm visum og har taget konsekvensen og har forladt Thailand.

Og så først se at Ambassaden 2 dage før fristen pludselig kan hjælpe disse og så se at de faktisk ville få lidt tid at gøre det på.

Ærgerligt at Ambassaden, som har kendt til problemet i måneder, kom så sent ud af starthullerne og fandt en løsning.

Med overskriften mener jeg at dem der fulgte ordrerne og som gode borgere forlod landet, nu kan se dem som ikke gjorde det få endnu en chance.

Istedet for generel amnesti ville jeg foretrække at man kiggede på de enkelte grupper af personer og deres visum situationer og fandt løsninger for dem i de grupper der med god vilje kan siges at have tilhørsforhold og så ladet de andre løbe.

Udover dem som bor her på visum og visa run ikke kunne lave visa run eller så nyt visum er der andre grupper der er kommet i klemme.

Der er udlændinge som har drevet forretninger i turistindustrien, men som har været tvangslukket og stadig er lukkede. De har nogle gange sendt personalet hjem og når tiden til visumforlængelse kommer kan det ikke forlænges da der ikke længere er de f.eks. 4 ansatte på lønningslisten. Samme problem med arbejdstilladelse. Det er selvfølgelig uvist hvor længe der er lukket ned, men trist ikke at få en chance som "landet ligger" nu.

(der er også nogle der ikke har haft mulighed for at rejse den sidste uge da fly sikkert har været fyldte, men kunne have rejst/arrangeret det.)

Redigeret af Lars d. 28-09-2020 08:04

Oprettet af Lars d. 29-09-2020 15:23

Det skulle være sikkert.

Amnestien er forlænget til 31. oktober.

Dem som allerede har fået forlænget en måned og måske betalt for brev fra ambassaden må tjekke hvad der så gælder. Nogle siger de får en måned mere, men tjek selv.

Fra PR Thai Government.
The Centre for Covid-19 Situation Administration (CCSA) announced that the government has extended the visa amnesty for foreigners stranded in Thailand to 31 October after it expired on 26 September.

Stranded foreigners who wish to stay in Thailand after 31 October must submit an application to an Immigration office by 31 October.

For more information: https://www.immigration.go.th

Dog er der ikke umiddelbart noget at læse om det på immigrationens engelske version.

Redigeret af Lars d. 29-09-2020 15:24