Debatemne: Thaiguide :: Købe rejseforsikring i Danmark eller Thailand?

Oprettet af Triplecity d. 31-10-2020 13:39

Hej Thaiguide. :)

I forbindelse med det kommende besøg, skulle det lykkedes at få vores visa, skal vi have bestilt rejseforsikring.
Tidligere da kæresten var i DK, brugte vi Cigna til at tegne hendes forsikring ved, men hun (kæresten) har nu fået at vide af en veninde, at det skulle være lettere med et dansk rejseforsikrings firma, skulle uheldet være ude imens hun er her på ferie.

Hvad har i af gode råd og anbefalinger i forbindelse med rejseforsikring til sin kæreste, når hun skal på ferie i DK? Skal selvfølgelig dække Covid-19. Tænker her ved brugen af et dansk firma vs købe forsikringen i Thailand ved eks.vis Cigna.

Håber på det sidder en eller flere med lidt erfaring inden for dette emne. :)

Mange tak og fortsat god weekend! :D

Oprettet af olaflacour d. 31-10-2020 14:12

Spørg Gouda, de er ganske fornuftige, men jeg ved ikke om de tegner til udlændinge.

Oprettet af Lars d. 31-10-2020 15:08

Jeg har rejst med thailandske forsikringer mange mange gange gennem årene. Privat som arbejdsmæssigt. Men, ja jeg kan ikke sige om de er gode, da jeg aldrig har haft brug for dem.

De fleste der anbefaler thai forsikringsselskaber anbefaler deres egne eller nogle som konen er sælger for hihi, men også uden at have brugt dem.

Men kan da ske service er hurtigere og nemmere med dansk forsikring, hvis uheldet er ude. Ikke mindst sproget.

Kan få Schengen type forsikring for 2400 baht for 3 mdr hos thai firma og til 8500 baht (det med ekstra baggagedækning osv en del af det er dyrere og højere forsikringssum ved dødsfald eller invaliditet osv). Der er så også nogle penge til fortsat behandling efter hjemkomst. Outpatient ikke dækket for så meget. det jeg tjekkede kun 1.000 baht per tur.

Gauda som Olaf foreslår tegner for udlændinge

2300 kroner hos Gauda (40 årig).
www.gouda.dk/privat/rejseforsik...

Oprettet af Triplecity d. 01-11-2020 09:55

Mange tak for svar. :)
Vi leder lidt videre, er endnu lidt tid før ansøgningen skal afleveres på VFS. Ender nok med Gouda rejseforsikring, som i begge anbefaler.

Et helt andet spørgsmål, foruden at kunne bruge Airportdoctor i Kastrup, hvor man skal betale knap 5.000,- for en covid-19 test samt et Fit-To-Fly certifikat, hvor ville man ellers kunne blive testet forud for hjemrejse til Thailand samt få Fit-To-Fly?
Planen er at kæresten skal med fly hjem d. 3/1-2021, en søndag, hvor jeg tænker almindelige læger holder lukket. Og forud for hendes retur rejse, skal hun jo netop have både en negativ covid-19 test samt et fit-to-fly bevis, synes bare prisen er liiiiige lovlig høj for disse to. Kan læse mig frem til, at man kan få en gratis covid-19 test i Kastrup, er blot uvidende om hvorvidt denne kan bruges i forbindelse med hendes hjemrejse.

Tak som altid, for gode svar og vejledning. ^^

Oprettet af Lars d. 01-11-2020 10:35

Den 3/1 er måske et uheldigt valg. Ligesom mandage og tirsdage.

COVID testen må ikke være mere end 72 timer gammel med afgang. Dvs skal tages tidligst 31/12.

Det begrænser nok mulighederne en del.

Men ellers hvor man kan blive testet næste år ved jeg ikke. Det ved andre her på siden som der bor i Danmark nok meget mere om.

THAIs søndagsafgange er ikke jordens bedste planlægning. De var lavet til repatriering af thaiere og de skal jo ikke have de covid test osv.

Se om der skulle være andre datoer? I December ser det ud til de også har fredage med, men ved jo aldrig med deres planlægning.

Kan kontakt det sted du har set det skulle være gratis og høre?

Redigeret af Lars d. 01-11-2020 10:37

Oprettet af Triplecity d. 01-11-2020 10:45

Tak for input, måske ikke den bedste dato der er valgt for afgang retur til Thailand. :P Som du skriver, kunne det så måske være en bedre mulighed at udskyde afgang til nogle dage senere, f.eks. om torsdagen, så vi mandag d. 4/1-2021 kan iværksætte at få lavet de beviser de er påkrævet for afrejse mod Thailand.

Jeg vil i morgen kontakte min egen læge, for at hører hvad de har af anbefalinger og gode råd. Læste efter mit forrige indlæg lidt mere op på test stationen i Kastrup, udlændinge der bliver testet vil blive kontaktet pr. TLF et par dage efter test, såfremt de er testet positive, og ved intet opkald = test negativ. Så man får altså åbenbart ikke svar med det samme, som jeg ellers formode? Hmmm.. Vil alligevel prøve at kontakte dem i morgen, for tænker de må have modtaget lignende spørgsmål ved tidligere lejligheder. :)

Oprettet af Lars d. 01-11-2020 10:51

Jeg kom til at se det er slet ikke sikkert det er med THAI, det var min fejl, du skrev det ikke og jeg antog det fordi det var søndag.

Er teststationen i lufthavnen både til dem som ankommer og dem som rejser? Syntes jeg så, men følger jo ikke helt med i DK, at det var lavet så folk kunne blive testet ved ankomst.

Oprettet af Triplecity d. 01-11-2020 11:12

Primært til dem der ankommer, men vil formode man med en gældende afgangsbillet ligeledes kan blive testet, omend det nok ikke er til megen gavn, idet du ikke vil få svaret med det samme, som jeg lige læser det. Vil gå et par dage. Så tror ikke de kan bruges til at kunne få et brugbart test resultat forud for afgang mod Thailand. :/
Men vil som sagt prøve at kontakte dem i morgen, kan være de om ikke andet kan være behjælpelige med erfaringer og gode råd. :D Er dælme noget af et større puslespil at skulle få til at gå op, med at fremskaffe alle informationer og kunne håndtere alle krav forud for hendes ankomst, samt afgang tilbage til Thailand. :o

Oprettet af Lars d. 01-11-2020 12:40

Kan jo sige at det også er for at folk der kommer til landet kan blive testet og beskytte mod smitte i Danmnark. Men hvis turister skal hjem er de tests ikke noget Danmark skal betale for eller belemres med?

Men der er jo god tid. Du må lave et par forskellige budgetter. Det mest realistiske nu og et worse case....

Oprettet af styker d. 01-11-2020 15:42

Et par muligheder for corona test i privat regi.
https://www.aleris-hamlet.dk/he...
https://amplexa.dk/corona/
Mon ikke aleris-hamlet også kan lave en fit to fly attest, de har vel også læger der kan det.
Men bortset fra det så skal thai statsborgere jo ikke kunne fremvise en negativ coronatest, så hun kan nøjes med fit to fly og COE iht de nuværende retningslinjer.
Her lidt info om det fra qatar.
http://www.asiatraveltips.com/n...

Oprettet af olaflacour d. 01-11-2020 16:02

styker skrev:
Et par muligheder for corona test i privat regi.
https://www.aleris-hamlet.dk/he...
https://amplexa.dk/corona/
Mon ikke aleris-hamlet også kan lave en fit to fly attest, de har vel også læger der kan det.
Men bortset fra det så skal thai statsborgere jo ikke kunne fremvise en negativ coronatest, så hun kan nøjes med fit to fly og COE iht de nuværende retningslinjer.

Det jeg har fået at vide af min thai-hustru er, at thaiere SKAL aflevere negativ Corona-test. Det er måske ændret(?)

Jeg har spurgt Hamlet, de kan det hele, men testen sendes til Tyskland, og den kan ikke garanteres indenfor de 72 timer. Fit-for-fly er billigst ved ens egen læge.

Oprettet af Triplecity d. 01-11-2020 16:09

Hej Styker.
Det link til Amplexa ser ganske lovende ud! Dem er jeg ikke lige faldet over før nu, så tak. Kan se, at de på deres hjemmeside har åbent i Odense d. 31/12, så man kan blive testet mellem kl 1400 og 1500, men det vil så betyde at kæresten skal påbegynde hendes rejse retur senest 72 timers efter hun er blevet testet. Ændre lidt i rejseplanerne og vil komme til at give knap 9 timers ventetid mellem to flyvninger, så den skal lige vendes med hende! :D Ellers tror jeg vi må rykke afgangen frem til d. 7/1 og så få indhentet test og fit-to-fly mandag d. 4/1. Men uanset hvad, så tak for link og input, yderst værdsat! :D

Oprettet af Lars d. 01-11-2020 16:55

styker skrev:
....

Jeg vil blot være lidt kedelig og sige at der er noget information om Qatar, men ikke fra Qatar som sådan.

Det er info skrevet af en anden side. Desuden uden dato og det kan jeg personligt ikke lide i disse corona tider hvor ting ændrer sig hurtigt.

Ja ja, sur gammel mand, men har set rigelig af information i disse tider som man skal dobbelt tjekke og meget er noget skidt...

Men info her om indrejse er stort set den samme som er i ambassadens grafik

Kan tilføje at ifølge ambassaden kan også personer med Non Imm O-A og O-X kan også rejse nu.

Oprettet af styker d. 01-11-2020 17:08

Det jeg hæftede mig ved var at de skriver det samme mht til at Thaier ikke skal have corona test før afrejse.

Men det kan være det er blevet ændret, hæftede mig i hvert fald ved overskriften på dagens coronatal i Bangkokpost.
https://www.bangkokpost.com/tha...
4 nye tilfælde, 1 Thai

Jeg tror der er kommet lidt meget for nogle i Thailand fokus på at størstedelen af de smittede der findes under karantæne er Thaier.
Men det er jo ikke fyldestgørende når man ikke ved hvor stor en procentdel de udgør af Thaier i karantæne, den behøver jo ikke at være højere end procentdelen af smittede udlændinge.

Edit det må være ændret med coronatest ifbm ASQ løsningen når man kigger på den vejledning ambassaden har postet på facebook den 16 så står der i hvert fald noget med Covid test under pkt 5 i det blå felt.

Men hvis det er korrekt forstået så har man da en ret stor sikkerhed for at alle andre i flyet er testet hvis man fravælger Thai.

Redigeret af styker d. 01-11-2020 17:18

Oprettet af Lars d. 01-11-2020 17:32

Det er ikke nyt at thaierne ikke skal have covid test for at komme hjem.

Med den nye valgfrihed, ja så skal de have det hvis de vælger ASQ løsningen.

Her opslag fra 6. juli - COVID test er Optional.

www.thaiguide.dk/images/forum/covid19/krav-ind-i-thailand-03-07-20-1.png

Jeg har ikke hæftet mig ved de 90%, før du nævnte det i andet indlæg.

Redigeret af Lars d. 01-11-2020 18:12

Oprettet af Triplecity d. 02-11-2020 17:30

Jeg har i dag ringet til ikke mindre end OTTE forskellige, offentlige instanser, for at søge klarhed vedr. fremskaffelse af en negativ (Forhåbentligt) Covid-19 test, samt finde et sted der kan og vil udfylde et Fit-To-Fly certifikat.

Måtte til sidst opgive, der blev snakket om løsninger såsom midlertidigt CPR nummer mm, men ingen kunne garantere et bevis i hånden med resultatet på den covid-19 prøve.

Så endte med at maile og senere ringe til Amplexa i Odense, som både kan hjælpe med Covid-19 prøven samt udfærdige et FTF certifikat for beskedne 395,-

Så tak Skyker, viste sig at være det letteste løsning! :D