Find os på Thaiguide på Facebook
Forsiden
Indgåelse af ægteskab i Thailand



Seneste opdatering og tjek af gyldighed: juli 2023

For at blive gift i Danmark - se Indgåelse af ægteskab i Danmark

 

Informationen her omhandler ægteskaber, hvor den ene part er dansker og den anden er thai og vielsen sker i Thailand.


Der findes to typer vielser i Thailand.

Den ene er en buddhistisk ceremoni og efterfølgende fest, som foregår f.eks. i brudens landsby eller hjem.

Den anden er vielse på et amphur.

Den buddhistiske ceremoni anses for mange thaifamilier som værende nok og det viser familien og omverdenen, at man er blevet gift. Det er blot en ceremoni. Den er ikke retsgyldig på nogen måde og vil derfor f.eks. heller ikke kunne godkendes af de danske myndigheder ved evt. besøg i Danmark, ægteskabsvisum til Thailand osv.

Vielse på Amphur kontor (kommunekontor) er derfor nødvendig for at få ægteskabet gyldigt. Det kaldes "Registrering af ægteskab" på Amphur - det er ren papir arbejde. Det kræver ikke buddistisk "vielse" eller andet at blive viet på Amphur.

Vær i god tid - forberedelsen tager en del tid

For at blive gift i Thailand, skal I desværre gennem en masse papirarbejde først.

 

Her er en oversigt over væsentlige punkter I skal igennem og tiden det ca. kan tage. Detaljer længere nede.

 

1. Have Ægteskabsattest / Prøvelsesattestfra Familieretshuset. Kan tage nogle uger eller mere end en måned. Den er basis for at I kan komme videre på Ambassaden i Bangkok.

 

2. Have Attest udfærdiget af Den Danske Ambassade i Bangkok. Op til 2 ugers ekspeditionstid.

 

3. Attesten skal legaiiseres hos det thailandske udenrigsministerium i Bangkok. Tager typisk 2-4 arbejdsdage.

4. Klar. Så er den danske part klar til at få ægteskabet registreret på Amphur kontor..

Med forberedelser af egne og kommende ægtefælles papirer kan det godt tage op til et par måneder inden I er klar til at gå på Amphur.

 

Det kan virke som en stor mundfuld, men er ikke værre end I sagtens selv kan klare det. Der er ikke nødvendigt med et thailandske ægteskabsbureau eller advokat.

 

Links til officielle informationer/guide fra den Danske Ambassade i Bangkok og thailandske udenrigsministerium er nederst på siden.

Sådan gør I:

For at en dansk statsborger kan indgå ægteskab i Thailand, kræver de thailandske myndigheder, at ambassaden udsteder en attest på thailandsk, der bekræfter forskellige informationer om personen. Denne attest skal ambassaden udstede for alle danske statsborgere, som ønsker at indgå ægteskab i Thailand, uanset hvor den danske statsborger normalvis er bosat.

1. Søge om Prøvelsesattest ved Familieretshuset. Det er nyt fra 2019 og der skal nu betales gebyr for en sådan attest. Civilstandsattest eller lignende fra kommunen kan ikke længere anvendes.

 

Kræver en del læsning og forskellige dokumenter skal oploades. Så start i god tid her og gør det bedste for at dokumenterne er de rigtige og klare.

Legalisering af dokumenter. Der kan være nogle dokumenter fra den thailandske part som skal legaliseres i Thailand inden de kan anerkendes i Danmark og f.eks. Familieretshuset. Det gælder f.eks. evt. skilsmissepapirer. Læs mere om legaliseringen det længere nede på siden.

 

Hvis du krydser af at attesten skal sendes direkte til Ambassaden i Bangkok skal du IKKE have den legaliseret i Danmark. Er den sendt til dig skal den legaliseres i Danmark.

 

2. Attest fra ambassaden. Send eller aflever de dokumenter/kopier som Ambassaden kræver. Der skal bl.a. attesten fra familieretshuset anvendes. Betal på forhånd. Priser og betalingsmåde fremgår af deres hjemmeside.

 

Det kan tage op til 14 dage fra dokumenter og kvittering for betaling er modtaget.

Attesten kan både afhentes (tidsbestilling) eller sendes med til dig som anbefaldet post, mod gebyr.


Kontakt ambassaden for at høre om mulighederne for at sende/aflevere dokumenterne. De har tidligere informeret at de kunne sende via e-boks, anbefalet brev eller personlig henvendelse, men mulighederne er ikke beskrevet idag.


3: Attesten fra ambassaden skal legaliseres af det thailandske udenrigsministerium. Det kan ske på Udenrigsministeriets hovedkontor for legaliseringer i det nordlige Bangkok, nær den gamle Don Mueang lufthavn. Der er også et legaliseringskontor inde i MBK shoppingcentret i centrum. Det åbnede på den adresse foråret 2023.


Er attesten kun på engelsk skal den oversættes til thai inden legaliseringen.

 

Mere om legalisering og links længere nede.

4. Så er I klar til at blive gift på et "Ampur"! Den thailandske part skal naturligvis have nogle dokumenter med til Ampur også.

 

Der kan i princippet vælges ethvert "Ampur" kontor og behøver ikke at være i bruden eller brudgommens hjemby. Kan normalt sagtens gøres i Bangkok i forbindelse med papirarbejdet.

 

Der skal betales et beskedent gebyr for vielsen og det kræver 2 vidner der skriver under. Har I ikke selv to vidner med, er Ampur ofte behjælpelige med 2 vidner mod et mindre gebyr.

Registrering af ægteskabet i Danmark:

Vielsesattesten skal oversættes til engelsk og derefter legaliseres af det thailandske udenrigsministerium og den danske ambassade i Bangkok. Så kræver et besøg i Bangkok efter vielsen.

 

Proceduren for registreringen i Danmark kan ses her:

Giftes i udlandet - det danske udenrigsministerium

Link til Ambassaden i Bangkok:

Læs proceduren på Den Danske Ambassades website - Indgåelse af ægteskab i Thailand

 

Der er også detaljer omkring forsendelse, gebyrer, behandlingstid osv

Legalisering er noget som af og til volder problemer, når det ikke er gjort korrekt. Det kan give større forsinkelse eller i værste fald afvisninger undervejs i giftemålsprojektet.

 

Som udgangspunkt skal mange thailandske dokumenter være oversat til engelsk og legaliseres for at kunne anvendes og anerkendes i Danmark. Simpellthen for at være sikre på ægtheden af dokumentationen.

Den danske ambassade om legalisering:
https://thailand.um.dk/rejse-og-ophold/borgerservice/legalisering

Det danske udenrigsministerium om legaliseringer:

Legalisering af udenlandske dokumenter

De to step for legalisering af thailandske dokumenter:

1. Thailands Udenrigsministerium:

 

De original thaidokumenter og de engelske versioner skal legaliseres af det thailandske udenrigsministerium, enten på hovedkontoret eller mindre kontorer som er oprettet til dette formål.

 

2. Den danske ambassade i Bangkok:


Derefter skal alle legaliserede dokumenter legaliseres / verifices af den danske ambassade. Til dette skal der betales gebyr forud og bestilles tid hvis der er fremmøde på ambassaden til indlevering eller afhentning af dokumenterne.

 

Uden dette kan de ikke anerkendes i Danmark


Legalisering - thailandske udenrigsministerium

Legalisering - Ministry of Foreign Affairs, MFA.

 

Vejledning. I juli 2023 er denne vejledning til legalisering, trin for trin, på Udenrigsministeriets website:
Thai og engelsk grafik.
Legalisering processen


Hovedkontor og afdelinger, adresse og kontaktinformation:
Thai - กองสัญชาติและนิติกรณ์
Googleoversat til engelsk - Document Legalization Services

 

Legalisering med posten:

Der er muligvis muligheder for at sende dokumenter, betaling og få de legaliserede dokumenter sendt retur til en thailandsk adresse. Undersøg dette nærmere på blandt andet legaliseringsiden lige ovenfor,

 

- Se evt. "Tip til oversættelser til legaliseringsbrug" - thaiguide

 

- Se også Ambassadens vejledning til Legalisering af thailandske dokumenter til brug i Danmark

Legaliseringskontoret hos Udenrigsministeriet finder du her:

Department of Consular Affairs.

 

 

 

Legaliseringskontoret i MBK-centret i Bangkoks centrum finder du her:

 

Seneste opdatering og tjek af gyldighed: juli 2023
© Copyright 2000-2023 Thaiguide.dk
Advarsel: Ophold i Thailand er stærkt vanedannende. Afhængigheden kan ikke helbredes.