Find os på Thaiguide på Facebook
Forsiden
Koh Samet

samet3.jpg (30625 bytes)Koh Samet har så absolut nogle af de flotteste hvide strande i verden.  Og lille er den. Omkring 5 km lang og et par kilometer på det bredeste sted mod nord. Ellers vel omkring 500 meter bred.

Stadig er privitiv på mange måder og et perfekt sted til et par dages afslapning med en god bog i fred og ro i fantastiske omgivelser.

Langs hele østkysten er der en mængde små strande med bungalows og simple restauranter. Med små mener jeg 100 meter lange og adskilte af klippeformationer.

Øen er et yndet udflugtsted for Thaierne selv. Thaierne holder typisk mest korte ferier på 2-4 dage så en weekend på Samet er der mange der er glade for. Det så jeg tydeligt, da jeg selv kom dertil en lørdag. Der var næsten totalt fyldt på bungalows og dem der var tilbage var dårligt beliggende, dårlig stand og priser op til 2000 Bath for en simpel hytte. Så tag dertil midt på ugen da er priserne det halve.

Lige lidt om min egen endagstur dertil:

Jeg ankom med færge til øen fra Ban Phe ved Rayong. Jeg troede jeg havde købt en billet til den nordlige havn, men jeg fandt hurtigt ud af at det da vist ikke var der jeg blev landssat. Ja for landsat bliver man på en strand. Uden for stranden henter en pram os og fragtede os helt ind i vandkanten, hvor man så skal gå de sidste meter i vandet. Ikke det store problem i det krystalklare varme vand med solen fra en skyfri himmel.

Straks føderne er sat på øen står en venlig herre klar med en lille lap papir og siger det koster 20 Bath. Det er en billet til øen, da den er en form for national park. Ja de er gode til at tjene penge.

Og jeg var ikke den eneste der var lidt i tvivl om, hvor i alverden på denne ø vi var. Solen står jo lodret og men uden en sky så verdenshjørnerne er lidt svære at finde men det var vsit østkysten! Jeg ved den dag i dag ikke om det var Ao Wong Deun eller Ao Cho vi lagde til ved!  Vi 7 faranger fra båden spredtes i alle verdenshjørner og vi søgte alle at finde ud af at komme nordpå viste det sig. Efter 15 eller måske 30 minutter ja tiden går - mødtes vi alle godt svedige (det hedder jo lange bukser når man rejser) med obpakning samme sted igen, hvor vi fandt ud af vi kunne få en taxa nordpå. Helt fint det kostede 30 bath pr næse. Men så var vi også selv nødt ti lat yde. Stierne er så stejle at bilen ikke kunne køre med så vi måtte nogle gange gå op. Eller hullerne var så store at bilen krængede for voldsomt.

Langt om længe var vi så fremme ved Hat Sai Kaew (Diamond sand) stranden. Men den strand var der vist også andre der havde fundet så inden turen gik til fods tilbage mod syd var det tid til lidt ris. Det kan anbefale sat tage en taxa i stedet for at gå med oppakningen. stien går ind på øen i "junglen" hvor det er stegende hedt, fyldt med myg og det går op og ned. Tiden gik og der var ingen fornuftige overnatningsmuligheder. En hurtig beslutning. Så var det videre til Samui i stedet. Der er bare det lille men, at for at komme til Samui skal man lige tilbage til Bangkok og derfra sydpå igen 700 km. En taxa prejes på stien, der er 20 min til dagens sidste færge men vi når det og væskedepoterne fyldes. I havnen står heldigvis andre faranger i samme situation og mængder af Thiaer der kan "hjælpe" med alt. Vi hyrer en minibus til 500 bath pr. farang til Bangkok. OK for de små 6 timers kørsel, når man ikke har andre muligheder. Bangkok nåes ved 23 tiden og en overnatning på Stalden er nødvendigt inden turen om morgenen går til lufthavnen så mod Samui.

En hektisk dag, men øen er smuk og stadig meget uberørt og stille. ingen tvivl om det.

Shopping

Mad og drikke er vist det hele du kan bruge penge på.

Aktiviteter/attraktioner

Sol, strand og måske lidt  vindsurfing og så bare nyde det er vist alt du behøver at foretage dig.

Udflugter

Endagsudflugter til den endnu mindre ubeboede øer Koh Thalu, Koh Kuti m.m. kan købes for 200 baht på de enkelte bungalows.

Restauranter

De er overalt i dejlig primitiv thaistil udendørs. Ingen Air-Con desværre *s*.

Nightlife

Et par alm. barer er vist alt. Ingen Go-GO her!

Andre gode råd

Tag dertil midt i ugen så er det billigst og nemmest at få de gode bungalows. I 2000 var der endnu ikke hoteller på øen kun bungalows. Op til halv pris i forhold til weekends.

Overnatning

Hvilken strand du vælger er op til dig selv. De fleste bor på den nordlige del af østkysten der er mest udviklet. Det er også små mindre udviklede strande sydpå og på vestkysten. Med ganske få restauranter og andet service.

Det er ganske simpelt at svare på hvad du skal bo i. Der er bungalows ved alle strandene. Der er simple med koldt vand og fan og mere luksus med varmt vand og aircon. Priserne varierer meget men er samme priser som de andre ferieøer.