Find os på Thaiguide på Facebook
Forsiden
Tog i Thailand

Thailands togsystem er troværdigt, rimeligt komfortabelt, billigt, men også lidt langsomt og forsinkelser er hyppigere end med DSB.

Tog kan være en rigtig godt alternativ til fly, hvor der rejses med andre lokale og landskabet og de mindre stationsbyer ses på anden måde. 

Chiang Mai kan rejses til med et bekevemt nattog og der spares en overnatning og du er fremme tidlig morgen.

Koh Samui kan også nåes med tog til Surat Thani og derfra færge til Koh Samui. Kombi billetter kan købes på forhånd. Eller tog til Chumphun og hurtig færge derfra.


Der er 4 er "hovedlinier" og et par mindre linier:
 

Nord

Bangkok - Chiang Mai.

Kort over toglinier
i ThailandKort over toglinier i Thailand

Syd

Bangkok - Hat Yai - Butterworth (Malaysia)

Øst

Bangkok - Pattaya / Ban Plu Ta Luang
Bangkok - Aranyaprathet

Nordøst

Bangkok - Khorat - Nong Khai - Laos
Bangkok - Khorat - Ubon Ratchathani

Mindre ruter og
afstikkere fra
de 4 hovedlinier
er bl.a.

Ban Laem - Mae-Klong
Wongwian Yai - Mahachai
Thonburi (i Bangkok) - Kanchanaburi - Nam Tok
Thung Song - Trang - Kantang
(De to sidste vises i køreplaner for den sydgående linie)
Se evt på kortet over toglinier for at se alle de mindre afstikkere.

Statsbanernes website: Thailandske Jernbaner.


Køb af togbilletter:

Billet kan købes 60 dage inden afrejse.

Billetkøb er lidt som i Danmark før internettet som ikke ligger så længe tilbage. At billetter købes på stationerne eller bestilles per telefon. Endelig kan de købes via rejsebureauer eller gennem nogle internationale hjemmesider.


Online bestiling er deværre ikke muligt. Det har været tilgængelig hos Railway of Thailand, men har siden januar 2013 ikke været muligt.

Billet bestiling henvises til telefon på Hotline nr. 1690 (ringes i Thailand) 
eller +66 (0) 2 220 4444

Denne side giver information om forskellige måder at købe billetter på:
www.seat61.com/Thailand.htm 

Disse sider kan muligvis bruges til at bestille billet. Fælles ser ud til at være at de ikke har alle togafgange med. Der er f.eks. en række afgange mod Chiang Mai, men nogle lister kun to afgange.

Thaiguide dog ingen erfaring med disse:

https://12go.asia/en

 www.thailandtrainticket.com/

www.asia-discovery.com/train.htm

Kombineret billet, tog plus færge til Samui kan købes på Bangkoks Hovedbanegård.

Klasser

Der er 1., 2. og 3. klasse. Nogle afgange har kun 1. og 2. klasse, andre har 2. og 3. klasse og nogle har kun 3. klasse.

Nogle tog med kun 3. klasse er gratistog for thailændere, men udlændinge kan også rejse med mod betaling af den normale billetpris for 3. klasse. Billetter til disse tog kan kun købes på selve rejsedagen.

Hvilken komfort og sæder/sovemuligheder der er på de enkelte klasser afhænger af togtypen - indretningen er forskellig.

1. klasse findes typisk kun på nattog. Det kan godt være afgange om eftermiddagen som er nattog, da de har en lang tur over natten inden de er fremme. Der er forskelige indretninger på nattogene og liggevognene afhængig af typen af tog.

Se evt mere om nattog.


2. klasse findes i både sæde og soveversion. Desuden findes der både vogne med og uden aircondition. Indretningen afhænger igen af hvilke togtyper der kører.


Hvilke klasser der findes på en togafgang kan ses ved at se under priserne for toget.

Air – Conditioned First Class Day and Night Coach 

 

A ir – Conditioned Second Class Day and Night Coach


A
 ir – Conditioned Second Class Diesel Rail car

ir-Conditioned Reserved Saloon

ogie Second Class Day and Night Coach

 


Her som de beskrives hos statsbanerne:

A ir – Conditioned First Class Day and Night Coach

A ir – Conditioned Second Class Day and Night Coach
A ir – Conditioned Second Class Diesel Rail car

ogie Second Class Day and Night Coach

Special express train

Express train

Mere om disse togtyper og sæder på denne side:
www.railway.co.th i menuen Service - Passenger

Denne side viser også lidt om forskellige tog, klasser med billeder: www.seat61.com/Thailand.htm

 

Togtyper og numre

Alle togafgange har et nummer der fortæller togruten, tidspunkt og togtype. Togene kører efter samme plan alle ugens dage.

 

Der opereres med fire typer tog/afgange, listet med de dyreste først.

 

Special Express, tognumre 1 - 50

Express, tognumre 51 - 99

Rapid, tognumre 100 - 199

Ordinary, tognumre 200 -

 

Tog nummer 9 er fra Bangkok til Chiang Mai, afgang kl. 18.10 og Special Express.

 

Special Express, tognumre 1 - 50, Express, tognumre 51 - 99, Rapid, tognumre 100 - 199, Ordinary, tognumre 200 -.

Togvogne

Der er forskellig indretning af togene og typen af sæder og sovepladser afhænger af tognummeret.

 

1. klasse sovevogne .

Kaldes Air – Conditioned First Class Day and Night Coach 

 

Det er 1. klasses sovevogne. Indrettet ved kupeer med 2 sovepladser som fungerer som siddepladser indtil de slåes op til køjer. På enkelte afgange køres med enkeltpersons kupeer. Findes på nattog.

Læs mere om nattog

 

2. klasse sovevogne

Kaldes - Air – Conditioned Second Class Day and Night Coach

 

Det er 2. klassessovevogne. Vognene er opdelt i afdelinger med midtergang og fungerer ved sæder og laves om til køjer. Findes på nattog.

 

Læs mere om nattog

 

2. klasse almindelige vogne

Der findes to typer, med eller uden aircondition.

 

Air – Conditioned Second Class Diesel Rail car er den typiske 2. klasses storrumsvogn som et dansk tog og med aircondition. Den findes i forskellige variationer afhængig af det enkelte tog.

 

Bogie Second Class Day and Night Coach er 2. klasse men uden aircondtion.

 

 

 

 

Indenfor samme type som Express, kan der være forskellige alt efter type og afgang/nummer.

 

Overordnet bruges tre typer vogne

 

 

 

Listet med de dyreste

Nattog har forskellige muligheder for liggepladser og sæder, afhængig af togtypen. Der er i 2016 indført helt nye moderne togvogne på nogle nattog.

Læs mere om nattog.

Hvilke typer sæder og sovepladser der findes afhænger af togtypen.

Der findes bl.a. Rapid, Express, Special Express. 

Her som de beskrives hos statsbanerne:

A ir – Conditioned First Class Day and Night Coach

A ir – Conditioned Second Class Day and Night Coach
A ir – Conditioned Second Class Diesel Rail car

ogie Second Class Day and Night Coach

Special express train

Express train

Mere om disse togtyper og sæder på denne side:
www.railway.co.th i menuen Service - Passenger

Denne side viser også lidt om forskellige tog, klasser med billeder: www.seat61.com/Thailand.htm 


SForplejning

NMad og drikke

Alkohol

Der er forbud mod at sælge alkohol på stationer og butikker der. Kiosken ombord sælger ej heller alkohol.

I princippet er det vist også forbudt at indtage medbragt alkohol i togene omend det måske ikke opdages.

 

Mad og kioskvogn

Læs mere om nattog.

Hvilke typer sæder og sovepladser der findes afhænger af togtypen.

Der findes bl.a. Rapid, Express, Special Express. 

Her som de beskrives hos statsbanerne:

A ir – Conditioned First Class Day and Night Coach

A ir – Conditioned Second Class Day and Night Coach
A ir – Conditioned Second Class Diesel Rail car

ogie Second Class Day and Night Coach

Special express train

Express train

Mere om disse togtyper og sæder på denne side:
www.railway.co.th i menuen Service - Passenger

Denne side viser også lidt om forskellige tog, klasser med billeder: www.seat61.com/Thailand.htm 

Redigeret: november 2014
© Copyright 2000-2017 Thaiguide.dk
Advarsel: Ophold i Thailand er stærkt vanedannende. Afhængigheden kan ikke helbredes.