Debatemne: Thaiguide :: THAI i Konkursretten for rekonstruktion - hvad med billetter og aflysninger

Oprettet af Lars d. 19-05-2020 13:03

En trist dag for THAI Airways.

www.thaiguide.dk/images/forum/thai-airways-1.jpg

Økonomien i THAI Airways har skrantet i flere år og COVID-19 krisen har ganske givet kun forværret økonomien som den gør for øvrige flyselskaber.

Seneste for 1-2 uger siden havde regeringen en redningsplan klar med 54 milliarder baht lånegarantier til THAI.

Men det ser ud til at yderligere vurderinger i økonomien har fået situationen til at blive ganske alvorlig.

Regeringen har idag besluttet at godkende en plan om at THAI skal gå til "bankruptcy court" og bede om "rehabilitering" / rekonstruktion og dermed give mulighed for at omstrukturere firmaet og økonomien. Forinden regeringens endelige beslutning havde både finans og transport ministerierne bakket op om planen.

Der er ikke tale om at THAI vil erklære sig selv konkurs eller andre vil erklære THAI konkurs.

Det svarer måske lidt mere til en betalingsstandsning, hvor THAI bliver fritaget for at betale kreditorer og alle kreditorer bliver nødt til at samarbejde med "bankrupcy court" for at få nedskrevet gælden.

Tiden skal så bruges til at omorganisere THAI og økonomien og blive klar igen på den anden side.

Processen under denne omstrukturering vil blive ledet af personer udpeget af "konkursretten" og ikke personer fra THAI.

Om der undervejs også skal laves vurdering af om det er muligt at redde firmaet eller det skal erklæres konkurs, er jeg ikke nok inde i det juridiske til at sige noget om.

Jeg tror, uden at være ekspert, at det var denne model nogle f.eks nogle bilfabrikker i USA anvendte i finanskrisen i 2008-9.

Den total gæld i THAI er omkring 250 milliarder baht, svarende til størrrelseordenen 50 milliarder kroner. Det inkluderer givet også lån til fly og lignende. Samlet har THAI omkring 25.000 ansatte og dertil så de mange underleverandører osv der påvirkes - akkurat som da det var SAS der var i fare for at lukke er der mange arbejdspladser på spil udenfor SAS og selve Kstrup og Bangkoks lufthavns trafik og knudepunkter.

Det årlige underskud har ligget mellem 2 og 12 milliarder baht de sidste år og måske blive højere iår.

Sådanne sager kan nogle gange tage nogle år. Måske kortere tid også.

Hvorfor er det en regeringsbeslutning?

Det er finansministeriet som ejer 51% af aktierne i THAI og dermed kommer staten ind ind i billedet. Det gør også situationen kompliceret da det ikke er helt på samme måde at lukke et privat selskab som et offentligt.

Der har ellers den seneste tid været skruet op for aktiekurserne i stor grad og hvad det skyldes er jeg ikke i stand til at sige. Det burde være forventinger til at THAI ville blive reddet.

Hvad betyder det for rejsende?

Premierministeren siger ifølge Bangkok Post at THAI vil flyve videre.

"The government has reviewed all dimensions ... we have decided to petition for restructuring and not let Thai Airways go bankrupt. The airline will continue to operate," Gen Prayut said.

Om dette vil være tilfældet i længden skal jeg ikke kunne garantere. Om det er muligt fortsat at købe brændstof, betale lufthavnsgebyrer og varer til deres catering firma, vedligeholdelses udgifter osv skal jeg ikke kunne sige.

Det er ulovligt at bringe rygter eller historier der kan skade eller give negativ omtale af THAI, så kan ikke gå ind i gisninger.

Hvad betyder det for dem som har penge tilgode pgra aflyste fly under corona krisen?

THAI har tilsynelandende lang tilbagebetalingstid på refusion af billetter og om kan/må betale kreditorer, som passagererne er, når firmaet går i rekonstruktion tilstand kan jeg ikke svare klart på.

Kilder bla.
Reuters - Thai government approves plan for bankruptcy court-led restructuring of Thai Airways

Bangkok Post:

Cabinet approves plan for THAI bankruptcy court restructuring

THAI edges to bankruptcy court

Redigeret af admin d. 04-06-2020 10:51

Oprettet af girobank d. 20-05-2020 18:06

Det lyder jo meget fint alt sammen, men hvad med dem der har bestilt billet efter 1. juli 2020, hvad er risikoen? betale for en ny billet?

Oprettet af Lars d. 21-05-2020 17:05

Hej girobank,
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår spørgsmålet. Måske andre forstår det anderledes.

Alle der har billetter til THAI er efter den 1. juli. Alle afgange indtil da er aflyst.

THAI siger, også i børsmeddelse, at de vil fortsætte med at flyve under rehab.
Så ingen grund til at købe nye billetter?

Bliver flyene aflyst pgra f.eks. corona situationen eller pgra flyvninger under rehab ikke er muligt, så kan jeg kun sige som ovenfor. Jeg Ved ikke om folk kan få pengene tilbage.

Risikoen for konkurs eller de ikke kan flyve under rehab? Det har jeg ikke noget bud på, det vil være spekulatoner med min viden.

Kan sige at regeringen planlægger at reducere deres aktieandel fra lidt over 52% til under 50%, da det er et krav for at få saneret selskaber. Det må ikke være et statsselskab. Finanseministeriet ejer 51% og Government Savings Bank ejer 2% af THAI. Aktierne sælges til en statsejet fond.

30% af ansatte mister jobbet.

Ifølge Bangkok Post så siger en "kilde" i transportministeriet at det vil koste 6.000 ud af 21.000 ansatte jobbet som en del af rekonstruktionen. De vil modtage godtkørelse på 10 måneders løn. Det er selvfølgelig meget trist udvikling, men lyder som om de har meget favorable aftrædelsesvilkår. Umiddelbart ville jeg tro at der først skal nogle ind og kigge på planerne og så tage endelig stilling til hvilke tiltag der skal tages.

www.bangkokpost.com/thailand/ge...

THAIs ledelse og andre har jo vist i nogle år at de ikke har formået at få tingene ændret, så hvorfor lade dem køre videre i samme gænge? Havde tænkt om denne rehab netop er for at få ledelsen sat ud af spillet da de ikke kan gøre det og finansministeriet ikke kan få ryddet op?

Oprettet af girobank d. 21-05-2020 21:00

Hej
Der er skrevet adskillige steder, at Thai starter op igen den 1. juli 2020.

Jeg har set andre steder, at mange allerede nu har booket/bestilt billet efter denne dato.
Gad nok vide hvordan man er stillet i denne situation.

Kan mit spørgsmål forstår nu?

Oprettet af Lars d. 22-05-2020 06:26

Ja hvordan alle der har billet til THAI nu er stillet.

Jeg kan ikke svare bedre end det jeg skrev i indlægget før.
Bortset fra at der gælder specielle regler for dem som har købt billet før 25. marts.

THAI har planer om at fortsætte med at flyve i rehab perioden, men kan først komme igang når verden giver mulighederne for det.

Om THAI senere indstiller flyvningerne kan jeg ikke sige noget om. Måske andre ved mere om det.

Om THAI flyver 1. juli?

Jeg skriver lidt langt om dette og håber nogle læser det og forstår at THAI ikke har garanteret at flyve 1. juli.

Men bl.a et danske rejsemedie har fået skrevet en artikel der fejlagtigt giver udtryk for dette og nogle har læst det og fortalt det og andre så igen fortalt det videre....

THAI har ikke meldt noget ud om det. Tværtimod står der på deres hjemmeside at de er stoppet indtil videre.

THAI kan ikke vide om Danmark og andre lande bliver åbnet for ind og udrejser (udrejser tænker jeg på rejsevejledninger)

THAI kan heller ikke vide så tidligt hvordan Thailand vil åbne passagerflyvningerne igen og hvilke lande der evt. åbnes for først. I mange lande som også håbes at flyve til 1. juli har corona situationen ikke toppet endnu.

Efter min opfattelse har THAI ikke sagt de flyver 1. juli.

THAI har tidligere meldt officielt ud at de lukkede ruterne til Danmark og alle andre lande i maj og juni. Dvs håber at kunne starte i juli.

THAI skriver den 19. maj i meddelelse til børsen:

Resumption in July is still under consideration. THAI is monitoring the situation, preventive measures and lockdowns of each country as well as travel demand closely in order to resume as the COVID-19 situation improves. THAI has measures in place in preparation for the resumption of passenger service. The official schedule will be announced later.

Artiklen i det danske medier er fremkommet lidt pudsigt:

En international side samler alle information fra flyselskaber om afgange og ruter.
De afgange er det som selskaberne håber på de kan flyve og håber på at komme igang igen.
Det er jo ikke garantier i denne tid.

På de lister har der siden THAI aflyste i maj og juni været 1. juli som først mulige afgange. Intet nyt i det selvom det danske medie troede det da de så en opdatering over alle THAI ruter - og referer det som at THAI vil flyve.
De kunne lave samme tjek af alle andre flyselskaber. De har også optimistiske planer for at åbne, men ingen ved rigtigt hvornår de kan.

Bestille billet til de nærmeste måneder

Jeg vil mene at bestille billetter til de næste måneder, ved alle flyselskaber, er lidt på eget ansvar.

Hvis man bestiller kan jeg anbefale at bestille direkte hos flyselskaberne.

Ingen kender desuden de regler landene vil lave for indrejser. Kan ske flyselskaber flyver til Thailand, men at nogle eller alle landes borgere skal 14 dage i karantæne - det gider en turist der har 3 ugers ferie nok ikke - men det er ikke flyselskabets problem, så aflysning af rejser af denne grund vedrører ikke flyselskabet. Kræve COVID-19 fri attest og andre betingelser.

Ser mange der har problemer med at få kontakt til de online bureauer de har købt ved og der kan være alle mulige betingelser som man ikke får læst godt nok igennem.

Skal tjekke med sine forsikringer og hvad selskaberne lover hvis de må aflyse, ombookninger og tilbagebetalinger. Om EU reglerne for refusion gælder.
Vurdere om man tror THAI og andre vil kunne betale tilbage nu eller nær fremtid.

Det er enorme summer selskaberne skal betale tilbage for de millioner af rejser der er blevet aflyst og samtidig ikke have nogen indtægt overhovedet lige nu. Det er ikke kun THAI der i øjeblikket ligger med store økonomiske problemer.

THAIs situationen er så lidt anderledes pgra Rehab og at det er meldt så kraftigt ud at problemerne er alvorlige.

Redigeret af Lars d. 22-05-2020 06:32

Oprettet af Lars d. 26-05-2020 07:51

Starter THAI eller andre flyvninger til Thailand den 1. juli?

Jeg kan se mange stadig hårdnakket fastholder rundt omkring at THAI starter flyvninger til bla. Danmark den 1. juli.

Har også oplevet at nogle absolut ikke mener jeg har ret når jeg henviser til THAIs pressemeddelse, der er i et par indlæg tidligere, og ikke mener at de enkelte landes restriktioner har betydning. Nogle har endda skrevet de ikke stoler på citaterne fra børsmeddelelsen. Så tager link til denne:
www.set.or.th/dat/news/202005/2...

Jeg skal holde mig til THAIs booking sider.

Der er flere der 100% henholder sig til THAIs booking hjemmeside, der siger de flyver.

Dette er min opfattelse af bookingsiderne:

Fly bliver aflyst i en periode efter myndigheder laver diverse begrænsninger eller vurderet det ikke er rentabelt. Efter den periode så lader flysselskaberne deres flyplaner stå mere eller mindre som de var.

De kan så igen ændres, hvis de enkelte landes begrænsinger forlænges eller andre forhold gør det ikke er hensigtsmæssigt at flyve.

Flyver SAS til USA den 3. juni?

SAS gør måske det samme. Der kunne man forleden booke fly til USA den 3. juni og retur lidt senere. Så vidt jeg ved er der lukket for indrejse for de fleste fra bl.a. EU og der er lukket for indrejse til Danmark.

Det afhænger så også af om USA og DK åbner for indrejser inden da?

Mange ser også THAIs booking planer som klart tegn på at Thailand og andre lande vil åbne for turister 1. juli.

Det kan være det sker, men det er ikke THAI der bestemmer hvornår og hvordan Danmark, Thailand, USA osv åbner grænserne.

Oprettet af Lars d. 03-06-2020 07:20

Skidt nyt til rejsende der har penge til gode for aflyste billetter.

Den første dag nyheden on Rehab kom ud skrev jeg
Lars skrev:
Hvad betyder det for dem som har penge tilgode pgra aflyste fly under corona krisen?

THAI har tilsynelandende lang tilbagebetalingstid på refusion af billetter og om kan/må betale kreditorer, som passagererne er, når firmaet går i rekonstruktion tilstand kan jeg ikke svare klart på.

Udfra at Rehab beskytter mod krav fra kreditorer og kreditorer ikke kan betales i denne periode. Den enkelte rejsende er også kreditor omend lille.

I sidste uge begyndte engelsk sprogede medier også at sætte spørgsmålstegn ved dette. Udfra at Rehab gør at ingen kreditorer kan indgive krav eller kræve betalinger og THAI ikke kan betale nogle kreditorer.

Det skulle være omkring 24 milliarder baht der p.t. skulle betales tilbage til kunder over hele verden. Omkring groft sagt 5 milliarder kroner.

Det er nu officielt på THAIs hjemmeside:

THAI kan betale krav for aflyste billetter tilbage, så længe de er i Rehab.

Important Remark : As THAI is currently undergoing rehabilitation proceedings through the Central Bankruptcy Court, the company regrets to inform our customers that it is temporarily prohibited from processing any refund requests at this time. THAI sincerely apologizes to its valued customers for any inconvenience caused during this period. Notwithstanding this, THAI remains committed to extending the utmost attention and care to all customers who have pending ticket refund requests. Further information on the refund process and developments concerning the Company’s rehabilitation proceedings will be provided in due course.

Fra:
https://www.thaiairways.com/en/...

Oversat uden ansvar:

Vigtig bemærkning: Da THAI i øjeblikket gennemgår en rehabiliteringsprocedure gennem Central konkursdomstol, beklager virksomheden at informere vores kunder om, at det midlertidigt er forbudt at behandle eventuelle refusionsanmodninger på dette tidspunkt. THAI undskylder oprigtigt sine værdsatte kunder for eventuelle ulemper, der er forårsaget i denne periode. På trods af dette forbliver THAI forpligtet til at udvide den største opmærksomhed og pleje til alle kunder, der har afventende anmodninger om tilbagebetaling af billet. Yderligere information om refusionsprocessen og udviklingen vedrørende selskabets rehabiliteringsprocedure vil blive givet med tiden.

En Rehab kan tage lang tid - der er ikke tale om et par måneder efter min mening.

Det betyder også at har nogle købt billet til 1. juli og der aflyses vil man ikke ikke få pengene retur fra THAI, men kan nok flytte billetten eller få et tilgodebevis (det skal alle selv tjekke op på, da de regler ændres af og til)

Oprettet af Lars d. 03-06-2020 07:29

Flyver THAI til Danmark fra den 1. juli?

Jeg ser stadig danskere dele informationer om at THAI starter med at flyve til stort set hele verden 1. juli. Også lande som p.t. ikke har peaket endnu med corona viurs, som Indien.

Kan jo sige det på en anden måde:

THAI kan flyve rundt i verden ligeså tosset de vil, men det hjælper ikke meget hvis de ikke må have passagerer med til nogle lande. Mange lande er stadig lukket for udlændinge.

Thailand er stadig lukket for passagerer, udover udlændinge med arbejdstilladelse og thaiere der er med special fly.

Der er ingen tegn på at der fra 1. juli vil vil blive åbnet generelt for turismen i Thailand. Og når det sker vil det være i trin og med begrænsninger.

Danmark har forlænget rejsevejledningerne. Dvs danskere i stor stil nok vil blive hjemme indtil de er lempet.

Kan sagtens forstille mig at der er en del danskere der vil rejse til Thailand hvis Thailand åbner for indrejse. Uanset rejsevejledninger og om rejseforsikringer ikke dækker.

Det kan være dem som vil hjem til deres normale bopæl, deres familier og børn eller dem som normalt bor meget i Thailand.

Men om THAI vil have nok passagerer til at holde en rute til København på det grundlag er måske tvivlsomt.

Oprettet af girobank d. 03-06-2020 20:48

https://www.facebook.com/161664...

Oprettet af girobank d. 03-06-2020 20:51

Ifølge ovennævnte link, så er svaret jo ja.

Forstår ikke rigtig al den negative omtale om emnet, hvad er årsagen til det?

Oprettet af Lars d. 04-06-2020 04:38

Girobank du har sendt et link til et billede fra et eller andet møde i 2019?
Ved ikke hvor du ser det er "ja" i officiel udmelding.

Negativ omtale af THAIs betalingsstandsning eller om der flyves?

THAIs situation berører mange og mange kender THAI, så ja skriver som det er.

Om der flyves skriver jeg om fordi langt de fleste indlæg der er rundt på nettet er misvisende eller forkerte og det skriver folk så videre. Alle deler de samme misvisende informationer.

Kan sige jeg så forsøger at give den information som er tilgængelig officiel fra f.eks. THAI.

Det er ikke kun for at vise om THAI flyver men også alle de andre selskaber som også har samme planer og agere på samme måde i deres planlægning.

Senest igår delte folk at THAI flyver 1. juli.

Skriver det fordi mange nu er overbeviste om at de kan flyve til Thailand fra 1. juli. Nogle har måske bestilt billet i god tro.

Hos THAI kan der nu ikke bookes billetter til før 15. juli og de har også skåret antallet af ugentlige afgange ned derfra. Det vil så igen afhænge af om Thailand åbner for alle danskere og om der er kunder nok der flyver ud fra København.

Redigeret af Lars d. 04-06-2020 04:45

Oprettet af Lars d. 04-06-2020 10:02

Der er mange der er i knibe med biletter her hen over sommeren og ikke let at finde ud af hvad der kan gøres.

Tager her kun THAI da de er i den særlige situation med rekonstruktionen.

Til dem der har billetter skriver THAI på deres hjemmeside om flere muligheder for at ændre billetten.

Her direkte klippet deres side som den er nu.
Jeg har mærket noget op med Fed.

Der nævnes ikke noget om de billetter der er købt efter 25. marts 2020.

If you have THAI ticket (ticket number starting with 217-) originally issued before 25 March 2020 for travel on THAI and/or THAI Smile flights (excluding group tickets) where one of your flights in your ticket have been cancelled, you have the following 3 options available to you.

OPTION 1. Extend the validity of fully-unused ticket and rebook later (ticket number starting with 217-)
THAI will change the validity of your ticket to 31 December 2020. However, if you do not wish to rebook your flights by 31 December 2020, we will automatically extend the final validity date of the ticket to be 31 December 2021.

When you are ready to rebook, please:
a) contact your travel agent if your original booking was made through one
b) contact your local THAI office if you booked directly with THAI
Notes: All travel must be completed by 31 December 2021 on the same route (s) and the same class of service without the applicable rebooking fee

OPTION 2. Travel Voucher for fully-unused tickets (ticket numbers starting with 217-)
If you are holding a Thai Airways ticket, you can request a travel voucher for the equal value of the current ticket.
Please note that if you booked your original ticket through a travel agent in Europe, Australia or New Zealand, you must contact your travel agent for assistance with travel vouchers.

Notes:
a) The Travel Voucher can be used as credit towards any future travel on THAI or THAI Smile to / from any worldwide destinations.
b) The Travel Voucher will be sent to the email address you provide.
c) The Travel Voucher is valid for 12 months from the date of issue.
d) Please contact your local THAI Office to make a new reservation for issue a ticket against the travel voucher before it expires.
e) Fare/tax/surcharge differences may apply to the new itinerary.
f) The travel voucher can be transferred with proof of document presented at time of ticketing.
g) The travel voucher can be refunded if not used at the end of its expiry date

Option 3 Refund for partially used tickets ticket number starting with 217
If some sectors of on your ticket have been cancelled by THAI and/or THAI Smile, and you have already used part of your ticket, a refund amount will be calculated and settled by issuing office at least 180 days from the submission request.

In case you have a THAI ticket (217-) originally issued before 25MAR20 for travel on THAI or THAI SMILE flights but your flights have not been cancelled, then any rebooking of date , extension of validity or cancellation of the booking will have to follow the conditions of your ticket with fee to be applied accordingly.

Please note that if you booked your original ticket through a travel agent in Europe, Australia, New Zealand or Japan, you must contact your travel agent for assistance with refunds.

Important Remark: As THAI is currently undergoing rehabilitation proceedings through the Central Bankruptcy Court, the company regrets to inform our customers that it is temporarily prohibited from processing any refund requests at this time. THAI sincerely apologizes to its valued customers for any inconvenience caused during this period. Notwithstanding this, THAI remains committed to extending the utmost attention and care to all customers who have pending ticket refund requests. Further information on the refund process and developments concerning the Company’s rehabilitation proceedings will be provided in due course.

Fra THAI AIRWAYS INTERNATIONAL RESPONSE TO COVID-19

Redigeret af Lars d. 04-06-2020 10:05

Oprettet af Lars d. 04-06-2020 10:35

THAI har nu ændret, så det tidligste der kan bookes billetter fra København er 17. juli

Samtidig er antallet af afgange nu 3 om ugen imod 7 forleden og tidligere.

Men igen - det er ikke sikkert de flyver.

Samme princip bruger andre flyselskaber, incl. SAS - med at være optimistiske og klar hvis åbningerne kommer og kunderne er klar.

Nogle skal så måske ombookes, hvis de har billet til de fly der nu er taget af planen.

Thailand er lukket indtil 30. juni for alm. rejsende og der er endnu ikke nogle tegn på at der åbnes helt i juli.

Danmark er tilsvarende lukket for ankomster indtil mindst 31. august.

Oprettet af Lars d. 05-06-2020 09:58

THAI har aflyst alle afgange i juli.

Efter alt at dømme har THAI aflyst alle afgange i juli. Men tjek selvfølgelig selv op hvis det er aktuelt for dig.

Dels kan der ikke bookes billet via THAI website eller findes afgange i deres time schedule mulighed på siden.

Dernæst informere hjemmeside der samler information om flyselskaber at THAIs plan for København er (status 4. juni)

Bangkok – Copenhagen eff 01AUG20 1 daily 777-300ER (Previous plan: eff 17JUL20)

Dvs start tidligst 1. august.

Dette er igen blot de planer THAI har for nuværende om at kunne komme igang igen. Fra den optimistiske side.

Ændringerne gælder ikke kun fly til Danmark. Opstarten er udskudt til næsten alle lande. Dog er THAIs nuværende plan at starte til f.eks. Paris og London den 16. juli.

Der kan komme ændringer igen.

Kan forvente at det også vil gælde flere andre selskaber der flyver til Thailand.

For god ordens skyld link til kilden
www.routesonline.com/news/38/ai...

Redigeret af Lars d. 05-06-2020 10:35

Oprettet af prasat d. 06-06-2020 10:14

vi skulle have været afsted 11 Juli. vi har fået mail fra Thai at de har aflyst rejsen. nu er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, vi har købt billetterne igennem flybillet.dk, de vil gerne ændre billetterne for et beløb på ca 400 kr. + forskelds pris på billetterne. når man så søger på afgange senere er priserne steget ca. 2000 kr pr billet selv uden for skoleferierne, vi har 4 billetter og købte dem i november 2019.jeg gav dengang 21000 kr. for vores billetter. i min verden tager vi afsted i den dyreste periode skolesommerferien, men det kan da ikke være rigtigt vi skal betale så stor en forskeld og ikke kan få vores penge tilbage. når man læser på thai side skal man henvende sig til flybillet dk og flybillet.dk skriver man kan kontakte Thai da de skal hjælpe en. jeg syntes det er pisse forvirrende.
prasat

Oprettet af styker d. 06-06-2020 17:49

De prøver på at snyde dig ved flybillet og du er ikke den eneste.
https://www.facebook.com/groups...

Først og fremmest skal du ringe til dem om formiddagen på hverdage på 70807312 så får du fat i deres svenske callcenter istedet for de uforståelige indere.

Og de skriver jo selv deres fee er 30 euro pr booking, det må jo være incl alle personer på samme booking.
https://www.supersaver.nl/covid...

Og de skriver jo selv at du kan ombooke uden at betale ekstra.

Notes: All travel must be completed by 31 December 2021 on the same route (s) and the same class of service without the applicable rebooking fee

Oprettet af prasat d. 12-06-2020 11:17

jeg ringede til mit forsikringsselskab hvor jeg har rejseforsikring Topdanmark, de er gået ind og har dækket de 9370 kr. som det kostede at ændre billetterne til afrejse 26 december og hjem 16 januar. jeg syntes stadig det er forkert at man skal betale ekstra når det ikke er en selv der annullere rejsen og jeg er kun heldigt stillet fordi jeg har en rejseforsikring.
prasat

Oprettet af Lars d. 12-06-2020 13:16

Flybillet tager alle de forbehold de næsten kan for at de ikke står til ansvar for noget.

Om dette er nok ifølge dansk lovgivning med at skulle gøre tydeligt opmærksom på at de fraskriver sig stort set alt ansvar skal fremgå under booking ved jeg ikke.

De skriver også at de vil betale tilbage når de har fået pengene tilbage fra flyselskaberne (for dem der er i den situation.)

Har du prøvet THAI egen side og få flyttet der istedet for flybillet?

Linket i indlæg 12, hvor teksten også er kopieret ind - som den var den dag ihvertfald.

Oprettet af Lars d. 12-06-2020 19:52

Kan forstå at nogle nu er begyndt at få officiel information på mail fra THAI at de er ude af stand til at tilbagebetale for aflyste billedet grundet rehab sagen.

Hvordan man forholder sig mht evt at gøre krav gældende til sagen ved jeg desværre ikke noget om.

Kan nævne at det ikke kun er THAI der har behov for ekstra midler lige nu.

Lufthansa har fået statsgaranterede lån for 9 milliarder Euro - 67 milliarder kroner.

KLM / Airfrance tilsvarende omkring 7 milliarder Euro - 52 milliarder kroner.

Til sammenligning overvejede den thailandskeregering lånegarantier for omkring 10 milliader kroner til THAI, men sagde der nok efter få måneder ville være brug for endnu flere penge.

Lufthansa er så noget større end THAI med 7 gange så stor omsætning og 6 gange flere ansatte.

Og et underskud sidste år også 3-4 gange større end THAI.

Oprettet af prasat d. 13-06-2020 02:00

det hjælper jo ikke meget at ringe til Thai, når de har samme regler som flybillet.dk. jeg er sikker på at hvis flybillet.dk fik pengene retur fra thai så ville de også tilbagebetale dem, men da thai ikke udbetaler mere selv om det er dem der aflyser. det er sidste gang vi flyver med thai så hellere tage en mellemlanding i Finland eller dubai. så spare vi også nogle penge. det thai gør lige nu er ikke acceptabelt.
prasat

Oprettet af Lars d. 13-06-2020 06:52

Prasat, jeg tænker på din situation, hvor du har flyttet billetten og måttet betale mere via flybillet.

Flybillet skriver at de ikke er ansvarlig for noget som helst, men de kan så hjælpe mod gebyrer osv.

Så vidt jeg har forstået er der mange der har fået ombooket deres billet via THAI uden at skulle betale mere.

Indtil det er opklaret om det er flybillet der er smarte og følger normale regler for ombookninger eller det er THAIs politik syntes jeg ikke det er fair at give THAI skylden.

Kunne meget nemt ske at du vil opleve det samme med flybillet med andre flyselskaber også?

Oprettet af prasat d. 13-06-2020 08:01

der hvor jeg giver thai skylden er at det er da belejligt at køre det under konkursbehandling og så ikke køre det konkurs, men lave en rekonstruktion i stedet for. mens dette forgår må man bare ikke tilbage betale penge til kreditorerne, men man må godt forsat gerne sælge nye billetter. jeg ville da helst bare have haft mine penge retur, men det er jo ikke muligt vel.
jeg ved ikke hvad for nogle andre selskaber du henviser til? men så vidt jeg ved er det da kun thai airways der har lavet denne finte.
prasat

Oprettet af Lars d. 13-06-2020 09:32

Jeg skrev kun til dig for problemet med at ændre billetterne ved flybillet.

Det tror jeg kunne klares direkte ved THAI og det måske ikke er THAIS skyld med de gebyrer.

Der tror jeg man skal se efter om de online udbydere som flybillet leverer det som man forventer når alt ansvar er fraskrevet i "det med småt".

Andre selskaber, er alle de andre flyselskaber som der flyves til Thailand med. Her taler jeg igen i relation til online billetfirmaerne. Der vil online firmaerne måske handle som de gør med THAI billetter.

Så kommer tilbagebetaling og nu rekonstruktionen ind.

Som skrevet før har SAS også anvendt den salgsteknik og solgt billetter til f.eks. USA hvor de ikke kunne komme afsted og det var rimeligt sikkert allerede da de solgte dem.

Men jo, det er en tricket metode med rekonstruktionen og den blev også brugt i USA under finanskrisen - søge konkursbeskyttelse.

THAIs egen officielle forklaring på at søge rekonstruktion istedet for konkurs kan ses på den thailandske børs side. Der forklarer de deres syn på ulemperne ved en konkurs. Lidt samme diskussion der var for år tilbage, hvor man snakkede om hvad der ville ske hvis man lod SAS gå konkurs.

www.set.or.th/dat/news/202006/2... (pdf-fil)

Hermed ikke sagt at det er den fulde og eneste forklaring - men den officielle.

I denne børsmeddelese er også en foreløbig køreplan for rekonstruktionen som er lavet udfra at alt klapper undervejs og ingen forhindringer eller udsættelser.

Redigeret af Lars d. 13-06-2020 09:33

Oprettet af Lars d. 13-06-2020 09:39

Jeg ville nok selv være betænkelig ved at købe billet ved THAI lige nu.

De kan flyve videre, men hvordan det kommer til at gå må tiden vise. Hvor mange nye kunder de får, hvilke ruter de vil eller kan opretholde. Kreditmulighederne fra underleverandører, brændstof, lufthavne osv. De skal nok først have muligheden for at komme på vingerne for at vise at de kan og det må de så vente lidt endnu på at gøre.

Oprettet af prasat d. 13-06-2020 09:48

dette er alt hvad thai skriver til os da de aflyser vores rejse. ingen anden forklaring ind vi skal kontakte i dette tilfælde flybillet.dk

Dear Valued Customer,
..
THAI regrets to inform you that TG951/Jul 11, 2020/ Copenhagen (CPH) - Bangkok (BKK) has been cancelled.

We do apologize for any inconvenience caused. For further information or any assistance, please contact the travel agent where you purchased the ticket, or THAI office nearby, if you booked directly with THAI or via THAI’s website

det var ikke besværligt da mit forsikringsselskab først sagde de dækkede de 9000 kr. for om booking, der fik jeg fin service. men hvorfor skal man selv ud og finde ud af hvad man skal. kunne de ikke i denne mail som er den eneste vi har fået, have forklaret hvad man skulle gøre og så evt. lave den på dansk, Thai airways har jo danskere ansat. allerede inde du kommer igennem på telefonen hos Thai for du at vide du skal kontakte dem du har købt billetten af.
ville det ikke have været på sin plads de i mailen havde sagt de var i betalingsstandsning?
prasat

Oprettet af Lars d. 13-06-2020 10:07

Du ender i det problem som er med de online firmaer. De er ikke egentlige rejsebureauer, men mellemmænd.

Der er det svært at få afklaring på ansvaret, da du har betalt til dem, men de fralægger sig ethvert ansvar.

Jeg tror, uden at vide det, at al den kommunikation om dette kommer fra helt centralt hold i Thailand og DK kontoret ikke selv kan skrive ud hvad de ønsker at skrive. De siger og skriver hvad de får instruktioner om fra topledelsen. Det angår også evt. afgange i juli, hvor de får instruktioner fra Bangkok på hvad de skal sige.

Men jo Thailand er ikke kendt for åbenhed omkring problemer, desværre. Det ser man jo også i det daglige.

Oprettet af Lars d. 13-06-2020 10:53

Rekontruktion - THAI officiel erklæret insolvent - Sagens akter

Jeg har idag fået mail fra "Court of Justice" i Thailand og mange andre har giet modtaget samme.

Der er kort følgebrev og derefter 292 siders beskrivelse af sagen, regnskaber, en mængde bilag. Både på thai og engelsk.

For interesserede kan teksten læses/hentes her hos Court Of Justice:

http://tgcase1.cbc.coj.go.th/cb...

Der er også beskrivelse af den gruppe der p.t. skal fungere som plannere i forløbet. Det kan sikkert senere ændre sig hvis kreditorerne ikke er enige og har andre forslag - det er delvist den nuværende ledelse som THAI har peget på skal stå for forløbet. Bestyrelsesformanden er chef fra flyvevåbenet.

Hvad gør man hvis man har penge tilgode.

Jeg er ikke jurist og slet ikke i thailandsk lovgivning.

Men kravet skal givet anmeldes indenfor en vis tidsfrist.

Måske andre ved det, men jeg vil skrive her hvis jeg finder ud af noget.

Følgebrevet ser således ud:

Oprettet af Lars d. 13-06-2020 19:35

Fly aflyst og billet betalt med kreditkort - mulighed for at hente pengene via banken?

Jeg forstår at har man købt en vare som ikke er leveret og betalt med internationalt kreditkort er der muligvis mulighed for at få pengene tilbageført fra sit kreditkort via den banken.

Det skulle også i nogle tilfælde kunne lade sig gøre her under corona og under THAIs situation, hvor de ikke betaler penge tilbage.

Jeg kender ikke detaljerne, men en mulighed nogle måske kan bruge til at få penge retur?

Kontakt jeres bank for mere information.

Hvilke korttyper kan der måske hentes penge retur fra:

Som jeg forstår gælder det kun ved betaling med internationalt kort som VISA og MasterCard.

Er der betalt med dankort eller dankort delen af visa dankort er det som kontant betaling og kan ikke tilbageføres.

Måske nogle har prøvet det og kan give mere information?

Oprettet af Lars d. 14-06-2020 08:22

Hvem skal betale tilbage ved aflysning - THAI eller billetsalgsstedet?

Her betingelserne for køb af kun flybillet fra nogle sælgere.

FDM-travel - betaler ikke selv pengene retur.
Såfremt flyselskabet aflyser rejsen, så siger Forbrugerrådet:

”Så skal du kontakte portalen og høre, om de kan hjælpe dig med at ombooke billetten eller flytte rejsen, hvis portalen ikke har fraskrevet sig ansvaret.
Portalen fraskriver sig ansvaret ved tydeligt at informere dig om, at portalen ikke tager ansvar, hvis noget går galt, mindst 2 gange i løbet af købet af flybilletterne. Fraskriver portalen sig ansvaret, kan du prøve kontakte flyselskabet og bede om hjælp.”
Kommentar: "Portalen" er det rejsebureau, hvor du har købt flybilletten - her fx fdm-travel.dk.

Ved køb af flybilletter uden yderligere rejsearrangement hos FDM travel gør vi klart opmærksom på, at luftfartsselskabet er aftalepartneren og leverandøren.

Fra www.fdm-travel.dk/information-o...

Flybillet dk - betaler ikke selv pengene retur.
Udeblivelse eller aflysning af fly

Du giver Os hermed beføjelser til annullering af ubenyttet flyvning på dine vegne i tilfælde af udeblivelse eller aflysning af dit fly, og til at anmode om mulige refusioner fra luftfartselskabet på dine vegne. Vi har ret til, men er ikke forpligtet til, at gøre dette og din ret til at anmode om refusion direkte fra luftfartselskabet bliver ikke berørt heraf.

REKLAMATIONER
Krav i forbindelse med ydelsen fra Rejseservice
Alle problemer, bemærkning eller krav i forbindelse med den faktiske ydelse fra Rejseservice, skal adresseres direkte til den relevante serviceudbyder (rejseoperatør, luftfartselskab, forsikringsselskab, hotel) med hvem du har kontakt for den relevante Rejseservice. Se også Afsnit 11 for rettigheder i henhold til EU-forordningen.

Fra www.flybillet.dk/rejsebetingelser

Det må betyder at flybillet kan betale tilbage, men de skal have pengene fra THAI først.

Thai Travel - ikke muligt at tjekke:

De skjuler deres betingelser og gør det svært på forhånd at se. Deres hjemmeside går til deres facebookside som er lukket ned for tiden. Thai Travel Aps idag er et nystartet firma fra 2019 med 40.000 kroner indskudt kapital.
---

Der er ikke den store forskel på at handle ved FDM Travel eller flybillet i deres betingelser og forpligtelser. Flybillet tilbyder dog at hjælpe med at få pengene, det gør FDM Travel ikke direkte.
Om der er forskel i virkeligheden skal jeg ikke kunne sige.

Det er THAI der skal forhandles med i disse tilfælde.

Thai Travel kan ikke tjekkes.

Måder der måske kan bruges til at få pengene tilbage

Indsigelser ved køb med MasterCard:

Gøres via banken. Mere information fra nets her:

Oversigt over dine muligheder for ved fjernsalg at få tilbageført en betaling, der er gennemført med MasterCard.

Indsigelser ved køb med VISA kort:

Det skal være betaling med VISA delen af et visa/dankort. Ikke med Dankort delen.

Gøres via banken. Mere information fra nets her:

Oversigt over dine muligheder for ved fjernsalg at få tilbageført en betaling, der er gennemført med Visa-delen af dit Visa/Dankort.

Forsikring:

Nogle forsikringer kan måske hjælpe. Tjek din police og betingelser med forsikringsselskabet

Hvad hvis du aflyser flybillet fordi Udenrigsministeriet fraråder rejser.

Det er som udgangspunkt ikke muligt at få pegnene tilbage. Bedre er ombooke.

Se evt TÆNK - Coronavirus: Kan du få penge tilbage for ferien?

Bedre on THAI var erklæret konkurs?

THAI Airways er ikke medlem af rejsegarantifonden, ihvertfald ikke med firmanavn som kan findes. Samme gælder andre udenlandske flyselskaber.

Blot for information - Thai Travel er tilsynelandende ej heller medlem af rejsegarantifonden - ihvertfald ingen medlemmer registreret med deres navn, adresse eller cvr nummer.

Note:
Skal siges THAI ikke er gået konkurs. Men de er ikke istand til lige nu at betale krav tilbage har de informeret om.

Men det er ikke udelukket, at det kan ske senere i processen.

Hvad der senere findes ud af med rettens hjælp med hvordan kreditorer skal honoreres og om der gives mulighed eller stilles krav til at THAI betaler kunderne for billetterne må tiden vise.

Redigeret af Lars d. 14-06-2020 09:43

Oprettet af lbob d. 14-06-2020 12:45

Jeg fik mine penge retur fra Ticket.dk efter laang tid, og kun fordi jeg skrev direkte til den svenske direktør og klagede min nød. Så gik det også stærkt. Efter 3-4 hverdage stod pengene på kontoen. Dog minus et klækkeligt administrationsgebyr på 390 kr. pr. billet. Det går jeg stadig og overvejer om jeg skal påklage, da det jo ikke er mig der har aflyst. Men summa sumarum så kan man godt få pengene retur; det kræver bare man ved hvordan.

Redigeret af lbob d. 14-06-2020 17:21

Oprettet af Lars d. 15-06-2020 16:54

Hej lbob,
Godt at høre nogle har succes. Kan se der også er andre der har fået refunderet for ældre billetter nu.

Oprettet af Lars d. 15-06-2020 17:02

Som opfælgning på tidligere omtalte dokumenter sendt fra retten til THAIs kunder har THAI nu opdateret om situationen og forståelse (deres) på deres hjemmeside.

De skriver:

Policy on facilitation for airfare refund customers during the business reorganization period

​We sincerely apologize to our customers regarding the business reorganization process, which temporarily barred us from proceeding with the airfare refund. Nevertheless, current air ticket holders can use the ticket and postpone the travel dates when the Company resumes the operation in compliance with the easing of Thailand’s COVID-19 surveillance, prevention, and control measures in respect of inbound and outbound flights.

THAI hereby affirms that our policy is to facilitate and accommodate all refund customers to the best of our ability. We already discussed with the nominated planner on various alternatives allowed by related laws to minimize the burden of over 300,000 customers filing for refund, including a viable option where the planner shall specify conditions or details in the business reorganization plan to ensure coverage and entitlement of all refund-requesting customers.

This would eliminate any time-consuming process and prevent any expense to be unnecessarily incurred from filing the claim with the official receiver. This act is within the authority of the planner, who is entitled to determine the same in the business reorganization plan.​

​In this regard, the Company shall adhere to the abovementioned policy to facilitate and preserve the rights to refund of our valued customers while shielding all of them from unnecessary waste of time or money. We will announce the official approach after the appointment of the nominated planner is endorsed by the court.

Det er fra
www.thaiairways.com/en_TH/news/...

Direkte oversat med google og med de fejl der så er i det:

Politik om lettelse for tilbagebetaling af flybilletkunder i forretningsomlægningsperioden
Vi beklager vores kunder oprigtigt med omstruktureringsprocessen, som midlertidigt forhindrede os i at fortsætte med tilbagebetaling af flybillet. Ikke desto mindre kan aktuelle flybilletindehavere bruge billetten og udskyde rejsedatoer, når selskabet genoptager operationen i overensstemmelse med lempelsen af ​​Thailands COVID-19 overvågnings-, forebyggelses- og kontrolforanstaltninger med hensyn til indgående og udgående flyvninger. THAI bekræfter herved, at vores politik er at lette og imødekomme alle tilbagebetalingskunder efter bedste evne. Vi har allerede drøftet med den nominerede planlægger om forskellige alternativer, der er tilladt af beslægtede love for at minimere byrden for over 300.000 kunder, der indgiver refusion, herunder en levedygtig mulighed, hvor planlæggeren skal specificere betingelser eller detaljer i forretningsomlægningsplanen for at sikre dækning og ret til alle refusionsanmodende kunder. Dette vil eliminere enhver tidskrævende proces og forhindre unødvendige omkostninger, der afholdes i at indgive kravet til den officielle modtager. Denne handling ligger inden for myndighedens planlægning, der har ret til at bestemme det samme i forretningsreorganiseringsplanen.

I denne forbindelse skal virksomheden overholde ovennævnte politik for at lette og bevare rettighederne til tilbagebetaling af vores værdsatte kunder, mens de beskytter dem mod unødvendigt spild af tid eller penge. Vi vil meddele den officielle tilgang, når udnævnelsen af ​​den nominerede planlægger er godkendt af retten.

--
Min konklusion:

De siger at de håber og regner med at de engang i fremtiden kan kompensere for dem der lige nu har penge tilgode, 300.000 kunder. Det er ikke en garanti, men en udtalelse fra THAI, uden ansvar. Det ville være bedre at se en tilsvarende fra retten.

Der nævnes ikke nogen tidsramme.

Redigeret af Lars d. 15-06-2020 18:15