Nyeste indlæg
Du er her: Forum forside - Thailand - generelt - Visum til Thailand
visum førtidspensionist
 Udskriv debat Udskriv debat
A12019
26-02-2014 14:38
Bruger
Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 28.02.12

david86 skrev:
Tusind tak for alle svarene. Jeg skal til Thailand d. 17 marts og så nok lidt over en måned for at se landet, møde den pige jeg har skrevet og snakket med og evt. få oprettet en bankkonto og finde en lejlighed i eller omkring Hua Hin. Det er pænt af dig Falang at foreslå at vi kunne rejse sammen. Jeg har en førtidspension grundet ?Duft og Kemikalieoverfølsomhed? så det vil være en prøvelse for mig at flytte til et fremmed land med den sygdom men det føles rigtigt.
Er det ikke noget med at man sejler med en båd over til Ranong og så får 30 dages visum? Ved det ikke men synes jeg læste det et sted.
Ringede lige til Det Kongelige Thailandske Generalkonsulat i Hvide sande. De var meget mere hjælpsomme en i København. Han sagde at man kan søge et non-immigrant visum hjemmefra og så gå på immigration office i Thailand og søge resident visum hvis man enten har: 800.000baht stående i 3 måneder på sin bankkonto eller har en indtægt på 65.000baht om måneden. Men det har politikerne ødelagt for ja førtidspenionens tillæg bliver taget og så er jeg ikke nær de 65.000baht, det er godt nok ærgerligt.
Så vil starte med at falde til ro i Thailand og så må jeg se med de visaruns til Ranong men det lyder jo helt vanvittigt at skulle gøre hver 15 dag ja nok før de 15 dage er gået. Som jeg ser det er den eneste løsning i længden at blive gift så jeg ikke skal rende over grænsen hele tiden.
Vil jeg også kunne fortsætte med det, at lave visaruns eller kan de pludselig sige at nu vil de ikke give mig flere stempler i passet? Hvad skal jeg så gøre.
Håber ikke jeg stiller for mange spørgsmål.
Mange tak for hjælpen alle.

Jeg tror desværre, at konsulatet har givet dig forkerte oplysninger mht. non-immigrant visum. Du opfylder (efter min bedste overbevisning) ikke betingelserne for et sådant, hvilket Thong9 og andre brugere sikkert kan/vil bekræfte mig i.

Du kan starte med et turistvisum med 2 indrejser, hvor hver indrejse giver dig 60 dages ophold som (ved ansøgning på det lokale immigrationskontor og betaling af 1900 baht) kan forlænges med 30 dage. Du skal et smut over grænsen efter de første 60+30 dage - ikke for at søge om noget, men bare for at aktivere indrejse nr. 2.

Efter udløbet af de 2 indrejser + forlængelse, kan du søge om nyt turistvisum i et naboland og fortsætte tidligere praksis med forlængelse eller bare tage et smut over grænsen for at få yderligere 15 dages ophold.

Ovenstående fremgangsmåde kan sikkert fortsætte i et par år, hvis du er heldig. Hvis ikke, ja så har du et stort problem, men det er de thailandske myndigheder sådan set ligeglade med - for at sige det lidt groft.

Mit bedste forslag lyder på tilmelding til sprogundervisning som berettiger til et education-visum, og som, hvis du følger undervisningen giver dig ro i en del år fremover.
thai123
26-02-2014 17:42
Bruger
Antal indlæg: 10
Tilmeldt: 23.02.14

Tusind tak for dit svar farang baa. Sprogundervisning kan være min redning. Det lyder jo som en super god ide. Ved du hvor mange timer jeg skal have om ugen for at få visum? Hvordan finder jeg et billigt sprogkursus omkring Hua Hin og kan man melde sig til sprogkursus som vare hele tiden for man skal vel være igang hele tiden med det for at have visumet??

Det var en mand jeg talte med på thai konsulatet i Hvide sande. Fik ikke hans navn. Det kan da godt være han har sagt noget forkert.

Sprogundervisning lyder godt. Skal det være thai sprog eller kunne det også være engelsk? Er nu super god til engelsk så thaisproget vil nok give mere mening. Kan man egentligt ikke bare betale for undervisningen og så bare ikke dukke op eller vil det blive opdagetSmile?

Takker mange gange for svarene. Jeg bliver klogere og klogere på alle disse regler. Man skal jo snart være advokat for at finde ud af alt det her, hehe.
thai123
26-02-2014 17:44
Bruger
Antal indlæg: 10
Tilmeldt: 23.02.14

Er det så Non-Immigrant Visum jeg skal søge hjemmefra hvis jeg finder sprogundervisning eller er det stadig turistvisum?
A12019
26-02-2014 19:44
Bruger
Antal indlæg: 136
Tilmeldt: 28.02.12

Sprogundervisning behøver ikke at være i thai men kan også være i engelsk. Jeg vil dog anbefale dig undervisning i thai og at du tager dette seriøst, og ikke bare bruger det som en genvej til visum. Et non-immigrant (ed) visa kræver (vistnok) 4 timers undervisning per uge, og de fleste sprogskoler har pakkeforløb som tilfredsstiller kravene til visum.

Du kan søge non-immigrant (ed) visum i Danmark, men jeg er desværre ikke helt inde i kravene, og hvad der kræves af dokumentation fra skolen. Der skulle dog ikke være noget i vejen for at vente med visum til du er i Thailand og har fundet en skole som du har fidus til.

Lone
26-02-2014 20:21
Bruger
Antal indlæg: 23
Tilmeldt: 31.01.14

Husk at du skal søge om at få din pension med dig til Thailand, for det får man ikke sådan uden videre. Du kan læse om det her: https://www.borger.dk/Sider/Int...

God fornøjelse med projektet Smile
Tonny Tyndarm
27-02-2014 03:59
bruger
Antal indlæg: 2
Tilmeldt: 26.02.14

Der har de snakket over sig i Hvide sande du skal være over 50 år for at få lov til at blive her og kun lave rapport en gang når du har været her i 90 dage....men send da dit pas til Ib på konsulatet og køb et non o visa jeg betalte for et par år siden 900 dk men har hørt det skulle være steget lidt , så kan du opholde dig 15 måneder i Thailand med kun 4 visa runs ...ambassaden i Hellerup udsteder ikke nong o til dig hvis du er under 50 eller også skal du være Thai gift men den er god nok i Hvide Sande du sender bare og vedlægger pension meddelelse rejseplan og en check billeder flere jeg kender sender bare kontanter en kuvert med frimærke så har du det retur på et par dage eller 3 , noget andet er at du en gang må tage et ophold i Thailand på op til et års varighed så du kan prøve det af uden du bliver nedsat 57.000 kr så du kan med fordel vente med at flytte permanent efter det første år hvilket der så nemt kunne blive til en billet hjem og få et nyt visa til til 15 md ophold du skal blot oplyse derom på dit pensionskontor og måske ha nogle du kan være tilmeldt hos co det var jeg selve adresse flytning til Thailand kan klares via nem id.

VH Tonny.
Redigeret af Tonny Tyndarm d. 27-02-2014 04:20
thai123
01-03-2014 13:37
Bruger
Antal indlæg: 10
Tilmeldt: 23.02.14

Tusind tak for alle svarene. Jeg er blevet en del klogere. Mangler lige at finde ud af hvilken forsikring jeg skal have når jeg er i Thailand , det aner jeg nemlig ikke noget om.
Tror det med at få visum ved at studerer thai er en rigtig god løsning og så har jeg også en hobby i landet.

Bedste hilsner fra,

David.
Lars
13-03-2014 15:39
Brugers avatar

Bruger
Antal indlæg: 9353
Tilmeldt: 30.09.08

Længe siden...

Mht forsikringerne. Nok mere at tage højde for, også evt forbehold for allerede eksisterende lidelser.

Håber andre måske er uenige, så flere sider kommer frem Wink

Den første tid:

Der kan måske tegnes almindelig rejseforsikring i Danmark. Det afhænger nok af hvordan du forlader Danmark. Forsikringer kræver at du skal bo i Danmark og rejsen må kun være en hvis længde. Tjek med hvert enkelt.

Gør du som Tonnys ide det første år kan det måske lade sig gøre på den måde?

Bo fast - Der er et hav af muligheder og vidt forskellige dækninger. Og en masse forbehold for det som ikke dækkes... Og i mange prisklasser fra få tusinde baht om måneden og opefter.

Vær opmærksom på at motobike/scooter kørsel ikke altid dækkes.

I tråden nederst om uheld på Filipinerne ville en almindelig forsikring ikke nødvendigvis have hjulpet den uheldige mand på Filipinerne, da det var motobike uheld.

Jeg har tidligere skrevet noget om det i andre tråde og af dovenskab kopierer jeg der ind her.

Fra en tråd, hvor der er flere input og erfaringer om forsikringer:

De gode råd

Skrev om oplevelser med BUPA og andre firmaer.
Her noget af det om BUPA, mere i linket:

BUPA - Thailand:
De svarer på mails og på engelsk.

De har flere forskellige dækninger. En billig serie, der nok ikke dækker danskeres behov, hvis tænker på forsikring er til når det virkelig går galt. Og deres dyre med højere dækninger.

Kan vælge med eller uden "outpatient" behandling.

Der er en række ting som de ikke dækker og som har max beløb osv. Jeg ikke ekspert og ikke nærlæst alt. Men forstår dette her. F.eks. dækker de ikke infektioner som følge insektbid. Ikke alle transplantationer. Dækker ikke fuldt ved trafikuheld, hvis du ikke har kørekort (måske rimeligt nok, men i Danmark dækkes alle tilskadekomne uanset omstændigheder. Ingen tandlæge dækning.

De har også forbehold for evt sygdomme som man har haft og har karens periode.

Som andre thailandske forsikringer forbeholder de sig retten til at opsige forsikringen hvis man bliver for dyr for dem.

De giver 10 % rabat hvis flere i familien tilmeldes samtidig.

Bruges forsikringen ikke i et år, giver de 10 % af præmien retur igen. Selv prøvet det.

Priserne varierer med alder og dækning.

30.000 - 40.000 baht for person 41-45 år. 50-70.000 for 56-60 år.

I anden tråd:

Dansker motorcykel uheld strandet Filipinerne


Noget af indlægget:

Er forsikret hos BUPA, Thailand. De har flere forskellige og med forskellige tilvalg.

Dækket for 2 millioner baht for en "skade" og det koster omkring 37.000 baht om året (afhængig af alder). 10 % rabat ved 2 personer.

7-9-13 aldrig haft brug for det, så kan ikke sige hvor godt det fungerer i praksis.

Tilvalg:
Out Patient, OPD. Dvs uden det dækker det kun indlæggelser og ikke ambulant behandling. Tegnes den er der til gengæld et max beløb for OPD. Betale omkring 30.000 baht for OPD og der dækkes kun op til 50.000 baht.

Dækker ikke - her nogle punkter, men der er mange flere:

Dækker ikke efterbehandling og medicin efter udskrivelse - i nogle tilfælde dækker de vist opfølgnende behandling, men ikke for alt.

Dækker ikke hjemsendelse til Danmark, det som er problemet som mange ønsker og netop det som ønskes for den uheldige mand på FIlipinerne. Det gør den ikke fordi det er Thailand som er basen og der du i givet fald skulle sendes til som "hjem".

Skader som følge af farligt sport. Som f.eks. dyrejagt, race på hest, bil eller båd, vand ski, skateboard, boksning, parachuting, varm luft ballon, bungy jump, bjergklatring, dykning med iltflaske osv.

Skader sket i beruset tilstand med promille over 1,5.

Organtransplantation og nyre-dialyse dækkes ikke.

Dækker ikke øjen- og tandlæge behandling og briller osv.

Dækker ikke sygdomme relateret til alkohol og stof misbrug og HIV.

Dækker kun indtil 70 år, med mindre der har været tegnet forsikring inden personen blev 60 år.

Forudbetingelser, og det ret så væsentligt fra starten, så ubehagelige overraskelser ikke kommer om at noget alligevel ikke dækkes.

Der er karens periode for tidligere sygdomme. Den gælder de første 2 år for de sygdomme som har været behandlet eller opdaget indenfor de sidste 5 år inden forsikringen tegnes. Noget kan de givet sige de slet ikke vil forsikre imod.

Visse typer sygdomme som f.eks. kræft dækkes ikke de første 6 måneder.

Ulempen som desværre ofte i Thailand. BUPA kan opsige forsikringen på den måde at ikke ville forlænge uden nogen begrundelse. Dvs bliver du for dyr, bliver du måske bare smidt ud.

- - -

Den med den farlige sport er her motorcykel kørsel nogle gange kommer ind ved rejseforsikringer, eller rettere ikke er med. Herunder faktisk også at tage en motobike taxa i Bangkok.
Redigeret af Lars d. 13-03-2014 15:44
Lars

thai123
26-03-2014 10:28
Bruger
Antal indlæg: 10
Tilmeldt: 23.02.14

Tusind tak for svaret. Undskyld jeg ikke har svaret før nu. Er i thailand nu for at se landet og ordne ting for at kunne flytte hertil.

Det virker forvirrende med forsikring her i thailand men bupa virker god. Det vil være bedre med en rejseforsikring fra Danmark men det går nok ikke når jeg skal bo her længere tid.

Venlig hilsen,
David

Gå til kategori:  
Lignende emner
Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Visum til Danmark - lange behandlingstider og ventetider på at booke tid til ansøgning - Ambassade Visum til Danmark 5 25-03-2024
Store prisstigninger for visum på vej? Visum til Thailand 2 15-03-2024
Vietnam - nu 45 dages visumfri indrejse og turist E-visum til 90 dage Andre lande omkring Thailand - rundrejser 1 08-12-2023
visum declaration form Visum til Thailand 5 14-08-2023
Visum til Thailand skal søges online Visum til Thailand 79 27-01-2023
Nyeste indlæg
     
Forum guide
Nyeste indlæg - forsiden
Forum oversigt
Søg
Guider:
Kom godt igang
Billeder i indlæg
Video i indlæg
Google kort i indlæg
     
Sticky - fastholdte
Nødtelefonnumre i Thailand
Problem at veksle danske kroner i Thailand
Alle indrejserestriktioner fjernes fra 30. september (2022)
Indrejsekortet, TM6, som udfyldes i flyet afskaffes midlertidigt
Visum til Thailand fåes nu 100% online - visum sendes via e-mail
E-cigaretter ulovlig at medbringe til Thailand
Turistfælder
     
Populære emner
bank konto i thailand
ang. thailand...
Børn med på ferien.
Famileværelser på Koh Samui...
Spørgsmål fra førstegangsrejsende
10 ting, man ikke gør i Thailand
Sjove ting og billeder
Mad til børn +mælkeerstaning
HURTIGSTE VEJ TIL ET VISUM
     
Mest læste emner
     
Besøgende
· Gæster online: 4
· Brugere online: 0
· Antal brugere: 1,236
· Nyeste bruger: Bohnielsen
     
Hjælp, regler, kontakt
Hjælp til forum - FAQ
Forum råd og regler
Kontakt
     
ældre nyheder om Thailand
Overskrifter
Fuld tekst - alle nyheder