Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Sikkerhed
Turistfælder
 Udskriv debat Udskriv debat
gall
29-10-2012 13:34
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Artiklen her handler om hvordan man, i forskellige lande kan blive snydt som turist.

Thailand er desværre nævnt 3-4 gange på listen (direkte eller inddirekte).

Har du været ude for at blive fuppet, eller forsøgt fuppet under dit ophold i Thailand?

Den med fuglene blev vi faktisk præsenteret for, for et par år siden i Sanam Luang. En ældre sød(?) dame kom hen til min søn, og gav ham en lille pose majs til duerne. Jeg sagde nej tak, men kvinden sagde at det var gratis, og det var til min søn fra hende. Hun gav også min datter en lille pose, og børnene fodrede duerne. Da vi ville gå, krævede damen 500 baht. Jeg nægtede at betale, og hun begndte at råbe og skrige, som jeg aldrig har hørt en thai gøre før. Jeg nægtede fortsat, og sagde på Thai at hun kunne få 50 baht. Jeg tror det begrænsede hende lidt, at jeg sagde det på thai, da hun så nok var klar over at jeg ikke var helt grøn i Bangkok. Til sidst vendte jeg ryggen til og gik. Det var faktisk en ret ubehagelig oplevelse. Je
Gud ved, hvor mange turister hun kan tvinge penge ud af på den måde??

Her er artiklen:http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/sundogsikker/ECE1793546/undgaa-at-blive-snydt-paa-ferien-her-er-de-vaerste-fupnumre/?ref=eb1

De fleste af os er opdraget til at tro på det bedste i folk, men lige netop den børnelærdom bør tages med et gran salt, når man vover sig ud i verden.

For verden over risikerer man at rende ind i en række fupnumre, som har til hensigt at lette uopmærksomme rejsende for deres ejendele.

Lonely Planet har samlet nogle af de fupnumre, der florerer blandt rejsende for tiden.

Her en en række situationer, hvor du bør være ekstra opmærksom.

Hot dog fup
Lufthavne, togstationer og stormagasiner er typisk steder, hvor folk på farten snupper en hurtig bid mad. Men præsterer en anden rejsende ved et uheld at sprøjte sennep eller ketchup på dig fra din hotdog, så hav antennerne ude. For mens den uheldige hotdogspiser kæmper for at tørre de krydrede saucer af dit tøj, er der en betydelig risiko for, at en medhjælper letter dig for dine værdigenstande i forvirringen.

Falsk politi
Blandt andet Thailand har været ramt af hændelser, hvor falske politibetjente opsøger rejsende og beskylder dem for at have begået kriminalitet. Eksempelvis at slukke en cigaret på et offentligt sted. Politibetjentene kræver kontant afregning på stedet, men bed om at se politibetjentens ID og om, at afregningen finder sted på den lokale politistation i stedet for midt på gaden.


Avisangreb
Især i Rom, men også andre steder, kan turister opleve at blive omringet af sigøjnerbørn, som farer rundt og vifter med aviser. Umiddelbart virker det måske som harmløs leg, men pas på tasker og andre værdigenstande i processen, for tricket er at skabe distraktion, så andre kan snuppe tasker eller lette lommer for punge.

Tænk dig om i security
Umiddelbart virker lufthavnens securitycheck som et af de mere sikre områder, man passerer igennem som rejsende. Men heller ikke her bør man hvile på laurbærrene og trygt stole på, at ens ejendele er i suveræn sikkerhed.

For flere steder verden over har rejsende oplevet at lægge deres håndbagage op på båndet til gennemlysningsapparatet, for derefter at blive overhalet ved metaldetektoren af en anden passagerer - som så ender med at bøvle en masse med glemte nøgler og lignende i lommerne.

Det kan skyldes stress eller distræthed, men hold alligevel lige et øje på dine ejendele, for i flere lufthavne rundt omkring i verden har uheldige passagerer oplevet, at en medskyldig er smuttet igennem på forhånd og har stjålet tasker, når de er kommet ud på den anden side af gennemlysningsapparatet.


Falske munke
Der er ingen tvivl om, at Sydøstasien er et af de steder i verden, hvor rejsende bør pakke lidt ekstra sund fornuft, for her findes et væld af knap så hæderlige personer, der ser de rejsende som en oplagt mulighed for at skaffe penge på knap så ærlig vis.

Blandt dem findes falske munke, der kan være svære at spotte, fordi de klæder sig nøjagtigt som de ægte af slagsen. Til gengæld har de falske munke en tendens til at holde til i travle turistområder og være temmelig pågående i deres jagt på almisser.

Den flyvende baby

Især enlige kvinder bør tage sig i agt, hvis de bliver kontaktet af en sigøjnerkvinde. For i flere tilfælde har de rejsende fÃ¥et kastet, hvad der tilsyneladende er en baby, i armene â?? reelt er det dog en dukke. Men forvirringen er komplet, og i mellemtiden bliver den rejsende lettet for sine ejendele af andre medgerningsmænd. SÃ¥ vær særligt opmærksom, hvis sigøjnertiggere henvender sig.


Jet ski
Efter en dag i bagende sol på stranden, kan det være fristende at få fart over feltet og saltvandsstænk i håret. Det har mange driftige forretningsmænd på thailandske strande fundet ud af og udlejer derfor jetski til turister. Det er for så vidt også fint nok, hvis ikke de i mange tilfælde udnytter turisternes fartbegejstring til at score en ekstra fortjeneste.

For et stort antal turister har oplevet, at når de vender tilbage til stranden efter en herlig tur på bølgerne, bliver de pludselig afkrævet store summer for skader på jetskiene. Nogle turister har forsøgt at imødegå problemerne ved at fotografere jetskiene, inden de stævner ud, men fupmagerne er ofte et skridt foran, og har sminket maskinerne med vandopløselig maling, så skaderne først bliver synlige efter noget tid på havet.

Undgå ufrivillige armbånd
Især Rom og Paris er ramt af lidt for snedige sælgere, som i første omgang virker som ganske rare mennesker, når de kontakter turister og spørger, om de skal vises på vej. Men venligheden bliver lynhurtig afløst af en snedig manøvre, hvor et armbånd bliver bundet om håndleddet på turisten - efterfulgt af en fremstrakt hånd og et krav om betaling.

Når turisten nægter, skriger fupmageren op om tyveri, så for at slippe for balladen, vælger mange turister at betale for at få ro.


Dobbelt bestjålet
Barcelona er kendt blandt rejsende for at være et af de steder i Europa, hvor man for alvor skal passe på sine ejendele. Ikke mindst hvis turen går ned ad Ramblaen. Her benytter snedige tyveknægte et væld af tricks for at lette rejsende for deres værdigenstande.

Et af de seneste tricks går ud på, at en cyklist kommer farende og snupper tasken fra en tilsyneladende uskyldig rejsende og cykler af sted. Her er det oplagt at gøre, hvad man nok ville ønske andre ville gøre for en selv, hvis man blev bestjålet - nemlig at smide, hvad man har i hænderne og sætte efter tyven. Men lad være med det, for du kan være ret sikker på, at en medgerningsmand står klar i nærheden til at snuppe tasker og kufferter, du måtte lægge fra dig i forvirringen.

Værdiløse juveler
Får du brug for et lift med en tuk-tuk i Asien, så sørg lige for, at du ikke har efterladt den sunde fornuft hjemme på hotellet. For mange chauffører tilbyder ganske gode priser på turen - og på stedet bliver turisterne så »tilfældigvis« kontaktet af en fremmed, der beretter begejstret om landets ædelstensindustri og ikke mindst de storslåede handler, man kan gøre sig.

Og heldigt nok kender han tilfældigvis en butik, hvor priserne er særligt gunstige. Og det er de også uden tvivl. Til gengæld er de såkaldte juveler sjældent meget mere værd end det farvede glas, de er lavet af.

Fuglene bør ikke fodres

Udenfor Grand Palace i Bangkok har et stort antal duer fundet ud af, at de kan få fyldt maverne ved hjælp af de mange turisters godhed. Men pas på, inden du lader dyrevenligheden løbe af med dig. For udenfor paladset flokkes mange fupmagere, som ynder at forsyne turister med små poser med majs, fuglene kan fodres med. Men når posen er tom, og fuglene mætte, følger en fremstrakt hånd og krav om betydelig betaling for fuglefoderet, der alligevel ikke var så gratis, som det måske umiddelbart havde virket.

Falder for dig
Det er de færreste, der vil mistænke en ældre dame for at være en gemen fupmager. Det har mange svindlere desværre også fundet ud af, så derfor bør man være særligt opmærksom på sine ting, hvis en ældre person falder om - eksempelvis på rulletrappen i Londons undergrundsbane. Dermed ikke være sagt, at man bare skal gå videre - men vær lige opmærksom på menneskerne omkring dig, mens du hjælper.

Redigeret af gall d. 29-10-2012 13:35
Thomas
gall
02-11-2012 21:01
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Den der omhandler jet ski, har man hørt om nogle gange efterhånden.

http://www.youtube.com/watch?v=...

Tænk dig om hvis du lejer jet ski.
Thomas
Lars
04-11-2012 08:06
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Spildt feriedag i tuk-tuk:

På en af mine første ture i Bangkok fik jeg fornøjelsen af at tilbringe en dag i tuk tuk til ingen verdens nytte.... Faldt i den med billig tuk tuk tur. Det gik til skreæddere og ikke mindst juvel butikker. Der sad nogle og viste alt muligt skinnende frem som det nok var ideen jeg skulle hoppe på og købe. Endda god service med gratis cola. Jeg købte dog ingenting og vil forøvrigt aldrig købe noget de steder jeg ikke selv har fundet.

Ideen her er at tuk tuk manden får lidt penge hver gang han sender dig ind i en forretning, uanset om du køber noget. Nogle steder 100 baht. Så derfor er selve turen billig.

Det eneste jeg fik ud af det var en spildt feriedag...

Det samme med kommission hvis du skal til hotel eller diskotek. Taxaen vil køre dig til bestemt diskotek og du kan ligefrem se at der langes 100 baht ind gennem vinduet i det øjeblik du stiger ud.

Tyveri:

Gadedrenge... En dreng kommer hen mod dig. Måske bare for at tigge eller har en stor pose af noget han vil sælge. Presser sig godt op mod dig. Imens kommer hans kammerat, måske bagfra, og hans eller hans egne finger bliver så lange de kan nå ned i lommerne. Da han står meget tæt er det svært at mærke.

Så hold gadedrengene væk og de kan være meget aggressive, så det kan kræve lidt hård hånd. Ja lyder måske lidt hårdt overfor børn. Men de er garvede forbrydere mange af dem.

Falske munke:

Ved ikke om de er her endnu, men for nogle¨år siden rendte en sådan rundt på Sukhumvit Road om aftenen (der burde de være i templerne....) han var iført den gule uniform, men jeans indenunder og en lille skål til at tigge i..... Thaierne siger han tog sky train og skiftede tøj på vej ned til gaden.

Jeg henvendte mig til ham, bare rent uskyldig. Det syntes han ikke om, så han løb så hurtigt han kunne og thaierne grinede og klappede.

Lars
Thong9
05-11-2012 13:56
Bruger
Antal indlæg: 436
Tilmeldt: 01.05.12

(Admin: fjernet tekst der mere var personlig end relevant for forumet)

Tilbage til traaden.

En af de stoerste faelder, det maa vaere den udspekulerede bargirl, altsaa hvis man kommer som naiv ungkarl og hopper paa en hvilken som helst limpind, den kan koste kassen.5555555
Redigeret af admin d. 06-11-2012 10:58
Med venlig hilsen Thong9
Phitsanulok.

gall
06-11-2012 21:51
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 1022
Tilmeldt: 30.10.08

Hvis man kigger på de videoer der komme op ved siden af den jeg lagde på, kan man se de mest brugte turistfælder.

Den mest uskyldige er den med tuk-tuk turen for kun 20 baht for en hel dag. Den er ret uskyldig, men er spild af tid. Selv om man har forberedt sig på at stå af, kan de ende i diskussion og en lang køretur tilbage igen.

En af de grimme, er den med juvelerne. Der skal man virkelig passe på, hvis man køber noget af værdi.

Talte med min hustru om hvilke fælder vi er hoppet i, i de år vi har rejst i Thailand.

Farang kort på restaurant. Vi fik et kort, hvor priserne pludselig var langt over det niveau dette restaurant plejede at tilbyde. - Men det var også en tjener der ikke kendte osThatsright

En gang blev vi bedt om at skrabe et lod af nogle "guides" og sørme - ja. I har gættet det. Vi havde vundet. Vi skulle bare følge med, på hotellet, så ville vi få et bevis på vores gevinst (som vist var et par nætter på et luksus hotel). Vi vidste at det var et scam, men vi var nysgerrige, så vi tog med. Spild af tid, men en sød Guide, som hirtigt blev klar over at han ikke kunne tilbyde os billigere overnatning end det vi havde i forvejen. Vi fik et gavekort - men det gjaldt tidligst året efter... hmmm.

Så har vi prøvet damen med majs ved Sanam Luang. Træls dame.

Omveje med Taxa, bevidst eller ubevidst?

Vi har et par gange været ude for at en taxachauffør sætter prisen op efter vi har aftalt fast pris. hvilket bl.a. førte til at vi en gang stod ud af en taxa på motorvej.... ikke smart, men man har vel sin stolthed.

Men generelt bliver man ikke snydt mere i Thailand, end alle andre steder hvor der er mange turister. - Omvendt har jeg også været ude for mange positive ting, som dengang jeg aftalte at en thai skulle reparere opladeren til min søns dvd for 50 baht - han gjorde det meget hurtigere end vi havde aftalt, så jeg ville gi' ham 100 baht for det. Det ville han ikke høre tale om.
Eller dengang jeg lod mit spejlreflekskamera ligge på bordet da jeg gik. Kort tid efter kom en lokal spænende efter mig med det.
Eller på det billige kineserhotel vi boede på i Phuket Town førhen. Her glemte vi et år 4 bordskånere til glas. Dem gav de os, året efter, da vi overnattede på samme hotel.
Thomas
Lars
10-11-2012 19:30
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Smider bare lige et par af videoerne, som Thomas skriver om ind her:








Grand Palace lukket scam:

Gutten der forsøger at sige der er lukket, ser jo meget officiel ud med fint tøj, slips og logo på skjorten, men ikke destro mindre "falsk" official.


Lars
Christina2812
12-11-2012 10:25
Bruger
Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 27.02.12

Eeeeeeeeeej vi kom jo på tuk tuk tur i Bangkok billigt hvor han sagde at hvis ville i skrædder og juveler så får han benzin kupon.

Vi kom ind i en stor Gems Jerveryly butik med verdens største show room skrev de. Der var store akvarier med flotte fisk og hajer.m

Er det en falsk butik..
ola
12-11-2012 14:22
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 67
Tilmeldt: 17.05.12

Bare rolig, om du er falsk eller ægte, så er det Thailand.

Lars
12-11-2012 14:54
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Hej Christina,
Det ser ud til I er faldet i et par af de mest populære scams i Bangkok Smile

Det så bare en oplevelse også og sikkert set lidt af Bangkok på turene?

Mht tuk tuk chaufføren, som du skriver i anden tråd, at han var så glad. Hihi han har nok tjent en hel månedsløn på kommissionen (benzinkuponener), kørsels og drikkepenge Smile

Mht juvel butikkerne kender jeg ikke nok til de enkelte butikker til at udtale mig. Men kan henvise til siden Køb af smykker og juveler på thaiguide. Den indeholde råd og links fra bl.a. den danske ambassade i Bangkok og thailandske turist myndigheder.

Glæd dig over det du har købt og tænk ikke mere over det?


Ikke til dig Christina, men mere generelt.

Thailændere henvender sig normalt ikke til fremmede på gader, restauranter osv.

Alle dem der så "overfalder" turister på gaderne har et andet ærinde end bare at hilse og sludre?

De har alle et formål - på en eller anden måde at tjene penge på turisten.

Her tænkes efter min mening meget kontant. Der skal lidt penge ind og der er ingen tanke på om kunden er tilfreds med varen eller bliver direkte snydt. For kunden kommer oftest kun en gang!

Derfor kan de også finde på at love guld og grønne skove og fortælle små hvide løgne om at det er verdens største/bedste dit og dat..

Følgende kopieret fra en hjemmeside smykke forretninger. Om forretningerne er gode skal jeg lade være usagt. Men citatet er så sandt så sandt.

koncept, der bygger på tryghed, kvalitet og god service.

Det er en forretningsmodel, der i Thailand ikke er særlig almindelig. Thailandske smykkesælgere ser generelt turister som en kortvarig forretning, hvor der skal tjenes mest muligt på den enkelte handel.


Jeg ville udvide det til at gælde stort set hele detailhandelen?
Redigeret af Lars d. 12-11-2012 14:55
Lars
Vespa
12-11-2012 15:38
bruger
Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 12.11.12

Hej.

Er lige nu på ferie på Koh Samui, to gange har vi været inde i Chaweng

begge gange er vi blevet antastet af to personer på en scoorter,som

ville høre hvor vi kom fra,når vi så fortalte dem at vi kom fra danmark

ønskede de os bare en forsat god ferie og kørte deres vej. Begge gange

har det været mand og en dame på scoorter ( ikke de samme )

Jeg har en teori om at de går efter nogle bestemte nationaliteter.

MÃ¥ske noget med skrabespilCool2

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
hvor længe gælder et Thaipass ? Corona inkl visum, indrejser 3 06-02-2022
Multiple Non Imm O visa ikke længere muligt - dem der gælder 12 måneder Visum til Thailand 22 14-09-2021
Alle skal nu have negativ COVID test inden afrejse til Danmark - gælder fra 9. januar Corona inkl visum, indrejser 26 28-04-2021
Flydende marked i Bangkok ren turistfælde? Bangkok 1 05-10-2011
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 8
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,236
· Nyeste bruger: Bohnielsen
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder